• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary. Już ponad 9 mln zł

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł.

Już 9,2 mln zł kar nałożyła spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje na spółkę Pesa z Bydgoszczy za opóźnienia w dostawie do Gdańska nowych tramwajów. Z zamówionych 15 tramwajów do Gdańska dotarły na razie tylko trzy sztuki. W styczniu na tory mają wyjechać dwa następne składy. Gdańska spółka szacuje, że łączne kary mogą wynieść nawet 16 mln zł, co wynosi równowartość dwóch nowych tramwajów.



Najczęściej po Gdańsku podróżuję:

Już pierwszy z 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dotarł do Gdańska ze sporym opóźnieniem. Harmonogram dostaw zakładał, że bydgoski producent dostarczy pierwszy pojazd do Gdańska na przełomie 2018 i 2019 roku. W rzeczywistości tramwaj pojawił się dopiero w połowie ostatnich wakacji.

Kolejne tramwaje do Gdańska też przyjeżdżają z opóźnieniem. I tak będzie zapewne aż do końca - rozszerzonego o kolejnych 15 tramwajów - zamówienia.

Opóźnienia wynikają z dużych problemów finansowych Pesy. Bydgoski producent utracił płynność finansową, a problemy z podwykonawcami sprawiły, że nie był w stanie wywiązać się ze złożonych zamówień - w tym umowy z GAiT.

Cierpliwość skończyła się jesienią w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, która ze względu na opóźnienia w realizowaniu umowy zerwała kontrakt z producentem.

W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych). W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych).
Władze GAiT wyszły z innego założenia i czekając na nowe tramwaje, naliczają bydgoskiej spółce kary umowne.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Ale już teraz ich suma robi wrażenie.

- Obecnie kary za opóźnienia - za trzy odebrane i włączone do ruchu w 2019 roku tramwaje oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą 9,2 mln zł - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak wyjaśnia, w styczniu planowane jest włączenie do ruchu dwóch kolejnych tramwajów. Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (łącznie zamówiono 15 pojazdów) odbierane będą i włączane sukcesywnie do ruchu do połowy tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy. Na wszystkie tramwaje musimy poczekać do końca 2021 roku. A biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia - niewykluczone, że nawet dłużej.

Władze GAiT szacują, że łączne kary nałożone na Pesę mogą wynieść nawet 16 mln zł. To równowartość dwóch nowych składów.

- Kary są naliczane na bieżąco, zgodnie z umową. Według naszej oceny suma tych kar złoży się na wartość dwóch tramwajów. Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali - mówił podczas prezentacji nowych tramwajów prezes GAiT, Maciej Lisicki.
Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów. Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów.

Nowy prezes Pesy: celem pozytywny wynik finansowy



Tymczasem nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski. Dotychczas pełnił funkcję wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych. Zastąpił na stanowisku Krzysztofa Sędzikowskiego, który prezesem Pesy był od początku 2018 roku. Nowy prezes zapowiedział, że Pesę czekają zmiany i "kolejne wyzwania". Jednym z nich jest pozytywny wynik finansowy bydgoskiego producenta.

- Zakończyliśmy pierwszy rok od momentu pozyskania przez Pesę nowego inwestora, ale przed nami kolejne wyzwania. Dotyczą one zarówno szeroko rozumianego rozwoju technologicznego, jak i zarządzania. Zadanie na najbliższe miesiące to umacnianie pozycji Pesy jako największego polskiego producenta taboru szynowego i osiągnięcie pozytywnego wyniku finansowego w 2020 roku - powiedział Krzysztof Zdziarski.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • (12)

    Te Pesy niedosc że drogie to non stop się psują....nie można zamówić jakiś niemieckich?Polecam mimo wszystko transport publiczny.Oszczedzamy dzięki temu czas i pieniedze.Obliczylem że jestem do przodu 12 lat i 60000zl.Wzgledem stojących w korkach aut.

    • 67 155

    • tak? (1)

      to gdzie masz te 60 tys? To jak z tą anegdotą o palaczach.
      -W ciągu 10 lat palenia miałbyś dom i samochód
      -a Ty palisz?
      - Nie
      - to gdzie Twój dom i samochód?

      • 33 8

      • Oszdczedza

        Skoro wyliczyl to oszczedza. I ma , niemusi sie chwalic. Nie wydaje na 100calowy telewizor i passata ktory po wyjezdzie z salonu traci polowe wartosci.

        • 8 7

    • Jak takie są złe i drogie to czemu Niemcy je kupują.

      • 23 7

    • 45 tyś wydałem na leki psychotropowe. Efekt mizerny...

      • 13 4

    • Problem z publicznym transportem jest taki ze mozna w nim spotkac takich jak ty

      • 15 10

    • Paranoja

      W niemieckich miastach może i mniej korków jest? Szerokiej drogi :)

      • 5 2

    • Nie. Nie jestes.

      Sam widziałem ze nie jestes

      • 2 1

    • Jakby to były niemieckie to nic by się nie stało

      Ale w polskie firmy to Gdańsk wali

      • 5 8

    • co ty za brednie piszesz

      Ja ponad 20 lat jeżdżę do roboty tramwajem.
      Awaria Pesy (od czasu jak są) jakoś mi się nie zdarzyła,
      Dortmunda i N 105 niestety wiele razy.
      Więc wątpię, czy masz jakiekolwiek pojęcie o czym piszesz.
      Prawdopodobnie jak zwykle piszesz..., bo piszesz.

      • 16 0

    • pesy sa okay jakosciowo, ale serwis w gdansku jest prowizorka

      niemieckie nie znaczy lepsze (moze kiedys tak bylo) o czym mozna sie przekonac kupijac "niemiecka jakosc"

      • 8 1

    • ROWER!!!!

      • 2 1

    • Powinni kupic niemieckie tramwaje w TDI

      • 2 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Przy takim tempie dostaw to wszystkie tramwaje, które jeżdżą po Gdańsku zdążą się popsuć (1)

    • 95 15

    • Chciałbym transportem miejskim dojeżdzać do pracy na lotnisko z Orunii Górnej - jednak 60 -70 minut rano jest nie do przyjęcia

      Autem przez Armii Krajowej wychodzi 20-30 minut. Rozpisałem wszystko do ZTM - odpisali mi tak jakby mieli to w Du. Autobusy 162+210 przepełniony, ale ich to nie rusza.

      • 4 0

  • Nalicza kary? (9)

    Nextbike też miało naliczone kary i co? Chociaż złotówkę zobaczyliście z tych kar? Temat komunikacji miejskiej w Trójmieście to temat rzeka. Jak nie zaczną naprawiać jej od podstaw tj, od kompetentnego jednego zarządu to nawet 100 nowych tramwajów nie rozwiąże tej patologii

    • 144 19

    • (6)

      Jeszcze więcej spółek niech utworzą. Jeszcze brakuje aby utworzyć spółki Gdańska sieć trakcyjna i Gdańskie Tory Tramwajowe i obsadzić kolejnych prezesow którzy kiedyś pracowali w Urzędzie Miasta.

      • 25 8

      • Juz nie pamietam ile spolek powstalo do wprowadzenia wspolnego biletu. Wszystkie preznie " funkcjonuja" czyt. Pobieraja kase, a biletu jsk nie bylo tak od 20 lat nie ma. Ostatnio gdansk dogadal sie ze strukiem bez zadnych dodatkowych posrednikow. Czy ktos kiedys rozliczy ten 3miejski b.del ? Bo mieszkancy raczej nie.

        • 12 0

      • (4)

        dokładnie tak. jeszcze tylko dodam, że nakładanie kar przez państwowe spółki na państwowe firmy (pesa = 99,8% udziałów pfr) ma mniej więcej taki sam sens, jak przełożenie pieniędzy z kieszeni płaszcza do kieszeni w spodniach

        • 10 3

        • (3)

          GAiT nie jest państwową spółką

          • 1 2

          • (2)

            jest. właścicielem jest miasto gdańsk

            • 1 1

            • Gdańsk to nie jest pisowska Polska

              Gdańsk to my! Gdańszczanie.

              • 2 1

            • Nie myl sfery samorządowej z rządową. GAiT to spółka samorządowa, w PESA właścicielem większościowym jest państwowy fundusz. Obie działają na swój rachunek i nakładanie kar ma sens. To tak, jakbyś powiedział, że nie ma sensu żeby jedna firma nakładała kary na inną. Lubie, jak ktoś się wypowiada nie mając zielonego pojęcia.

              • 0 1

    • Chociaż złotówkę zobaczyliście z tych kar?

      Tak. Przejęliśmy wszystkie rowery i infrastrukturę, poza tym nextbike nie dostał od razu wszystkich pieniędzy więc nic nie straciliśmy.

      • 4 4

    • Kar

      Żadnych kar nie będzie skończy się tak, że zostaną umorzone

      • 2 3

  • a zamówili w polskiej firmie.. (3)

    wcale się nie dziwię że Warszawa zamówiła Hyundaia

    • 85 25

    • (1)

      jakoś ten nowy ustrój nie wpływa dobrze na poprawę życia i funkcjonowania. kiedyś potrzeba była x tramwajów i tyle było dostarczonych, część jako zapas, potrzeba było x autobusów i tyle było, pociągów pasażerskich, lokomotyw do składów towarowych, samochodów dostawczych - wszystko polskie, wszystko się kręciło (jakościowo adekwatnie do rozwoju technologicznego w danym okresie). teraz obsuwy, kary, problemy.. lipa jednym słowem

      • 4 8

      • Tia

        Wszystko było cacy szczególnie puste haki w mięsnym. Propagandzista za pare groszy od wpisu się znalazł

        • 6 0

    • Zobaczymy

      Jak z tymi Koreańczykami będzie. Problem polega na tym że nie ma w ogóle fabryki ani prototypu. Kupili tramwaj widmo, może się skończyć jak budowa autostrad przez Chińczyków w Polsce

      • 1 2

  • Niestety, Pesa została uratowana przez rzad, tzn rządzą nią wskazani przez rzad. Nic dobrego z tego nie wyjdzie. (9)

    • 87 30

    • Doprowadzą do ruiny jak cały kraj :) (5)

      • 19 14

      • Do ruiny doprowadzili towarzysze z okrągłego stołu (3)

        • 9 18

        • (2)

          Ci przy okrągłym stole zadbali aby polska nie była konkurencją dla zachodu.Zamknęli lub sprzedali wszystko w ręce "inwestorów" wszystko więc przy tanich kredytach ,które mają zachodnie firmy (np. Kaufland dostał 100 mln euro pożyczki z EBOR na rozwój w Polsce) po prostu jesteśmy w plecy i jeszcze długo potrwa zanim jakaś nasza firma będzie będzie potentatem krajowym a następnie światowym jeżeli kiedykolwiek.....No i jeszcze przysłowiowe "miny po drodze" plus wrodzone łapówkarstwo....Dzisiaj każdy chce szybko się "nachapać" a nie tworzyć markę latami.

          • 6 11

          • Co sprzedali? Technologie produkcji Żuka albo Poloneza? (1)

            Nie kpij. Jedyne co nam pp komunje zostało to marki i ludzie. Przemysł był zacofany o kilkadziesiat lat.

            • 7 5

            • Nie, sprzedali choćby udziały w rynku.

              • 2 1

      • Twój mózg to ruina.

        • 0 0

    • A Gdansk zamowil tramwaje w firmie ktora ma problemy z plynnoscia finansowa. No super. (2)

      Tylko cena sie liczy. Brawo

      • 7 8

      • (1)

        Tjaaa, już widzę ten jazgot gdyby przetarg wygrał ktoś droższy i to jeszcze zagraniczny. :)

        • 13 2

        • Robili wszystko zeby nie wygral solaris ( teraz juz stadler)

          • 9 3

  • (3)

    "jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali" mówi pan Lisicki. Szkoda że jak ZTM nałożył karę GAiT to nie zapłacił nawet złotówki za to, że autobusy nie jezdzily. Teraz cieszy się że z Pesy dostanie za darmo dwa tramwaje. Zobaczycie że żadnego nie dostaniecie.

    • 89 11

    • (2)

      a jakby tak kary dla GAiT za spóźnienia lub w ogóle brak odjazdów tramwajów wg rozkładów...?

      • 7 2

      • a jaki to ma sens - kara nałożona przez jedną spółkę miejską na inną spółkę miejską :/ (1)

        wiadomo, że i tak koszty poniesiemy my - pasażerowie. Już nam ceny biletów podnoszą.

        • 0 2

        • Nie znasz się a się wypowiadasz.

          • 1 0

  • Nowe tramwaje z PESY to błąd - lepsze są 30 letnie Dortmundy - u nas pojeżdżą jeszcze ze 20 lat a później można sprzedać do Mon (1)

    golii. :) I jest interes? :)

    • 48 54

    • Samochody z początku wieku też jakoś lepiej się trzymają.

      • 4 0

  • Pesy to złom (2)

    Ciągle awarie

    • 51 53

    • (1)

      Od 10 miesięcy jeżdżę z pętli Siedlce do węzła kliniczna i ani razu nie widziałem aby pesa padła natomiast dortmundy notorycznie mają awarię.

      • 22 4

      • Pesy też swego czasu padały.

        • 2 3

  • Sprzedać rydwan, będzie kasa na kary!! (6)

    • 65 35

    • Coś ci się pomieszało w tej mikogłówce. Kto komu ma płacić kary. (5)

      • 21 4

      • Bo to PiSowski półgłówek. (3)

        Typowy wyborca PiSu. Czytanie ze zrozumieniem boli. Tacy im (PiSowi) potrzebni.

        • 17 13

        • Półgłówki tylko w postkomuszej totalnej opozycji (1)

          • 13 10

          • Nie, nie, ci z opozycji mają całe głowy

            Tyle że puste

            • 7 5

        • Oni nie czytają.

          Większość pisowców to głąby bez szkoły.

          • 9 6

      • Odwrotnie jest

        Wpłynie kasa, będzie na sporo nowych rydwanów. Rydwanowe Miasto Gdańsk

        • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane