• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • czyli roboty na torach, ograniczenie prędkości i kulanie się pociągu 30km/h przez minimum 2 lata (6)

    a dopiero co oddano nowoczesną PKM za miliardy i już trzeba modernizować. Władza lubi stawiać sobie samej wyzwania, które musi potem dzielnie realizować żeby mieć co robić. Podatnicy - szykujcie portfele i głosujcie za dwa tygodnie na kolejne kadencje dla modernizatorów Polski Ludowej z PO. Oni wiedzą jak przytulać dotacje unijne oraz pieniądze budżetowe i wydawać je najdrożej na świecie i na najbardziej bezsensowne pomysły.

    • 37 15

    • (5)

      nie za miliardy tepaku tylko za 800 mln . No i kto to zrobi lepiej niz PO ? PISS czy moze KUKIZ ??

      • 8 6

      • chodzi ci o to kto zrobi to drożej i w bardziej bezsensowny sposób? (2)

        PO ciężko bedzie przeskoczyć, ale sądzę że PiS i SLD byłyby tak samo zdolne. o PSL lepiej nie wspominać. Cała banda czworga jest jednakowo zdolna do marnotrawienia i defraudacji nie swoich pieniędzy ale akurat PKM to "dzieło" filutów z PO.
        Ciekawe co zrobią z praktycznie nowym taborem spalinowych składów po elektryfikacji.

        • 6 7

        • jak to co zrobią z taborem? na Hel będą jeździły tak jak (1)

          to było przed otwarciem PKM

          • 11 0

          • na Hel to za 5 lat, jak dobrze pójdzie

            a do 2020 co pojedzie na Hel?

            • 1 2

      • co to jest tepak? (1)

        tępaku

        • 0 3

        • tepak to ty ! obejrzyj sie w lustrze i zobaczysz przedstawiciela tego gatunku ...

          • 2 0

  • nie podniecajcie się to tylko wizje, też mam różne

    • 17 2

  • (1)

    moze robić lepiej wszystko stopniowo ? najpierw dodać drugi tor bo to na pewno poprawi przepustowość . a w przyszłości elektryfikować ? (
    jak to będzie potrzebne )

    • 10 3

    • Uważaj bo cię inni zjedzą za to "stopniowe" rozkładanie wszystkiego. Poczytaj komentarze na około gdzie jadą po PKM że wszystkiego nie zbudowano od razu.

      • 3 0

  • przemyślenia... (19)

    dopiero co kupiono spalinowe pociągi a teraz zelektryzują trasę (chcą), i żeby faktycznie było taniej będzie trzeba kupić nowe elektryczne pociągi... ktoś tu zrobił dobry deal.. Tylko czemu my musimy za to płacić??

    • 35 14

    • (11)

      elektryfikacja to piesn przyszlosci .. a pociagi mozna przesunac na inne trasy albo sprzedac

      • 14 0

      • sprzedać zawsze można... (5)

        tyle, że będzie strata. podobnie gdy sprzedaż auto to zawsze stracisz.

        • 5 9

        • (4)

          pociag to nie samochod glupku ... dlatego ciagle jeszcze jezdza 50 letnie skm-ki

          • 4 1

          • a moze glupku (skoro lubisz to okreslenie) (3)

            50-letnie skm-ki jezdza jeszcze po naszych torach wlasnie dlatego, ze nie ma ich komu opchnac a kupno nowych z fabryki to zbyt duzy wydatek?

            • 2 3

            • (2)

              czyli glupku (lubie to okreslenie ) te pociagi moga sluzyc nastepne 50 lat na innych trasach ... Wiec w czym problem ?

              • 3 1

              • w tym, glupku (1)

                ze 50-letnie samochody tez moga jezdzic i gdzieniegdzie a swiecie nawet jezdza tylko pytanie, czy ich pasazerowie i kierowcy sa zadowoleni z komfortu jazdy oraz braku alternatywy na cos lepszego.

                • 0 1

              • no i udowodniles ze jestes glupkiem LOL

                • 0 0

      • sprzedać ze stratą zapomniałeś dodać (3)

        • 1 7

        • sprzedać ze stratą ? (2)

          No to po 25.października Prokurator będzie miał się czym zajmować. Czy to się nie nazywa niegospodarność ? Zbudować linię kolejową w 19 wiecznym standardzie po to żeby za moment rozpocząć dyskusję nad potrzebą ulepszenia tej linii

          • 2 8

          • On

            • 0 0

          • On (prokurator) to powinien już dawno być zawalony robotą

            Mam nadzieje,że za tyle przekrentów winni będą w końcu ukarani.

            • 1 7

      • Uzywany w cenie nowego :)

        • 1 0

    • Bo pkm mamy TERAZ, a nie za kilka(naście) lat jak będzie już prąd (3)

      Zysk z uruchomienia komunikacji (rozwój osiedli, zmniejszenie korków) jest na tyle duży że to się opłaca

      • 7 0

      • jakoś nie zauważyłem zmniejszenia korków ... (2)

        • 1 5

        • Poczekaj z rok lub dwa. Rozwoju osiedli wzdłuż PKM też jeszcze nie ma.

          • 7 0

        • Przecież PKM dopiero ruszyła

          To tak uruchomieniem Hawla, gdzie większość i tak twierdziła, że woli jeździć wilanowską. Początkowo oczywiście wilanowska byłą zawalona, ale obecnie na wilanowskiej ruch jest mały, a większość jeździ hawla.

          Tak samo jest i z koleją, a nawet to jeszcze będzie dłużej trwało.
          A korki będą wręcz wzrastały, bo ich zmniejszenie mogłoby skusić wszystkich do powrotu do aut.

          • 2 1

    • (1)

      Następny cymbał.
      O jakich stratach piszesz? Spalinowe pociągi zostaną przesunięte na inne trasy w woj. pomorskim. Po co mieli elektryfikować teraz trasę, skoro 201 nie jest zelektryfikowana? Tyle ile się dało, to przygotowali pod elektryfikację, dalsze prace nie są już zależne od PKM tylko od PKP PLK, potem dopiero można elektryfikować PKM.

      • 7 0

      • Jak widać prawdy komentować nikt nie lubi

        Te pociągi wcześniej np jeździły na HEL, a to nie jedyna trasa w pomorskim, gdzie brakuje składów.
        Zakup pociągów spalinowych akurat miał sens, bo mogą one już jeździć na trasie i nie czekać na pełną elektryfikację. Dzięki temu, czas poświęcony na reklamę i wzrost popularności zostanie już zaspokojony przez te pociągi.
        Większe halo byłoby pewnie, gdyby wykonano pełną elektryfikację, do tego kupiono droższe i większe pociągi elektryczne i woziły one powietrze.

        Ponadto dzięki temu przez te 5 lat PKM będzie mogła dopracować jakie w rzeczywistości pociągi elektryczne potrzebne są jej na tej linii.

        • 6 0

    • PKMki będzie można przesunąć na linię Łęba - Lębork - Kartuzy - Żukowo, prace papierkowe nad jej odbudową już ruszyły

      • 0 0

  • Idioci (12)

    Skonczeni idioci ze wszystkich urzedow po kolei, ktorzy w 21wieku podpisali sie pod budowa spalinowej kolejki miejskiej powinni teraz zrobic zrzutke i odkupic pociagi od pkm. Jak pierwszy raz uslyszalem ze to ma jezdzic na rope, bylem pewien ze to zart. Powiedzcie kochani urzednicy, ile kosztowaly te tymczasowe pociagi... 50, 100, 150 melonow? A moze lilka lat pierdla za taka niegospodarnosc i brak profesjonalizmu? Moze to by rozjasnilo umysly reszcie? Nigdy nie glosowalem na pis, ale za parcie na te wstege przed wyborami, powinienes pan panie Adamowicz jeden pociag sobie kupic.

    • 39 16

    • 100% racji. (2)

      Też byłem zdziwiony że w czasach rządów Platformy gdy z powodów podobno ekologicznych wszystkim podnosi się ceny wywozu śmieci nagle okazuje się że nowa linia Kolejowa w mieście będzie spalinowa ?!? Za mało spalin mamy w mieście? A ekologia tej sprawy nie dotyczy?

      • 7 7

      • mniej emocji, więcej rozumu (1)

        autobusy też są spalinowe, ale o ile mniej szkodzą środowisku niż ruch samochodowy.
        problemem szynobusów jest natomiast skandalicznie mała liczba drzwi, przez co wymiana pasażerów za długo trwa i opóźnia podróż

        • 4 0

        • Więcej ROZUMU

          W całym cywilizowanym świecie w ramach rozwiązań Ekologicznych przechodzi się z użytkowania silników spalinowych na elektryczne. Jęli chodzi o transport zbiorowy to absolutny priorytet i fundusze Unijne na to są.
          Proszę zobaczyć ile Gdynia otrzymuje dopłat do kolejnych zakupów Ekologicznych Trolejbusów. Właśnie chyba rozumu zabrakło najbardziej rządzącym Gdańskiem Platformersom i Adamowiczowi że zbudowali Kolej spalinową zamiast Elektrycznej. Transport publiczny zdecydowanie powinien być ELEKTRYCZNY gdzie tylko się da.

          • 0 3

    • Dokladnie, a zaplacic tymi 10-ma mieszkaniami

      • 0 4

    • W tym szaleństwie była metoda

      więcej misiów po drodze na tym zarobi

      • 1 3

    • A czy Polska straci na tym, że autobusy szynowe PKM trafią na inne trasy w kraju? (1)

      Jacy tu patrioci lokalni i obrońcy majątku PKM się znaleźli :-)

      • 7 1

      • Nawet nie w całym kraju tylko na inne połączenia regionalne w woj. pomorskim.

        • 5 0

    • (4)

      Jakie tymczasowe? Po elektryfikacji te składy trafią na inne trasy na Pomorzu, więc gdzie ta tymczasowość?

      • 7 0

      • Nikogo to nie obchodzi, ważne jest tu i teraz (sarkazm).

        • 4 0

      • (2)

        a zdajaesz sobie sprawę przyjacielu, że nie żyjesz w PRL i że PKM, to inny podmiot gospodarczy niż wszystkie inne 1500 spółek PKP? oczywiście można pociągi sprzedać. Nawet do Mongolii. Pomorze jest bogate, więc sponsoruje.

        • 2 5

        • A zdajesz sobie sprawę, że udziałowcem Przewozów Regionalnych również jest samorząd województwa pomorskiego, czyli ten sam podmiot co PKM, więc nic nie trzeba sprzedawać i od początku taki był zamysł, że spalinowce przesunie się na inne trasy po elektryfikacji PKM, więc nic nie trzeba sprzedawać?

          • 4 0

        • Przewozy Regionalne nie są spółką PKP gamoniu.
          22 grudnia 2008 r. wszystkie udziały PKP zostały przeniesione na Skarb Państwa i w tym samym dniu na rzecz samorządów województw, więc to samorząd województwa pomorskiego w całości obsługuje i finansuje przewozy w woj. pomorskim, więc PKM i Przewozy Regionalne to de facto ten sam podmiot, czyli samorząd województwa pomorskiego, więc o co się plujesz?

          • 2 1

  • Wizja marzyciela (3)

    A ja mam wizję aby uruchomić komunikację lotniczą między Gdynią a Kościerzyną. A co nie mogę?

    • 14 0

    • A proszę bardzo. Jest lotnisko w Kornem. Otwieraj firmę :) (1)

      • 5 0

      • Nie chcą mnie uwolnić.

        • 4 0

    • Na tym forum nie przechodzą posty zawierające imię i nazwisko gdyńskiego światłego rządcy.

      • 3 0

  • A w szkole mi mowili, ze towarzysz Lenin juz wszystko prawie 100 lat temu zelektryfikowal.

    To klamczuchy. Ale czy towarzysze z PO beda zdanzac z elektryfikacja kolei do 25 pazdziernika? Moze na szybko rozstrzygna tylko jaki przetarg, a i na zakupy niewiele czasu juz zostalo.

    • 7 11

  • Polikwidowali mijanki w latach 90-tych a teraz się dziwią

    Kiedyś praktycznie na każdej stacji na linii do Kościerzyny była mijanka. Oczekiwanie max 5 minut. Elektryfikacja i drugi tor to zbędne wydatki, popyt jest o wiele za mały.

    • 21 10

  • rentowność PKM tylko poprzez połączenie z Kolbudami i Straszynem

    • 12 6

  • Żarty jakieś? (5)

    " Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.
    Tak twierdzi autor artykułu.
    To ja się zapytam Po co Platforma i Adamowicz zbudowali linię kolejową która nie nadaje się do prowadzenia ruchu w aglomeracji??? Albo autor artykułu jest ignorantem albo Adamowicz wywalił górę kasy na bezsensowną zabawkę.

    • 30 15

    • Przecież cała linia PKM jest dwutorowa (1)

      Jednotorowy jest stary istniejący "od zawsze" odcinek Osowa - Kościerzyna, ale Adamowicza jeszcze na świecie nie było jak ją budowali

      • 10 1

      • ... i nie będzie jak skończą

        • 1 1

    • "Albo autor artykułu jest ignorantem albo Adamowicz wywalił górę kasy na bezsensowną zabawkę..."

      ... albo ty jesteś idiotą i ten wariant jest pewien.
      Cała linia PKM od Wrzeszcza przez Osową do Gdyni jest dwutorowa, więc o co się plujesz? Jednotorowy jest odcinek od Osowej do Kościerzyny i Kartuz, ale co ma Adamowicz do tego, skoro linia jest własnością PKP PLK?

      • 5 0

    • normalnie sie buduje stopniowo i wg potrzeb . moze trzeba najpierw zbudowac kilka mijanek a potem ... co bedzie potrzeba

      • 1 1

    • po pierwsze,

      nie przyznawaj Adamowiczowi zasług za budowę PKM. To inwestycja województwa, a nie Gdańska.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane