• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Forum Radunia: czas na przykrycie torów

Katarzyna Moritz
6 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Głównym miejscem spacerów rejonu Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni. Głównym miejscem spacerów rejonu Targu Siennego i Rakowego ma być zadaszony Kanał Raduni.

Rozpoczynają się pierwsze prace przy budowie centrum handlowo-usługowego Forum Radunia przy targach Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Teren budowy właśnie przejmuje firma Awbud, która wykona część prac związanych z przykryciem torów kolejowych betonową płytą oraz przejścia podziemnego do nowego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.



- Awbud właśnie się organizuje na terenie budowy, umowę podpisaliśmy 31 lipca - przyznaje Tomasz Matusiak, dyrektor holenderskiej spółki Multi Development, która, wraz z miastem i PKP, realizuje Forum Radunia. - W pierwszej kolejności będą wykonane prace, które pozwolą na synchronizowanie naszych działań z pracami PKP PLK. Ten etap dotyczy części wiaduktowej oraz budowy ściany w osi bezpośrednio graniczącej z drugą linią torów PLK. Obecne prace pozwolą na to, że tory będą przykryte w trakcie następnego roku.

Co dokładnie wykona Awbud? Prace będą podzielone na trzy fazy. Pierwsza obejmuje wykonanie fundamentów i ścian pod przekrycie torowiska. Faza druga obejmuje wykonanie fundamentów i podpór pod wiadukt południowy i wiadukt północny w ul. Armii Krajowej, wykonanie konstrukcji żelbetowych przystanku kolei miejskiej oraz części przejścia podziemnego pod torami kolei miejskiej.

Faza trzecia obejmuje wykonanie fundamentów i ścian pod przekrycie torowiska. Opcja zamawiającego obejmuje płytę przekrycia torowiska, płyty wiaduktu południowego i północnego, pozostałą część przejścia podziemnego jako kontynuację zakresu minimalnego.

Przeczytaj też: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Pierwsza faza inwestycji ma zostać wykonana do 15 listopada, zakończenie robót fazy drugiej ma nastąpić do 15 grudnia. Faza trzecia w zakresie budowy fundamentów - do dnia 31 maja 2014 r., zakończenie robót w zakresie budowy ścian - do dnia 20 grudnia 2014 r.

Czy obawiasz się uciążliwości prac związanych z Forum Radunia?

Wynagrodzenie firmy Awbud wyniesie blisko 26 mln zł, jednak w przypadku złożenia przez Forum Radunia oświadczenia o rezygnacji lub zawieszeniu realizacji fazy trzeciej zakresu minimalnego do dnia 1 marca 2014 r., inwestor zapłaci wykonawcy wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ponad 16 mln zł. Natomiast gdy zostanie zrealizowana ostatnia faza prac, wówczas Awbud otrzyma blisko 63 mln zł (kwoty netto).

Przykrycie torów kolejowych betonową płytą o powierzchni 2,5 ha umożliwi postawienie na niej części obiektów handlowo-usługowych. Cała powierzchnia Forum Radunia ma zająć aż 5,5 hektarów.

Pierwsze obiekty handlowe mają być otwarte w 2015 roku. Zakończenie budowy wszystkich obiektów zakładano na 2020 rok. Koszt inwestycji szacuje się na 800 mln złotych. Jest ona realizowana przez konsorcjum Multi Development oraz miasto Gdańsk, które wnosi grunty. Swój udział w projekcie ma też PKP.

Łączna powierzchnia najmu ma wynieść około 100 tys. m kw. Kompleks obejmie centrum handlowe, hotel, powierzchnie biurowe oraz Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska.

Część handlowa Forum Radunia ma się zmieścić na 60 tys. m kw. Powierzchnia biurowa zajmie 26 tys. m kw. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, zajmą ponad 5,5 tys. m kw., a parkingi prawie 28 tys. m kw. Kompleks będzie wyróżniać się nowoczesnymi i śmiałymi rozwiązaniami urbanistycznymi. Jednym z nich będzie szklany dach, który przykryje znajdujący się w pobliżu Kanał Raduni na odcinku 120 m. Nieopodal powstaje nowa stacja SKM Gdańsk Śródmieście.

Miejsca

Opinie (84) 1 zablokowana

  • jak w dubaju (9)

    można by rzec, ze w Polsce kraj zyje usługami, produkcja toczy się w innych dzidowskich krajach gdzies hen daleko. tu tylko galerie i problemy typu gdzie wydac pieniądze i gdzie dobrze zjesc

    • 147 5

    • Tiaaa.... Tyle, że w przeciwieństwie do Dubaju, (1)

      jedyna ropa jaką dysponują miejscowi, to ta w czyrakach i zatokach (czołowych, żeby nie było wątpliwości).

      Tak na serio, to ci "budowniczowie" i ich zaplecze polityczne nie liczą na polskiego klienta. Oni z Gdańska zrobią miasto internacjonalne, a mieszkańców wysiedlą za obwodnicę.

      • 19 3

      • czyli przywrócą Gdańsk na tory, którymi jechał przez blisko 1000 lat

        Im więcej kapitału prywatnego zostanie zainwestowane w Gdańsku tym lepiej.

        Natomiast mieszkańcy i włodarze miasta powinni pilnować, aby nie zniszczyć miasta głupimi inwestycjami drogowymi / komunikacyjnymi.

        • 13 2

    • (5)

      A taka świetną lokalizację na fabrykę np.opon się marnuje. Budujmy fabryki w centrach miast by mieszkańcy mieli blisko do pracy. Biura gdzieś na Kaszubach, niech wykształciuchy sobie pojeżdżą.

      • 12 4

      • Biurw ci u nas dostatek. (4)

        Kolejne potrzebne jak k.... kiła.

        • 7 4

        • (3)

          Kształcić tylko robotników. Pracę intelektualną niech wykonują inżynierowie na zachodzie. W Polsce tylko tania siła robocza. Ale myślę, że i tak byś marudził.

          • 5 5

          • Jest różnica pomiędzy "pracą intelektualną", (1)

            a pracą przeciętnej urzędniczej lub firmowej "biurwy-pierdzistołka".

            • 7 2

            • duża

              pytanie jest z typu: jak się wie, to nie ma o czym rozmawiać, a jak się nie wie,to nie ma z kim rozmawiać.
              No to bawcie się grzecznie!:-)

              • 1 1

          • Dziwne jednak

            że pierdoły PO-wskie z MEN-u, nagle rozpoczęły kampanię naboru do zawodówek, bo nieuków bez zawodu bez liku.

            • 2 0

    • och płyta

      Przykryją betonową płytą która się zawali na pociagi za 7 lat.Kretyństwo.

      • 4 8

  • Cóż (4)

    Urbanistycznie tragedia, architektonicznie szalone lata 90-te, cechy miastotwórcze zapomniane. Ten projekt kompletnie nie pasuje do śródmieścia dużego miasta.

    • 104 34

    • rozwin mysl proszę

      • 4 7

    • Zdecydowanie bardziej pasowała Gildia (2)

      Centrum tandety, wieśniactwa i prostactwa.
      Największy w północnej Polsce wybór dresów marek abibdos i adonis, szeroki wybór artykułów typu "tani armani", i podrabianych tureckich i rumuńskich perfum.
      Gildia była czymś na prawdę na miarę centrum półmilionowego miasta, a nie jakieś tam Forum Radunia.

      • 14 9

      • Nie spinaj się tak bo ci żyłka w d.... pęknie ! (1)

        • 5 7

        • Kto tu się spina ?

          Chyba tylko ty, ze swoimi tekstami na dresiarskim poziomie.
          Spięty jesteś jak plandeka na "Żuku" i nic konstruktywnego nie napisałeś, bo to chyba tobie właśnie żyłka w d*pie pękła.

          • 7 4

  • Powtórka z Sopotu (3)

    Ruchy przy Forum Radunia jak przy przebudowie d. BWA w Sopocie i otoczenia Skweru Kuracyjnego.
    Gmina bierze na siebie "obowiązek" przebudowy jakiegoś fragmentu pod inwestycję (tu jeszcze wciągnięto PKP, czyżby Sławku Nowaku zadziałał?), by następnie inwestor mógł spokojnie wejść na teren i budować koszmarki.
    OK, zawsze jest przeciez coś takiego jak przygotowania przedinwestycyjne, tylko czemu gmina wchodzi w projekty de facto nie generujące miejsc pracy. Nie generujące bo faktem jest że kiedy powstałą galeria Bałtycka to niemal natychmiast zlikwidowano wiele sklepów w Manhattanie. To samo będzie kiedy wybuduje się nowe centrum budowane przez Górskiego, które odbierze z kolei sklepy GB. Podobnie będzie w Gdańsku kiedy FR ściągnie sprzedawców z Madisona. Mi to w sumie wisi kalafiorem ale to są przykłady że poza zbudowanie molocha, tak naprawdę nic gmina nie zyska a dodatkowo spotęguje to chaos komunikacyjny w tym rejonie, bo patrząc na kolej, pomija się zupełnie ruch samochodów a także ruch pieszych dla których niejako z przymusu dane będzie przejść przez teren Forum Radunia.
    Generalnie cała inwestycja to chaos urbanizacyjny.

    • 45 26

    • Gmina będzie kosiła podatek od nieruchomości (2)

      i to nie mały bo buda wielka. I co teraz się zgadza?

      • 2 3

      • zamiast tego cholernego CH powinnien tam być wybudowany parking! BEZPŁATNY!

        • 4 5

      • Zwolnienia inwestycyjne to raz,

        dwa jest to inwestycja typu mieszanego więc spora część obszaru jak kanał Raduni, zakryte torowisko itp, będzie należało do gminy która sama sobie podatku nie naliczy.
        Sprawdź raz jeszcze jak to było z budową w Sopocie (tunel, BWA itd), kto co tam ma i kto jakie podatki wpłaca do kasy gminnej.

        • 1 0

  • a ja słyszałem (3)

    że spółka Multi Development jest na skraju bankructwa, to jak to jest?

    • 42 8

    • Będzie Pan zadowolony ... ;-P

      • 8 0

    • Niestety, dobrze słyszałeś, ale o tym trojmiasto milczy, choć wcześniej o tym pisało

      Ale teraz piszą na zlecenie UM więc cicho-sza.
      Jak poczytasz między wierszami to dowiesz się, że są opcje dla AWBUDU, czyli zakładają czarny scenariusz przerwania tej radosnej inwestycji.

      • 21 2

    • A może by tak wykopać dziurę

      Ogrodzić, i poczekać na lepsze czasy :D

      • 11 0

  • skandal i hańba (13)

    Gwałt na substancji zabytkowej i tkance miejskiej.
    Los was pokara!

    • 52 37

    • Skandalem byłoby zaniechanie budowy. (4)

      Substancja zabytkowa to była przed nalotem dywanowym naszych oswobodzicieli na miasto już opuszczone przez wojska niemieckie. A teraz to wygląda jak proteza zębowa, 5 zębów własnych a reszta akrylowe.
      Forum Radunia jest niezbędne do poprawy warunków bytowych dla mieszkańców Śródmieścia.

      • 12 8

      • (3)

        Tak sobie dumam... W tzw. minionych czasach propaganda pro-radziecka na każdym kroku wynikała z nakazu i poprawności politycznej. A teraz kto nakazuje propagandę anty?

        • 3 7

        • (2)

          To nie jest propaganda anty, tylko przemilczane fakty.

          • 2 2

          • (1)

            Jak to? Od stuleci wiadomo, ze ani Ruscy ani Niemcy nie są i nie będą braćmi ani Polakom ani sobie na wzajem. Komuna, która twierdziła, ze jest inaczej, była tylko krotkim epizodem w historii Polski i wszyscy już wiedzą, ze się myliła. Nie potrzeba przez następne 100 lat wszystkich zameczać kontr-propagandą.

            • 1 0

            • jak czytam komentarze na tym portalu i na innych też, to "Komuna, która twierdziła, ze jest inaczej, była tylko krótkim epizodem w historii Polski i wszyscy już wiedzą, że się myliła." przekonany jestem, że jeszcze bardzo wielu leśnych dziadków i ich wnuków uważa ze się nie myliła.

              • 0 0

    • (7)

      tak tak, zrobmy z miasta skansen

      • 7 7

      • (1)

        A mało masz miejsca przy obwodnicy na "nowoczesność"?

        • 10 6

        • A tam przy obwodnicy, zróbmy w Kartuzach , albo w Tczewie, obwodnica to dosyć blisko.

          • 3 2

      • Jest róznica między skansenem, a między dobrze zaprojektowanym miastem (4)

        To, że u kogoś w domu jakiś mebel pasuje, nie oznacza, że i Ty masz do siebie taki kupić, bo choćby kolorystycznie nie pasuje do niczego.

        Podobnie tu. Skoro ma być budowane, to powinno być budowane w odpowiedni sposób, a nie byle wybudować. Można połączyć nowoczesność z tradycją i zbudować kompleks pasujacy do otoczenia.

        To, co teraz się proponuje jest szablonem, który mógłby zostać wybudowany gdziekolwiek. Czy to jest dobry pomysł na Gdańsk?

        Dworzec Główny nie był budowany w XVII w., a mimo to zachował odpowiednią formę, która dzisiaj wszystkim odpowiada.

        Dworzec Centralny w Warszawie to szkarada, którą większość mieszkańców najchętniej zburzyłaby.

        • 6 3

        • (3)

          Sam sie zburz z dworcem centralnym. To kawal dobrej modernistycznej architektury.

          • 4 4

          • (1)

            Niech będzie ona i wybitna, co z tego, skoro nikomu się nie podoba? Miasto ma się podobać mieszkańcom a nie garstce egzaltowanych dziwakow. To jest miejsce do życia a nie galeria sztuki współczesnej.

            • 2 1

            • mi sie podoba

              • 0 0

          • Modernizmu lat 70-tych ???

            chyba Gierkowszczyzny!!!

            • 2 1

  • I znowu krytyka... (3)

    Czy większość Polaków potrafi tylko narzekać i krytykować. A może sami byście coś stworzyli, zamiast wylewać jad. Ciesze się ze w końcu coś tu powstanie. Projekt zagospodarowania i funkcjonalność oceniam na dobry z plusem.

    • 43 43

    • Przepraszam, jaką funkcjonalność?

      Czy chodzi o kolejne zepchnięcie ludzi do tuneli, czy niemal pewne zwiększenie korków spowodowane przez centrum handlowe w środku miasta?
      Ten projekt to jest urbanistyczny idiotyzm i architektoniczny banał do kwadratu. Mam nadzieję, że coś się stanie (wykryte łapówki i wstrzymanie budowy, potop, osunięcie gruntu etc.) i ten koszmar jednak nie powstanie.

      • 15 7

    • Projekt jest krytykowany, bo z czapy wzięty.
      Poza tym cóż znaczą słowa "sami byście coś stworzyli, zamiast wylewać jad". Jest tak, gmina winna zająć się infrastrukturą miejską na potrzeby mieszkańców, budową szkół, przedszkoli, centrów kultury, dróg, chodników, ścieżek rowerowych. Może wspierać wspólne inicjatywy związane z komunikacją, np. z PKP jak tu związane z przystankiem Gdańsk - Śródmieście, winna też przygotowywać tereny pod budowy ale w sensie dokumentacyjnym a nie wykonawczym. W Gdańsku a także innych miastach w Polsce tę funkcję przewrócono do góry nogami zaś gmina stała się przedsiębiorstwem-spółką, bez żadnej odpowiedzialności. Przeglądając wiele z inwestycji w które uwikłała się gmina, można z pewnością stwierdzić iż głównym beneficjentem są firmy prywatne a nie mieszkańcy.

      • 12 3

    • Tam będą te same sklepy, które już są w kilkunastu innych miejscach. Jaka funkcjonalność?

      • 9 1

  • mieszkaniec (4)

    Znowu tak jak przy Medisonie powstanie chaos komunikacyjny gdy inwestor wycofa się za cichą zgodą miasta z budowy tuneli i parkingów. W dodatku właściciel obiektu gdzie jest zarejestrowany? tzn gdzie będzie odprowadzał podatki? Może też w Grudziądzu lub Trąbkach Małych.

    • 26 8

    • W kraju tulipanów - czytaj ze zrozumieniem (2)

      Jakie tunele i parkingi miały powstać przy Twoim "Medisonie"? Pomerdałeś chyba z Manhattanem.

      • 6 1

      • i bardzo dobrze, że przy Manhattanie nie powstał tunel (1)

        Jeszcze czego. Mieszkańców do piwnicy, bo przejezdni się spieszą?

        • 4 1

        • a przy manhattanie nie miał powstać dla samochodów?

          tak coś kojarzę i byłoby to na plus, natomiast żadnych więcej tuneli dla ludzi w centrum miasta, chyba że nam metro wybudują ;)

          • 2 1

    • a co masz do grudziądza co??

      • 0 0

  • dziwne rozwiązanie (1)

    Nie chcą żeby napadało do kanału?
    Skutkiem będzie słaba wentylacja i przykry zapach.

    Chyba przechodzimy do etapu 2:
    - najpierw było betonowania i asfaltowanie miast,
    - teraz przykrywanie dachami kanałów i rzek :)

    • 30 8

    • Ale będzie piknie i modernie panie, oj piknie.

      A na dachu pomnik miłościwie nam panującego Budynia - naszego ukochanego dożywotniego prezydenta. A po jego śmierci my - radosne lemingi zmienimy nazwę naszego miasta na Budyniogród.
      A mohery niech spłacają nasze kredyty i odsetki.

      • 8 3

  • Basen zróbcie a nie kolejne centrum handlowe. (3)

    Baseny się opłacają. W takim miejscu mogły by powstać inne atrakcje turystyczne a nie kolejny moloch CH.

    • 38 11

    • Podobno Rychowi się nie opłaca

      Ale masz rację - zamiast kolejnego centrum handlowego lepiej by zbudowali jakiś superhiper park rozrywki, nazwijmy go - a co tam, idziemy na całość - Budyńland. Nie będzie Paryż nam pluł w twarz.

      • 7 1

    • Po co mi basen jak nie umiem pływać?
      Zastanów się czasem, zanim coś napiszesz...

      • 5 5

    • co ty z tym basenem, basen i basen, zbuduj sobie basen jak ci go tak brakuje, zainwestuj swoją kasę albo znajdź inwestora skoro to się tak opłaca nie będziesz mieć z tym problemu

      • 5 3

  • Współczuje (10)

    To malkontenctwo doprowadza mnie i pewnie innych do szewskiej pasji. Domniemam że w większości wypowiadają się tu ludzie młodzi.



    Jak oni muszą mieć p******** w tym życiu.

    • 26 29

    • Głupi jesteś (1)

      • 6 7

      • Głupi jesteś ty krowa i twoja teściowa--- pamiętasz to krasomówco?

        • 1 1

    • (3)

      Jakie znowu malkontenctwo? Jak projekt, realizowany m.in za publiczne pieniądze jest oczywiście wadliwy, to trzeba o tym mówić. Gdańsk nie jest tak bogaty żeby mógł wyrzucać kasę w błoto, a tym bardziej żeby za własne pieniądze psuć sytuacje w mieście. Ten projekt w istotny sposób zakłóca komunikację w centrum, a i pod względem estetycznym jest do kitu. Naprawdę tych pieniędzy nie da się lepiej wydać? Jak już nie mają na co ich wydać to niech chociaż część długów nimi spłacą.

      • 11 6

      • zgadzam się, ale

        czy te pieniądze nie mają być wyłożone przez inwestora. Miasto daje jedynie grunty?

        • 7 0

      • (1)

        rozwiń mysl "projekt zakłóci komunikacje w centrum". W jaki sposób?

        • 2 4

        • Nagłe zwiększenie ilości pojazdów na małym obszarze + problemy z ich zaparkowaniem, a to wszystko w centrum tuż obok jednego z ważniejszych skrzyżowań w mieście. Będzie kaszana. Zresztą - wystarczy czasem zobaczyć co się dzieje pod "Bałtycką".

          • 0 0

    • Ja mam łupież, dzioby i trądzik (2)

      Jak tak raz dziennie czegoś nie zgnoję, to źle sypiam.

      • 5 1

      • Opis pasuje jak ulał do Macieja L. :-) (1)

        Jedni gnoją słowem, inni robią to samo czynem. To są większe szkodniki.

        • 3 0

        • Laciej Misicki

          to wyjątkowy szkodnik, ponoć dobry menedżer ... nie za swoje.

          • 2 0

    • Domniemam, że w większości wypowiadają się tu ludzie młodzi.

      Ja mam inne zdanie, uważam,że w większości wypowiadają się ludzie starsi,sympatycy wcześniejszego systemu, którzy po cą 20 latach pracy przeszli na wcześniejsze emerytury i zagospodarowują sobie czas wolny.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane