• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • jzełczałe jajo

    moze czas wylać do kibla ten zjełczały budyń razem
    z etatowymi upolitycznionymi bezradnymi dla nich każde wydawanie publicznych pieniędzy to extra kasa bokiem..

    • 18 0

  • Ja mam lepsze rozwiązanie (2)

    lepiej jest zburzyć ten szpecący wiadukt na Grunwaldzka/ Słowackiego przecież on tam stoi bezużyteczny, szpeci centrum wrzeszcza nic nie wnosi a utrudnia ruch pieszych i samochodowy!!!

    • 39 5

    • wielu ludzi tam widziało tunel pod Grunwaldzką i torami

      niestety, tunel kłócił się z wizją TCz na estakadach.

      • 1 0

    • Bo jeszcze nie jest otwarty, cierpliwości.

      Jest nieprzecietnie ładny i ma ekrany.

      • 1 2

  • Czy dzisiaj jest 1 kwiecień? Przespałem zimę?? (3)

    • 40 5

    • tak, niedżwiedziu

      • 0 1

    • obstawiam że 1 kwiecień był jakieś 2012 lat temu...

      • 2 1

    • "1 kwiecień"....

      • 0 1

  • Zlikwidujmy wszystko

    nie będzie niczego! K. Kononowicz

    • 30 3

  • Kupa Baranow bez wyobrazni

    trasa sucharskiego nie odkorkuje trasy w-z jak rowniez likwidacja tuneli i estakady nie poparawi estetyki brudnego i zasyfialego miasta
    likwidacja estakady i tuneli przyczynicie sie do zakorkowania centrum miasta i wzrostu wypadkow bo piesi beda biegac potej zakorkowanej drodze - switla tu nic nie pomoga ale pomorzy tylko cmentarz na lostowicach ktory szybko sie rozrasta

    • 32 10

  • Szpetna estakada (1)

    Szpetna estakada? A co powiedziecie o tej kolo Galerii Baltyckiej? Tamta pewnie jest przepiekna...

    • 35 5

    • Ta przy Galerii,jest ochydna!!!!!!!!!!

      • 4 2

  • Budyniowi i jego ekipie juz czas odejsc od koryta bo wymyslaja kolejne afery (2)

    likwidacja przejsc i likwidacja estakady to swietny pomysl na zrobienie durzej kasy bo tego nikt nie policzy - wszystko kosztem podatnika

    • 21 7

    • Teraz to juz Europa Gold

      • 3 2

    • nie durzej, a wienkszei

      • 1 0

  • na kacu był chyb apisząc ten artykuł (2)

    Mam pytanie , czy Pan takie bzdurne artykuły pisze rano po na dużym kacu po sobotniej balandze ?

    Proszę przejechać się do Berlina na Potsdamer Platz i zobaczyć jak to się robi w nowoczesnym mieście.
    jak życie zeszło do podziemi i nastąpiła pełna integracja z kolejkami S-Bahn - , inna komunikacją.
    Tam koło estakady przecież będzie przystanek SKM , tunele , estakady to normalna rzecz w dużej aglomeracji.

    • 35 6

    • (1)

      ale przy placu Poczdamskim nie ma żadnej estakady drogowej!
      i życie nie zeszło tylko do podziemi ale kwitnie na powierzchni! tak jak zresztą w całym Berlinie, gdzie nie ma żadnych tuneli dla pieszych pod ulicami,wszystkie przejścia są naziemne z priorytetem dla pieszych, żadnych estakad, żadnych mega skrzyżowań z hektarowymi wyspami centralnymi a miasto jest 10 razy większe od Gdańska - za to doskonała komunikacja miejska, szerokie chodniki z zakazem parkowania na nich i sklepy przy ulicach! (u nas widoczne już tylko w centrach handlowych, dodatkowo generujących ruch samochodowy). I wszechobecne tłumy pieszych i rowerzystów na ulicach niemal przez całą dobę. A estakady w Berlinie są dość liczne ale tylko kolejowe, które w odróżnieniu do samochodowych są b. miastotwórcze i przy każdej stacji S czy U kwitnie życie, powstają sklepy, knajpy i place miejskie.
      dodatkowo nie ma żadnych ekranów akustycznych, bilbordów jak na lekarstwo i nie widziałem na żadnym budynku tych obrzydliwych szmat reklamowych zalepiających nasze miasta

      • 4 2

      • No właśnie, doskonała komunikacja miejska. Tylko, że w Gdansku na razie jest FATALNA.

        • 2 1

  • Fajnie - coś jest

    wyremontowane za .... mln zł, a potem jest temat wyburzyc. Ostatnio był tez tekst o wyburzeniu Opery Bałtyckiej, a 2 lata temu wymieniono okna na nowe. I tak w kółeczko.

    • 25 4

  • TRASA W-Z do LIKWIDACJI (4)

    Jeszcze Trasy W-Z nie zbudowali do konca z gracja i elegancja a juz beda likwidowac
    Trasa W-Z to trasa szybkiego ruche a nie osiedlowa ulica - wescie ziny prysznic budowanomatolki

    • 35 2

    • no właśnie chodzi o to, aby przestała być trasą szybkiego ruchu (2)

      W mieście nie ma potrzeby autostrad. Są potrzebne aleje.

      Jak ktoś chce z Wawy szybko przejechać do Gdyni to zapraszamy na obwodnicę południową i następnie obwodnicą. Nie trzeba się już pchać przez miasto.

      Jeśli ktoś chce na Zaspę, Przymorze czy do Sopotu: krajowa 7 -> S7 (obwodnica południowa) -> trasa sucharskiego -> tunel pod Martwą Wisłą -> Droga Zielona i tu albo w Hallera, albo Czarny Dwór i dalej w miasto.

      Nie wiem, czy piszący tu komentarze nie wiedzą jakie inwestycje drogowe są planowane czy piszą dla złośliwości.

      Dodatkowo Warto dowiedzieć się czegoś o Nowej Politechnicznej oraz Nowej Wałowej. Jeśli wtedy ktoś nadal będzie upierał się, że trzeba tu autostrady, no to już trudno - widocznie się nie dogadamy.

      Jeśli jednak chodzi o samą estakadę, to nie wiem, czy jest ona taka potrzebna.

      I druga rzecz - przestańcie już wreszcie patrzeć na świat przez pryzmat "zachodu". Jak na zachodzie zaczną obcinać sobie uszy też będziecie uważać, że to słusznie?

      • 1 3

      • A to tunel pod Martwą Wisłą już zbudowali? A mnie się wydawało, że jeszcze nawet Sucharskiego nie skończyli...

        Druga sprawa - wielu krajową "7" jedzie właśnie do Gdańska, nie do Gdyni. Więc MUSZA mieć do dyspozycji drożne ulice, także w centrum. A nie dodatkowe miejsca korkogenne.

        • 2 2

      • He ...

        Nowa Wałowa o ile kiedyś powstanie jest dobrą alternatywą, ale wytłumacz jeszcze deweloperom i projektantom Nowej Wałowej, że chcesz im przenieść autostradę z Podwala Przedmiejskiego :)

        • 0 0

    • w godzinach szczytu to nie jest droga szybkiego ruchu

      trzeba myśleć o wyprowadzeniu ruchu tranzytowego poza miasto i tworzyć system komunikacji szynowej, inaczej miasto jak jest zakorkowane, tak będzie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane