• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Europejski autobus 2013 roku trafił do Gdyni

Patryk Szczerba
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R. Z nowego nabytku ucieszą się przede wszystkim pasażerowie korzystający z linii R.

Dwa przegubowe autobusy marki Mercedes-Benz Citaro 2 wyjadą w najbliższych dniach na ulice Gdyni i Rumi. Nowe pojazdy będą obsługiwały głównie linię R. Kupiła je Pomorska Komunikacja Samochodowa.



Czy ma dla ciebie znaczenie, jakim modelem autobusu jedziesz?

Klimatyzacja, monitoring, obniżanie podłogi na żądanie oraz wygodne siedzenia - w przypadku pojazdu uznanego za autobus roku 2013 w Europie to standardowe wyposażenie. Co więc wyróżnia ten model od poprzednika? Jak przekonują przedstawiciele producenta: bezpieczeństwo. Parametry najnowszego modelu zostały dostosowane do wymogów Unii Europejskiej, które wejdą w życie dopiero w 2016 roku.

- Ten model posiada zwiększoną sztywność szkieletu, dzięki czemu udało się obniżyć masę pojazdu. Dodatkowo zamontowano specjalną klatkę na przedniej ścianie pochłaniającą energię zderzenia. Kierowca siedzi wyżej i ma większy komfort prowadzenia pojazdu. Autobus posiada też - jako pierwszy na świecie - układ elektroniczny, stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów - wyjaśnia Laszlo Rakasz, przedstawiciel marki Mercedes.

Dodatkowo autobus posiada specjalne plastykowe osłony wzmocnione włóknem szklanym. Odkręcane, są łatwo wymienialne, dzięki czemu zabezpieczone są narożniki nadwozia podczas podjazdu autobusu do przystanku. Obniżony jest też poziom okien. Pasażerowie mają w związku z tym lepszy widok.

Co ważne, autobus zużywa o 5 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik - model Citaro. Istotne z punktu widzenia eksploatacji są również wydłużone okresy międzyprzeglądowe. Automatyczną skrzynię biegów i most napędowy trzeba poddać przeglądowi nie po 120 tys. km, a dopiero po 180 tys. km.

Czytaj też: Nowe autobusy gazowe w Gdyni

- Dlatego zdecydowaliśmy się kupić te pojazdy, choć ich cena nie jest mała. Jeden z pełnym wyposażeniem kosztuje ponad milion złotych, ale wierzymy, że ta inwestycja szybko zacznie przynosić efekty. Nowe przegubowce zastąpią autobusy z 2009 roku - tłumaczy Witold Skiba, prezes zarządu PKS, firmy której 30 pojazdów obsługuje linie ZKM Gdynia.

Jeden autobus może przewieźć ponad 140 pasażerów: 45 na miejscach siedzących, resztę na stojących. Nowe Mercedesy będą jeździły głównie na linii R, rzadziej na linii J. PKS, która w tym roku przeprowadziła się do Gdyni, nie wyklucza, że w ciągu najbliższych miesięcy, do floty dołączą kolejne przegubowe pojazdy.

Miejsca

Opinie (121) ponad 10 zablokowanych

  • smieszni sa ci ludzie, co przyszli sobie wejsc do autobusu jak stal na parkingu przy bulwarze. jakby w autobusie nigdzie nie byli, no ale przewazali ci w sandalach i brazowych skarpetach w rąby.

    • 3 1

  • Wygoda i komfort (1)

    Mercedes zawsze był lepiej wykonany dlatego cieszy mnie że nasze miasto ma nowoczesną komunikację miejską i wymienia pojazdy na lepsze oraz wybiera tą markę.Man-y też są wygodne zwłaszcza CNG.Szkoda że solarisów nie wymienioną.Wolę merca od solaris

    • 2 0

    • ale to nie jeste komunikacja miejscka tylko PKSy.

      Czyli między miejska, z Gdyńskim MZK to nie ma nic wspólnego.

      • 1 0

  • Brawo Gdyni.Najlepsza komunikacja nie to co w mieścinie pod Sopotem gdzie śmierdzi potem i moczem (3)

    • 6 3

    • (1)

      ze w gdyni smierdzi moczem i potem to kazdy wie.Ameryki tym zdaniem nie odkryłes:)

      • 3 2

      • śmiechu warte

        Wychodza gdyńskie kompleksy

        • 0 1

    • 2 autobusy na całą wieś to i tak za dużo... z przodu na pierwszej pentli bedą wieśniaki wsiadać ostatnimi na końcowej pentli wysiadać

      • 0 1

  • Straszny strach

    Szykuja sie podwyzki cen biletow. Nowy tabor, nowe ceny.

    • 0 1

  • Solarisy lepsze (2)

    Merc to tylko znaczek za który trzeba przepłacić. Polskie autobusy są sprzedawane na całym świecie. Czy tak Gdynia wspiera polską gospodarkę?

    • 4 2

    • Tu kwestia posmarowania lepkiej łapy niestety. ja bym zwolnił dyscyplinarnie urzadasa który (1)

      kupił ten syf!!

      • 0 0

      • to kupił jeden z przewoźników

        ale pewnie na prośbę urzędnika. Warunek - wygrasz przetarg jak kupisz Mesia

        • 0 0

  • Tu nie chodzi o autobus ale o to, aby Gromadzki mogł znowu lansować sie ze swoim pracodawcą.

    • 4 1

  • Mercedes najwiekszy SYF!!! To już jest przegiecie z braniem do łapy!!!!

    Lepszy już Białoruski MAZ bo przynajmniej nie spala się i jeździ. O krajowym Solarisie już zapomnieli, i znowu kupili ten zachodni syf zamiast dać zarobić swoim!!

    • 2 2

  • Znacie sie jak świnie na pomarańczach (2)

    Tak naprawdę Mercedes Citaro jest najlepszym autobusem na świecie. Wykonanie jest bezbłędne, w zawieszeniu nic nie stuka , nie puka, nie wali, kabina kierowcy ani pulpit się nie trzęsie. Pod względem kierowcy jak i pasażera jest bardzo komfortowy , cichy i wygodny.
    MANy gazowe strasznie tłuką na dziurach, kabina cała lata a gazowce wyją niemiłosiernie.
    Solaris to niestety bardzo awaryjny autobus, który ma najgorsze zawieszenie i piszczy, trzeszczy i skrzeczy od nowości.
    Bardzo mnie cieszy fakt, że przybywa Citar.

    • 5 2

    • Pewnie jesteś uzredasem któremu pozwolono zamoczyć łąpę w miodzie

      i dla tego tak piszesz!!

      • 0 2

    • ciekawe dlaczego Niemcy niechcą tym jezdzic

      • 1 1

  • Po 4 latach?

    Wymieniaja autobusy juz po 4 latach? No ladnie, na bogato! Ktos musial posmarowac

    • 6 1

  • Jakoś mało krytyki....

    Przeciwnicy prez. Szczurka pochowali się do mysiej dziury

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane