• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuski koncern chce budować w Gdyni korwety i okręty podwodne

Robert Kiewlicz
25 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Francuzi rezygnują ze Stoczni Marynarki Wojennej
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni wyjdzie na prostą dzięki Francuzom? Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni wyjdzie na prostą dzięki Francuzom?

Francuski koncern zbrojeniowy DCNS stara się o przejęcie Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Jego przedstawiciele odwiedzili właśnie stocznię i spotkali się z lokalnymi władzami. Dla pozostającego w stanie upadłości zakładu może być to ostatnia szansa na przetrwanie.



Korweta typu Gowind. Korweta typu Gowind.
Atomowy okręt podwodny SSBN. Atomowy okręt podwodny SSBN.
DCNS (Direction des Constructions Navales Services), jeden z największych producentów okrętów wojennych i uzbrojenia na świecie, interesuje się gdyńską stocznią od dłuższego czasu.

W tym tygodniu wiceprezes DCNS Alain Fougeron i attache obrony ds. morskich przy ambasadzie Francji w Warszawie Marc Cheyroux, spotkali się z wojewodą pomorskim Romanem Zaborowski. - Przedstawili możliwości firmy oraz plany dotyczące rozwoju Stoczni Marynarki Wojennej - relacjonuje wojewoda. - W gdyńskiej stoczni chcieliby produkować okręty podwodne i korwety typu Gowind.

W zamyśle Francuzów gdyńska stocznia, atrakcyjna z powodu niższych kosztów pracy, miałaby być włączona w sieć zakładów współpracujących przy budowie takich korwet, sprzedawanych na eksport.

Według wojewody Zaborowskiego Francuzi zapowiedzieli, że nie zwalnialiby pracowników stoczni. Chcieliby natomiast dokapitalizować zakład i wprowadzać w nim nowsze technologie. Zapowiadają kooperację z innymi firmami pomorskimi.

- Z moich informacji wynika, że Francuzi są skłonni budować u nas podzespoły i bardziej zależy im na przejęciu zamówień od wojska. Nam zależy na inwestorze, który będzie miał własne kontrakty i po prostu da ludziom pracę - mówi z kolei Tadeusz Mirkiewicz, przewodniczący NSZZ Pracowników Wojska w SMW.

Co w zamian? Przedstawiciele DCNS rzeczywiście liczą na zamówienia z polskiej Marynarki Wojennej. O to nie będzie jednak łatwo. - Każdy chciałby mieć zapewnione państwowe kontrakty - komentuje Jerzy Czuczman, dyrektor Związku Pracodawców Forum Okrętowe. - Trzeba sobie jednak zadać pytanie, czy w obecnym okresie jest to wykonalne.

Kontraktów rządowych jest coraz mniej. Przykładem może być los zamówień na korwety typu Gawron. Budowa pierwszej rwała 8 lat, a w tym czasie powstał tylko kadłub. Okręt będzie gotowy za 2 lata. Państwo zrezygnowało z budowy kolejnych sześciu.

Stocznia, której 99,38 proc. udziałów należy do Agencji Rozwoju Przemysłu, a reszta do Ministerstwa Obrony Narodowej, została wystawiona na sprzedaż na początku 2009 r. Inwestorzy mogą kupić 160 mln akcji zwykłych imiennych o wartości nominalnej 50 groszy każda.

ARP odmówiła nam informacji o rozmowach z DCNS. Szczegółów nie znają też pracownicy stoczni. - Jak na razie nikt w tej sprawie się z nami nie kontaktował, ani ze strony DCNS , ani ze strony ARP - twierdzi Andrzej Suworow, wiceprzewodniczący NSZZ Solidarność w SMW.

W grudniu 2009 roku Sąd Rejonowy w Gdańsku zadecydował o tzw. upadłości układowej oraz o pozostawieniu na zajmowanych stanowiskach dotychczasowego zarządu stoczni. Obecnie stocznia ma ponad 800 wierzycieli. Całkowita kwota zadłużenia jest trzymana przez zarząd w tajemnicy. Rozpoczęły się także zwolnienia grupowe. Pracę straciło ok. 300 osób z 1,2 tys. załogi.

Zobacz aktualną mapę, ukazującą ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.


Więcej informacji na temat pomorskiej gospodarki

Oglądaj w ostatnim przed wakacjami tygodniku gospodarczym Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu: Salon czy poczekalnia - opinie o potrzebach polskiej gospodarki morskiej uczestników imprezy Międzynarodowych Targów Gdańskich " Salon morski" ; Jubileusz szkolnictwa morskiego ; Atrakcje familijnej żeglugi. Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.35 i sobotę o 17.00. Program powróci na antenę gdańskiej Trójki we wrześniu.

Miejsca

Opinie (72) ponad 20 zablokowanych

  • Ostatnio "specjalista" na TVN powiedział

    "w interesie panstwa polskiego nie lezy, zeby miec udzialy w zakladach energetycznych w Polsce"

    Ja się zaczynam zastanawiać w jakim kraju ja żyję.
    W Niemczech jest ustawa która zakazuje sprzedaży ich zakładów energetycznych, w przypadku kiedy więcej niż 5 % będzie w łapach prywatnych/obcego kapitału.
    Czyli 95 % ZAWSZE JEST PAŃSTWOWE.

    • 4 1

  • Polska - montownia zachodnich firm i rynek zbytu zachodnich hipermarketów

    i to takich hipermarketów które kupują od Polaka taniej i sprzedają innemu Polakowi drożej
    Dobrowolne frajerstwo, żeby nie powiedzieć "dawanie d**y".

    • 2 1

  • Francja

    Dzieki takim ruchom mogą sobie pozwolic na 35godzinny tydzien pracy.
    A ich naród w tej chwili buntuje się bo chcą im podnieść wiek emerytalny (UWAGA!!!) z 60 do 62 lat.

    A Tuskomatołki sprzedają sprzedają... potem podniosą nam wiek emerytalny do 70tki.
    Ciekawe czemu?
    Polak - niewolnik, to brzmi dumnie :///

    • 1 1

  • pewnie "młodzi, wykształceni, z dużych miast" będą za

    hehe
    To ja tylko poczekam az tu wszystko bedzie obcych i bede obesrwowal jak "mlodzi, wyksztalceni, z duzych miast" u tychże obcych pracuja za psie pieniadze do 70tki.

    Bede mial wtedy dziką satysfakcję :)))

    • 2 1

  • Kupią od nas stocznie wartą 150mln za 35mln...

    ... w zamian my od nich kupimy statki warte 60mln euro za 135 mln e.... okrętowy biznes po polsku... Ceny tak se strzelałem, chodzi o proporcje. Ale pozbycie się związkowców... bezcenne :)

    • 6 0

  • No to zwolnią wszystkich nierobów i nieudaczników. Nareszczie stocznia zapozna się jak nalezy pracować. Kooperacja stoczni z mon-em to tylko przypomina stare komunistyczne zwyczaje pracy. a i jakość jest jakoś!

    • 0 0

  • Pic na wode ze zwalniali biurokratow

    SMW=500 osob w biurowcu+300 majstrow,brygazistow i starych komunistycznych nierobow+ 200 osob ktorzy robia na wszystko

    • 0 0

  • Francuskie Okrety

    Gowind 1000
    The Gowind 1000 is a 1000 ton corvette which is well armed and fast. It is well-suited for protection, escort and embargo naval missions in a littoral environment. The Gowind 1000 can also perform presence, surveillance, intelligence and policing missions. It is armed with:
    1 x OTO Melara 76mm main gun
    2 x Nexter Narwhal 20mm cannon
    8 x VLS for MBDA VL Mica surface-to-air missiles
    4 x MBDA MM40 Exocet antiship missile launchers
    1 x Integrated mast to integrate most sensors in a low observable design

    Gowind 2500
    The The Gowind 2500 multi-mission corvette is designed for surveillance, surface and subsurface combat, protection and escort naval missions. It can also perform presence, maritime surveillance and policing missions against trafficking and piracy.
    The GOWIND 2500 capitalizes on DCNSs developments and know-how in the field of vessel stealth. The vessel is equipped with a helicopter deck for the permanent deployment on the high seas of a heavy aircraft and airborne drones. It is armed with:
    1 × OTO Melara 76 mm main gun
    2 × Nexter Narwhal 20mm cannon
    16 × VLS for VL Mica surface-to-air missiles
    8 × MBDA MM40 Exocet antiship missile launchers
    2 × triple torpedo launcher

    Było by naprawdę super dla polskiej marynarki, zwłaszcza ze francuzi jako jedyni są chętni to podzielenia sie technologia i całkowitym uzbrojeniem (wiesz za co płacisz), mało tego zyskujemy niezależność i samodzielność w serwisowaniu. ( 3 okręty patrolujące Gowind 1000 sa jak małe korwety czyli jeśli ktoś mądry w polskim rządzie by sie na nie zdecydował to byśmy mieli
    3 małe korwety Gowind 1000
    3 Korwety Gowind 2500
    3 okręty podwodne typu Scorpène
    Wszystko od jednego producenta który jest gigantem i wie co buduje ....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane