• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • PKM do Kościerzyny super rzecz, ale przydałoby się więcej przystanków, bo odległości między nimi są zbyt duże. Byłoby to przydatne zarówno dla mieszkańców, jak i przyjezdnych.

    • 0 0

  • Ale fajny artykuł!

    Panie M. Naskręt- a kto kupił i za czyje pieniądze te "paliwożerne szynobusy" ?

    • 2 0

  • Bocznica do stacji Kokoszki (2)

    Szkoda że za obwodnicą nie zrobiono chociaż jednego rozwidlenia na stary nasyp do Kokoszek, Warto by było ożywić ten odcinek skoro w Kokoszkach jest tyle firm ja Delphi czy magazyny Biedronki i wiele innych. Odciążyłoby to drogi od Tirów. Myślę że to warto rozważyć,

    • 7 0

    • bocznica jest rewitalizowana ze środków własnych prefabrykacji na Kokoszkach

      tutaj akurat ta słynna reka rynku się sprawdziła

      • 0 0

    • Przewidziano taką możliwość

      Po to jest m.in. zrobiony przejazd między torami w okolicy Kiełpinka/obwodnicy.
      Kiedyś mogłaby tu być podłaczona linia z Kolbud/Bielkówka przez Niestępowo Kokoszki.

      • 2 0

  • (1)

    trzeba było elektryfikować pkm od razu a nie po 2 miesiącach funkcjonowania ciekawe co za tępe łby nad tym myślały barany po szkołach masakra .Teraz to sobie te głupie łby podłączcie do prądu barany porąbane.

    • 3 0

    • Pkm

      Prezes PKM i Zarząd województwa z odpowiedzialnym za transport R.Ś.

      • 0 0

  • Nie ma sensu elektryfikować linii do Kościerzyny (9)

    Lepiej niech zelektryfikują linię na Hel gdzie jest większy potencjał pasażerski nie mówiąc już o sezonie.

    • 67 145

    • Gdybyś przeczytał artykuł (5)

      To byś wiedział że linia 201 odciąży linię Tczew-Gdynia z ruchu towarowego, co poprawi komunikację pasażerską na tym odcinku. Poza tym przybliży Kartuzy i Kościerzynę do Trójmiasta. A Hel to malutkie miasto oblegane tylko w sezonie.

      • 46 1

      • Psinco odciąży... (4)

        A gdzie drugi tor na linii Maksymilianowo - Kościerzyna? Po tej modyfikacji, do Kościerzyny bedzie prowadzila tylko jedna linia dwutorowa - z Gdyni. No i co to da?
        Ciezkie brutto w Bydgoszczy, do Gdyni bedzie nadal kierowane albo linia dwutorową (Laskowice, Tczew), albo jednotorową (Kościerzyna).
        A tak, przepraszam, zapomnialem... Kolejna inwestycja, kolejne "premie", kolejne ...

        • 4 17

        • (1)

          "Po tej modyfikacji, do Kościerzyny bedzie prowadzila tylko jedna linia dwutorowa - z Gdyni. No i co to da?"

          To, że na linii Gdynia - Kościerzyna będzie dużo większe obciążenie pociągami pasażerskimi niż na linii Kościerzyna - Bydgoszcz, która pociągi towarowe spokojnie pomieści.

          • 5 0

          • Myślenie projektanta dróg, który potok pojazdów z dwupasmowej drogi szybkiego ruchu kieruje prosto na skrzyżowanie miejskie... Pewnie, jakoś tam się zmieszczą.

            • 0 0

        • (1)

          Rozumiem. Nie robić kolejnych inwestycji, bo będą kolejne "premie".Wróć do artykułu i poczytaj o linii Kościerzyna - Bydgoszcz. Ta linia to główni towarowa.

          • 10 1

          • Robić, ale z głową. Projektując alternatywną trasę należy utrzymać standard tej "primary". Albo nie pitolić, że jest to jakaś alternatywa.

            • 0 0

    • I tu się z Tobą (2)

      zgadzam w 100%.Pierszeństwo powinna mieć trasa T-H

      • 14 36

      • ... (1)

        zdecydowanie nie, na Hel mamy tylko ruch pasażerski. W sezonie spory po sezonie duuuuużo mniejszy.
        Na 201 mamy cięzki ruch towarowy.
        Obstawiam, że ilość zużytego paliwa na 201 w stosunku do 213 jest pewnie 10 krotnie większa. Ponad to 201 jest stroma co jeszcze bardziej potęguje negatywne skutki korzystania z diesla.

        • 52 2

        • mówimy o elektryfikacji linii Gdynia- Hel

          • 2 30

  • nie cierpię kaszubów ,bo to rozmodlone brudasy ,pijaki , (1)

    rozmnażają się jak króliki potwornie traktują zwierzęta i uważają ,że nie są polakami tylko kaszubami ,a może i fajno ,że nie są polakami ,bo to wstyd.

    • 5 6

    • Milcz poniemiecki pomiocie z wolnego miasta!

      Albo jesteś słoiczką z warmińsko-mazurskiego lub kujawskiego!

      • 0 1

  • (1)

    Kiedyś spytałem się starego kolejarza czemu w Polsce jeżdżą lokomotywy spalinowe i parowozy a nie elektryczne przecież było by taniej ... A on mi odpowiedział że gdy przyjdzie zima następuje oblodzenie trakcji elektrycznej ,awaria zasilania trakcji ,zasypane śniegiem tory ,zerwana trakcja przez przewrócone drzewa itp....Kolejka elektryczna stoi w polu i pasażerowie marzną ..a parowóz i lokomotywa ma swoje paliwo i spokojnie pasażerowie mogą przeczekać jakąkolwiek awarię na trasie.

    • 2 3

    • Najlepiej rozpalić ognisko przy torach, będzie jeszcze cieple i weslejj

      • 2 0

  • No tak,nie pomyślano odrazu i teraz trzeba będzie (11)

    całą trase PKM elektryfikować.Oczywiście w imie tańszej eksploatacji i aby pasażerom żyło się lepiej.

    • 80 43

    • Narzekania trochę na wyrost

      Gdyby budowano od razu zelektryfikowaną trasę, to czas inwestycji znacznie by się wydłużył a i o odpowiednie większe środki byłoby trudno. A tak, to mamy przejezdną trasę, którą sukcesywnie będzie się obudowywać kabelkiem co nie wpłynie na kursowanie pociągów. Dlatego taka koncepcja bardziej odpowiada.

      • 2 1

    • Pomyślano od razu! (3)

      Jest przewidziane miejsce na słupy i całą resztę. PKM planowo miała być elektryfikowana później.

      • 31 1

      • nie krzycz na mnie bo klapsa dostaniesz

        • 2 4

      • a dlaczego nie od razu? Trzeba było zrobić jeden większy projekt. (1)

        i zdobyć kasę od Unii. Była możliwośc przecież.

        • 5 10

        • Jaki jeden projekt? Linia Gdynia - Kościerzyna to PKP PLK, PKM to samorząd województwa, więc jaki jeden projekt, jakie jedno finansowanie?

          • 12 1

    • nie znam sie, to sie wypowiem

      nie elektryfikowano tej linii, bo poki 201 nie jest zelektryfikowana, to nie ma to sensu.

      Cala dokumentacja dla linii PKM jest gotowa.

      • 10 1

    • Projekt PKM (1)

      Przewidywał pojazdy elektryczne a nie spalinowe. I o tym kilkakrotnie przypominałem gdy sobie decydenci zmieniali koncepcje i zarobki. Dowodem na to są byłe dyskusje nad wprowadzeniem tramwajów na tory PKM. No ale zwyciężyła wersja "dajcie zarobić" (łącznie z jednotorowym mostem i podłączeniem pod tory dalekobieżne PKP we Wrzeszczu).
      Aby nie być krytykantem całkowitym to przyznaje racje, że bez drugiego toru do Kościerzyny elektryfikacja linii 201 nie ma sensu.

      • 3 2

      • Projekt PKM nie przewidywał od razu elektryfikacji. Od początku była mowa, że jest to zależne od PKP PLK i elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna.

        • 5 0

    • Pomyślano od razu i część infrastruktury pod elektryfikację jest już wykonana, tylko po co mieli od razy wykonywać całość, skoro bez elektryfikacji linii Gdynia - Kościerzyna, elektryczna PKM-ka nie ma sensu?

      • 11 1

    • I Krakowa nie zbudowano od razu, ani nawet nie pomyślano.

      • 8 1

    • Od początku było wiadomo, ze zbudują bez prądu, a potem dodadzą prąd

      tak się robi kasę.

      • 7 5

  • Miała być przedłużone linia Koleji Metropolitalnej na Pogorze i Oksywie w Gdyni ? (15)

    Czy nie można porządnie skomunikować całego Trojmiasta, czyli zrobić coś raz i porządnie ?

    • 137 16

    • Pkm

      Tak od razu mozna było zaplanować sto lat temu jak bedzie sie rozwijać kraj i wtedy wszystko wybudować. Dlaczego tego nie zrobiono? Bo nie było ciebie. Po elektryfikacji sutasz sie dlaczego nie przewidziano do SKM wysokości peronów 760 mm i teraz maja głupole problem bo trzeba kupować tabor z rożnymi wysokościami peronów. No i co to sa za misie.

      • 0 0

    • A kto by chciał tam jeździć

      • 2 6

    • Nie mozna !! (1)

      dlaczego ??? - bo to polandia.... i tu z racjonalnym myśleniem..... sa problemy - NIESTETY ( tu sie myśli jak "wyhaczyć" .... nagrabić.... - ogólnie zarobić !! ( kocham to słowo !! ) - a nie.... zeby było lepiej ).

      • 1 4

      • w tym watku marudzisz, ze nie zrobiono tam kolei

        w nastepnym bedziesz marudzil, ze zrobiono kolej tutaj.

        A w jeszcze innym, ze zadluzaja panstwo by budowac.

        • 5 1

    • w tym kRaju raz a porządnie to zaorano Polski przemysł (6)

      A to co robione jest teraz to przygotowywanie terenów dla UE kiedy nie damy rady spłacać zadłużenia wobec niej.

      • 21 27

      • Rozumiem, ze masz kuchenke Amici, jezdzisz starym FSO, a do firmy kupiles jako dostawczak Lublin?

        Wieczna marudzenie, ale ciekawe kto chcialby zarabiac $350 rocznie za 12h pracy, jak to maja w zwyczaju placic w Chinach...

        Biadolic dla biadolenia.

        • 10 5

      • minusujecie? (4)

        za 20 lat jak dożyjemy to uwierzycie,że mam racje.

        • 7 22

        • biorę w ciemno katola zamiast muslima!

          • 5 2

        • za 20 lat

          za 20 lat to nam umorzą długi w zamian za możliwość postawienia kilku meczetów.

          • 6 9

        • ... (1)

          nawet jeśli to wolę to niż zrobienie z polski ciemnogrodu katolskiego i oddanie władzy sukienkowym.

          • 23 10

          • po podpisie to nic dziwnego,że nie interesuje cię co z tą Polską

            • 6 12

    • zaptajcie się władz Gdyni.

      • 10 2

    • na Pogórze i Oksywie pewnie będą kolejki linowe

      • 12 4

    • Pretensje miej do pana WS, który nawet palcem nie kiwnie, by choć zainteresować władze krajowe tym projektem.

      • 13 0

    • Przecież macie lotnisko. Po co więc PKM?

      • 12 8

  • Tymczasem (5)

    PKM wozi powietrze, autobus 955 z Jasienia do przystanku również, widzę to parę razy dziennie nie wyłączając tzw. godzin szczytu. Spytajcie się kierowców i maszynistów, a nie tfu rzeczników prasowych.
    Ludki z Intela (Słowaka 173, nie pracuje tam) wolą dojeżdżać autobusami niż chodzić z buta z Matarni, o przystanku lotnisko nie wspominając. A to największy zakład pracy w tym rejonie(Firoga , drugi po Niemcach Intel w Europie)

    • 6 3

    • to nie tramwaj (3)

      Przyjmij do wiadomości że pociąg to nie tramwaj i nie może zatrzymywać się co 400 metrów. Informatycy z Intela mogliby jednak zażyć trochę ruchu i przejść ten kawałek na Port Lotniczy. Dobrze to im zrobi na zdrowie.

      • 3 2

      • Czy to dziwne, że ludzie chcą dojeżdżać szybko, wygodnie i nie tracić czasu na szukanie przystanku i późniejsze przesiadki! (1)

        Nie twój interes jak pracownicy intela dojeżdżają!

        • 1 1

        • jedzie

          od Ciebie cebulą ja... nuszku

          • 0 0

      • jaki pociąg?

        szynobus!

        • 1 1

    • rowerki

      Niech im Intel zasponsoruje ;)
      od PKM Matarnia do firmy by jezdzili

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane