• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283. Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283.

Na gdańskich drogach testowany jest najnowocześniejszy polski autobus marki Solaris. To pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną magazynowaną w akumulatorach.



Czy autobusy elektryczne to przyszłość komunikacji miejskiej?

Urbino Electric, bo taką nazwę handlową posiada autobus, to dzieło polskiego producenta autobusów i od niedawna także tramwajów - wielkopolskiego Solarisa. Po raz pierwszy został zaprezentowany jesienią ub.r., a obecnie jego prototyp jest testowany w Gdańsku na linii 283. Warto przy tym zwrócić uwagę, że trasa 283 pod względem ukształtowania terenu posiada parametry iście górskie - prowadzi z przystanku SKM Politechnika przez tereny Uniwersytetu Medycznego, osiedle Morena aż na wysoko położone osiedle Niedźwiednik.

Jak sprawuje się autobus na tej trasie? - Bardzo dobrze. Nie odnotowaliśmy żadnej awarii podczas testów. Jego ładowanie odbywa się poprzez urządzenie przywiezione przez Solarisa i trwa od zera do pełna ok. 2,5 godziny, ale jak zapewnia producent, czas ten zależy od sieci elektrycznej - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Autobus o długości 8,9 metrów (podobną długość liczą autobusy kursujące normalnie na linii 283) jest w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 50 km/h. Zainstalowane są w nim dwa potężne akumulatory, chłodzone cieczą i gromadzące energię 120 kWh. Waga jednej baterii to aż 700 kg, jednak według producenta, "zastosowanie wielu innowacyjnych lekkich materiałów konstrukcyjnych sprawia, że pojazd ten jest niewiele cięższy od swojego spalinowego odpowiednika".

- Na pełnych akumulatorach, na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu i włączonej klimatyzacji, Urbino Electric jest w stanie przejechać do 150 km. Jego koszt to ok. 500 tys. euro, co stanowi ok. dwukrotność ceny spalinowego pojazdu tego typu. Dodatkowo w trakcie 20-letniej eksploatacji należy się liczyć z co najmniej jedną wymianą zużytych baterii. Należy jednak pamiętać, że paliwo elektryczne jest ok. 3 - 5 razy tańsze (zależy od dostawcy energii) od tradycyjnego - dodaje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.

Film promocyjny najnowszego autobusu marki Solaris



Wbrew temu, co jest zamieszczone w filmie promującym pojazd, został on skonstruowany jako autobus komunikacji miejskiej, a przewożenie pasażerów na lotnisku to tylko jeden z przykładów jego zastosowania. Solaris pracuje już nad dwunastometrową wersją Solaris Urbino Electric, a więc pojazdem typowym dla ruchu miejskiego. Jego cena jest jeszcze nieznana, choć zagraniczni przewoźnicy są bardzo zainteresowani takim zakupem.

Autobus był dotychczas testowany w Poznaniu, gdzie woził pasażerów podczas Euro 2012 na trasie lotnisko - centrum miasta. Pokonał wówczas łączny dystans ok. 3 tys. km. Z autobusem zapoznali się również warszawiacy oraz mieszkańcy Zielonej Góry. Po Gdańsku, w którym kursuje jeszcze w czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) tylko na linii 283, pojazd trafi na testy do Niemiec.

Czy budowa takiego autobusu sprawi, że sieć trolejbusowa stanie się zbędna? Dzisiaj trudno to wyrokować, choć autobus wyłącznie na prąd jeszcze niedawno wydawał się czymś z pogranicza fantastyki. Warto pamiętać także, że Solaris opracował trolejbus zdolny poruszać się bez trakcji elektrycznej.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • Ciekawe jak będzie sprawować się podczas siarczystej zimy (14)

    • 79 6

    • (9)

      na kablu będzie śmigał :)

      • 6 3

      • jak... (8)

        ...trolejbus albo tramwaj... i tutaj chyba kółko się zamyka :) ?

        • 0 6

        • Nie do końca : trajtek i tramwaj mają ciągłe zasilanie z sieci a autobus z akumulatora . A tensie powoli wyczerpuje...No i mróz nie wpływa korzystnie na sprawność baterii ...

          • 7 1

        • (6)

          Problem w tym, że elektryczny autobus ma działać na "baterie", a nie ma być zasilane za pośrednictwem przewodów...

          • 0 1

          • (5)

            absurdalne rozwiązanie nie na Polskie realia, rozumiem turystyczną wyspę na której z jednej strony na drugą jest 10km i płasko ale w takim pagórkowatym Gdańsku taki autobus się nie sprawdzi

            • 2 6

            • Dlaczego? (4)

              Jadąc z góry silniki mogą odbierać energię :)

              • 6 1

              • Bo to eco-ściema autobus jest dwukrotnie droższy od konwencjonalnego mroźne zimy wyłączą autobus z eksploatacji do tego drastycznie zmniejszą jego wytrzymałość.
                bardziej ekologiczne biorąc pod uwagę fakt iż prąd w Polsce produkowany jest w większości z węgla są autobusy na CNG
                ale co o tym mogą wiedzieć eko-oszołomy mający konta w parabankach...

                • 6 2

              • (2)

                Dlaczego? kup sobie samochód na prąd to zobaczysz deklarowane 150km jedynie na papierze w realiach miejskich jak przejedzie 70 to będzie duży sukces

                • 5 0

              • (1)

                Przypominam, że autobusy z silnikami spalinowymi też mają zimom problemy. Autobus jest droższy jednakże jego trwałość jest nieco większa. Zresztą 20 letni autobus jest uznawany za stary ale 20 letni trolejbus jeszcze trochę pojeździ. Co do produkcji energii elektrycznej to można ją robić nie tylko z węgla. Co do zasięgu jest on podany właśnie w warunkach miejskich. Na trasach starcza na dłużej.

                • 1 4

              • Pierwszy samochód był na prąd dopiero później zaczęto montować silniki spalinowe.
                Dopóki nie wymyślimy wydajnego mobilnego źródła energii samochody na prąd będą jedynie ciekawostką mój poczciwy samochodzik jest wstanie na jednym baku ponad tysiąc km przejechać a tankowanie trwa 5 minut co jest nieosiągalne dla elektrycznych pojazdów

                • 2 0

    • Przydałby się patent aby mógł się podładowywać na przystankach. (2)

      Super gratulacje !!!

      • 5 0

      • (1)

        A po co na przystanku lepiej na pętli np. podczas przerwy.

        • 0 0

        • To oczywiście też ...

          Pętle indukcujne pod nawierzchnią na przystankach

          • 0 0

    • Siarczyscie to masz cos pod maska

      ;)

      • 0 0

  • Chyba jednak (21)

    trolejbusy są przyszłością

    • 26 40

    • (2)

      tak a miasto bedzie poplatane z****ną brzydką siecią

      • 15 10

      • lepsze kable niż spaliny (1)

        • 5 5

        • no ale powyższy art udowadnia, że można mieć autobus i bez spalin, i bez sieci trakcyjnej

          • 5 0

    • I trolejbusy i autobusy elektryczne są potrzebne.

      Wzajemnie mogą się uzupełniać.

      • 11 2

    • Po co to komu?

      Awaryjne, kosztowne w utrzymaniu (koszt utrzymania i konserwacji sieci), paskudne w wyglądzie itd. Jak już dla czegoś budujemy trakcje to niech to będzie pociąg czy tramwaj co chociaż ma pojemność sporą.

      • 11 8

    • jednak obstawiam metro

      • 5 7

    • Gdyńskie trolejbusy zostały uruchomione przez gdańską (10)

      spółkę tramwajową, bo nie dało się w śledziowie położyć odpowiednio torów. Po co komu teraz trolejbus z drutami nad jezdnią? To nawet wyprzedzić innego trolejbusa nie potrafi.
      W Polsce są tylko trzy miasta z trolejbusami i to i tak o trzy za dużo.

      • 17 12

      • Nie wiesz, to się nie wypowiadaj. (1)

        Trolejbusy mogą się wyprzedzać, bo posiadają silniki spalinowe i dzięki temu mogą pokonać pewien dystans bez trakcji....

        • 3 5

        • Mylisz z duobusami. Trolejbusy klasyczne nie mogą się wyprzedzić. Jedynie mogą się ominąć, wówczas trzeba zdjąć pałąki z poprzedniego następnie po ominięciu założyć je.

          • 6 0

      • a tramwaje to mogą się wyprzedzać jak nic... (2)

        trolejbus jak się zepsuje, to odpina "szelki" i następne mogą jechać, tramwaj jak "padnie" to tylko życzyć przyjemnej podróży można kolejnym pasażerom. Wszystko ma swoje plusy i minusy

        • 16 0

        • wkraczasz teraz poza strefę wyobraźni gdańszczan (1)

          • 6 5

          • masz racje ale tramwaje mają dwa plusy których nie mają trolejbusy. Pojemność w Gdyni macie tylko małe trajtki plus tramwaje maja w wiekszości wydzielone torowiska więc nie powodują zwiekszenia ruchu na drogach o jak mnie denerwuje jak jade po Gdyni np na morskiej a przedemną zasówa 5 trajtków na raz i nie mieszczą się w zatokach zajmując pas ruchu ...

            • 2 1

      • Trolejbusy to przeżytek (4)

        Pełna zgoda. W Polsce przecież było dużo sieci: Dębica, Słupsk, Poznań, Wałbrzych, Warszawa, Piaseczno, Wrocław, Gorzów Wlkp, Olsztyn, Legnica. Zostały już tylko trzy. A w Szwecji też tylko trzy, ale nie sieci - TRZY TROLEJBUSY (trzy sztuki). W Niemczech też trzy sieci... Rachunek ekonomiczny jest wobec trajtów bezwzględny. Jeżeli w Gdyni mają sentymenty, to niestety muszą za to słono płacić.

        • 4 1

        • jednak tramwaj pd górę nie podjedzie (1)

          a jak na razie przesył energii kablami
          jest bardziej opłacalny niż gromadzenie energii w ciężkich ogniwach elektrochemicznych.
          Zwykłe prawa fizyki i ekonomia wynikająca z posiadanej technologii.

          • 2 2

          • acha, Gdynia wymienia stopniowo tabor na CNG

            i chyba to jest najlepszy kierunek

            • 5 0

        • Nie do końca

          Zobacz w Szwajcarii. Dużo linii trolejbusowych w miastach. Wprowadzane są też duo-busy, koniec trakcji, odbieraki są składane i pojazd jedzie na silniku spalinowym. I mobilnie i ekologicznie.

          • 2 0

        • ochłoń trochę

          na razie autobusy na prąd są w fazie testowej, zanim wymienisz cały tabor na prądowy, to ci urośnie broda poniżej jaj, a do tej pory trolejbusy będą mniej szkodzić środowisku

          • 3 0

    • chyba jednak nie...

      • 0 2

    • podpisuj sie Jozef Bak

      • 4 1

    • chyba jednak

      nie

      • 1 2

    • trolejbusy są bez sensu

      Trolejbusy wymagają zbudowania trakcji, ale poruszają się po jezdni - więc w odróżnieniu od tramwajów stoją w korkach.

      • 4 2

  • (4)

    Gdynio! Czas zwijac coraz mniej potrzena siec trolejbusow, ktore nie dosc ze szpeca miasto, to jeszcze i tak ciagle autobusom odpadaja "szelki".

    • 40 39

    • (1)

      Tobie odpadły zwoje mózgowe. Jak autobusom mogą odpaść "szelki" ?
      Jak przyjdzie -20C to żaden z tych elektrycznych nie pojedzie.....

      • 9 14

      • chyba, że podgrzewane akumulatory

        tylko czym?
        prądem z nich samych?

        • 1 0

    • autobus w sam raz na linię 283, ale

      np jako 227 to nie wiem jak sobie wyobrazają wypuszczać tak krótkie autobusy na inne linie

      • 1 4

    • Wcale nie "odpadają".....

      Teraz w najnowszych Solarisach Trollino nic nie odpada. Chyba jesteś myślami za czasów Ikarusów.

      • 0 0

  • (1)

    Czyli wzmocniony efekt PES - niby wszystko ok pięknie nowe, a droższe w utrzymaniu...

    • 8 14

    • efekt nowego PES to utrata grywalnosci..

      • 3 0

  • (8)

    150 km - czyli przy trasie 15 km w jedną - 5 kursów... trochę słabo...

    • 22 12

    • Czyli tyle ile przejeżdza kierowca na jednej zmianie (7)

      Te 15 km jak wyliczyłeś, autobus pokonuje ok. 35 min. Czyli pełen kurs wyjdzie z pętlą ok 1h20min.
      Mnożymy to przez 5 i mamy 6h00min. + 10min na końcach to mamy 6h50min.
      Do tego dodajmy przy pełnym obciążeniu i włączonej klimie. Takich kursów zrobi pewnie z 2 dziennie. Czyli można spokojnie liczyć, że jest wstanie zrobić 6 takich kursów czyli przejechać pełną zmianę dla 1 kierowcy.

      • 14 2

      • (4)

        gdyby miał podwójny zestaw akumulatorów, które dałoby się wymienić w 10-20 minut to mógłby być używany całodobowo.

        jeśli akumulator wytrzyma 3 tys cykli to będzie służył 8-10 lat bez problemów:)

        koszt przejazdu 150 km to 80-100 zł, co do solaris urbino 360zł daje 260 zł dziennie oszczędności:)- 100 tys zł rocznie -zwraca się po 10 latach, no chyba że będzie miał drugi zestaw akumulatorów ale wątpię żeby 2 razy dziennie przekładali 1,4 tony.

        • 3 1

        • Ale też nie ma chyba problemu, żeby w czasie postoju (3)

          na końcowej autobus się ładował? Kierowcy też mają w ciągu dnia długą przerwę i autobus w tym czasie stoi.

          • 3 1

          • Akurat jest. (2)

            Takie ładowanie po trochu obniża żywotność akumulatora. Nieznacznie co prawda, ale powinno się go unikać i ładować do pełna.

            • 3 3

            • To co piszesz, dotyczy akumulatorów kadmowo-niklowych Ni-CD, których się ju z nei używa (1)

              • 7 0

              • A jakie są w tym Solarisie?

                • 0 0

      • mozna tez jak wjedzie na petle podladowac baterie, wiec nie ma problemu zeby na 1 zmiane wystarczyl

        • 1 0

      • tyle to przejedzie na nowym akumulatorze i to tylko jeśli będzie ciepło

        po każdym ładowaniu akumulatory tracą pojemność.
        Po roku może się okazać, że autobus pociągnie 4h
        a po dwóch latach 1h
        a zimą po 2 latach może nawet nie wyjechać z bazy.

        • 2 1

  • Akumulatory (13)

    a nie baterie, baterii nie można ładować w przeciwieństwie do akumulatorów.

    • 29 4

    • błąd mało istotny (6)

      W języku angielskim zarówno bateria jak i akumulator posiadają tę samą nazwę: "battery". Taką nazwę mam chociażby na akumulatorze od aparatu cyfrowego i telefonu komórkowego. Na opakowaniu baterii od Panasonica jest po angielsku również napis "battery". Tak więc jest nieznaczący błąd.

      • 3 6

      • Do: el (2)

        Ale dla kolegi od baterii, akumulatory po angielsku to AKUMULEJSZYN

        • 10 3

        • Raczej AKUMULEJTER (1)

          • 4 4

          • akumulejtor

            • 3 3

      • A wlasnie ze jest bo jak tlumaczysz cos z ang. na pol to warto to robic dobrze.

        • 6 1

      • ja tam nie wiem jak jest po angielsku, ale za to wiem jak po polsku :-)

        i jak w sklepie powiem, że chcę 2 akumulatory r6 to takie chciałbym dostać, a nie baterie.

        • 10 1

      • raczej

        • 0 1

    • Bateria czyli zespół ogniw (1)

      Bateria czyli zespół ogniw. A słyszałeś o baterii akumulatorów? Ogniwa mogą być jednorazowe lub wielokrotnego ładowania.....
      Zespół ogniw typu akumulator stanowi baterię wielokrotnego ładowania

      • 10 4

      • Zgadza się, słyszałem.

        I jeżeli byłoby w tekście "bateria ogniw" to bym sie nie czepiał

        • 6 0

    • Paliwo elektryczne

      Ale ten cud techniki nie potrzebuje baterii ani akumulatorów, bo jest zasilany "paliwem elektrycznym" :-)

      • 2 0

    • głupiś (1)

      bateria oznacza zbiór ogniw połączonych na różne sposoby. A czy są to akumulatory czy ogniwa nieładowalne to już inna sprawa.

      • 3 0

      • Bateria artyleryjska też :-)

        samo słowo "bateria" oznacza jednorazowe ogniwo elektryczne. Natomiast użyte z innym słowem oznacza zbiór tego czegoś. To tak jak z lasem w pewnym filmie: "i oczom ich ukazał się las.... krzyży.."

        • 2 1

    • a w telefonie masz baterię czy akumulator?

      • 0 4

  • (4)

    Wspaniale ! Widac, ze Polak potrafi :) Szkoda, ze reszta naszej branzy motoryzacyjnej nie moze sie pochwalic podobnymi innowacjami. Szkoda, ze ZKM nie kupil nowych Tramino zamiast tych Dortmundow no ale coz moze kiedys ...

    • 24 8

    • Ale kupił nowe pesy

      • 6 0

    • DORTMUND vs TRAMINO (1)

      Cofnij się do artkułów z przed lat to zobaczysz jaki był koszt DORTMUNDÓW. 30 DORTMUNDÓW za cenę jadnego TRAMINO czyli praktycznie po cenie złomu.

      • 6 0

      • Wiem, ze decydujacym kryterium byla cena no ale jednak ;)

        • 2 0

    • To chyba raczej Tramino w miejsce Pes i Bombardierów?

      • 0 0

  • spokojnie, dzięki unijnym i rudym bandytom będziemy tyle płacic za prąd (5)

    że te autobusiki można sobie wsadzic...

    • 34 29

    • dlatego trzeba uciekać z UE

      • 9 12

    • Idioci, to UE broni Polakow przed kolejnymi zlodziejskimi rzadami. (3)

      Przypominam nakaz zaprzestania wyludzania akcyzy od Polakow za samochody kupione na terenie UE. Przypominam nakaz ( wykonany) zaprzestania zarabiania na Polakach przez rzad, na autostradach zbudowanych za pieniadze UE ( cena spadla o polowe!). I wam sie UE nie podoba? Gdyby nie kilkaset miliardow Euro pomocy z UE byscie g. dzis juz jedli, a nie kielbase.

      • 15 6

      • (2)

        i ddaj do tego spadek bezrobocia, ludzie powyjezdzali do unii pracowac i dzieki temu jest wieksza szansa na znalezienie pracy dla tych co w kraju zostali

        • 11 1

        • jaka szansa?

          ty sie dobrze czujesz. w lotto masz podobna szanse ;)

          • 4 1

        • na zlosc babuni odmroze sobie uszy

          Niestety niektorzy nie wyrastaja z tego

          • 0 0

  • Wyprodukowanie tych wszystkich akumulatorów zatruwa środkowisko bardziej niż silnik diesla w zwykłym autobusie.

    • 25 16

  • Dobrze, ze Solaris.... (2)

    ... a nie Windows. Przynajmniej stabilny bedzie.

    • 39 8

    • suchoo haha

      ;D

      • 1 0

    • zabłysłeś!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane