• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (893) ponad 20 zablokowanych

  • Swietny plan

    widocznie za mało pieszych wpada pod samochody na przejsciach dla pieszych...wiec zbudujmy więcej!

    • 1313 159

  • Przegięcie.

    Jestem w stanie zrozumieć wiele, że tunele szpecą, że są niebezpiecznie. Ale estakada? Fakt faktem, do pięknych nie należy, ale burząc ją spowodujemy jeszcze większe korki w centrum. Wydaje mi się, że takimi decyzjami zaczynamy się cofać w rozwoju.

    • 1220 108

  • zegarek przestaw

    bo wydaje ci się, że już wstałeś, a majaczysz

    • 455 58

  • paranoja........

    Zlikwidować estakadę na jednym z najbardziej zakorkowanych skrzyżowań w całej Polsce północnej?Zlikwidować podziemne przejścia? Ja chyba jeszcze nie wytrzeźwiałem z rana bo nie wierze w to co czytam....

    • 953 65

  • Idioci

    Idioci wszędzie

    • 636 38

  • W Gdańsku budują a w Gdyni nie

    Jak jeżdżę po Gdańsku to widzę że dużo się zmienia, budowy, przebudowy itd.
    W Gdyni zaś mam wrażenie że nic się nie dzieje poza drobnymi remontami.
    Panie Szczurek może już czas na zmiany?

    • 174 95

  • Jak

    by w Trójmieście nie było już innych ważnych porblemów. Proponuje zburzyć też Hotel Heveliusz, Organikę i Zieleniaka.
    Jeden specjalista od transportu już ratuje lotniska. Strach pomyśleć gdzie celuje p. Maciej. Czyżby chciał zmienić ministra-modela N. ????

    • 417 21

  • piesi byli by bardziej bezpieczni w przejściu tunelowym gdyby był tam monitoring unikają świateł samochodów i żaden niedzielny kierowca nie potranci go po pijaku

    • 369 23

  • Najlepiej zlikwidujmy wszystko i będzie git.

    • 352 19

  • Popieram zwężenie podwala, ale zburzenie estakady to przesada

    Jej zburzenie spowoduje całkowite zatkanie centrum. A argument typu " jak zatkamy centrum, to nikt tam nie będzie jeździł i się odetka" zakrawa o absurd.

    • 513 46

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane