• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fetor przestanie dokuczać mieszkańcom Obłuża

Patryk Szczerba
5 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Fetor dobywający się z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego od kilku lat był zmorą mieszkańców Obłuża. Fetor dobywający się z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego od kilku lat był zmorą mieszkańców Obłuża.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska zobligował Bałtycki Terminal Kontenerowy do zlikwidowania fetoru wydobywającego się podczas przeładunku płynnego asfaltu. Przyczyniły się do tego starania mieszkanki Obłuża, próbującej wcześniej bezskutecznie zainteresować sprawą urzędników gdyńskiego magistratu.



Zdarza ci cię interweniować w podobnych sprawach u urzędników?

Okazuje się, że nie tylko pył węglowy, ale także dokuczliwy zapach od wielu miesięcy utrudnia życie mieszkańcom Gdyni i to w dzielnicy oddalonej od centrum i portu - na Obłużu. O sprawie poinformowała nas pani Katarzyna.

Interwencje w magistracie



- Okropny fetor - coś jak połączenie zapachu ropy naftowej i wysypiska w Szadółkach - unosi się w rejonie ulic Boisko, Skrajna oraz estakada Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i to od kilku lat. Nikt nie jest w stanie pomóc mieszkańcom. W upały jest to szczególnie uciążliwe, bo jesteśmy zmuszeni mieć pozamykane okna i siedzieć w mieszkaniach, jak w więzieniach - relacjonuje nasza czytelniczka.
Dodaje, że zapach często rozprzestrzenia się nawet do ul. Morskiej i mieli go czuć także pracownicy Straży Miejskiej w Gdyni, stacjonujący przy ul. Zakręt do Oksywia. Jak mówi, sprawą próbowała zainteresować pracowników wydziału środowiska w gdyńskim magistracie.

W prowadzonej w zeszłym roku oficjalnej urzędowej korespondencji przedstawiciele urzędu najpierw odpowiadali, że kwestia uciążliwości zapachowych nie jest uregulowana w polskim prawie, proponując skierowanie sprawy na drodze cywilnej do sądu powszechnego. Rok temu przyznali z kolei, że nie mają podstawy prawnej, by interweniować w tej sprawie.

- Żaden przepis prawa materialnego na podstawie którego działa tutejszy Wydział nie zawiera podstawy prawnej do tego, aby badać wpływ czynników emitowanych do środowiska na zdrowie - odpowiadał 26 września 2017 Bartosz Frankowski, naczelnik wydziału środowiska.
Nasza czytelniczka nie ukrywała rozczarowania postępowaniem urzędników.

- Ponad rok zgłaszania problemu nie zaowocował żadną interwencją, żadnym przekierowaniem do innych organów, czy też nawet poradą, jak rozwiązać ten problem - mówi.

Kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska



Mimo braku pomocy z gdyńskiego magistratu, nasza czytelniczka nie zrezygnowała z walki z fetorem. Sprawa już w tym roku nabrała tempa po piśmie do Państwowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej. W końcu korespondencja mieszkanki trafiła na biurka urzędników Wojewódzkiego Inspektoratu Środowiska.

Przeprowadzona w lipcu kontrola potwierdziła, że uciążliwości nie są wymysłem przewrażliwionej gdynianki. Jako potencjalną lokalizację wydobywającego się odoru wskazano Bałtycki Terminal Kontenerowy, gdzie odbywa się przeładunek gorącego asfaltu z cystern na rampie zjazdowej do kontenerów.

Inspektorzy orzekli, że instalacja do przeładunku gorącego asfaltu przez lata nie posiadała urządzenia ochronnego ograniczającego emisję węglowodorów emitowanych do powietrza i nakazali zakładowi przedstawienie (do 10 września) planu przeciwdziałania temu zjawisku.

Koniec kontraktu, koniec problemu?



Interwencja okazała się skuteczna, a uciążliwości powinny zakończyć się z początkiem października. Wtedy, zgodnie z zapowiedziami przedsiębiorstwa, zakończy się załadunek kontenerów gorącym asfaltem. Kolejnych umów prawdopodobnie nie będzie.

- W odpowiedzi na zarządzenie pokontrolne przedsiębiorstwo BCT poinformowało Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Gdańsku o zakończeniu załadunku kontenerów gorącym asfaltem z dniem 30 września br. Wyznaczony termin zakończenia prowadzonej operacji załadunku asfaltu wynika z zobowiązań kontraktowych - przekazuje Edyta Witka-Jeżewska, Pomorski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska.

Ładunek węgla w Morskim Terminalu Masowym podczas sierpniowych upałów

Miejsca

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • Unruga (1)

    U nas nic nie czuć

    • 7 1

    • Dokładnie! Aż się zdziwiłem, a mieszkam tu ponad 20 lat.

      • 1 0

  • Taka bezczelność obywatelki która wykazuje indolencję urzędasów będzie przez nich surowo ukarana

    • 8 1

  • naczelnik ? - a kopa mu ! i w Bieszczady do wypalania węgla drzewnego !

    • 9 1

  • Następnym działaniem tej Pani powinno być...

    Spowodowanie natychmiastowego pogonienia z zajmowanego stanowiska tego niekompetentnego lenia śmierdzącego Bartosza Frankowskiego !!! - za co ten kole ze szczurkowej ferajny bierze kase ? . I tu mamy ewidentny przykład jak "pracują " szczurkowe kolesie ! .Więc kochani !- dalej na nich głosujcie w najbliższych wyborach ...

    • 8 1

  • Jeszcze kilka lat temu jazda rowerem z Obłuża do Gdynia była w miarę znośna, (2)

    dzisiaj hałas -bo więcej tirów, a co za tym idzie i zanieczyszczeń. Ulicą Polską było kiedyś całkiem przyjemnie pojechać, dzisiaj po takiej jeździe szczypią mnie oczy i czuję pył w nosie.

    • 2 2

    • Przeciez to teren przemysłowy (1)

      Czego sie spodziewasz jadac przez tereny portowe???? Puknij sie w czolo. Moze powinien tam byc park z lawkami i placem zabaw???

      • 1 0

      • Park z ławkami będzie koło tych terenów i to niejeden bo z tego co mi wiadomo w pobliżu budują

        nową dzielnice Międzytorze. Polska w perspektywie ma przejąć funkcję części ulicy Wiśniewskiego. Wybierałem tą ulicę, bo było lepiej niż na Morskiej, ale już nie jest, którędy teraz jeździć? Morską? Od kilkunastu lat jeździłem ta ulicą i nigdy nie waliło ją tak jak ostatnio.

        • 1 0

  • Kropla drąży skałę (1)

    Brawa dla pani która podjęła się sprawy - piękny przykład społeczeństwa obywatelskiego . Szacun

    • 9 1

    • Zamknąć port!

      Port do zamknięcia, śmierdzi, pyli, hałasuje, generuje ruch pojazdów itd itp. Zamknąć i zakopać.

      • 3 0

  • (1)

    więcej przeładunków nie będzie...
    no sukces
    zamknąć port, podzielić się ziemią jak po stoczni
    niech nic nie będzie

    • 29 2

    • A może będziesz świnie gonił ulicami na załadunek do portu. Bo przecież Gdynia to port. Tu nic więcej nie ma.

      • 0 1

  • A nie mówiłem, że w BCT różne kwestie nieładnie pachną !?!

    Grunt, że prezesowi wszystko fiołkami pachnie.

    • 6 1

  • Kiedy szczurek i jego wyborcy usmiadomia sobie, że Gdynia to port. (14)

    Tutaj mają być przeladunki i ma być ich jak najwięcej. To nie miejsce do budowy apartamentów.

    • 140 57

    • bocie zmień prace

      przestańcie dodawać pod kazdym postem nudnych komentarzy na temat prezydentów...
      nie wiem ile dostajesz na rękę ale są ciekawsze zawody.

      • 1 1

    • wypraszam sobie, mieszkam na północy miasta i tu nikt nie głosuje na szczura! (5)

      • 15 15

      • (1)

        to mieszkasz gdzieś na wybudowaniu lub koloni ,przeprowadź się bliżej centrum,tu są szkoły blisko,gazetę można kupić i piasek z drogi nie wpada na izbę a wikary nie mówi jak głosować.

        • 8 19

        • I wiecznie hałas slychac

          • 1 0

      • tak samo jak ja, też nie głosuję. Północ to jakaś porażka kompletnie zapomniana przez Prezydenta

        • 6 3

      • Może raczej na północ od miasta.

        • 1 7

      • Hehe, dobry żarcik porannego trolla. Rozweseliłeś mnie już na cały dzień.

        • 4 8

    • (5)

      Mamy XXI wiek. Popatrz na Hamburg i inne miasta! Można pogodzić jedno z drugim.

      • 31 12

      • nieprawda (4)

        W Hamburgu port jest wyizolowany poza miastem, ostatni fragment dawnego portu leżącego koło centrum jest właśnie zamieniany w Haffencity. Przeładunki towarów sypkich masowych związane są z pyleniem, a śmierdzących ze smrodem. Nie zasłonisz 100 ha terminala plandeką. Więc zejdź na ziemię i nie opowiadaj od XXI wieku i tajnych technologiach co to niby są na zachodzie. Niestety położenie portu gdyńskiego jest jakie jest i nie da się specjalnie nic z tym zrobić.

        • 17 1

        • (2)

          Za rzeką, to nadal blisko miasta, zwłaszcza że są tam 2 rafinerie. Poza tym od wschodu do portu przylega Wilhelmsburg a od południa Harburg i Eißendorf.

          • 6 1

          • nieprawda (1)

            "Za rzeką" w tym przypadku to nie jest blisko miasta. Pojedź, zobacz, a później się wypowiadaj. Wskazane dzielnice nie sąsiadują z uciążliwymi terminalami.

            • 7 1

            • A dlaczego portu nie mozna zrobic bylo gdzies na przyklad za Bojanem tylko w centrum miasta?

              Skandal

              • 8 1

        • No to pojechałeś panu mądralińskiemu.

          Widać Google Street to czasami za mało.

          • 2 0

    • ale kto się skarży księciuniu?Szczurek?Mieszkańcy się skarżą wasza Złośliwość .za szybko zaczynasz trolowanie,wyśpij się ,zjedz chleba ,popij zbożówką i nie napinaj się tak szkoda zdrowia bo parę kampanii wyborczych przed Tobą.a teraz popatrz na dół strony i popraw resztę wpisów

      • 5 7

  • (4)

    Ale numer. Syf z węgla, fetor z asfaltu, a teraz hałas o 2 nad ranem..... a obok budują blok za blokiem. Pewnie po 10 tys za m2. Gratuluję zakupu...

    • 118 3

    • najlepsze jest komandorskie wzgórze

      tamto dopiero są latem zapaszki hehehe....

      • 1 0

    • A kto Ci każe tam kupować? (2)

      Chyba, że cwaniactwo, jak z torem wyścigowym, kupię tanio, a potem będę jęczeć, aż zamkną...

      • 6 0

      • (1)

        W tym przypadku domy były znacznie wcześniej niż tor a po za tym to miał być tor doszkalajacy a nie do palenia gum

        • 3 0

        • A doszkalanie to jak ma być przeprowadzane?

          50km/h i żadnych broń Boże poślizgów, bo jeszcze się któryś kontrować nauczy?

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane