• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary. Już ponad 9 mln zł

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł.

Już 9,2 mln zł kar nałożyła spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje na spółkę Pesa z Bydgoszczy za opóźnienia w dostawie do Gdańska nowych tramwajów. Z zamówionych 15 tramwajów do Gdańska dotarły na razie tylko trzy sztuki. W styczniu na tory mają wyjechać dwa następne składy. Gdańska spółka szacuje, że łączne kary mogą wynieść nawet 16 mln zł, co wynosi równowartość dwóch nowych tramwajów.



Najczęściej po Gdańsku podróżuję:

Już pierwszy z 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dotarł do Gdańska ze sporym opóźnieniem. Harmonogram dostaw zakładał, że bydgoski producent dostarczy pierwszy pojazd do Gdańska na przełomie 2018 i 2019 roku. W rzeczywistości tramwaj pojawił się dopiero w połowie ostatnich wakacji.

Kolejne tramwaje do Gdańska też przyjeżdżają z opóźnieniem. I tak będzie zapewne aż do końca - rozszerzonego o kolejnych 15 tramwajów - zamówienia.

Opóźnienia wynikają z dużych problemów finansowych Pesy. Bydgoski producent utracił płynność finansową, a problemy z podwykonawcami sprawiły, że nie był w stanie wywiązać się ze złożonych zamówień - w tym umowy z GAiT.

Cierpliwość skończyła się jesienią w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, która ze względu na opóźnienia w realizowaniu umowy zerwała kontrakt z producentem.

W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych). W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych).
Władze GAiT wyszły z innego założenia i czekając na nowe tramwaje, naliczają bydgoskiej spółce kary umowne.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Ale już teraz ich suma robi wrażenie.

- Obecnie kary za opóźnienia - za trzy odebrane i włączone do ruchu w 2019 roku tramwaje oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą 9,2 mln zł - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak wyjaśnia, w styczniu planowane jest włączenie do ruchu dwóch kolejnych tramwajów. Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (łącznie zamówiono 15 pojazdów) odbierane będą i włączane sukcesywnie do ruchu do połowy tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy. Na wszystkie tramwaje musimy poczekać do końca 2021 roku. A biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia - niewykluczone, że nawet dłużej.

Władze GAiT szacują, że łączne kary nałożone na Pesę mogą wynieść nawet 16 mln zł. To równowartość dwóch nowych składów.

- Kary są naliczane na bieżąco, zgodnie z umową. Według naszej oceny suma tych kar złoży się na wartość dwóch tramwajów. Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali - mówił podczas prezentacji nowych tramwajów prezes GAiT, Maciej Lisicki.
Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów. Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów.

Nowy prezes Pesy: celem pozytywny wynik finansowy



Tymczasem nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski. Dotychczas pełnił funkcję wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych. Zastąpił na stanowisku Krzysztofa Sędzikowskiego, który prezesem Pesy był od początku 2018 roku. Nowy prezes zapowiedział, że Pesę czekają zmiany i "kolejne wyzwania". Jednym z nich jest pozytywny wynik finansowy bydgoskiego producenta.

- Zakończyliśmy pierwszy rok od momentu pozyskania przez Pesę nowego inwestora, ale przed nami kolejne wyzwania. Dotyczą one zarówno szeroko rozumianego rozwoju technologicznego, jak i zarządzania. Zadanie na najbliższe miesiące to umacnianie pozycji Pesy jako największego polskiego producenta taboru szynowego i osiągnięcie pozytywnego wyniku finansowego w 2020 roku - powiedział Krzysztof Zdziarski.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Wszyscy mówią że piękny jest stary Gdańsk to może i stare tramwaje by w nim zostawić ?

    • 0 0

  • ważne żeby wykończyć polskich producentów

    niemce już czekają

    • 1 0

  • To może teraz kara dla GAiT od nas, Gdańszczanów, za niedostarczenie tramwajów na czas na przystanek hihi

    • 0 0

  • Dulska te 9 mln zobaczy jak świnia niebo !!! (2)

    • 10 4

    • zgadzam sie w 100%

      • 0 0

    • zobaczy zobaczy. Obetną o tyle zapłatę za fakturę i tyle

      • 0 0

  • Niech zaczna nakladac kary na siebie!!

    Przynajmniej raz w tygodniu jest opozniony tramwaj
    Czlowiek wychodzi o 5 na tramwaj i co? Spoznia sie do roboty oddalonej 7 min jazdy tramwajem i 15min z "buta". Bilety i wszystko w gore, a sama obsluga coraz gorsza. Zaczac jezdzic zgodnie z rozkladem, a nie ze na przystanku widnieje napis "dopuszczalne jest 1 min przyspieszenie lub 3 min opoznienie pojazdu". I co? Tramwaj potrafi odjechac pare min za szybko, lub spoznic sie nawet 20 min. Normalne to? O 5 rano? Korki na torach czy zachlana ekipa?! Mam placic wiecej za bilety - ok, zrozumialbym, ale kto mi zaplaci za to ze pracodawca nie zaplaci mi za godzine spoznienia?

    Ostatnio to juz kabaret, aplikacja pokazuje mi ze za minute odjazd. Po paru min przejezdza tramwaj z napisem "GAiT" i tyle. Aplikacja informuje, ze wlasnie odjechalem. Nie robcie jaj

    • 1 0

  • Niestety, Pesa została uratowana przez rzad, tzn rządzą nią wskazani przez rzad. Nic dobrego z tego nie wyjdzie. (9)

    • 87 30

    • Doprowadzą do ruiny jak cały kraj :) (5)

      • 19 14

      • Twój mózg to ruina.

        • 0 0

      • Do ruiny doprowadzili towarzysze z okrągłego stołu (3)

        • 9 18

        • (2)

          Ci przy okrągłym stole zadbali aby polska nie była konkurencją dla zachodu.Zamknęli lub sprzedali wszystko w ręce "inwestorów" wszystko więc przy tanich kredytach ,które mają zachodnie firmy (np. Kaufland dostał 100 mln euro pożyczki z EBOR na rozwój w Polsce) po prostu jesteśmy w plecy i jeszcze długo potrwa zanim jakaś nasza firma będzie będzie potentatem krajowym a następnie światowym jeżeli kiedykolwiek.....No i jeszcze przysłowiowe "miny po drodze" plus wrodzone łapówkarstwo....Dzisiaj każdy chce szybko się "nachapać" a nie tworzyć markę latami.

          • 6 11

          • Co sprzedali? Technologie produkcji Żuka albo Poloneza? (1)

            Nie kpij. Jedyne co nam pp komunje zostało to marki i ludzie. Przemysł był zacofany o kilkadziesiat lat.

            • 7 5

            • Nie, sprzedali choćby udziały w rynku.

              • 2 1

    • A Gdansk zamowil tramwaje w firmie ktora ma problemy z plynnoscia finansowa. No super. (2)

      Tylko cena sie liczy. Brawo

      • 7 8

      • (1)

        Tjaaa, już widzę ten jazgot gdyby przetarg wygrał ktoś droższy i to jeszcze zagraniczny. :)

        • 13 2

        • Robili wszystko zeby nie wygral solaris ( teraz juz stadler)

          • 9 3

  • (3)

    "jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali" mówi pan Lisicki. Szkoda że jak ZTM nałożył karę GAiT to nie zapłacił nawet złotówki za to, że autobusy nie jezdzily. Teraz cieszy się że z Pesy dostanie za darmo dwa tramwaje. Zobaczycie że żadnego nie dostaniecie.

    • 89 11

    • (2)

      a jakby tak kary dla GAiT za spóźnienia lub w ogóle brak odjazdów tramwajów wg rozkładów...?

      • 7 2

      • a jaki to ma sens - kara nałożona przez jedną spółkę miejską na inną spółkę miejską :/ (1)

        wiadomo, że i tak koszty poniesiemy my - pasażerowie. Już nam ceny biletów podnoszą.

        • 0 2

        • Nie znasz się a się wypowiadasz.

          • 1 0

  • Nalicza kary? (9)

    Nextbike też miało naliczone kary i co? Chociaż złotówkę zobaczyliście z tych kar? Temat komunikacji miejskiej w Trójmieście to temat rzeka. Jak nie zaczną naprawiać jej od podstaw tj, od kompetentnego jednego zarządu to nawet 100 nowych tramwajów nie rozwiąże tej patologii

    • 144 19

    • (6)

      Jeszcze więcej spółek niech utworzą. Jeszcze brakuje aby utworzyć spółki Gdańska sieć trakcyjna i Gdańskie Tory Tramwajowe i obsadzić kolejnych prezesow którzy kiedyś pracowali w Urzędzie Miasta.

      • 25 8

      • (4)

        dokładnie tak. jeszcze tylko dodam, że nakładanie kar przez państwowe spółki na państwowe firmy (pesa = 99,8% udziałów pfr) ma mniej więcej taki sam sens, jak przełożenie pieniędzy z kieszeni płaszcza do kieszeni w spodniach

        • 10 3

        • (3)

          GAiT nie jest państwową spółką

          • 1 2

          • (2)

            jest. właścicielem jest miasto gdańsk

            • 1 1

            • Nie myl sfery samorządowej z rządową. GAiT to spółka samorządowa, w PESA właścicielem większościowym jest państwowy fundusz. Obie działają na swój rachunek i nakładanie kar ma sens. To tak, jakbyś powiedział, że nie ma sensu żeby jedna firma nakładała kary na inną. Lubie, jak ktoś się wypowiada nie mając zielonego pojęcia.

              • 0 1

            • Gdańsk to nie jest pisowska Polska

              Gdańsk to my! Gdańszczanie.

              • 2 1

      • Juz nie pamietam ile spolek powstalo do wprowadzenia wspolnego biletu. Wszystkie preznie " funkcjonuja" czyt. Pobieraja kase, a biletu jsk nie bylo tak od 20 lat nie ma. Ostatnio gdansk dogadal sie ze strukiem bez zadnych dodatkowych posrednikow. Czy ktos kiedys rozliczy ten 3miejski b.del ? Bo mieszkancy raczej nie.

        • 12 0

    • Kar

      Żadnych kar nie będzie skończy się tak, że zostaną umorzone

      • 2 3

    • Chociaż złotówkę zobaczyliście z tych kar?

      Tak. Przejęliśmy wszystkie rowery i infrastrukturę, poza tym nextbike nie dostał od razu wszystkich pieniędzy więc nic nie straciliśmy.

      • 4 4

  • PESA od kilku lat

    Jest w zapaści to dlatego sprzedają tanie tramwaje.

    • 1 1

  • Nowe trawmwaje ? Wy najpierw zadbajcie o te co macie. (13)

    Wczoraj miałem "przyjemność" wsiąść około 19:00 do tramwaju numer 5 na przystanku "Kościuszki" kierunek Wrzeszcz . Podjeżdża tramwaj a ja zdziwiony że cała tylna połowa jest pusta. Po otwarciu drzwi moje zdziwienie się wyjaśniło . Taki smród jak buchnął z tego tramwaju zabił by każdego . Szybko przemieściłem się do przodu gdzie też niemiłosiernie śmierdziało i zauważyłem że na końcu tramwaju siedzi coś na pół człowiek na pól zwierz .
    Motorniczy nic sobie z tego nie robi zamknięty w swojej kabince wesoło jedzie do przodu. Ludzie ten tramwaj powinien być zdjęty z trasy i poddany dezynfekcji.

    • 57 7

    • A co może zrobić motorniczy?

      To nie ochrona.

      • 0 0

    • (10)

      Wtedy bys pisal ze tramwaj nie przyjechal

      • 4 5

      • (2)

        Bo w cywilizowanym europejskim kraju nastapila by natychmiastowa podmianka. Wiele czasu spedzilem w wiedniu i tam jak sie zdarzy ze jakis tramwaj wypadnie natychmiast podsylany jest pojazd zastepczy ( oczywiscie w miare mozliwosci technicznych)

        • 3 1

        • Słowo klucz "możliwości techniczne". Bo nas to nie ma na co podmienić

          Rezerwy jest ledwie parę składów i to zwykle w większości jeżdżącej za popsute tramwaje czekające na naprawę.

          • 1 0

        • Nie mów mi nic o cywilizowanych krajach, bo takowych jest coraz mniej.

          • 3 1

      • Jutro usiądziesz na siedzenie gdzie siedział pół człowiek pól zwierz i napiszesz że brudno (6)

        i się do siedzenia przykleiłeś.

        • 16 0

        • (5)

          To sie patrzy gdzie sie siada. Rownie dobrze moze tam być pająk i wtedy też na nim klapniesz?

          • 1 4

          • Się patrzy i się widzi że np.mokre? (4)

            Może najpierw pomacać dłonią i powąchać nosem a potem siadać ?

            • 3 0

            • (2)

              A do kogo masz pretensje? Jak tak Ci przeszkadzał bezdomny, to mogles przecież sam wezwac straż miejską. W czym problem?

              • 2 3

              • A pajac motorniczy nie widzi (1)

                że pasażerowie siedzą mu na plecach?
                Ma kamery i łączność z centralą ruchu.
                I nie bezdomny a śmierdziel ,nawet zwierzęta tak nie śmierdzą.

                • 4 1

              • A skad wiesz ze nic nie zrobil? Moze wezwal służby ale one też muszą "złapać" ten tramwaj? Tez jestes jednym z tych, zdaniem ktorych obsługa pojazdu ma sie szarpac z pasażerem? A wiesz ze bedac kierowca czy motorniczym, nie mozna zrobic tego ręcznie?

                • 0 0

            • Tak chyba trzeba faktycznie robić

              • 0 0

    • Jak żul jedzie tramwajem to potem tramwaj jedzie żulem...

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane