• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • pomysl sluszny (36)

    tylko chyba nie do zrealizowania? gdzie tunel mialby sie zaczynac, gdzie konczyc? kwota pewnie. pewnie 11 cyfrowa kwota na to potrzebna

    • 157 28

    • Proponuję by kolega Paweł Mrozek (11)

      Ziścił swoje marzenia za własne pieniądze.

      Najpierw wyremontujmy wszystkie szkoły, przedszkola, szpitale, istniejące drogi, stare budynki, itd.

      A ludziom, którzy wyprowadzili się daleko za miasto należy wprowadzić ograniczenia w ruchu. Następnie będą kupowali mieszkania bliżej centrum i korzystali z komunikacji miejskiej.

      • 47 66

      • A ja proponuję (6)

        Żebyś socjalisto wyprowadził się na Madagaskar.
        Szkoły, przedszkola... itp. Co Ty gadasz? Ganisz Mrozka za to, że w pojedynkę dysponuje pieniędzmi społeczeństwa, po czym sam przedstawiasz lepszy plan na wydanie tych samych pieniędzy... To o czym mówisz jest tez potrzebne, ale nie jest tematem tego artykułu. Mówimy o drożności komunikacyjnej. Halo!
        Ograniczenia w ruchu to Ty masz zdecydowanie. Mentalne też. Myślisz, że ludzie w tysiącach samochodów na ulicy jeżdżą sobie dla korkowania ulic?
        Skoro mieszkasz w mieście, to Ty sprzedaj samochód, bo przecież masz komunikację pod ręką, no nie?

        • 70 26

        • On miał na myśli pieniądze społeczeństwa, które należy rozsądnie wydawać (3)

          Pomyśl najpierw zanim zaczniesz swoje żale wylewać bo ktoś ma inne zdanie niż ty.

          Poza tym skąd twój wniosek, że przedmówca ma samochód ? Jasnowidz? Pewnie jakiś mentalny :D

          • 20 32

          • pieniądze niech da unia (1)

            a tunele dla samochodów to super pomysł.
            na górze można puścić dorożki a pod spodem samochody i inne ciężarówki

            • 11 21

            • Świetny pomysł ale zbyt kosztowany by dać tylko 2 przystanki więcej , koleś ma nie równo pod sufitem

              • 17 14

          • Auta powinny móc jeździć i parkować wszędzie.
            Także te samosterowane, a po wprowadzeniu odpowiedniej aplikacji również jako drony.

            • 9 16

        • uwaga anty Deb

          to Syn UM-emu!

          • 2 2

        • co z Dewastacją terenów

          przy plażach w Gd .... budyń pod Sąd!
          wszędzie idzie wycinka i nie mówcie mi POpaprańcy ze to szyszko wam każe karczować Gdańska zieleń!
          kiedy pasy odmalujecie i drogi połatacie?
          kiedy dewelopy w końcu zaczną dokładać Miliony do budżetu Miasta?

          • 4 3

      • ...i wtedy

        ...już w 2100 lub 2150 roku miasto będzie wyglądać porządnie?

        • 12 2

      • typowy uzależniający tok myślenia (1)

        "Najpierw wyremontujmy wszystkie szkoły, przedszkola, szpitale, istniejące drogi, stare budynki, itd."

        To można robić całą wieczność - boisz się po prostu jakichkolwiek zmian.

        • 3 7

        • Życzę Ci byś Ty lub ktoś z Twoich bliskich zachorował

          Jak spędzisz trochę czasu w na przykład sypiącym się szpitalu na zaspie to zmienisz zdanie błyskawicznie. Tylko grzejąc d*p. przed komputerem potrafisz pisać takie głupoty

          • 2 0

      • tak, najlepiej miernoto umyslowa niech kazdy kupuje wokol centrum i na zakupy jezdzi do scislego centrum tylko nie wiem czy wiesz co to oznacza? bo to oznacza, ze wtedy potrzebne bedzie rozwiazanie do zarzadzania ruchem drogowym ktore nie istnieje jeszcze nigdzie. jak chcesz tu zrobic drugie Indie to moze po prostu sam sie wynies?

        • 1 3

    • To wcale nie musi być drogie bo można robić metodą odkrywkową (3)

      Wyszłoby pewnie sporo taniej niż tunel pod Martwą Wisłą

      • 24 10

      • Dorgę Zieloną tak zrobić (1)

        Łatwiej będzie zrobić, a cześć tranzytu ze śródmieścia na pewno przejmie.

        • 13 6

        • Won z Zieloną Drogą.

          Najgłupszy pomysł gdańskich drogowców.

          • 16 17

      • Chłopie tylko odkrywkowo bo tu inaczej się nie da. W uzbrojonym terenie kreta nie puścisz.. Budować tylko tak jak warszawskie metro.

        • 1 0

    • Na tunel przez górę, kopany pod Pachołkiem to kasa jest? (1)

      Tutaj koszt nie byłby taki duży. Problem to rozkopać centrum + miesiące na badania archeologiczne (tutaj gdzie łopaty nie wbijesz, to coś znajdziesz. Ostatecznie w fosie dużo różnych "skarbów" lądowało).

      • 26 6

      • I tak twoje skarby są juz stracone. Zresztą tu nie

        o skarby chodzi, a o wyciąganie kasy od inwestorów. Moj kolega miał badania przy budowie domu. Ściągnął koparką 50 cm ziemi, a ci archeolodzy grabiami czesali wykop. Pytam jakie mieli wykrywacze i czy przesiewali ziemię sitem. Mówił, ze nie. Co ciekawe sprawdzili ziemię tylko pod obrys domu. A reszta działki? Jak on będzie sadził rośliny to łopatą może uszkodzić te pseudoakarby. I tak to wygląda. Skasowali 1500 zł za 3 godziny i to by było na tyle....

        • 8 0

    • Co do początku i końca to naturalnym początkiem mogłoby być miejsce gdzie Okopowa i tak schodzi pod ziemię (2)

      A kończyć się przy Zieleniaku

      • 20 3

      • tunel powinien się kończyć na Aniołkach (1)

        gdzieś na wysokości czołgu. Przynajmniej do czasu, gdy nie będzie kasy na schowanie średnicówki aż do Oliwy.

        • 9 11

        • I ma być tunel pod błędnikiem?

          A w głowę sie pukniesz?

          • 2 1

    • no i?

      Może być i 12 cyfrowa, i tak zawsze wszystko idzie z naszych podatków, to chociaż niech pójdzie na coś pożytecznego, a nie na napisy GDAŃSK z "hustawką".

      • 9 9

    • lepiej metro podziemne wybudowac

      • 9 2

    • (9)

      Haha ale ubaw ludzie o czym wy gadacie?? Prędzej człowiek wybuduje tunel na marsie niż wy w tym trójmieście tunel aby sprowadzić ruch pod ziemie haha, Tak dla sprowadzenia na ziemię.. Tunel pod martwa kosztował 1,5mld Pieniądze były z różnych źródeł jednak jeżeli to podzielimy przez liczbę mieszkańców Gdańska to wyjdzie ok 3200zł na osobę . I to tylko aby zbudować 1300m. wąskiego tunelu. Tunele sie buduje aby połączyć brzegi lub przekopać górę a nie aby sprowadzać ruch pod ziemię. Jak wam ciasno to dobudujcie dodatkowy pas zbudujcie wiadukt usprawnijcie infrastrukturę a jak wam śmierdzi i głośno to się przeprowadzćie na wieś.

      • 12 17

      • Komu ty to tłumaczysz (3)

        Przecież to banda głąbów, myślą że tunel można sobie tak o wykopać a nad nim zrobić park po którym będą sobie mogli spacerować. Kto normalny pisze takie rzeczy?

        • 9 12

        • polaki cebulaki (1)

          Niesamowite jak wszyscy czytelnicy sie buntuja przeciw takiemu rozwiazaniu. Normalnie szok widać że wolicie wydawac na wódkę niż na podróże. Połowa europejskich miast ma takie rozwiązanie. Już nie mówiąc o tym że gdansk zyskał by gdyby w ogóle usunąć samochody ze starego miasta,od razu każdy by przyjeżdżał pospacerować sobie po pięknym gdansku

          • 5 12

          • Połowa europejskich miast?

            To wymień chociaż 10

            • 3 0

        • W Bostonie nie tylko się o tym mówiło ale to zrobiono

          • 6 0

      • Można? Można (2)

        W Norwegii w Drammen czy Oslo a pewnie też i w innych miastach ruch tranzytowy jest przeniesiony pod ziemię. Tuneli pokonuje się po kilka km pod miastem (centrum). Wiec takie rozwiązania istnieja i wcale nie są pozbawione sensu. Problemem jest to, że w Polsce koszty takiej inwestycji, znając życie, przerosły by pewnie te w Norwegi mimo różnic w kosztach roboczogodzin i materiałach na korzysc naszego kraju. Ale co tam i nas muszą zarobić prezesi i zarządy nowo utworzonych spółek na potrzebę takiej inwestycji

        • 17 4

        • Zgadza się u nas jest problem kosztów i uczciwości. Co do Oslo to tam kłopot był ze skałami. Taniej jest wydrążyć tunel niż wysadzać górę ze skały. Nie piszę że to nie możliwe czy ,że nie ma sensu. Raczej ,że to nie realne.

          • 8 0

        • to jedz do Norwegii i tam zostan

          • 2 0

      • taki tunel nie byłby drążony, a prawdopodobne w wykopie za 1/10 kwoty którą wymieniłeś. Po co się wypowiadasz na tematy o których nie masz pojęcia.

        • 7 1

      • Że miasto to ma od razu śmierdzieć i być głośno ?

        Widać skąd jesteś po Twoich radach i horyzontach wąskich jak ten tunel...

        • 4 2

    • Może mądrzejszym i tańszym jest ograniczenie ruchu samochodowego w Śródmieściu?
      Ale aby to zrobić, trzeba budować alternatywne ulice.

      • 6 3

    • Lepiej zrobić po 5 torów, a szyny wpuścić w asfalt. (1)

      Tramwaje jechały by razem z samochodami. Zwiększy się przepustowość bo problemem sa tramwaje, ktore w szczycie jadą kolumnami czasami po 5 w rzędzie. Po 2 tory nic nie da bo skręt na Hucisku będzie i tak po 1 torze o mój Boże

      • 0 13

      • Te głąby tego nie potrafią pojąć że tramwaj to przeżytek. Nie widza ,że zamiast szyn na środku można by zrobić 3 pasy ruchu . Wywalić tramwaje i zastąpić je w całości trolejbusami lub autobusami. A już szczytem jest brak drogi życia jak w Warszawie gdzie karetki jeżdza po torach właśnie tak jak napisałeś wpuszcone w asfalt. Mało tego gdy jest mega korek rozładowóje się w ten sposób ,że wpuszczają auta na tory. Dodatkowo tam jest cała masa wiaduktów w centrum i samochody rzadko kiedy stoją na światłach chyba ,że się skręca w lewo. Goodbay 3 miasto welcom Warszawa.

        • 2 7

  • (8)

    Zobaczymy czy Nowe Podwale Grodzkie cokolwiek da.

    • 26 19

    • (3)

      nie da bo zaczyna sie w polowie przedmiejskiego

      • 16 4

      • (2)

        Przy nowym hotelu koło dworca się będzie zaczynać.

        • 4 4

        • a kończyć przy byłej poradni dla cukrzyków? (1)

          • 2 3

          • Na hallera

            • 1 0

    • Szanowna redakcjo (1)

      jesteście tacy odważni i postępowi, bardzo proszę żebyście zaprosili prezydenta do skorzystania z tramwaju na tym przystanku o godzinie 15-18. Naprawdę niewiele brakuje, żeby doszło tam do tragedii. Piesi w Gdańsku po raz kolejny stłoczeni jak szczury

      • 20 2

      • Tak jest zbyt dużo tramwajów. A tory przy 3 maja rdzewieją...

        • 10 2

    • hmm ... to moze częśc z 3 linie puścić przez dworzec PKS ... niestety takie narazie rozwiązanie w kwesti bezpieczeństwa

      • 4 1

    • A wystarczyło zamiast kolejnego centrum handlowego poszerzyć ul. 3 maja (mogłaby być droga nad torami?), dodać estakadę nad lub tunel pod Kartuska i przenieść tam większość ruchu kołowego. Cały tranzyt ominąłby okolicę dworca i wtedy można by bawić się w zwężanie jezdni przy dworcu.

      • 7 0

  • Niestety (2)

    Pewne rzeczy powinno się planować na kilkadziesiąt lat w przód. Tymczasem u nas gasi się doraźne pożary, byleby aktualnie żrący przy korycie wykazali się czymkolwiek. Bo co obecny stołkowicz ma sobie d*pę zawracać długofalowym rzetelnym planowaniem jak go już nie będzie..

    • 192 13

    • Właściwe ta megagaleria w tym miejscu to dramat. (1)

      Zrobią SALE 70% i całe śródmieście plus wlot i wylot przez AK będzie lezał i kwiczał. Dodatkowo od kilku miesięcy sa juz przygotowane swiatła na wysokości nowego hotelu przy dworcu. Spowolni to przejazd, a wy chcecie zrobić 2 pasy? Będzie czopek na 40 minut jak w Sopocie na wysokości ul. Podjazd.

      • 10 0

      • Tu potrzeba naprawdę mądrych inżynierów a nie urzędasów od łapówek.

        Może wtedy miasto zacznie wyglądać po "europejsku"..

        • 4 0

  • U was to ciagle rozwój i inwestycje:( (8)

    • 40 13

    • My nie mamy Szczurka tylko Adamowicza to i inwestycje są (7)

      W Gdyni od 10 lat marazm

      • 18 11

      • Wybierają Szczura to niech go sobie mają, Z roku na rok zostają coraz bardziej w tyle

        • 14 2

      • z tym adamowiczem to juz nie przesadzajmu (2)

        dawno go u nas powinno juz nie byc :/

        • 24 16

        • Moim zdaniem ma największe osiągnięcia ze wszystkich prezydentów dużych miast (1)

          Zobacz jak Gdańsk wyglądał 20 lat temu, a jak obecnie

          • 15 10

          • Dobry piesek,skapnie coś extra od Pawełka :)

            • 11 11

      • Adamowicz nie ma nic do tego (2)

        Po prostu Gdańsk to bogate miasto

        • 5 3

        • (1)

          Bogata to jest Warszawa, Śląsk i Poznań miejsca jak tygiel gdzie tysiące średnich firm i rozwój.

          • 8 0

          • Masz jakieś stare dane

            W rankingu najbogatszych samorządów i dochodu na jednego mieszkańca Gdańsk jest na 4 miejscu. A wiesz na którym jest Gdynia? Na żadnym

            • 4 0

  • (8)

    Ile będzie to kosztowało? I czy to będzie możliwe. Pod Huciskiem wszak płynie kanał Raduni. Chyba że chodzi o schowanie jezdni tylko przed dworcem.

    • 64 3

    • Dworzec i tunel (1)

      Samochody w tunel piesi na gore

      • 8 5

      • I co może jeszcze w ten tunel rowerzyści?

        • 5 1

    • jeżeli dało się zrobić w Polsce tunel rzeczny pod wyniesionym kanałem

      to i kanał Raduni nie będzie problemem. To zaledwie dwa metry różnicy.

      • 12 5

    • Kanał

      puści się górą

      • 13 1

    • Pytanko (1)

      Ja mam zasadnicze pytanie :
      Czy na takiej przebudowie skorzysta jakis deweloper?
      Mi się wydaje że nie. No więc oznajmiam wam że Adamowicz palcem nie ruszy.

      • 11 4

      • pisowski troll się odezwał

        • 5 5

    • Kanał musi ustąpić.

      Kanał Raduni to spadek po byłym systemie.

      • 3 3

    • Lepsza będzie więc estakada nad torami tramwajowymi

      • 4 0

  • Tunel to może zbytnia ekstrawagancja (17)

    ale zwykłe zwężenie do 2 pasów z realnym ograniczeniem prędkoci spokojnie wystarczy. W Sopocie działa, w Gdyni działa. Po co Gdańskowi 3-pasmowa autostrada przez centrum?

    • 84 181

    • Tunel to świetny pomysł. Powstałby gigantyczny miejski plac. Coś czego w Gdańsku bardzo brakuje (10)

      • 39 20

      • I co na tym placu by było? (4)

        Stragany? Wychodek dla psów? Nowa "galeria" handlowa?

        • 34 31

        • naprzeciwko dworca prawdziwy węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji (1)

          a resztę zagospodarować jako bulwar spacerowy

          • 26 16

          • Dawno nie czytałem czegoś równie głupiego

            Nawet moje wypowiedzi są o kilka poziomów wyżej

            • 12 14

        • Oni by chcieli żeby to wyglądało jak we Wrzeszczu w latach 90 (1)

          Drewniane budy a w środku ciuchy z Azji

          • 16 3

          • A później można by zamiast placu zrobić kolejne centrum handlowe....

            • 10 0

      • gigantyczny miejski plac to już jest na Targu Węglowym

        I co? Samochody na nim stoją i funkcjonuje jako parking...;)
        I co roku dywagacje jak go zagospodarować kończące się wystawieniem leżaków

        • 34 1

      • (2)

        Po co gigantyczny pusty plac w tym miejscu?

        • 10 4

        • Bp tamten koleś chce sobie tam spacerować z psem (1)

          • 9 3

          • spacerować... normalnie chce powoli na rowerku zasuwać... z psem!

            • 0 0

      • Chcesz plac spacerowy w centrum to się przeprowadź pod Koszalin

        Tam jest wiocha w której mają takie coś, będziesz się tam czuł dobrze ze swoją plebejską mentalnością

        • 9 7

    • z całym szacunkiem (1)

      nie porównuj Gdyni a tym bardziej Sopotu do Gdańska. Tutaj ruch jest proporcjonalnie większy. Bardzo dobry pomysł z tym tunelem. Mogłoby przed dworcem znów wyglądać trochę jak przed wojną. Szkoda tylko, że przed Bramą Wyżynną nie można już tak zrobić.

      • 33 6

      • Można

        Wszystko można

        • 6 0

    • No jak to PO CO, heretyku przeklęty? dla Przenajświętszego Samochodu!

      Niech św. Przepustowość wybaczy Ci te herezje.

      • 3 11

    • odp

      W Sopocie nic nie działa korki, korki i jeszcze raz korki..

      • 11 0

    • Bo Gdańsk to metropolia

      a nie jakieś pipidówy pod Gdańskiem.

      • 4 0

    • bo to także droga tranzytowa - chodzi o przekierowanie tranzytu

      • 1 0

  • W Barcelonie sprowadzili część ruchu po ziemię (4)

    A na górze inteligentna sygnalizacja zwiększającą ilość pasów w zależności od natężenia ruchu.

    Tristara zakwalifikowaliby raczej do muzeum techniki.

    • 146 7

    • Ale w Barcelonie jest metro (1)

      I to 5 lub 6 Lini do tego kolej podmiejska z prawdziwego zdarzenia. Więc pewnie tych samochodów nie jest więcej niż u nas.

      Wszystko Zaczyna się od dobrej komunikacji miejskiej

      • 14 2

      • Tristar to chyba tylko istnieje na papierze, nic nie poprawia jazdy po naszym miescie

        z czerwonego na czerwone na okrągło

        • 6 0

    • Ale w Barce

      Zrobili to sprytnie: esplanada nad morzem biegnie wzdłuż plaży i jest tylko częściowo zagłębiona na niektórych odcinkach, co umożliwia płytsze skrzyżowania i kładki piesze na poziomie terenu - dedykuję rozwiązanie GdańskiemuZDiZ dla Drogi Zielonej - oczywiście należy przestudiować wszystkie szczegóły rozwiązań technicznych, dodatki, materiały i wykonawstwo które też są bardzo ważne i "robią" jakość projektu i rozwiązań.

      • 16 2

    • w barcelonie

      1) jest kosmiczna wręcz sieć metra, którym możesz dojechać praktycznie wszędzie
      2) jest jednolita struktura ulic- zobacz na google maps- większość miasta wygląda jak szachownica
      3) dzieki punktowi 2) mogli wprowadzić system ulic jednokierunkowych, co znacznie ułatwia poruszanie sie i zwiększa przepustowść pozostając systemem przyjaznym dla pieszych. u nas takiej możliwości po prostu nie ma.
      4)o tym, ze barcelona jest jednym z najbogatszych miast europy nie wspominam

      oczywiście pomysł tuneli dla samochodów jest świetny i w sumie wykonalny- choćby etapami metodą odkrywkową (powinien ciągnać się od błędnika do armii krajowej i we wrzeszczu od jaśkowej doliny do odcinka za słowackiego z wyjazdem w tą ulicę)

      • 13 0

  • A wszystko kończy się na pomysłach. (4)

    • 43 4

    • Może w Gdyni. W Gdańsku inwestycja za inwestycją (1)

      • 9 7

      • Przestań ćpać,bo ci ryje nieźle banię.

        • 2 5

    • hi

      Nie na pomysłach tylko na ekspertyzach! Teraz małe zleconko. Z niego wyniknie coś oczywistego mniej lub bardziej. Ekspertyza do archiwum, przelew na konto.Pozdrowienia dla maszynek glosujących

      • 3 1

    • zamiast zajmować się takimi problemami

      władze wolały wybudować schron ECS ...

      • 0 0

  • To by wcale nie było takie drogie. Tunel nie musi być głęboki (8)

    Miasto wyglądało by pięknie. Wystarczy popatrzeć jak to wyglądało przed wojną

    • 117 17

    • (2)

      Musi być głęboki, bo Kanał Raduński.

      • 4 5

      • Kanał Raduni można puścić niżej albo na powierzchni (1)

        • 10 2

        • Czyli jakaś przepompownia, bo woda do góry sama nie popłynie ;-)

          • 1 0

    • ale mamy już 72 lata po wojnie, więc trzeba iśc do przodu a nie się cofać (1)

      • 6 1

      • No ale w artykule napisano że powinniśmy się cofnąć do stanu przed wojną

        • 2 2

    • (2)

      Zmartwię CIę ale było by to drogie i to bardzo. Nasi włodarze mają problem aby załatać dziurę w drodze a co dopiero utrzymać tunel. Dodatkowo korupcja bo chyba wszyscy się zgodzimy ,że tunel pod Martwą wisła mógłby być znacznie tańszy. Dało by to radę zrobić ale potrzeba wizjonera i ludzi uczciwych. Plan przynajmniej na kilkanaście lat w przód.

      • 8 3

      • Raczej na kilkanaście pokoleń w przód.

        • 2 0

      • przywoływany przez wszystkich tunel pod martwa wisłą

        (który był moim zdaniem bardzo ważna inwestycją, odciążającą śródmieście właśnie) jest bardzo złym przykładem kosztów.
        po pierwsze nie mógł być wykonywany metoda odkrywkową, po drugie przebiega w fatalnym terenie- do winduje koszty na poziom kosmiczny. zalecam zapoznanie się z kosztami s7 do elbląga i porównanie ich do dowolnego odcinka drogi w polsce- droga przebiega przez żuławy, co w podobny sposób jak u nas winduje koszty. to nie zawsze jest przekręt.

        • 4 3

  • Najpierw należy wymienić Bielawskiego i Ducha (5)

    Dwa leśne dziadki, wykształcone w latach 70., dla których przepustowość, miejskie autostrady, ramy komunikacyjne to świętość. W ich wieku obecne trendy to tylko "moda" i zagrożenie ich zabetonowanego światopoglądu.

    • 140 30

    • niestety dopóki przy sterach budyń dopóty panowie nie do ruszenia

      • 7 6

    • (2)

      Jakie obecne trendy?
      Eliminowanie ruchu w centrach miast poprzez budowę siatki dróg alternatywnych?

      • 5 1

      • (1)

        Obecnie trend na eliminowanie ruchu samochodowego za sprawą rowerzystów

        • 2 3

        • Codzienny ruch rowerowy w mieście takim jak Gdańsk - poproszę o realne przykłady dojazdu do pracy i po pracy w zakresie powyżej 10km.

          • 5 1

    • Razem z referatem Planów i (niby) Marketingu.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane