• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Poranoja... Niech niebedzie niczego !! Po co to nam ? Po co drogi ???!!!

    • 31 6

  • A może zlikwidować samochody?

    Wracajmy do PRLu - tam korków nie było. Estakady były zbędne. Przejścia dla pieszych w tunelach to tylko fanaberie jakieś.

    • 55 5

  • Tylko wtedy, kiedy to trasa WZ wpuszczona zostanie w ziemię i będzie tunelem!

    • 33 1

  • gdzie można dostać takie na - skręty ?

    • 59 5

  • (...)

    Co do samego pomysłu - jest on idiotyczny. Naprawdę aż dziw bierze ze w 2012 roku dziennikarz może wypisywać takie bzdury. Ok powstaje nowa druga i tunel ale to nie spowoduje że wszyscy zdecydują sie nią pojechać. Nowe drogi buduje sie po to aby rozładować korki, a nie wyjść z założenia że skoro juz powstałą i korki zmalały możemy zlikwidować inne udogodnienia = wrócić do stanu pierwotnego - albo jeszcze gorszego.

    • 50 8

  • Myślę, żę estakady w wielu punktach miasta ułatwiły by przelotowość !! (2)

    Wygodą i bezpieczeństwem dla pieszych są tunele czyli przjścia podziemne a że są tak ohydne i zaniedbane to możemy zawdzięczać osobie za nie odpowiedzialnej.

    Niszczyć coś co spełnia swa rolę dobrze i budować coś innego po to aby się pokazać i przemielić nie swoje pieniądze to barbarzyństwo!

    • 60 8

    • tak

      niech ludzie chodzą w tunelach jak krety i przejściach podziemnych a grunwaldzką wyburzmy z jednej strony by móc poszerzyc ulicę do 8 pasów z każdej strony co byśmy mieli hajłej jak w mieście aniołów, fak je!

      • 3 3

    • dlaczego mówisz co jest wygodne dla pieszych?

      skoro widać, że masz o tym słabe pojęcie

      • 1 1

  • Z innej beczki (3)

    Mam pytanie?
    Czy nie można usprawnic zjazdu z obwodnicy z Gdyni w kierunku Koscierzyny/Węzeł Kowale/ bezpośrednią nitką w prawo zamiast objeżdzac most i pakowac się w mega kolizyjne skrzyżowanie.Trzeba nie lada sprytu aby włączyc się tam do ruchu w godzinach szczytu.Kto o tym decyduje?

    • 14 1

    • napisz do naskręta (1)

      • 4 0

      • nie pomoże bo jest tam estakada

        którą by najchętniej pewnie wyburzył i zrobił skrzyżowanie przez obwodnice

        • 3 0

    • Pytanie ponów do wójta gminy Kolbudy, najbogatsza gmina w powiecie gdańskim.

      • 0 0

  • Najpierw Zbuduj a potem Zburz (1)

    Tunela nalezy prawidlowo wyremontowac wedlug nowych standartow techniki budowlqanej
    Etakade nalezy prawidlowo porzadnie i dobrze wyremontowac wedlug nowych standartow techniki budowlanej
    Wescie sie ludzie do Roboty anie do ciaglego gadania
    Koniec z tym gadaniem

    • 41 9

    • Zniszczyli Gospodarke i Produkcje to teraz Drogi zniscza

      Kolejna sprawa do likwidacji to pewnie Obywateli Polskich bo tylko 3,5 miliona juz wyjechalo ludzi z Polski a trzeba zlikwidowac do ilu ?

      • 9 2

  • Aż sie nie chce komentować

    • 45 6

  • PB (2)

    To skoro estakada przeszkadza to z jakiego powodu jest budowana nowa przy Gaelrii Bandyckiej?

    • 85 2

    • to jest bardzo dobre pytanie

      ale dziennikarze to idioci. Tak samo jak władze.

      Ale żeby nie było - przeszkadza, ale nie tak jak tunele i nie tak jak na Słowackiego.

      • 2 2

    • bo to pomyłka i kuypa kasy w błoto

      podobnie jak sposób wykonania całej nowej słowackiego.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane