• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Barcelony wskrzesi rowery Mevo

as
25 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Mevo 2.0 może pojawić się na ulicach metropolii za osiem miesięcy. Mevo 2.0 może pojawić się na ulicach metropolii za osiem miesięcy.

Hiszpańska spółka CityBike Global zostanie operatorem Mevo 2.0. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot podał w... Wigilię. Za sześcioletnią obsługę systemu firma zainkasuje ponad 159 mln zł.



Będziesz podróżować rowerami Mevo?

OMGGS zapowiadało, że do końca roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na operatora roweru Mevo. Urzędnikom udało się nie tylko dotrzymać słowa, ale także zrobić mieszkańcom prezent na święta.

CityBike Global zaproponował Trójmiastu dostarczenie rowerów elektrycznych czwartej generacji - inteligentnie połączonych pojazdów, eliminujących potrzebę instalacji doków i terminali trzeciej generacji, zmniejszając w ten sposób koszty inwestycyjne i operacyjne. Pojazdy mają mieć zamki i systemy pozwalające na kontrolowane parkowanie w określonym obszarze lub standardowym stojaku rowerowym.

Czytaj także: Nowe rowery Mevo 2.0 na testach

W postępowaniu na obsługę nowego Mevo wpłynęły dwie oferty: City Bike Global SA z podwykonawcą Geovelo na kwotę 159 mln oraz Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) na kwotę 365 mln zł. Komisja przetargowa oceniała oferty pod względem ceny (60 proc.) i przedstawionej koncepcji funkcjonowania systemu (40 proc.). Dodatkowo powołani eksperci rzeczowi i prawni zbadali oferty pod względem formalnym oraz zaoferowanej ceny. Biegły rzeczoznawca i komisja przetargowa ocenili zgodność rowerów z wymaganiami przedstawionymi w postępowaniu.

W świetle kryteriów oceny ofert ustalonych przez zamawiającego, oferta CityBike Global SA uzyskała najwyższą ocenę spośród złożonych ofert - 100 pkt.

- Po zbadaniu ofert, analizach ekspertów i prawników, a także po pozytywnej opinii biegłego rzeczoznawcy, komisja przetargowa zdecydowała o wyborze hiszpańskiej spółki City Bike Global SA, która jest już operatorem rowerów miejskich w Barcelonie, Paryżu, Helsinkach i Sztokholmie - mówi Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:

  • akumulatorem o zasięgu do 100 km,
  • w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
  • transmisją pasową,
  • niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
  • przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
  • ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).

Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania, rozmieszczonych we wszystkich gminach.

Co więcej o Mevo?



Nowe Mevo ma być systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.

- System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi). Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna - dodaje Jarosław Maciejewski.

Sposób używania systemu się nie zmieni



Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Bez zmian pozostanie również system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je, tak jak wcześniej, także poza stacjami. Każdy użytkownik będzie mógł zarezerwować rower na maksymalnie 10 minut. W trakcie wypożyczenia roweru, użytkownik będzie mógł skorzystać z opcji postoju. Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.

CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru.

CityBike Global działa m.in. w Limie w Peru.
Do dyspozycji użytkowników będą dwa rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 min. jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min. na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 - przez 9 miesięcy 100 proc. floty, od grudnia do końca lutego 50 proc. floty.

Kiedy Mevo pojawi się na ulicach?



Zanim z rowerów będą mogli skorzystać zarejestrowani użytkownicy - 100 jednośladów trafi na testy wewnętrzne (w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy), które będą trwały od 10 do 21 dni. Po tym okresie, odbędzie się trwający minimum 3 tygodnie rozruch systemu, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100 proc. systemu i możliwość kupowania abonamentów.

- Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 r., - to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 r. - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.
Umowa będzie podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

- W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze - kończy Jarosław Maciejewski.
as

Miejsca

Opinie (417) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Hahahahah (6)

    Tyle w temacie :)
    Wesołych i spokojnych świąt wszystkim !

    • 75 9

    • (3)

      Tzn? Firma jest obecna w 400 miastach, Januszu. To jest b dobre rozwiązanie, jedno konto i można se jeździć w różnych krajach. Ale ty na dalej pewnie byłeś w Radomiu, bo bilety tanie

      • 7 24

      • (1)

        W GD mieszka ok 470tys ludzi. Wiec ta kasa 159m starczy na zakup roweru dla każdej rodziny w GD i po sprawie.

        • 17 5

        • Obszar na, którym będzie działać rower miejski, to nie tylko Gdańsk! I nie sam Gdańsk zapłaci te 159mln. Kumasz?

          • 8 8

      • On wpisujący głupoty Nazywa się Tadeusz.

        Nie szargaj mojego staropolskiego imienia: Janusz.

        • 3 4

    • Poznasz głupiego po śmiechu jego.

      • 5 3

    • tj reanimacja trupa

      więc po co??? chyba kolejny wałek na odchodne się kręci...

      • 0 0

  • Czyli znowu rowery będą pływać w rzece (3)

    • 88 10

    • Pretensje możesz kierować do i**otów.

      • 8 1

    • raczej będą pocięte - aluminium

      • 4 4

    • Teraz Twoje dane głupi polakówu pojadą do Hiszpanii...

      • 1 3

  • dobrze gdyby podali ile rowerów Mevo 1.0 jeszcze jest na chodzie (4)

    poza tym większość mogłyby stanowić zwykłe rowery. Tam gdzie trzeba jechać pod górkę już i tak używa się hulajnóg

    • 80 13

    • To juz zlom (3)

      Po tylu latach akumulator można oddać na śmietnik

      • 3 1

      • taka prawda,- tak jak w telefonach, gwarancja jest tylko na pół roku, bo po 6mcach bateria traci 30/40% swojej pojemności (1)

        • 1 0

        • Kup sobie jakiś porządny telefon

          A nie pierniczysz jak potluczony.

          • 1 1

      • Akumulator to jakieś 1000, 1500 zlotych.

        A reszta?

        • 0 0

  • 159 mln. (8)

    Dziękuję.Wesolych Świat..

    • 101 6

    • Na budowę polskiego auta elektrycznego wydaliśmy 250mln zł, projekt porzucono. (7)

      Został jedynie egzemplarz prototypowy, który nawet nie jeździ. Ale może to i lepiej, bo dzięki zburzeniu zbudowanej za dwa miliardy złotych elektrowni w Ostrołęce, nie mielibyśmy ich nawet jak ładować.

      • 7 11

      • Piszesz w skali kraju a nie miasta (5)

        • 7 4

        • To PiS budował elektrownię węglową w Ostrołęce. (1)

          Budował i nie zbudował.

          • 6 6

          • ale co to ma do rowerów w Gdańsku :D

            • 16 3

        • Jak już to trzech miasti i mówisz, że bez karty mieszkańca nie będzie można pojechać tym rowerem?

          Skoro tak to masz rację, kasa w błoto.

          • 2 2

        • deficyt miasta gdańska w 2022r ponad 700 milionów złotych ....jak oni to robią (1)

          • 3 1

          • o jakich "onych" piszesz?

            zauważ, że wielu z nich to amatorzy centralizmu udający przeciwników "centralizmu biurokratycznego" występującego jakoby w Brukseli. Najważniejszy z nich ma bardzo długi nos.

            • 0 0

      • jeszcze niestety nie porzucono...

        • 1 2

  • w sumie cwierc miliarda na Mevo :-) (4)

    Zamiast sprzedac prawa do obslugi Mevo i miec pewny zysk to miasto dalej wydaje gigantyczne pieniadze bez gwaracji na jakikolwiek zysk operacyjny. Firma ktora kasuje za obsluge jest juz zarobiona bez wzgledu jak system bedzie dzialal.

    • 112 9

    • Będzie to, co w Warszawie

      Gdy 80% przychodu jest z miasta za sam fakt obecności systemu, to nikomu nie zależy by był on sprawny.

      • 19 2

    • Jest tak z prostego powodu

      Znajomi ratusza zarabiają. O to chodzi w tym projekcie. Gdyby prywatnemu inwestorowi to się opłacało już dawno byśmy mieli rower miejski. Sęk w tym, ze patrząc na ukształtowanie terenu taki rower się w Gdańsku nie opłaca. Prywatne hulajnogi działają i zarabiają a wszystko za co się chwyci miejska kasa upada.

      • 13 4

    • Sprzedać prawa?

      Przecież system bez dofinansowania był w Sopocie i nic z tego nie wyszło, a rowery nie były elektryczne więc koszty o wiele niższe

      • 7 1

    • bo łatwo wydaje się nieswoje

      a i jakiś grosik wpadnie do kiermany jak dobrze zakręcisz tym kołem

      • 1 0

  • Że w Polsce ktoś jeszcze chce lokować kapitał (10)

    Żal mi tych zagranicznych inwestorów. Polska to jednak wrzód na siedzeniu świata.

    • 32 62

    • Dzbanku oni nie lokują kapitału tylko zgarniają setki milionów

      • 29 6

    • Kapitał? Nikt nie lokuje kapitału

      Tylko czerpie zyski.

      • 24 4

    • Wyjedz po prostu

      Bedzie lepiej dla wszystkich

      • 14 8

    • Wrzód to była Peło i jej czasy (2)

      • 16 14

      • (1)

        Pomyśleć, że po 6 latach rządów dyletantów z PiSu, inflacji, aferach, korupcji, nagminnego łamania konstytucji, zapaści w służbie zdrowia, sądownictwie, edukacji i marginalizacji Polski na arenie międzynarodowej są ludzie, którzy wypisują tego typu komentarze. Nieprawdopodobne.

        • 1 1

        • Konstytucja Rzeczypospolitej łamał PO, czasy wyboru do Trybunału...

          Nigdy więcej PO i słupów z Berlina

          • 0 1

    • Ktoś chce w Polsce lokować kapitał.

      Ha,Ha,Ha, ostrzygą cię jak barana,jak zupełnego dzikusa.Zostaniesz w samych skarpetkach,a ty im będziesz ze łzami w oczach dziękował,bo nazwa cię Europejczykiem.Ha,Ha,Ha!

      • 10 8

    • Ależ oczywiście, że chcą.

      Zagraniczne firmy żyją w tym kraju jak pączki w maśle, tylko polskiego przedsiębiorcę się gania jak psa.

      • 15 2

    • (1)

      Nie myśl Gdańska z Polską. Tutaj dopiero jest dno.

      • 2 0

      • I POtologia

        • 0 0

  • Znowu kasa do kieszeni urzędników (6)

    a rowerów nie będzie. Zamiast poprosić o pomoc rząd Zjednoczonej Prawicy, który skutecznie wskrzesił w TVP darmowe PKSy na terenie każdej gminy w Polsce, aby zwykli ludzie mogli dojechać do kościoła oraz zbudował od zera w PowerPoincie sieć kolejową z każdej wsi do CPK

    • 64 30

    • ty trolu zażywasz tylko TVBnienawisc bo wiedza sie od ciebie od bija jak od sciany (2)

      • 10 13

      • TVBnienawisc (1)

        i to pokazuje poziom analfabety

        • 6 6

        • Pisane jezykiem trolu z rosyjskim

          • 4 5

    • Już nie wspominając o tym milionie aut elektrycznych Morawieckiego, które można ładować prądem z elektrowni w Ostrołęce. (1)

      • 11 9

      • dobrze że ty Chodzież możesz pojechać tym mevo i zobaczyć palmę w palmiarni

        • 4 0

    • "darmowe PKSy na terenie każdej gminy w Polsce"

      taaa.... Chyba tych PKSów które są państwowe, czyli mała garstka.

      • 0 0

  • (3)

    Prawie 30 milionów rocznie... Już chyba lepiej by było przeznaczyć te pieniądze na publiczną komunikację zbiorową.

    • 116 9

    • publiczna komunikacja indywidualna jest lepsza niż publiczna komunikacja zbiorowa (2)

      • 1 10

      • (1)

        no tak, to najlepiej ją zlikwidować i niech wszyscy przesiądą się do samochodów i utońmy w korku jakiego świat nie widział.

        • 1 1

        • nie ma to jak zdolność do dojrzałej refleksji

          to, że coś (np A) jest lepsze od czegoś innego (B), to nie znaczy, że należy (B) zlikwidować. W przypadku systemu transportowego metropolii trójmiejskiej największe korzyści można uzyskać wspierając zarówno A jak i B, tworząc sensowne kombinacje: np. dojazd rowerem do stacji SKM, przejazd pociągiem SKM i pokonanie "ostatniej mili" rowerem miejskim typu MEVO. Warto sobie wyobrazić również wiele innych kombinacji lub sposobów poruszania się po mieście: indywidualnie lub "zbiorowo".

          • 0 0

  • (3)

    Hulajnogi są w pełni komercyjne, świadczą podobne usługi transportowe, ale hurr durr walczmy z nimi, bo przecież rowerki za 159 baniek ważniejsze!! Socjalizm pełną gębą.

    • 97 14

    • to niema nic wspólnego z socjalizmem przeciwnie mevo nie bedzie za darmo tylko za grube miliony (1)

      z kasy mieswzkanców i mieszkancy by skorzystac bedą musieli wydac tyle co na komercyjne hulajnogi !!Za to urzednicy lasa juz sie obdzielili

      • 12 6

      • Czyli socjalizm w czystej postaci

        • 5 3

    • hulajnogą daleko nie pojedziesz, drogi są często nierówne, łatwo się wywrócić. Poza tym, jazda hulajnogą z popularnych usług jest dość droga.

      • 1 0

  • Wskrzesi (5)

    tylko po co?

    • 83 12

    • Żeby łynkąć chociaż 50-60 malonów

      i po roku-dwóch się zwinąć z pełnymi kieszeniami

      • 6 1

    • Grek Zorba

      2.0

      • 0 1

    • po to, b poszerzyć ofertę dostępnych sposobów poruszania się po mieście (2)

      poszerzając wyobraźnię osób chorujących dotychczas często na samochodozę (trudność uznania prostej prawdy, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście).

      • 0 1

      • Nie jest nim tez rower (1)

        uniwersalnym sposobem jak komunikacja publiczna i własne nogi - i tylko to powinno sponsorować miasto. Miasto jest od komunikacji wspólnej, nie indywidualnej!
        rower każdy sam sobie kupi

        Rower nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście - ale do tego trzeba poszerzyć wyobraźnie osób chorujących na fanatyczną rowroze. Ich dziania już utrudniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej.

        • 1 1

        • owszem miasto i państwo powinno sponsorować rowery kosztem (zagranicznych) samochodów (przyczyn chyba nie trzeba tu wyjaśniać?)

          ale masz wycinkowo rację, że miasto za nic nie powinno sponsorować rowerów kosztem komunikacji publicznej, a za taki numer powinno być pozwane do sądu, a właśnie tym jest mewo.

          ale przez kogo pozwane? no i do jakiego sądu? nie tylko nasza metropolia jest karykaturą, bo nasza demokracja nawet bardziej. nie udała się nam niepodległość. zawsze mamy jakiś izm, a to komunizm, a to cmentarnoaferzyzm, a to kaczyzm. może my rzeczywiście na niepodległość nie zasłużyliśmy?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane