• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • KOMUNO, WRÓĆ !!!

    bo demokracja tylko burzy.
    NIC NIE BUDUJA, a palce swierzbia aby wyburzyc.

    • 6 0

  • Proponuje wyremontowanie albo odmalowanie estakady

    • 4 0

  • najlepiej to niehc zaorzą to wszystko i będzie spokój!!!!

    • 1 1

  • to chyba zart.... (4)

    A od kiedy to przejscia naziemne są bezpieczniejsze o wygodniejsze pd przejść tunelami pod jezdnią ? Wystarczy zamontowac windy to i dla matek z wozkami oras osób niepełnosprawnych będą wygodne

    • 50 7

    • od zawsze (3)

      daj pieszym wybór w DOWOLNYM miejscu (pasy i tunel) to zobaczysz gdzie pójdą. To tyle na temat wygody. Co do bezpieczeństwa - niestety jest podobne. tylko musisz trochę wysilić wyobraźnię żeby to zrozumieć. bezpieczeństwo to nie tylko brak wypadków na pasach ale także brak wypadków z ludźmi nielegalnie skracającymi drogę górą, brak napadów w tunelach, brak subiektywnego poczucia zagrożenia w zdegradowanej i nieuczęszczanej przestrzeni, intensywne życie miejskie na przyjaznych, ŻYWYCH ulicach, i wiele wiele innych. Ta estakada to bzdura ale widać jak bardzo samochodzik jest bożkiem dla polaków. smutne

      • 4 10

      • (1)

        No nie wiem, ja wybieram tunel. Mało to razy pijany albo zagapiony w ludzi na przejściu wjechał?

        • 3 2

        • no to jesteś wybitnie strachliwą jednostką

          proponuję nie wychodzić z domu, wszak 99% przejść dla pieszych w Gdańsku to pasy na jezdni

          masz jakiś problem z umysłem ale nie mi to diagnozować...

          • 0 1

      • wyprowadz sie natychmiast

        • 4 2

  • dziennikarze nie powinni zajmowac się tym, co do nich nie należy (5)

    Panie Naskręt, zostaw to planistom, urbanistom, inżynierom i architektom. Albo zmień studia na techniczne. Widzę, że masz zapał, tylko z logicznym myśleniem trochę gorzej, z matematyką miałbyś problemy.

    • 8 2

    • anonimie, zastanów się nad wielkością twojej wyobraźni (4)

      przedstawiaj argumenty, a nie inwektywy.

      • 0 2

      • argument: (3)

        likwidacja estakady na skrzyzowaniu trzypoziomowym, na ktorym i tak sa korki to nienajlepszy pomysl. bez zadnych obliczen mozna przewidziec, ze spotegowaloby to zatory drogowe.

        • 2 0

        • czy uwzględniłeś możliwość rezygnacji z krótkich przejazdów samochodami (2)

          i zastąpienie ich spacerami, przejazdami rowerem lub komunikacją publiczną? Jeśli nie, to znaczy, że rozumujesz jedynie na poziomie doraźnej taktyki, a nie strategii rozwoju miasta.

          • 0 3

          • strategia rozwoju masta to coraz droższe bilety

            niestety, nie wszystkich przekonamy do autobusu, tramwaju, czy roweru, szczególnie zimą, chociaz jestem duzym zwolennikiem alternatywnej komunikacji do samochodów, w szczególności zbiorowej. mysle, ze nawet przy optymistycznym scenariuszu i stawiania na komunikacje zbiorowa i tak spowodowaloby to znaczne zmiejszenie przepustowosci skrzyzowania i korki w centrum. mozna zamknac wiadukt na próbe i zrobic eksperyment. nie chcialbym sie w tym czasie poruszac po miescie autem czy autobusem.

            • 3 0

          • strategia przez zmuszanie ? ciekawy kompromis !

            • 2 0

  • Stojac w porannych korkach (8)

    na zjeździe z AK w kierunku na Warszawę, zastanawiałem się czy jeden pas poprowadzony nową estakadą z AK, na wprost w kierunku Podwala i wpasowany w istniejącą estakadę może udrożnić to skrzyżowanie ? A "mędrcy" chcą
    zburzyć nawet tą istniejącą estakadę i pozbawić moje miasto jedynego na świecie trójpoziomowego , kolizyjnego skrzyżowania z którego jestem tak dumny ! NIGDY !

    • 26 4

    • na ilu pasmowym skrzyżowaniu czy tam estakadzie (6)

      musisz stać w korku, aby cie oswieciło, że z otyłością nie walczy się poprzez popuszczanie pasa?

      1 osoba poruszająca się samochodem zużywa 50 razy więcej terenu niż poruszając się tramwajem, 20 razy więcej niż autobusem, 25 razy więcej niż jadąc rowerem - teraz wyciągnij wnioski

      • 3 7

      • Dość demamgogii !!!

        • 0 0

      • Drogi Urbanisto ! (2)

        Kiedy bilet normalny na tramwaj będzie kosztował 50 gr a ulgowy 20 gr to wtedy odstawię samochód. Przyrzekam !
        Pamiętasz takie czasy ? Ja tak !To było w czasach tego strasznego PRL-u !

        • 6 2

        • Dokładnie... (1)

          Nasi się jeszcze nie nauczyli, że rentowności komunikacji miejskiej nie poprawia się wyłącznie podnoszeniem cen biletów. Myślę, że kiedyś do tego dojdą, ale tak na oko za dwa pokolenia. Podobnie jak do możliwości wykorzystania torowiska tramwajowego przez autobusy. W całej Europie już to robią, nasi spece podobno jeździli z wycieczkami, żeby ich podejrzeć, ale tego akurat nie zauważyli ;-D

          • 1 1

          • Mój drogi !

            Nasi gdańscy spece od komunikacji powinni pojechać pociągiem do Krakowa i tam obejrzeć jak autobusy jeżdżą po zaasfaltowanych i specjalnie przygotowanych do tego torowiskach traqmwajowych i to od lat. Przystanek jest jeden dla autobusu i tramwaju. Co zaś do rond to polecam "specom" wycieczkę PKS-em do Człuchowa, gdzie wybudowano przed laty pierwsze rondo z jednym ( niestety ) bezkolizyjnym prawoskrętem ! PKS-em i PKP będzie taniej !

            • 1 0

      • Już wiem dlaczego siedzisz w Polsce. Na zachodzie z takimi poglądami

        nie masz szans na pracę. Powinieneś dodać urbanista-urzędnik.

        • 0 2

      • Miniprawd schodzi na psy.

        Zwykle kłamie tak, by nie dać się przyłapać.

        • 0 1

    • To skrzyżowanie jest od lat w niemieckich folderach turystycznych jako ciekawostka ;)

      • 3 0

  • Co wam do cholery przeszkadza ta estakada weźcie się za co innego za tą Słowackiego nieskończone i inne obskurnie wyglądające bloki i osiedla a nie czepiacie się tego gorzej wygląda wiadukt na Zaspie niż ta estakada ona przynajmniej się nie sypie jak ten wiadukt na zaspie, estakade wymagało by tylko ją pomalowac.

    • 4 0

  • Kolejny durny pomysł!!!!

    Zburzyć owszem , ale na jej miejscu musi być nowa, bezkolizyjna i połączona z ul Armii Krajowej.Bez tego cały ten węzeł po prostu stanie.

    • 3 1

  • wreszcie godny nastepca dla Adamowicza

    Śpimy spokojnie mając takie tegie głowy w naszym gdańsku.

    • 2 2

  • Toż ta estakada to samo piękno,

    bez niej by zbrzydło niasto.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane