• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Finansowy rekord gdyńskiego portu

Mariusz Kurzyk
25 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski gdyńskiego portu za 2010 rok wyniosły 43,3 mln zł.

Minione dwanaście miesięcy przyniosły jeden z największych zysków w historii spółki - cieszy się Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A., który w czwartek podsumował rok 2010.



- Rok 2010 zaczynaliśmy z obawami, czy kryzys będzie mijał tak szybko jakbyśmy sobie tego życzyli, czy będzie to trudny czas dla gospodarki morskiej. Teraz wiemy już, że porty osiągnęły wysokie rezultaty. Dla nas było to bardzo dobre wejście w rok 2011. Mamy znacznie mniejsze obawy i przekonanie, że rozwój gdyńskiego portu będzie przebiegał szybko - przyznaje Janusz Jarosiński, prezes ZMPG S.A.

Faktycznie. Wyniki finansowe gdyńskiego portu są całkiem imponujące. Ze wstępnych ustaleń wynika, że zyski wyniosły 43,3 mln zł. Warto dodać, że jest to drugi taki wynik w historii spółki. Niebagatelne znaczenie miał tutaj wzrost ilości przeładowanych towarów, który w minionym roku osiągnął 14 735 300 ton (o blisko 1,5 mln tony więcej niż w 2009 r.). Największe spadki zanotowano w przypadku węgla i koksu (- 11 proc.) oraz zboża (- 13 proc.), a największy wzrost w grupie drobnicy (18 proc.).

- Jeśli chodzi o kontenery, tutaj trwa odwieczny wyścig pomiędzy Gdynią i Gdańskiem. W minionym roku wielkość przeładunku TEU wyniosła 485 255, czyli o ponad 28 proc. więcej niż w roku 2009. Przez całe lata szczyciliśmy się większym udziałem w rynku, a teraz Gdańsk przeładował o ok. 30 tys. kontenerów więcej - dodaje Janusz Jarosiński.

Także bieżący rok może okazać się całkiem niezły. Jak wynika z przeprowadzonych prognoz - gdyński port może spodziewać się wzrostu przeładunków co najmniej o kolejne 10 proc. Jeśli tak będzie, to zgodnie z zapewnieniami ZMPG przewidywany zysk netto wyniesie jakieś 26,4 mln zł.

Podsumowując miniony rok, nie można było zapomnieć o inwestycjach. W 2010 roku na ten cel wydano 75,89 mln. Już teraz widać spore zmiany w portowej infrastrukturze. Dokończono modernizację nabrzeża Pomorskiego, oddano do użytku magazyn wysokiego składowania oraz zakończono m.in. prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy nabrzeżu Rumuńskim. W tym roku kwota przeznaczona na inwestycje to już 103,26 mln zł.

- Największe wyzwania finansowe czekają spółkę w latach 2012 i 2013, kiedy wydanych zostanie kolejne 251,33 mln zł i 142,05 mln zł. Właśnie w tych latach realizowane będą największe inwestycje, które są dofinansowywane z funduszy unijnych - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes ZMPG odpowiedzialny za sprawy infrastruktury i zarządzania majątkiem.

Mowa o czterech strategicznych inwestycjach, które wdrażane są w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ich głównym celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego portu gdyńskiego. Stanie się tak dzięki pogłębieniu całego kanału portowego oraz przebudowie niektórych nabrzeży, rozbudowie układów dróg kołowych i kolejowych w porcie oraz utworzeniu nowego rejonu przeładunkowego i logistycznego w pobliżu Estakady Kwiatkowskiego. Łączna wartość tych inwestycji została oszacowana na ponad 500 mln zł.

Podsumowanie finansowe gdyńskiego portu - pdf

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (62) 4 zablokowane

  • no to prezesi bendom sie wozić (1)

    nowymi suwami

    • 47 15

    • do prezesa

      bendom bendom

      • 0 0

  • coś mi tu nie pasuje (4)

    wiekszośc firm notuje zyski a mi pensji nie podnosza tylko tną premie za premią.
    bo kryzys

    • 53 7

    • kryzys jest w kadrach dlatego tna:)

      • 3 0

    • Będziesz miał kiedyś swoją firmę to zmądrzejesz..

      Firmy, które przeżerają zyski szybko padają. Konkurencja i ciągły wzrost kosztów ZMUSZA do inwestycji.

      Kiedy człowiek żyje z pensji, to ma dochody poniżej oczekiwań ale przeważnie dostaje je regularnie.
      Firmy mają okresy, kiedy przynoszą dobre zyski ale są też miesiące a nawet lata, kiedy trzeba dokładać i to sporo.

      Jak twój boss będzie chciał w dobrym okresie być płacić ludziom super premie, to kiedyś mu zabraknie kasy na gołe pensje.

      • 12 3

    • Odpowiedź masz wyżej. (1)

      Popatrz ile suvów jest w mieście. I za każdym miesiącem pojawiają się kolejne Audi Q7, BMW X5 i Porsche Cayenne. Nawet na zachodzie nie ma tak dobrze. Tam nikt nie dorabia się w takim tempie jak u nas. A wszystko kosztem pracowników, bo pracodawca musi się nachapać jak najszybciej i najwięcej.
      Owszem, ja rozumiem inwestycje, modernizacje itd. Ale skąd te samochody i wielkie domy? Oczywiście, ze z ludzkiej ciężkiej pracy za grosze.

      • 5 4

      • Na SUV-y mnie nie stać ani mi się nie podobają

        ale trochę znam ludzi, którzy nimi jeżdżą. Większości osobiście nie lubię.

        Tym nie mniej samochody te nie były kupowane za szybko zarobione pieniądze.
        Z reguły jeżdżą nimi ludzie, którzy dorabiali się na bazie tego, co im podarowali ustawieni rodzice. Duży procent ludzi, którzy mają takie luksusowe bryki to nie właściciele firm zatrudniający pracowników, ale przedstawiciele wolnych zawodów: prawnicy po aplikacjach, lekarze dobrych specjalizacji, wykładowcy akademiccy.

        Wiadomo są i złodzieje, politycy i inny element.

        Na zachodzie to chyba nie byłeś. W bogatszych krajach w dużych miastach jeździ znacznie więcej drogich samochodów.

        Kilku znanych mi ludzi z kasą, którzy sami się dorobili rzeczywiście nie rozdając pieniędzy pracownikom ale sami zadowalają się samochodami typu Passat 2.0 TDI.

        • 2 0

  • no to prezesi bendom sie wozić (1)

    nowymi suwami

    • 15 8

    • bendom bendom

      masz rację

      • 7 5

  • Kryzys był ale medialny - totalna nagonka czyli doskonały pretekst za zwalanie winy. (4)

    Rząd nie może zrealizować założonych wcześniej planów, pracodawcy nie podnoszą pensji, nie przyjmuje się nowych pracowników tylko starzy robią za dwóch itd.... a wszystko to bo mamy kryzys.
    Rzeczywistość okazała się inna.

    • 28 11

    • Ta medialny:) (1)

      A Grecja i Islandia zbankrutowały, żeby uwiarygodnić przekaż. Strzeż nas Panie od ignorantów.

      • 4 5

      • Islandia

        Wolę islandzki kryzys niż polski dobrobyt.

        • 8 1

    • starzy robią za dwóch... :D :D ???!!!

      nie rozśmieszaj mnie :D :D
      starzy, to akurat siedzą i pierdzą w stołki!!

      • 2 0

    • zauważcie że tam gdize jest kapitalizm to się ciągle mówi zwykłym ludziom o zaciskaniu pasa bo kryzys, albo o zaciskaniu pasa bo dopiero wychodzimy z kryzysu, albo o zaciskaniu pasa bo zbliża się kryzys, albo przynajmniej o zaciskaniu pasa bo choć nie ma kryzysu, to trzeba zabezpieczyc się na przyszłość.

      jest jednak grupa ludzi, dla której słowo "kryzys" nie istnieje i która pasa nie zaciska.

      • 2 1

  • wypłacic dywidende dla akcjonariuszy tj portowców (5)

    a nie tylko mamic publike i wyciągac łapska po nie swoje!

    • 18 11

    • NA CO IDZIE DYWIDENDA? (4)

      Głównym akcjonariuszem ZMPG S.A. jest Skarb Państwa (prawie 100%) i decyzją Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy cały zysk dotychczas przeznaczał na rozwój portu.

      • 5 3

      • (2)

        i dobrze że na rozwój portu a nie np. na kampanię reklamową, ale to nie zmienia faktu, że ten zysk wypracowali szeregowi pracownicy i to przede wszystkim oni powinni korzystać na tym co wspólnie zdziałali

        • 0 3

        • Przecież dostają wynagrodzenie. Przeciętne wynagrodzenie w porcie jest znacznie wyższe od średniej krajowej.

          • 4 0

        • Ale żeby ci szeregowi pracownicy mogli wypracować

          zyski, to ktoś musiał się postarać, zeby statki do portu wpływały i można było przeprowadzać wszelkie operacje portowe. Ale oczywiście życzę portowcom jak najwyższych pensji, tak samo jak i wszystkim innym pracownikom wszystkich innych firm.

          • 0 0

      • tere fere

        dywidenda to jest dochód z własności akcji. a wiekszosciowy pakiet nie uprawnia do krzywdzenia drobnych akcjonariuszy. Złodzieje w MSP!

        • 2 1

  • no to jak przynosi zysk to myślę, że trzeba go oddać w sowieckie łapska... (1)

    • 5 9

    • czy w rosyjskie czy francuskie, jakie to ma znacznenie czyje łapska.
      od kiedy to port ma przynosić zyski? może niedługo zaczniecie też liczyć zyski od światła słonecznego?

      • 0 1

  • no to teraz czas go sprywatyzowac jak wszystko co przynosi zyski.rekord rafinerii,to czas na prywatyzacje,tak samo z portem gdynia

    • 8 7

  • ten artykuł to chyba odpowiedz na wczorajszy bzdurny materiał o portach.......

    Pan Kuba wczoraj pisal , że"gospodarka morska jest obciachowa........."
    bez komentarza.....
    brawo Port Gdynia :)

    • 26 2

  • I się zaczyna :) (7)

    Narzekanie, narzekanie itd.
    Zrozumcie głąby, że zysk daje możliwość planowania inwestycji, co zwiększa atrakcyjność regionu, nowe miejsca pracy.
    Jeżeli uda się przeforsować zerową stawkę VAT na uslugi portowe to Gdańsk i Gdynia zagrożą pozycji Hamburga.

    • 30 5

    • co za mrzonki
      "zagrożą pozycji hamburga"
      wystarczy rzut oka na mapę
      jeden kontakt z naszymi celnikami
      i wszelkiej maści "urzendikami"
      by uśmiać się do rozpuku z takiej bzdury

      a nawet nie wspomniano jeszcze o szajce by żyło się lepiej która gospodarkę morską rozkłada zupełnie

      • 2 8

    • Ale do Hamburga łatwiej dojechać Tirem (2)

      szeroką trzypasmową autostradą np. z Włoch, Austrii, Czech itd. A do Gdyni czy Gdańska to już sam wiesz.......

      • 6 1

      • Ale jak będzie vat zerowy (1)

        to statki nie będą płynąc do hamburga tylko przypłyna bezpośrednio do Gdańska i Gdyni. Przede wszystkim ten vat odstarsza armatorów bo im wychodzi taniej rozładować statek w hamburgu i potem przewieźć tirem do Polski.

        • 5 0

        • To zależy skąd będą te statki płynąć

          Bo wielkie kontenerowce, które pływają na linii z Dalekiego Wschodu nigdy nie wpłyną na Bałtyk. Ze względu na koszty i skalę przewozów nie będzie to opłacalne.

          • 1 0

    • (1)

      a do tej pory jaki był vat? 22%? Hamburg, Rotterdam czy Antwerpia pewnie robiływ gatki ze strachu

      co za bzdura!!!

      • 0 3

      • w polskich portach vat jest 23 a był 22 kretynie

        dlatego wszyscy wolą płynać do hamburga
        Ty sam jesteś bzdura

        • 1 0

    • chauahahaha

      zagrożą pozycji hamburga...co za debil, chyba w porcie w hamburgu nie byłeś jełopie

      • 0 0

  • Duża różnica! (2)

    Zysk netto firmy odzieżowej 140.2 mln zł, a finansowy rekord gdyńskiego portu 43,3 mln zł. A moze lepiej załozyć w porcie sklep odzieżowy?

    • 12 13

    • PO CO JEST PORT? (1)

      Nie rozumiesz istoty działania portu. Portem zarządza Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A., a przeładunkami i pozostałą działalnością portową zajmują się wyspecjalizowane do tego firmy, które działają na swój rachunek. Rolą ZMPG S.A. nie jest maksymalizacja zysku, tylko, najogólniej mówiąc, stwarzanie jak najlepszych warunków do działania firm związanych z gospodarką portową. Dlatego wszelkie środki pochodzące m. in. z najmu, opłat portowych, działalności finansowej oraz prywatyzacji spółek eksploatacyjnych przeznacza na rozwój i modernizację głównie infrastruktury i suprastruktury portowej. Uzyskiwany zysk z działalności przez wszystkie dotychczasowe lata działalności ZMPG S.A. decyzją Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy (w 99% Skarb Państwa) przeznaczany był na rozwój portu. Krótko mówiąc, działalność portu nastawiona jest na korzyść dla całej gospodarki naszego państwa, również tej firmy odzieżowej, o której napisałeś.

      • 11 2

      • po co tłumaczyć głąbom ?

        PRZECIEŻ I TAK NIE PRZECZYTAJĄ A NA PEWNO NIE ODPOWIEDZĄ

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane