• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Filmowy" pociąg SKM w dawnych barwach

Michał Brancewicz
22 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Pociąg EN71-052 w nowych, czyli historycznych barwach.
  • Porównanie kolorystyczne. Na pierwszym planie pociąg w historycznych barwach, w tle w aktualnie obowiązujących.
  • Pociąg w historycznej kolorystyce pojawi się na torach w poniedziałek, 26.07.

Zmiana nie jest duża, bo SKM-ka zamiast niebiesko-żółta, jest żółto-niebieska, co nawiązuje do historycznych barw i jest ukłonem w stronę filmowców. Przy okazji pociąg został unowocześniony. Pojazd wyruszy na trasę w poniedziałek, 26 lipca.



Która kolorystyka bardziej ci się podoba?

- Postanowiliśmy przywrócić elektrycznemu zespołowi trakcyjnemu EN71-052 historyczne malowanie, aby uczcić 20-lecie spółki PKP SKM w Trójmieście. To przy okazji także odpowiedź na zapotrzebowanie zgłaszane przez producentów filmowych, zwłaszcza tych robiących filmy osadzone w realiach lat 70. i 80. ub. stulecia. Wielokrotnie byliśmy proszeni przez filmowców o podstawienie składu w historycznym malowaniu - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
EN71-052 został wyprodukowany we wrocławskim PaFaWagu w 1971 r. Przez Szybką Kolej Miejską jest eksploatowany od 1990 roku. Pasażerów woził do 2020 roku.

Pociąg EN71-052 we wcześniejszych kolorach. Pociąg EN71-052 we wcześniejszych kolorach.
Potem kilka miesięcy czekał na naprawę czwartego poziomu utrzymania (P4), która w takich jednostkach wykonywana jest co 400 tys. kilometrów lub co 5 lat.

- Podczas naprawy zmieniliśmy malowanie na historyczne, także oznakowanie pojazdu nawiązuje do historycznego, ale uwzględnia obecne przepisy. Dodatkowo pojazd został m.in. wyposażony w  wyświetlacze Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP), system otwierania drzwi zewnętrznych przez pasażerów oraz stojaki na rowery - wylicza Złotoś.
Pociąg wyjedzie na tory w poniedziałek, 26.07.

- Pociągi trójmiejskiej SKM z reguły składają się z dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. W planach mamy przerobienie jeszcze jednej jednostki, która będzie miała nie tylko historyczną malaturę i oznakowanie, ale także wnętrze - zapowiada rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.

Miejsca

Opinie (177) 7 zablokowanych

  • Rzeczywistość wyprzedza plany (6)

    Jak nic nie zmienią to też będą wyglądać historycznie. To jest żywy skansen.

    • 50 7

    • odezwał się fachowiec z gimbazy (2)

      znawca każdego tematu ... a we łbie pusto groch z kapustą

      • 0 4

      • (1)

        Masz racje, wszyscy wiedza, ze pociagi SKM sa najnowoczesniejsze na swiecie. Nigdy sie nie psuja, a podroz z Wejherowa do Gdanska to maksymalnie 20 minut.

        • 1 0

        • kolejny gimbus bez wiedzy bez szkoły - z prostackimi teoriami "widzi mi się"

          myślisz, że np. Berliner Bahn mają tylko najnowszy tabór, że 50letne wagony tam nie śmigają i nic się nie psuje ... tam 80% awarii to najnowsze składy, takie ledwo co zakupione.

          • 0 1

    • Na zdjęciu z hali widać, że kolejka ma niebieskie drzwi . Do tego dawnego malowania drzwi powinny być 2 - kolorowe, jak reszta (2)

      Ewentualnie całe drzwi żółte, jak bywało później.
      Niekonsekwencja

      • 0 0

      • dokładnie tak

        za PRLu drzwi były malowane jak buda - na dwa kolory

        • 0 0

      • drzwi są teraz z aluminium więc nie chcieli tego przemalowywać

        • 1 0

  • Taką kolejkę SKM pamiętam - jeździłem nią na strajk sierpniowy w roku 80-m do Stoczni im Lenina :) (3)

    A na peronie to też fajne napompowane testosteronem chłopaki stały - aż było miło na nich popatrzeć :)

    • 36 9

    • w czsach strajkow nie bylo grbasów (1)

      • 0 1

      • w czasie strajków nie było jarka

        szukali, do domu pukali - i nikt nie mógł go znaleźć

        • 2 1

    • A nie byles wtedy na wczasach w Bulgarii?

      • 0 0

  • Jak dlugo jeszcze... (13)

    będą malować po raz tysięczny te same 50 letnie trupy? Utrzymanie tak starego taboru jest nieopłacalne.
    "historyczne" en57 nie są żadnym reliktem ani zabytkiem, tylko kupą złomu, której mieszkańcy mają dość.

    • 69 90

    • Falco (3)

      Lubię jak wypowiadają się znawcy tematu :) Po Twoich słowach od razu czuć, że się znasz na rzeczy.

      • 24 10

      • Jak długo będą malować? Jak mawia Richard Czarnecky syn Mary and Henry: aż do usranej śmierci :) (2)

        • 14 3

        • leh już "poległ", czekamy na jarka (1)

          - powązki pod płotem

          • 6 5

          • Zimny Jarosław

            Nie znam takiego gatunku browca

            • 4 4

    • Lechista (1)

      Barwy slediowej Areczki

      • 4 13

      • Zostaw Arke w spokoju

        • 0 1

    • Lechista (2)

      Czemu nie maluja kolejek na bialo zielone barwy? Wstydza sie?? Aha przeciez baza skm jest w sledziowie

      • 7 10

      • bo miejsce kiboli jest na kurkowej. spadaj ssać kolegom

        • 15 1

      • To barwy wojewodztwa Pomorskiego. Pewnie myslisz, ze Ukraincy to kibice Arki Gdynia, bo maja flage w tych kolorach?

        • 6 0

    • Najpierw przeczytaj artykuł, potem go zrozum, a na końcu możesz zabrać się za komentarz.

      • 8 2

    • tez ma 75 lat, spoko, jeszcze się trzyma na farbie

      • 1 3

    • Warszawiak,pisz o Palacu Kultury a nie o trojmiejskich kolejkach.

      • 0 1

    • Tak czy siak są malowane, składy trzeba co rusz malować po graficiarzach

      • 0 0

  • Żal (3)

    I tylko żal ZNTK w Gdańsku !!!

    • 28 7

    • Nadal istnieje... (1)

      ...ale w ograniczonym zakresie. Robią naprawy lokomotyw w małej dwutorowej hali.

      • 10 1

      • na Przeróbce?

        • 1 1

    • ZNTK w Gdańsku ma się dobrze

      Pracy mają mnóstwo a skmek nie chcą robić bo pracy dużo a zysku mało.

      • 3 2

  • Gdyby SKM miała same nowoczesne pojazdy, to rozumiem wysyłanie zabytkowego pociągu (5)

    Ale SKM ma tylko 1 Nowoczesny pojazd a reszta pojazdów to tylko na emeryturę się nadają

    • 197 29

    • Dwie nowoczesne jednostki (3)

      Newag Impuls, którymi się wszędzie chwalą na filmikach, stronach internetowych na okładkach czasopism branżowych itd... Reszta to jeżdżącą kupa złomu. Nawet nie potrafią dobrze przetargu zrobić na nowe jednostki, bo ostatnio nawet nikt się nie zgłosił w przetargu na wyprodukowanie nowych jednostek. Jednym słowem - ŚKM średniowieczna kolej miejska

      • 24 3

      • ten przetarg tościema - czytałeś? zakupia jeden, z "byćmoże" opcją 40 :) nikt na takie coś nie pójdzie.

        • 6 2

      • ta kupa złomu EN to będzie jeżdzić jeszcze długo po tym

        jak nooowoczesne newagi i pesy zgniją na bocznicach
        o ich nooowoczesnej mega awaryjności nawet nie wspomnę

        • 13 6

      • Jakie to ma znaczenie

        Skoro SKM nowym składem i tak szybciej nie wykonuje trasy. Jak dla mnie mogą i składy sprzed 40 lat jeździć, jeżeli zrobią coś aby trasa krócej trwała, a nie że mają w planach dodawać nowe przystanki.

        • 5 1

    • Nowe nie takie praktyczne

      W nowym fajnie bo jest klimatyzacja i dużo ciezej, ale na tym kończą się plusy. Przynajmniej w Kolejkach Śląskich siedzenia bardzo niewygodne w produktach PESY, (dużo wygodniejsze w produktach NEWAG ) do tego układ siedzeń autobusowy który zupełnie nie nadaje się na takich trasach, ciężko jest podróżować większym gronem czy też w gronie rodzinnym, jak chcemy wysiasc siedząc pod oknem trzeba przecisnąć się przez pasażera obok... klasyczny układ siedzeń jest dużo bardziej praktyczny, do tego bardzo ciasno, mało miejsca na nogi oraz praktycznie nie ma miejsca na wózki czy rowery....

      • 0 0

  • W barwach Ukrainy ! Patryjotycznie. Szacun. (5)

    To jednak zawsze jakiś gest w stronę naszych nowych sąsiadów, szwagrów, teściów i żon ;)

    • 25 33

    • Tyle, że układ tych dwóch kolorów we fladze Ukrainy jest odwrotny - niebieski na górze, żółty na dole. (1)

      • 8 1

      • raczej barwy Arki Gdynia ! A nawet 2+1 śpiewał " więc chodź pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko ...

        • 13 3

    • Malowanie takie wywodzi się jeszcze z okresu międzywojennego. Taki układ malowania był przyjęty dla elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach trzydziestych.

      • 5 1

    • Ukraina ma barwy:niebieski na górze, żółty na dole

      Pociągi z lat 80 miały barwy odwrotne. W sumie nie wiadomo czemu zmienili.

      • 5 1

    • wiesz skad PKP ma te kolory?

      w latach 20stych Polska zamówiła w Szwecji kilka elektrowozów pasażerskich pod Warszawę
      Szwedzi wybudowali je w terminie i zapytali się - w jakie barwy mają je pomalować?
      niestety podobnie jak dziś, PKP nie odpowiadała na wezwania i monity...
      więc Szwedzi pomalowali je w swoje Szwedzkie Barwy Narodowe - i tak zostało!

      • 9 0

  • EW58 (6)

    Żadnego sprawnego nie zachowali. Dużo drzwi na wagon, duże przyspieszenie, poręcze. To były odpowiednie składy na SKM.

    • 60 6

    • Podobno były strasznie prądożerne (5)

      • 5 4

      • EW58 - totalnie niedopracowane - awaryjne - prądożerne (4)

        jedna wielka pomyłka i nieudany eksperyment inżynierski - chcieli zrobić "zachód" na russkich częściach ;)))

        • 3 1

        • Kazdy pojazd z rozruchem oporowym bedzie pradozerny (3)

          Niestety system 3kV DC ktory jest pod tym względem najgorszy został nam narzucony przez ruska... Gdy elektryfikowano PKP było już technicznie możliwe wybranie systemu AC 50Hz.

          • 3 0

          • na "zachodzie" pierwsze większe elekrtyfikacje na ~25 kV 50 Hz to 1966r.

            więc nic nam nie zostało narzucone przez nikogo ...
            co innego teraz ... gdy PKP remontowało linie - to trzeba było podjąć odważną decyzję
            tylko w Polsce to tak jest ... albo jedzie sie po kosztach i jak najtaniej gdy już nóż na gardle
            ... albo kupuje głupio i bez sensu mega-wypasy, na pokaz dla publiki ... jak to pendolino, które nie ma linii gdzie może pojechać te swoje 250km/h.

            • 3 0

          • (1)

            System 3kV został w Polsce wprowadzony w latach 30-tych - a nie przez "Ruska".

            • 0 0

            • I tak i nie.

              Na Dolnym Śląsku było to jednak 15kV 16 2/3 Hz... dopóki ruscy nie zwinęli w 1945 r.

              • 1 0

  • (1)

    Rewelacja. W takim razie w poniedziałek będę czatować na peronie z aparatem i statywem.

    Przy okazji sfocę "Stonkę" z 4 "Bohunami" i 1 "Bonanzą"

    • 25 5

    • Gdzie te czasy, gdy SOKiści

      ganiali mikoli za focenie... ;)

      • 2 2

  • Skansen Komunikacji Miejskiej. SKM. (2)

    Każdy kolor jest historyczny. Stacja postojowa i parę przystanków też historyczne.

    • 40 5

    • A informacje podane przez autora sa błędne (1)

      bo PaFaWag nigdy takiego EZTa tej serii nie wyprodukowal. Seria EN71 skonczyla sie na nr 20,pozostale to skladanki z co najmniej dwoch roznych EN57

      • 6 0

      • EN71-052 to składak z EN57: wagony ra, rb, sa = EN57-845ra/rb/s (1971r.) + wagon sb = EN57-965s (1973r.)

        • 3 0

  • (5)

    Drzwi chyba źle pomalowane były inne

    • 18 1

    • sluszna uwaga

      • 2 0

    • chyba obecnie trzeba tak malować drzwi żeby się wyróżniały na tle ściany (2)

      to pomaga osobom niedowidzącym więc jakiś sens ma a taki detal zauważą tylko najbardziej wtajemniczeni

      • 1 1

      • Drzwi obecnie są aluminiowe malowane fabrycznie, dlatego nie chcieli się bawić w przemalowywanie aluminium. Od pewnego czasu wymieniają drzwi na alu podczas napraw rewizyjnych. Można je poznać po lekko niebieskich szybach i niesymetrycznych otworach na szyby (szyby przesunięte w kierunku zewnętrznym, plastikowe płaskie uchwyty w środku wchodzące w środek płata drzwi.

        • 0 0

      • gimbaza wgapiona gałami w smarfona

        bez tego nie odnalazła by drzwi w wagonie

        • 3 0

    • Jako historyczny to żart oczywiście. Pojazd Jako EN71-052 powstał w maju 2011 że EN57-845. Tam kibli w SKM do oporu a wybrali wóz najmniej się do tego nadającego. To tak jakby Ty42 pomalować w barwy DRG

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane