• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fetor przestanie dokuczać mieszkańcom Obłuża

Patryk Szczerba
5 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Fetor dobywający się z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego od kilku lat był zmorą mieszkańców Obłuża. Fetor dobywający się z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego od kilku lat był zmorą mieszkańców Obłuża.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska zobligował Bałtycki Terminal Kontenerowy do zlikwidowania fetoru wydobywającego się podczas przeładunku płynnego asfaltu. Przyczyniły się do tego starania mieszkanki Obłuża, próbującej wcześniej bezskutecznie zainteresować sprawą urzędników gdyńskiego magistratu.



Zdarza ci cię interweniować w podobnych sprawach u urzędników?

Okazuje się, że nie tylko pył węglowy, ale także dokuczliwy zapach od wielu miesięcy utrudnia życie mieszkańcom Gdyni i to w dzielnicy oddalonej od centrum i portu - na Obłużu. O sprawie poinformowała nas pani Katarzyna.

Interwencje w magistracie



- Okropny fetor - coś jak połączenie zapachu ropy naftowej i wysypiska w Szadółkach - unosi się w rejonie ulic Boisko, Skrajna oraz estakada Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i to od kilku lat. Nikt nie jest w stanie pomóc mieszkańcom. W upały jest to szczególnie uciążliwe, bo jesteśmy zmuszeni mieć pozamykane okna i siedzieć w mieszkaniach, jak w więzieniach - relacjonuje nasza czytelniczka.
Dodaje, że zapach często rozprzestrzenia się nawet do ul. Morskiej i mieli go czuć także pracownicy Straży Miejskiej w Gdyni, stacjonujący przy ul. Zakręt do Oksywia. Jak mówi, sprawą próbowała zainteresować pracowników wydziału środowiska w gdyńskim magistracie.

W prowadzonej w zeszłym roku oficjalnej urzędowej korespondencji przedstawiciele urzędu najpierw odpowiadali, że kwestia uciążliwości zapachowych nie jest uregulowana w polskim prawie, proponując skierowanie sprawy na drodze cywilnej do sądu powszechnego. Rok temu przyznali z kolei, że nie mają podstawy prawnej, by interweniować w tej sprawie.

- Żaden przepis prawa materialnego na podstawie którego działa tutejszy Wydział nie zawiera podstawy prawnej do tego, aby badać wpływ czynników emitowanych do środowiska na zdrowie - odpowiadał 26 września 2017 Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska.
Nasza czytelniczka nie ukrywała rozczarowania postępowaniem urzędników.

- Ponad rok zgłaszania problemu nie zaowocował żadną interwencją, żadnym przekierowaniem do innych organów, czy też nawet poradą, jak rozwiązać ten problem - mówi.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska



Mimo braku pomocy z gdyńskiego magistratu, nasza czytelniczka nie zrezygnowała z walki z fetorem. Sprawa już w tym roku nabrała tempa po piśmie do Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej. W końcu korespondencja mieszkanki trafiła na biurka urzędników Wojewódzkiego Inspektoratu Środowiska.

Przeprowadzona w lipcu kontrola potwierdziła, że uciążliwości nie są wymysłem przewrażliwionej gdynianki. Jako potencjalną lokalizację wydobywającego się odoru wskazano Bałtycki Terminal Kontenerowy, gdzie odbywa się przeładunek gorącego asfaltu z cystern na rampie zjazdowej do kontenerów.

Inspektorzy orzekli, że instalacja do przeładunku gorącego asfaltu przez lata nie posiadała urządzenia ochronnego ograniczającego emisję węglowodorów emitowanych do powietrza i nakazali zakładowi przedstawienie (do 10 września) planu przeciwdziałania temu zjawisku.

Koniec kontraktu, koniec problemu?



Interwencja okazała się skuteczna, a uciążliwości powinny zakończyć się z początkiem października. Wtedy, zgodnie z zapowiedziami przedsiębiorstwa, zakończy się załadunek kontenerów gorącym asfaltem. Kolejnych umów prawdopodobnie nie będzie.

- W odpowiedzi na zarządzenie pokontrolne przedsiębiorstwo BCT poinformowało Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Gdańsku o zakończeniu załadunku kontenerów gorącym asfaltem z dniem 30 września br. Wyznaczony termin zakończenia prowadzonej operacji załadunku asfaltu wynika z zobowiązań kontraktowych - przekazuje Edyta Witka-Jeżewska, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.

Ładunek węgla w Morskim Terminalu Masowym podczas sierpniowych upałów

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • ile kadencji jeszcze trzeba (1)

    Ile kadencji Panie Szczurek potrzeba Panu żeby Pan uruchomił kolejkę z Oksywia do Gdyni Głównej po istniejących i całkowicie sprawnych torach. Weż się człowieku do roboty a nie tylko PR

    • 15 4

    • Podobno mają inne priorytety ;)

      • 1 0

  • Bzdury, że przyczyną jest brak urządzeń do odmierzania zapachów. Zapach jest jedynie sygnałem chemicznym, że w powietrzu znajdują się jakieś trujące substancje. Obowiązkiem władzy jest sprawdzenie, co się ulatnia, a nie kwękanie, że nie mają czym mierzyć. Jedną z umiejętności dobrego chemika jest rozpoznanie po zapachu, jakie substancje ulatniają się, ale istnieje tez wiele narządzi do sprawdzenia składu powietrza w sposób obiektywny. Nie mierzy się zapachu, tylko składniki tego zapachu.

    • 11 1

  • Jeszcze kilka lat temu jazda rowerem z Obłuża do Gdynia była w miarę znośna, (2)

    dzisiaj hałas -bo więcej tirów, a co za tym idzie i zanieczyszczeń. Ulicą Polską było kiedyś całkiem przyjemnie pojechać, dzisiaj po takiej jeździe szczypią mnie oczy i czuję pył w nosie.

    • 2 2

    • Przeciez to teren przemysłowy (1)

      Czego sie spodziewasz jadac przez tereny portowe???? Puknij sie w czolo. Moze powinien tam byc park z lawkami i placem zabaw???

      • 1 0

      • Park z ławkami będzie koło tych terenów i to niejeden bo z tego co mi wiadomo w pobliżu budują

        nową dzielnice Międzytorze. Polska w perspektywie ma przejąć funkcję części ulicy Wiśniewskiego. Wybierałem tą ulicę, bo było lepiej niż na Morskiej, ale już nie jest, którędy teraz jeździć? Morską? Od kilkunastu lat jeździłem ta ulicą i nigdy nie waliło ją tak jak ostatnio.

        • 1 0

  • A nie mówiłem, że w BCT różne kwestie nieładnie pachną !?!

    Grunt, że prezesowi wszystko fiołkami pachnie.

    • 6 1

  • Kropla drąży skałę (1)

    Brawa dla pani która podjęła się sprawy - piękny przykład społeczeństwa obywatelskiego . Szacun

    • 9 1

    • Zamknąć port!

      Port do zamknięcia, śmierdzi, pyli, hałasuje, generuje ruch pojazdów itd itp. Zamknąć i zakopać.

      • 3 0

  • Następnym działaniem tej Pani powinno być...

    Spowodowanie natychmiastowego pogonienia z zajmowanego stanowiska tego niekompetentnego lenia śmierdzącego Bartosza Frankowskiego !!! - za co ten kole ze szczurkowej ferajny bierze kase ? . I tu mamy ewidentny przykład jak "pracują " szczurkowe kolesie ! .Więc kochani !- dalej na nich głosujcie w najbliższych wyborach ...

    • 8 1

  • naczelnik ? - a kopa mu ! i w Bieszczady do wypalania węgla drzewnego !

    • 9 1

  • Taka bezczelność obywatelki która wykazuje indolencję urzędasów będzie przez nich surowo ukarana

    • 8 1

  • (2)

    Ciekawe, mieszkam przy ul. Boisko i jakoś smrodu nie czuję. A myślę, że węch mam dobry.
    Szczególnie, ze wiatru wieją przeważnie z zachodu, więc ewentualny smród leci w stronę zatoki.
    No i po trzecie, czytam wcześniejsze komentarze i... niech żyje rzeczowa ocena, wyrażanie opinii na temat. Bo większość opinii to jazda na Szczurka. Idą wybory i hejt osiąga poziom, od którego wymiotować się chce. Większość komentujących nadaje się tylko do leczenia... ale czego sie spodziewać, merytorycznej dyskusji? To chyba nie tu.... i tyle w temacie.

    • 5 3

    • ..no widzisz..

      ..nie czujesz.. rakotworcze weglowodory wdychasz i nawet o tym nie wiesz. Tym samym rowniez Twoj wpis nie wniosl wiele do tematu tak naprawde, procz informacji o wyolbrzymionym przekonaniu posiadania nadludzkich zdolnosci w zakresie analizy organoleptycznej..

      • 3 0

    • Smrod

      To dziwne bo ja tez mieszkam na boisku i ciagle czuje smród asfaltu!!!!!

      • 1 0

  • Absurdem jest port w środku miasta (1)

    Ja rozumiem i znam historie Gdyni, doceniam rolę portu i stoczni.
    I dlatego uważam że upamiętnić te miejsca należy pięknym pomnikiem.

    Natomiast zakłady przemysłowe o tak wielkiej skali uciążliwości powinny zostać wyprowadzone z miasta.
    Tak jak robi to np. Gdańsk, który jakoś swój port rozwija od lat tak naprawdę za miastem, gdzie można zrobić dojazd, poprowadzić kolej, a przede wszystkim prowadzić działalność nie będąc uciążliwym dla centrum miasta.

    Dodatkowa sprawa - są to najdroższe rejony miasta.
    Za pieniądze ze sprzedaży tej ziemi pod deweloperkę, można pewnie zbudować dwa porty gdzieś za miastem - albo i najlepiej wyprowadzić go nad otwarte morze.
    A tak naprawdę ewenementem w skali świata są dwa porty tak blisko siebie, które tworzą sobie bezsensowną konkurencję.

    • 4 2

    • szczur to ty?

      Niewolnik deweloperów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane