• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Maciej Naskręt
16 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM Port Lotniczy z uwzględnieniem planowanej sieci trakcyjnej.

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.



Czy warto zelektryfikować linię PKM i kolej na Kaszubach?

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.
To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Wreszcie doczekamy się drugiego toru między Gdynią i Kościerzyną

Analiza opracowana przez projektantów pokazuje, że na Kaszubach nie można się ograniczyć do rozwieszenia sieci trakcyjnej nad zmodernizowanymi w ostatnich latach liniami na Kaszubach - z Trójmiasta do Kartuz i Kościerzyny.

- Wykonawca zarekomendował jako najbardziej efektywny wariant, który zakłada dobudowę ok. 70 km drugiego toru linii 201 na odcinku Kościerzyna - Osowa wraz z elektryfikacją i modernizacją urządzeń sterowania ruchem kolejowym - informuje Ewa Symonowicz-Ginter.
Dziś linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Dalej w stronę Kościerzyny składy poruszają się jednotorowym szlakiem.

Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub. Planowany zakres prac na linii PKM i szlakach kolejowych w kierunku Kaszub.
Co dałaby budowa drugiego toru z Osowy do Kościerzyny?

Jednotorowe linie kolejowe nie nadają się do prowadzenia ruchu w aglomeracjach. Widać to idealnie po uruchomieniu PKM, której składy muszą czekać na mijankę w Żukowie. Bywa i tak, że pociąg PKM do Kartuz czeka na... dwa pociągi z przeciwnego kierunku, co powoduje konieczność blisko 20-minutowego postoju.

- W przypadku linii dwutorowych, nie dość, że taki problem naturalnie nie istnieje, to dodatkowo, w przypadku montażu nowoczesnych systemów sterowania ruchem, pociągi w obu kierunkach mogą kursować w bardzo małych odstępach, nawet ok. 2-3 minut od siebie - komentuje Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w ZDG Tor.
Pamiętajmy jednak, że linia kolejowa 201 obsługuje nie tylko pasażerów podróżujących po Kaszubach. Jej rozbudowa bardzo poprawi dostępność kolei do portu w Gdyni, który od kilku lat rokrocznie odnotowuje rekordowe przeładunki.

- Skierowanie większości pociągów do i z gdyńskiego portu trasą przez Kościerzynę, a nie, jak obecnie, przez Gdańsk, opłaci się wszystkim. Po pierwsze, zwiększy konkurencyjność samego portu. Po drugie, bardzo korzystnie wpłynie na przepustowość linii kolejowej pomiędzy Gdynią i Tczewem, a to z kolei pozwoli zwiększyć na tym odcinku liczbę pociągów pasażerskich - dodaje Rydzyński.
Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną. Wizualizacja wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego wraz z gotową siecią trakcyjną.
Projekt za 1,617 mld zł do 2020 r.

Projekt elektryfikacji i rozbudowy linii kolejowych na Kaszubach jest ściśle powiązany z podobną inwestycją, dotyczącą modernizacji odcinka od Kościerzyny do Bydgoszczy. Cała linia kolejowa nr 201 ma być by-passem dla już zelektryfikowanego szlaku z Bydgoszczy do Trójmiasta przez Tczew, który dociążony jest przez pociągi towarowe.

- Jeśli analizy potwierdzą zasadność elektryfikacji na odcinku od Kościerzyny do Bydgoszczy, to pierwszy elektryczny pociąg powinien dotrzeć na Kaszuby za pięć lat, w grudniu 2020 r. - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.
W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku, na pozycjach nr 60 i 61 wpisany jest projekt "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto obejmującym linie 201 i 203 - wraz z elektryfikacją". To jego elementem jest przebudowa i elektryfikacja pomorskich linii 201, 229 i 214. Szacunkowy koszt tego projektu wynosi 1,617 mld zł.

Kwota ta obejmuje jednak wyłącznie prace na liniach będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dlatego za elektryfikację linii PKM władze Pomorza musiałyby zapłacić z własnego budżetu. W 2012 r. mówiło się, że może to pochłonąć ok. 80-100 mln zł. Rzeczywisty koszt inwestycji poznamy jednak dopiero po przetargach na modernizację tej 18-kilometrowej linii.

Miejsca

Opinie (267) 2 zablokowane

  • Robić! a linię 229 zrewitalizować od Kartuz do Łeby

    • 8 3

  • Plany, wizje, ogólny dobrobyt rysowany w mediach = WYBORY :) (1)

    Szkoda, że w zakresie gotowych inwestycji nie ma się czym chwalić. PKM, tristar, ECS nie zostały dobrze przyjęte przez mieszkańców naszej aglomeracji.

    • 8 4

    • Gdańsk i Pomorze w ruinie..

      To zapytaj najpierw mieszkańców, albo niech Twoi pisowscy koledzy powiedzą to na wyborczych spotkaniach w Gdańsku...

      • 3 0

  • Nie bójmy się! (1)

    Proponuję zasypać jezioro Ostrzyckie, wyciąć lasy, zburzyć domki letniskowe, ośrodki wczasowe i w tym miejscu zbudować Centralną Stację PKM, Muzeum Myśli Pionierskiej PO oraz (oczywista oczywistość!) Centrum Lotów Kosmicznych.
    Oczywiście wszystko za pieniądze z UE!

    • 8 10

    • za POżyczkę z Unii Europejskiej sprostujmy

      • 2 0

  • Po co te miliony na elektryfikację? (2)

    Przypuszczam, że powietrze które jeździ tymi składami ma w nosie czy linia jest elektryczna, czy spalinowa!
    Ktoś może zna ilość przewożonych pasażerów?

    • 12 5

    • (1)

      Czytaj ze zrozumieniem, człowieku!

      • 2 2

      • Z czym masz problem? Składy jeżdżą puste! W tej chwili elektryfikacja? Niespełna 2 m-ce

        po uruchomieniu? Czy ktoś w ogóle myśli?

        • 1 3

  • Marudy siedzieć cicho!

    Frustraci i hejterzy: gęby w kubeł!!! Nareszcie coś dobrego dla Pomorza dzieje się w naszych żelaznych kolejach...

    • 10 7

  • No to najeździe Kaszubów do trójmiasta :-( (1)

    • 4 10

    • Nie będzie źle... może nauczysz się od nich j.polskiego analfabeto.

      • 10 0

  • skąd ta opinia

    że jednostki trakcyjne obecnei kursujące są paliwożerne. Przecież nei ma jeszcze bilansu żadnego. Poza tym w stosunku do starych kolejek elektrycznych są mocniejsze. na trasie nie wykorzystują swojej mocy

    • 3 2

  • koszty

    z tego co już pisano koszty eksploatacji składów spalinowych PKM są niższe niż koszt wytworzenia energii elektrycznej do napędu składów elektrycznych. Wiec jaki jest sens tej elektryfikacji ? może niech ktoś najpierw pomyśli co zrobić aby składy PKM jeździły zapełnione bo na razie to wożą głównie powietrze.

    • 9 4

  • (1)

    Ta inwestycja to powinien byc priorytet.

    • 3 2

    • Zgadzam się. Z punktu widzenia portu gdyńskiego projektowane rozwiązanie powinno już funkcjonować.

      • 3 1

  • Więzienie (1)

    Dla osób odpowiedzialnych za budowę pkm. Jak można było zbudować linię dla kolejki spalinowej, a teraz robić projekt na elektryfikację?
    Ile taniej wyszłaby ta elektryfikacja podczas budowy trasy? Kto tym zarządza?

    • 14 4

    • Nic taniej by nie było...

      kosztorysant w przetargu przyjąłby cenę za tkm i tyle. Akurat te prace są na tyle niezalezne, że nie wpływają znacząco na czas czy cenę. Inna sprawa to konieczne zamknięcia torowe żeby te prace wykonać - tylko ttu jest róznica.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane