• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT bierze się za remont jezdni i torowisk

Maciej Korolczuk
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko. Radni dzielnicy chcieliby, by na ul. Mickiewicza powstało zielone torowisko.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje szukają wykonawcy do napraw wyeksploatowanych nawierzchni dróg, w których przebiegają torowiska tramwajowe. W pierwszej kolejności do remontu przewidziane są odcinki torowiska na ul. MickiewiczaMapka, al. HalleraMapkaal. ZwycięstwaMapka przy Operze Bałtyckiej. Tymczasem radni miasta i dzielnicy chcieliby, by miasto w tej pierwszej lokalizacji przebudowało układ drogowy i stworzyło zielone torowisko.



Czy w Gdańsku powinno powstać więcej zielonych torowisk?

Ogłoszony przetarg zakłada m.in. uzupełnienie ubytków nawierzchni bitumicznej oraz kostki betonowej i kamiennej wzdłuż i w samym torowisku, a także wymianę gumowych płyt typu Strail na nawierzchnię bitumiczną.

Od końca 2019 r. za naprawy, przeglądy, konserwację i bieżące remonty infrastruktury tramwajowej odpowiada spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Miejski przewoźnik na ten cel zamierza w tym roku przeznaczyć prawie 12 mln zł. Wcześniej przez dwa lata stan torowiska i sieci trakcyjnej był w gestii firmy Rajbud.

Naprawy według potrzeb



Jak tłumaczy Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT, przetarg dotyczy napraw nawierzchni drogowych w pasie torów tramwajowych na terenie całego miasta, a zakres prac naprawczych prowadzonych przez wykonawcę, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma charakter otwarty i elastyczny.

- Nie określamy w przetargu konkretnych odcinków do napraw. Wykonawca będzie realizował naprawy według potrzeb, m.in. także odtwarzał będzie nawierzchnię w miejscach wymiany szyn w torowiskach w jezdni. Na bieżąco wskazywać będziemy wykonawcy miejsca, w których będzie prowadzić prace naprawcze - mówi Dobrowolska.
Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza. Rzut oka wystarczy, by ocenić, w jakim stanie znajduje się jezdnia w bezpośrednim sąsiedztwie torowiska na ul. Mickiewicza.

Na początek Mickiewicza i Hallera



Jak ustaliliśmy, w pierwszej kolejności prace zostaną przeprowadzone na ul. Mickiewicza oraz al. Hallera i skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej, gdzie stan nawierzchni przy torach biegnących w jezdni jest w najgorszym stanie. Poruszanie się samochodem w tym miejscu przypomina jazdę po progach zwalniających, bo w wielu miejscach jezdnia jest podziurawiona albo pokryta muldami i koleinami.

- Naprawy nawierzchni przy torowiskach na wspomnianych odcinkach, tj. na ul. Mickiewicza i skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z ul. Hallera przy Operze Bałtyckiej zostaną przeprowadzone w pierwszej kolejności po wyłonieniu wykonawcy - zapowiada Dobrowolska.
Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć. Jak wynika z zapowiedzi urzędników muldy, koleiny i dziury na skrzyżowaniu al. Hallera z al. Zwycięstwa mają wkrótce zniknąć.

Radni chcą zielonych torowisk



Niewykluczone, że wkrótce torowisko w ciągu ul. Mickiewicza zmieni się jeszcze bardziej. Zabiega o to rada dzielnicy Wrzeszcz Dolny, która na ostatniej sesji podjęła uchwałę o wskazaniu priorytetowych zadań dla dzielnicy. Jednym z nich jest przebudowa ul. Mickiewicza, by mogło tam powstać zielone torowisko.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

Wadą może okazać się koszt jego powstania i przede wszystkim późniejszej eksploatacji. Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ok. 600 tys. zł. Kosztowne jest też samo utrzymanie, bo o zieleń w przeciwieństwie do tłucznia - trzeba później dbać.

Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów. Zielone torowisko w Jelitkowie powstało w odpowiedzi na liczne skargi mieszkańców, którym przeszkadzał hałas i drgania przejeżdżających tramwajów.
Rada dzielnicy o jego budowę zabiegają dwutorowo. Z jednej strony złożyła do miasta wniosek o ujęcie zielonego torowiska w projekcie budżetu Miasta na rok 2021 oraz w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych Miasta Gdańska. Z drugiej - podobną inicjatywę - zgłosiła w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego Halina Królczyk, przewodnicząca zarządu dzielnicy.

Kilka dni temu inicjatywę ws. zielonych torowisk podjęła także radna Anna Golędzinowska. W interpelacji do prezydent Gdańska wskazała, że "obszary komunikacji są niezbędnym elementem struktury miasta, jednocześnie są terenami bardzo trudnymi pod względem retencyjnym".

- W związku z wyzwaniami wynikającymi ze zmian klimatycznych, takimi jak nawalne deszcze i susza, które coraz silniej dotykają przestrzeni naszego miasta, zwracam się z prośbą o uwzględnienie lepszego wykorzystania potencjału retencyjnego torowisk w pracach modernizacyjnych oraz podczas realizacji nowych odcinków torowisk - napisała radna do prezydent Gdańska dodając, że zielone torowiska wprowadzono wcześniej z powodzeniem w wielu europejskich miastach.
Jej zdaniem zielone torowisko mogłoby powstać na zachodnim odcinku ul. Kartuskiej lub fragmentach planowanej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz, zwłaszcza tam, gdzie brakuje naturalnej zieleni.

Dodajmy, że powstanie zielonych torowisk nie jest nowym pomysłem. Jesienią 2019 r. pisaliśmy o inicjatywie Łukasza Hamadyka, który sondował w mieście taką możliwość na fragmencie torowiska w Nowym Porcie między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Obecnie fragmenty torowiska wypełnionego zieloną trawą zamiast kamiennego tłucznia mamy na krótkim odcinku torów w Jelitkowie oraz na węźle Kliniczna.

W ostatnim czasie szansa na powstanie kolejnych zielonych odcinków pojawiła się przy modernizacji torowiska na Stogach i budowie nowej linii w ciągu al. Pawła Adamowicza. Miasto jednak z niej nie skorzystało.

Miejsca

Opinie (145) 8 zablokowanych

  • Co z Huciskiem? Torowisko wisi w powietrzu, szyny pekaja co chwila

    • 8 1

  • Takie tory to naturalne progi zwalniające w mieście potrzebne

    • 3 4

  • Zobaczcie jak robią to lepsi (2)

    Niech ktoś z UM pojedzie do Krakowa czy Wrocławia, ale nie na wycieczkę tylko zobaczyć, jak to się robi na poziomie. W Gdańsku stan infrastruktury jest katastrofalny, znajomi z innych miast nie mogą się nadziwić m.in. naszym krzywym chodnikom i zniszczonym torowiskom tramwajowym w jezdniach.

    • 16 0

    • We Wroclawiu wykolejenie jedno za drugim. Wlasnie zamkneli polowe linni i zaczynaja remonty

      • 1 0

    • Akurat ze stanem infrastruktury torowej we Wrocławiu można polemizować.

      Wyobraź sobie, że mamy dużo lepsze torowiska niż stolica Dolnego Śląska. Nawet ostatnio bukmacher przyjmował zakłady czy we Wrocku w ciągu roku będzie więcej niż 100 wykolejeń. Niestety stawka na ponad 100 jest bliska 1.00.

      • 0 0

  • Zgłosiłem ponad rok temu

    Zgłosiłem do wydziału ponad rok temu, że po roku od oddania nowej Jana Pawła pojawiają się koleiny przed przejściami dla pieszych. Wydaje mi się ,że wykonawca powinien to naprawić w ramach gwarancji. NO i co cały czas cisza :/ Droga redakcjo zainteresujcie się tematem, aby nie okazało się że potem będą to naprawiać z naszych pieniędzy a nie na gwarancji.
    Jak trzeba to prześlę do Państwa korespondencję mailową jaką prowadziłem z urzędem.

    • 11 1

  • Slychac Orly miejskie co macie zrobic?

    Sprawdzic ,czy torowisko nie jest na gwarancji? A jak bedzieice jeszcze zwlekac i termin minie to wrocimy do systemu sredniowiecznych kar wymierzanych pod Katownia...I winni zaniedbania odbedna stosowna kare a nastepnie z ich majatku pokryje sie naprawe nawierzchni.Ruszac sie wy muchy w smole!!!

    • 8 0

  • Zielone torowisko po gdańsku oznacza klepisko

    Jak na węźle kliniczna.
    Gdańscy decydenci od komunikacji to zarozumiała pomyłka.

    • 10 1

  • pierwsze hucisko

    hucisko najpierw naprawcie do kur.. nędzy, tam jest armagedon.
    Przecież to kilka lat temu było naprawiane kto to tak spartaczył?

    • 7 0

  • Dlaczego oni się zajmują wszystkim innym niż trzeba? Wymyślają jakieś zielone torowiska zamiast w pierwszej kolejności skupić się na stworzeniu bezawaryjnego taboru i przeszkoleniu kierowców i motorniczych z zakresu bezpieczeństwa w transporcie zbiorowym...

    • 4 3

  • Ten stan torowiska przypomina slynna szybka reakcje miasta na potracenia pieszych przy Operze.

    Miesiace mijaly a oni mieli czas i byly nastepne wypadki.Proponuje kierowca zglaszac sie po odszkodowania od miasta i uszkodzone zawieszenia bo nawet wolny przejazd naraza kierowce na urwane ,zniszczone felgi i zawieszenie.Robic zdjecia,wysylac i brac prawnikow.To nie miasto-to konkretni urzednicy za to odpowiadaja.Powinny posypac sie sprawy cywilne .Jak by raz i drugi zaplacili za straty kierowcow szybko by sie srodki znalazly i zaangazowanie w naprawe takiej nawierzchni.

    • 9 0

  • niech sie ktos wezmie za gait (1)

    • 12 1

    • Ale kto???

      W Gdańsku nie ma na to chętnych.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane