- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (73 opinie)
- 2 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (163 opinie)
- 3 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (300 opinii)
- 4 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 5 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (157 opinii)
- 6 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (12 opinii)
Forum Radunia z supermarketem, kinem i sklepami odzieżowymi
25 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Znamy już pierwszych najemców Forum Radunia, centrum handlowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym. Zapadają już też ostateczne decyzje w zakresie układu komunikacyjnego, który wymusza likwidację kolejnego przejścia naziemnego.
Forum Radunia - przeczytaj co dokładnie zmieni się w okolicy Targu Rakowego i Siennego.
Wiadomo już na pewno, że sklepem spożywczym w tym obiekcie będzie poznański supermarket Piotr i Paweł, który podpisał niedawno umowę z firmą Multi Development Poland, inwestorem Forum Radunia. Sieć urządzi swój sklep na powierzchni 1,8 tys. m kw. (cały kompleks forum ma blisko 60 tys. m kw. powierzchni handlowej)
- Magnesem przyciągającym klientów do galerii jest między innymi dobrej jakości supermarket. Przy komercjalizacji Forum Radunia szczególną uwagę przykładamy do tego, aby wybierane przez nas firmy miały dobrą renomę na rynku - mówi Małgorzata Słowik, odpowiedzialna za wynajem powierzchni w Multi Development Poland. - To poważany partner biznesowy o ugruntowanej pozycji i cieszący się dużym uznaniem wśród klientów.
Nie jest to jednak pierwsza firma, z którą podpisano umowę najmu w tym miejscu. - Wcześniej podpisaliśmy też umowy najmu z Multikinem, siecią LPP [w Forum Radunia znajdą się wszystkie marki tej firmy - przyp. red], firmami Rossmann oraz Douglas - wylicza Dorota Suszek z Multi Development Poland.
Forum Raduni ma być połączeniem kultury, handlu, rekreacji, rozrywki, usług i biur. W jego ramach powstanie m.in. Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska. Zabudowa tej części Targu Rakowego i Siennego sprawi, że przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura techniczna i drogowa oraz zbudowana zostanie ul. Nowe Podwale Grodzkie.
Dzięki bezpośredniej dostępności transportowego węzła integracyjnego, skupiającego przystanki tramwajowe, autobusowe oraz nowy przystanek kolejowy Gdańsk Śródmieście, cały kompleks będzie dobrze skomunikowany.
- W odniesieniu do przejść pieszych też nie ma powodu do rozdzierania szat. Projekt przebudowy układu komunikacyjnego nie zakłada likwidacji przejść obecnych - mówił w styczniu Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.
Co się od tego czasu zmieniło? Zdaniem urzędników przejście podziemne na wysokości zieleńca przy kościele Św. Trójcy i gmachu Muzeum Narodowego nie będzie barierą architektoniczną dla pieszych. - Ruch będzie się tam odbywać poprzez rampy, a wiec nie będzie to znaczne utrudnienie - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Na szczęście inżynierowie zdecydowali, że powstanie przejście naziemne od strony zachodniej na nowym węźle integracyjnym, na rozbudowanym wiadukcie, nad planowanym przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście. Dotychczas zakładano dojście na perony tramwajowo-autobusowe tylko od strony Węzła Unii Europejskiej lub tunelem. Teraz wejdziemy na przystanki też od strony powiększonego Węzła Groddecka , który będzie można obejść z każdej strony.
Powstanie też nowy przystanek autobusowy przy wspomnianym kościele Św. Trójcy . Autobusy będą tu zatrzymywać się tylko w stronę Bramy Wyżynnej (w przeciwnym kierunku nie będzie przystanku). - Od strony torów kolejowych nie było fizycznej możliwości budowy zatoki, ze względu na wąski chodnik oraz bliskość skarpy z torami kolejowymi, które nie należą do miasta - tłumaczy Wawrzonek. Obecnie trwa ustalanie czy nowa zatoka autobusowa będzie zdolna pomieścić jeden czy dwa autobusy jednocześnie.
Nie będzie też zmian, które pierwotnie miały dotknąć kierowców. Nadal będzie możliwy wyjazd z ul. Biskupiej na pełne relacje, a nie jak pierwotnie zakładano wyłącznie poprzez prawoskręt. Zostanie też zachowane skrzyżowanie na ul. Hucisko przy Bibliotece Wojewódzkiej (pierwotny projekt zakładał prawoskręty). Tu też powstanie przejście podziemne, bo na naziemne ostatecznie zabrakło cyklu świateł.
Przejścia naziemnego nie uda się też wykonać przy projektowanym skrzyżowaniu na Podwalu Grodzkim na wysokości dawnej przychodni kolejowej , gdzie będzie wyjazd z podziemnego tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, przy jednocześnie dalej utrzymanej "nawrotce" dla aut w kierunku Huciska. Tramwajarze natomiast zamiast priorytetu, dostaną sygnalizator informujący motorniczych, ile mają czasu na opuszczenie przystanku, tak by zmieścić się z przejazdem w czerwonym świetle dla aut.
Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?
W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńską. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.
Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.
Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.
W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńską. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.
Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.
Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.