• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Co tu się dzieje? (1)

    A kimże do k... nędzy jest Maciej Naskret, ze to co napisze musi od razu zostac wdrożone? Czy on w ogóle ma jakieś kompetencje w tej dziedzinie, pismak jeden?

    • 5 1

    • Nie ma żadnych kompetencji.

      To jasno widać po tzw. wydumanym artykuliku z sufitu.

      • 0 0

  • Estakada nie jest potrzebna.

    Estakada nie powinna powstać. Często zapoinają zwolennicy estakady, że została ona zbudowana w PRLu. Dużo reliktów PRLu zostało zlikwidowanych. Dlaczego ten właśnie nie przeszkadza jest dla mnie nie zrozumiałe. Czytelnicy trójmiasto.pl wiedzą dokładnie, że z budową dworca Gdańsk Centrum i budową nowego forum na Targu Siennym przebudowany zostanie mostu Aleji Armii Krajowej nad trasą kolejowa i radunią. Ulica 3 maja ma być przedłużona od skrzyżowania Okopowa/Toruńska/Trakt św Wojcieach. Samochody w kierunku Elbląga mogą jechać Okopową do nowej 3 maja, ją do Al. Armii Krajowej i dalej na Podwale Przedmiejskie. Estakada nie jest potrzebna.

    • 1 4

  • Estakada powinna zostać,

    chyba żeby udało się rondo urządzić na poziomie gruntu. Tunele też mogą sobie zostać. Ale RUCH POWINNO SIĘ SKUTECZNIE SPOWOLNIĆ do 50 km/h. Radarami albo poprzecznymi muldami - obojętnie jak, byle skutecznie, bo osobówki i TIRy pędzą tamtędy jak szalone. No i można by Podwale zwęzić do dwóch pasów. Na trzecim zaś urządzić miejsca parkingowe, których w rejonie Głównego Miasta bardzo brakuje.

    • 1 2

  • oj!

    Ta biedna "tkanka miejska". Tak Panie Macieju, najlepiej zamknąć centrum miasta całkowicie dla ruchu pojazdów i wtedy tkanka będzie żyła. Tkanka jest najważniejsza.

    Idiotyzm, że cofamy się w rozwoju. Najpierw idziemy do przodu wykorzystując zdobycze cywilizacji a potem cofamy się wracając do średniowiecznych metod ganiania po mieście "z buta".

    • 2 0

  • Wyciąć estakadę

    Panie Naskręt-czas rozpocząć leczenie

    • 3 1

  • paranoja........ (22)

    Zlikwidować estakadę na jednym z najbardziej zakorkowanych skrzyżowań w całej Polsce północnej?Zlikwidować podziemne przejścia? Ja chyba jeszcze nie wytrzeźwiałem z rana bo nie wierze w to co czytam....

    • 953 65

    • faktycznie (12)

      większość tu dziś chyba na bani ma jeszcze bo piszą straszne bzdury. Ta estakada to przeżytek minionej epoki. Centrum miasta to nie miejsce na węzły autostradowe. Ruch trzeba wyprowadzać z centrum. Cała ta trasa będzie tracić swój przelotowy charakter i to jest nieuniknione. Niektórzy kierowcy zachowują się tu z taką butą i arogancją jakby byli jedynymi mieszkańcami tego miasta, albo jakby posiadanie samochodu dawało im jakieś większe prawo do decydowania o tym jak ma te miasto wyglądać. I jeszcze ta śmieszna łaskawość i troska o pieszych, których trzeba skanalizować do tuneli i przerzucać kładkami nad jednią aby nic im się nie stało na ulicy. Obódźcie się. Centrum to nie miejsce dla ruchu tranzytowego. Po to jest obwodnica południowa budowana właśnie aby docelowo zwęzić i zamienić podwale w normalną ulicę.

      • 22 68

      • Węzły autostradowe w centrum miasta (7)

        Zmień dilera, bo Cię oszukuje.
        Węzeł Okopwa to Twoim zdaniem węzeł autostradowy?
        A czy chociaż wiesz, co to jest węzeł autostradowy? To jest skrzyżowanie dróg z autostradą umożliwiające bezkolizyjny zjazd i wjazd na te drogi i na autostradę. Gdzie masz bezkolizyjność na Okopowej poza relacją Trakt Św. Wojciecha - Wały Jagiellońskie?.
        A co do tranzytu, to przestań pieprzyć bzdury - tranzyt to zaledwie kilka-kilkanaście procent tego, co przejeżdża przez ten węzeł. Ludzie dojeżdżają głównie do pracy i przy obecnej jakości i cenach komunikacji masowej większość z nich nie ma innej alternatywy jak samochód.
        Odcięcie Dolnego Miasta od Głównego Miasta nastąpiło nie przez tunele i brak przejść jednopoziomowych, lecz poprzez samą budowę Podwala i czy tunele zlikwidują, czy nie, to i tak ta część Miasta jest odcięta i skazana na degenerację (przykre to i smutne, ale prawdziwe). Miasto szumnie deklarowało rewitalizację tej dzielnicy i co? Gdzie ją masz?

        • 46 9

        • (6)

          To nie definicja jest tutaj problemem. Co za roznica czy kolizyjny czy nie? Problem lezy w nuworyszowskim trybie zycia i modelu miasta jemu sluzacym: przemiescic sie szybko samochodem przez centrum z pracy do domu, do galerii i z powrotem. Samochodem wyposazonym w kuloodporne szyby, po buspasie, z wystawionym na dachu kupionym na allegro kogucie.

          • 7 23

          • (2)

            to jest tzw. polski spryt, tak czesto kultywowany przez grupe mikroprzedsiebiorcow i wlascicieli jednoosobowych firm zamieszkujacych grodzone osiedla na obrzezach miasta

            • 11 4

            • wow - widze, ze mieszkancy falowcow uzyskali dostep do netu (1)

              i teraz zieja nienawiscia do tych posiadajacych samochody i mieszkania na normalnych osiedlach.
              mam takie nieodparte wrazenie, ze FRAG do spolki z trojmiasto.pl probuje robic ludziom wode z mozgu i wynajduje jakies durne problemy.... co ciekawe nie maja zadnych konstruktywnych pomyslow - zburzyc estakade, zlikwidowac tunele.....

              • 0 2

              • Pod falowcami wszystkie parkingi zawalone samochodami. Samochód, owszem, był oznaką prestiżu, ale zaczasów młodości... Henry'ego Forda.

                • 0 0

          • Zobacz lepiej, jak wyglada oferta ZKM dla mieszkanców Stogów, Przeróbki, Dolnego Miasta - że o Górkach Zachodnich nie wspomnę.
            Linia tramwajowa remontu nie widziała od ponad 20 lat, tory się pozapadały, szyny zniszczone. Tramwaje na liniach 3 i 8 to najgorsze szroty w taborze ZKM, psują się notorycznie, kursujace składy są za krótkie, częstotliwość zbyt niska. Linia autobusowa to kpiny w żywe oczy - wyłącznie krótkie autobusy co 30 minut, w dodatku dla oszczędności zlikwidowano jedną z linii obsługujacych Dolne Miasto, więc "111" wepchnięto właśnie tam, wydłużając znacznie czas przejazdu.
            Jeśli chcesz dojechać do pracy punktualnie i nie śmierdzieć potem, zostaje Ci tylko własny samochód.

            • 15 2

          • A gdzie jest nasze centrum? (1)

            • 3 1

            • w galerii bałtyckiej

              • 13 3

      • Mógłbym skopiować twój tekst? Wstawiając tylko w miejsce "kierowców" rowerzystów? (3)

        Sens byłby taki sam. Strasznie aroganckie dzieciaki (bo nie wyrosły z zabawek mimo trzech dych na karku). Nie mają prawa do takiej postawy jako mniejszość.

        • 9 3

        • (2)

          Ja ten tekst rozumiem zgoła inaczej. Tu nie chodzi o konflikt kierowca-rowerzysta, tylko o szersze spojrzenie na miasto, jego funkcje i miejsce jakie w nim zajmujemy. Proponowane zmiany to wg mnie jeden z wielu kroków do normalności. Kroków czesto czasochlonnych i trudnych ale niezbednych temu, by Gdansk stal sie normalnym zachodnioeuropejskim miastem.

          • 4 6

          • Zachód i normalność nie idą w parze. (1)

            Często

            • 2 4

            • Swego czasu krążyły po necie fotomontaże europejskich miast upstrzonych reklamami na polska modlę. Moze warto sobie zestawić te kadry ze sznurem samochodów i 3 poziomowym slimakiem wyrastajacym niczym nowotwór trawiacy historyczna/kulturalna/rozrywkowa cześć miasta? Akurat rozwój miast i jakość życia w nich w Europie stoi na wysokim poziomie.

              • 4 2

    • ma powstać obwodnica centrum (4)

      na obecnie zakorkowanym węźle ruch będzie minimalny. Nie martw się - to pieśń przyszłości, najbliższych 20 lat. Wtedy rzeczywiście, zwężenie Podwala, zburzenie estakady i zrobienie pdp w poziomie jezdni niczego nie zakorkuje - bo nikt nie będzie się pchał do Centrum.

      • 7 3

      • Mój pradziad mówił że kiedyś pojadę wyremontowaną Słowackiego bo zaraz mają ją robić. Zmarł 30 lat temu. (3)

        • 17 2

        • Widzisz,a za Budynia i Donalda jedziesz.

          I wieloma innymi ulicami też,jest też wiele rzeczy ,o których nie śnił Twój pradziad.

          • 6 0

        • ja miałem wjeżdżać na Morenę tramwajem 30 lat temu (1)

          pieniądze poszły na budowę "bezkolizyjnych" węzłów, korki nie zniknęły a sąsiedzi trzymają samochody nawet wtedy, gdy nimi nie jeżdżą.

          • 11 3

          • dziwisz się?

            za PRL był plan i się go wykonywało, co najlepsze - te plany były bliższe zrównoważonemu rozwojowi, niż wymysły postsolidarnościowców. w 1989 uwalono projekty związane z komunikacją zbiorową (najbardziej oberwała kolej), w końcu Polacy zasługują na dobrobyt (najlepiej trzy auta dla każdego).

            • 5 3

    • ZLIKWIDOWAC TRAMWAJ na STOGI bo tnie tkanke miejska Srodmiescia

      • 6 2

    • ZAMKNAC OBWODNICE bo oddziela Gdansk od Kaszub

      • 5 3

    • PARANOJA to tylko radny PO z tak młodym wiekiem mógł na to wpaść

      pozdrawiamy panie Dariuszu Słodkowski - nigdy już na was nie zaglosuje

      • 0 1

    • chyba tak

      i przestaw zegarek! niedlugo wjezdzajac do Gdanska bedziemy przestawiac date w zegarku/telefonie na -10 (minus dziesiec) lat! :D hehe

      • 10 5

  • a kturędyk ja bednę hodził tam w okolicy

    • 0 0

  • Bez tytułu

    Bąk brzęczący huczał basem!

    • 0 1

  • zegarek przestaw (14)

    bo wydaje ci się, że już wstałeś, a majaczysz

    • 455 58

    • Przyglądam się od pewnego czasu artykułom Pana Naskręta. (5)

      Ten Facet nie powinien mieć prawa do głosu w mediach i siać (swoich) chorych wymysłów.

      • 76 6

      • wiecie dlaczego budynie chcą zlikwidować tunele pod WZką? (3)

        a zgadnijcie po której stronie WZtki kupili sobie apartamenty? i co stanie się z ich wartością kiedy totalnie zakorkują miasto? śmieszy mnie ten przekupny redaktorzyna z trójmiasta... czy oni nas mają za idiotów

        • 18 4

        • no to skoro kupili tam apartamenty, to chyba chcieliby wzrostu ceny? (2)

          Nie sądzisz?

          • 5 1

          • naucz się cztytać idioto

            . www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Mieszkanie-Adamowicza-w-Nowej-Lastadii-ugoda-konczy-spor-n23328.html

            • 0 0

          • czy ty myślisz, czasem?

            przecież napisałem, że chcą zwiększyć wartość swoich melin na Lastadii i w okolicach

            • 0 0

      • ja mam wrażenie, że on dostaje za to pieniądze. Nie wiem za to, czy tylko pensję reportera...

        • 8 1

    • Zamiast pluć na p. Naskręta załóżmy stowarzyszenie "Łapy precz od Gdańska"

      Jeśli przeciwnicy tych chorych pomysłów nie zorganizują się i nie zaczną walczyć o normalność, to zamiast wyremontować tunele i przystosować je dla niepełnosprawnych, zasypią je i zrobią "mega-korki" na Podwalu przedmiejskim.
      Rzygać się chce, jak się czyta takie slogany o "rozciętej tkance miasta". W normalnych miastach buduje się estakady, żeby usprawniać ruch, a nie burzy. Fakt, że ta estakada jest dziwna, ale może lepiej ją mądrze rozbudować lub przebudować, a nie wyburzać. Przydałby się płynniejszy zjazd z Armi Krajowej do centrum, żeby rozładować korki, ale nasi geniusze mają lepszy pomysł - zakorkować skrzyżowanie AK z Łostowicką, żeby mniejszy korek był przed węzłem Grodecka. Jakbym miał stać w korku, to by mi wisiało, czy postoję na dole, czy u góry. Suma stania byłaby podobna, ale przynajmniej ci, co jadą w Łostowicką nie musieliby stać w korku z tymi, co jadą w dół AK.

      • 3 0

    • co za debile.....zamiast rozbudowywac,to chcą burzyc to co mega potrzebne.....

      • 1 2

    • geniusz! (2)

      Pan Naskręt zwariował. Może wyburzymy całe miasto? Nic nie będzie szpecić, nie będzie korków itp.
      Może jakaś petycją, żeby temu Panu zabronić wypisywać bzdury. Niech sobie w ogrodnictwie prace znajdzie, tam można przycinać przesadzać.

      • 56 8

      • jak na razie miasto jest wyburzane w celu poszerzenia ulic

        a korki jak były tak narastają. Propozycja zawarta w artykule wiąże się z dążeniem do wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza centrum miasta. Jak ktoś nie wyobraża sobie zmniejszenia skali ruchu samochodów w mieście, niech podejmie próbę poszerzenia wyobraźni - ale tylko po wyłączeniu silnika i wyjściu z samochodu.

        • 3 7

      • lepiej nie bo nie wiedziałby, że zielonym trzeba do góry

        • 24 2

    • ten frajer skręt czy jak mu tam..

      on jest naprawde jakiś "inteligentny" inaczej..

      • 5 2

    • Nie wiem czego sobie Pan Naskręt naskręcał, ale ten gość to jest parodia redaktora, obniża tylko wartość tego portalu. Najpierw była pouczająca seria "nie jedź jak łoś" ucząca łamać zasady ruchu drogowego, teraz będzie "co uważa Maciej Naskręt". Zresztą to nie tunele tną "tkankę miejską" tylko sama ulica, żadna różnica czy będzie się chodzić dołem czy górą. Niedawno problemem było, że we Wrzeszczu nie budują tuneli a teraz problemem są istniejące tunele, fajnie by było się na coś zdecydować.

      • 17 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • powinno się ją odnowić

    każdy wiadukt, estakada, kładka jest lepszą anternatywą niż skrzyżowania ze światłami i przejściem dla pieszych, po zlikwidowaniu estakady będzie to drugie blokujące skrzyżowanie zaraz po tym które mamy obok, czyli Hucisko.... poza tym jak w tunelu pod Wisłą zdarzy się wypadek to wszyscy będą tam stać w korku i nie będzie innej drogi przejazdu, a tak byłaby chociaż bezkolizyjna estakada...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane