Fakty i opinie

GAiT kupuje narkotesty. ZKM Gdynia ma je od zeszłego roku

Najnowszy artukuł na ten temat

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Kierowcy GAiT mają być badani na obecność narkotyków. Zdjęcie ilustracyjne.
Kierowcy GAiT mają być badani na obecność narkotyków. Zdjęcie ilustracyjne. facebook.com/GAiTGdansk/

Gdańskie Autobusy i Tramwaje będą wyrywkowo testować kierowców i motorniczych na obecność narkotyków w organizmie. Przewoźnik podjął właśnie decyzję o zakupie narkotestów. ZKM Gdynia zaopatrzył się w takie testy już w grudniu zeszłego roku.



Narkotesty wpłyną na większe bezpieczeństwo pasażerów komunikacji miejskiej?

nie, bo uważam, że to wydumany problem 37%
trudno powiedzieć, czas pokaże 21%
tak, bo zawsze warto "dmuchać na zimne" 42%
zakończona Łącznie głosów: 879
Obecnie, zanim kierowca czy motorniczy rozpocznie pracę, sprawdzana jest jego trzeźwość. Badania wykonywane są w zajezdniach, za pomocą stacjonarnych alkomatów.

- Niezależnie kontrole przeprowadzone są także przez nasze służby na terenie miasta podczas postojów. Odnośnie badań pod kątem obecności narkotyków, jeżeli zachodziłoby jakiekolwiek podejrzenie, że pracownik może znajdować się pod wpływem narkotyków czy innych środków psychotropowych, niezwłocznie poddany zostałby badaniu na ich obecność - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Jak podkreśla, wykrycie obecności narkotyków wiązałoby się z niedopuszczeniem kierowcy do pracy i w efekcie rozwiązaniem umowy.

Narkotesty wyrywkowo i bez zapowiedzi



Tymczasem w związku z tragicznymi wydarzeniami w Warszawie, kiedy to autobus miejski spadł z wiaduktu, a media podały informację o tym, że jego kierowca znajdować się miał pod wpływem amfetaminy, spółka GAiT podjęła decyzję o zakupie narkotestów i przeprowadzaniu kontroli wśród kierowców i motorniczych na obecność narkotyków w organizmie.

- Obecnie opracowywana jest procedura ich przeprowadzania. Kontrole będą dokonywane wyrywkowo i bez zapowiedzi. Planowane jest także poszerzenie badań okresowych pracowników o badania pod kątem obecności narkotyków w organizmie - zapowiada Anna Dobrowolska.

Sprawdź ważność swojej karty miejskiej



Rzeczniczka GAiT podkreśla, że codzienna praca kierowców oraz motorniczych gdańskiego przewoźnika "poddawana jest uważnej ocenie, by ewentualne zagrożenia związane z ich zachowaniem w porę wychwycić i im zapobiec."

- Na etapie rekrutacji, szkoleń BHP oraz innych cyklicznie organizowanych szkoleń dla naszych kierowców i motorniczych, temat związany z bezwzględnym zakazem zażywania narkotyków czy innych substancji psychoaktywnych oraz skutkami ich zażywania jest zawsze bardzo wyraźnie eksponowany. Co ważne, bardzo dużą wagę przykładamy do procesu rekrutacji nowych pracowników - uczestniczy w nim psycholog kliniczny, specjalista z zakresu psychologii transportu oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Dobrowolska.

Narkotesty w Gdyni dostępne od zeszłego roku



W Gdyni możliwość przebadania kierowców na obecność narkotyków możliwa jest od grudnia 2019 roku.

- Kierowcy gdyńskiej komunikacji miejskiej są badani pod kątem obecności środków odurzających. Badanie przy pomocy testu musi być jednak potwierdzone przez policję, która w rezultacie pozytywnego testu, kieruje danego kierowcę na badanie krwi. Do tej pory nie wystąpił jednak taki przypadek - mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
W Gdyni badanie przeprowadzane może być przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa ono około 15 minut. Zdjęcie ilustracyjne.
W Gdyni badanie przeprowadzane może być przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa ono około 15 minut. Zdjęcie ilustracyjne. hagersten/123.com
Badanie przeprowadzane jest przy użyciu jednorazowych testów narkotykowych ze śliny i trwa około 15 minut - taki bowiem czas jest potrzebny do weryfikacji ewentualnej obecności wybranych substancji odurzających.

Stosowane przez ZKM testy pozwalają na zdiagnozowanie użycia:
  • morfiny,
  • heroiny,
  • amfetaminy,
  • marihuany,
  • haszyszu,
  • kokainy.

Kierowcy badani są na obecność narkotyków wyrywkowo.

Jak dowiedzieliśmy się w ZKM, służby nadzoru ruchu organizatora przewozów prowadzą stałe i systemowe kontrole jakości usług przewozowych od wielu lat. Inspektorzy Ruchu ZKM mają więc podczas tych kontroli bezpośredni kontakt z kierowcami.

Przy typowaniu kierowcy do badania na ewentualne użycie środków odurzających pod uwagę bierze się wygląd kierowcy, jego zachowanie, nadmierne pobudzenie, reakcje na polecenia, sposób prowadzenia rozmowy (mówienia) i ewentualne występowanie drgawek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



- W szczególności zwraca się uwagę na oczy i źrenice - czy są równe oraz przekrwione, załzawione, błyszczące lub rozbiegane. Niezależnie od powyższego, zwraca się też uwagę na sposób prowadzenia pojazdu, a także chód. Ponadto najczęściej każde badanie przy użyciu narkotestu poprzedza się badaniem trzeźwości - podkreśla Hubert Kołodziejski.

Kilka kontroli było wykonanych w lipcu



Testami na obecność narkotyków dysponują poszczególne firmy przewozowe, które we własnym zakresie prowadzą stałe kontrole pracowników pod tym kątem. Dzieje się tak m.in. ze względu na mechanizm kar umownych, które są nakładane na operatora, gdy to służby ZKM uniemożliwią wykonanie kursu kierowcy pod wpływem używek.

- Odnośnie liczby testów w tych firmach trudno nam się jednak wypowiadać. ZKM w Gdyni, jako organizator przewozów, zapewnia pracownikom swoich służb kontrolnych narkotesty na bieżąco. Po ich wykorzystaniu, nabywane są kolejne - aby ciągle były na wyposażeniu służb zajmujących się kontrolą kierowców. Kontrolę prowadzi się w uzasadnionych przypadkach. W pierwszej połowie lipca przeprowadzono kilka takich kontroli - podsumowuje Hubert Kołodziejski.

Opinie (175) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    I dobrze,widać po Warszawie że takie narkotesty są bardzo potrzebne.Jeszcze powinni się zabrać za drajwerów busów które jadą na zachód)

    • 30 20

    • (4)

      .....i ich pasażerów

      • 13 0

      • (3)

        A co miało by to na celu? Pasażer może być naćpany lub pijany jeśli nie stwarza problemów to niech jedzie

        • 5 5

        • (2)

          A skąd wiesz kiedy zacznie stwarzać problemy ? Ja się rzuci na kierowcę ?

          • 4 3

          • I to jest ten powód? Że rzuci się na kierowcę?

            Wtedy akurat haszysz i marihuana nie powinny być zakazane... przeciwieństwie do jakiegokolwiek alkoholu.

            • 4 1

          • Ty tak serio? ;]

            A skąd wiesz, że cię meteor nie porwie?

            • 0 0

    • Kontrole może wykonać tylko policjant

      W lotosie od lat robili kontrolę trzeźwości na bramie. Od zeszłego roku zaprzestali bo to było bezprawne.

      • 0 0

    • i dobrze widac jak telewizor pojechal Ci z bania

      obu kierowcow nie bylo pod wplywem narkotykow, jak wykazaly testy krwi. Telewizor zapomnial sprostowac swoje klamstwo ?

      • 0 0

  • (2)

    Tak...uczmy się na cudzych błędach.

    • 36 1

    • (1)

      Niech kupią wspolnie z Warszawą. Rabacik będzie...

      • 3 1

      • Dowcip stulecia

        • 2 0

  • Mimo że nie przepadam za prowadzącymi pojazdy komunikacji miejskiej (11)

    To życzę jak najmniej pozytywnych testów

    • 20 12

    • Jak zwykle budująca wypowiedź .

      • 14 0

    • A ja tam wolę pozytywne niż negatywne wyniki .

      • 5 1

    • Za tobą też nikt tu nie przepada (3)

      I dlatego niczego dobrego ci nie życzą. Karma wraca

      • 22 2

      • Zwlaszcza pan K. ktory Kiedyś jeździł 2089, no nic tylko za nim przepadać. :))

        • 0 2

      • Tylko ci się wydaje. (1)

        • 0 1

        • Czyżby?

          • 1 1

    • (2)

      Dlaczego nie przepadasz? Kolejny stereotyp? Wszyscy źli? Wszyscy do jednego wora? Któryś cię skrzywdził jak byłeś mały?

      • 8 1

      • (1)

        A to juz nie można za kims nie przepadać po prostu? Może ma swoje powody, a to jego sprawa juz.

        • 1 0

        • Dokładnie.

          • 0 4

    • (1)

      Ty za nikim nie przepadasz.

      • 6 1

      • Podkochuję się w Red. Oleksy

        • 1 0

  • (2)

    A kto będzie kontrolował kontrolujących?

    • 54 3

    • Jak to kto? Kanar siebie, pasażerów i kierowców :)

      • 3 1

    • a slyszales cos o takim produkcie jak renoma?

      • 1 0

  • (2)

    Yhy... czyli koniec z różowymi słoniami na drodze, czas skupić się na bezpiecznej i punktualnej jeździe...

    • 16 6

    • Mnie kiedys (1)

      Dziabag gonił z pasanilu do plaży na 8 ce ale mu uciekłem niestety wypadłem z torów i dostałem kwita z ZUR.

      • 6 0

      • Co to jest dziabag

        • 0 2

  • Jak będą pod wpływem (6)

    to wina Oli...
    Takie myślenie włączyłem...
    A wszyscy pijani na drogach w całym kraju to wina Adriana.
    Tak logicznie myśląc po tym co gadają politycy najwyższej partii

    • 18 18

    • (5)

      A to kreski sam Rafał tym kierowca nie sypal bo z przekazu TVP tak wynikało jakby jeszcze z nimi wciągał

      • 7 5

      • (4)

        Rafvio wybrał firmę niemiecka nad która nie ma kontroli zreszta jak nad wszystkim w stolicy

        • 4 7

        • A wiesz kto tą niemiecka firmę sprowadził? (3)

          Właśnie pan z PiS a mianowicie Lech Kaczyński... Taki mały kwiatek, ale fajnie powtarzać za tv reżimowa że czaskowski

          • 7 1

          • (2)

            A wiesz o tym że arriva od samego początku istnienia w Polsce obsługuje pociągi , a dopiero póżniej weszła w autobusy miedzymiastowe (czyli dawne PKS) , a na końcu w komunikacje miejską

            • 2 1

            • (1)

              I co to zmienia? Rafał poprosił/zmusił żeby takie usługi świadczyli? Nie ma znaczenia kto obsługuje linie, ważne aby robił to porządnie. Kierowcy tam pracujący to jednak Polacy więc to nasz polski problem. Póki co kontroli może dokonywać Policja, która to podlega Ministerstwu, dlaczego nie wykonują powierzonych im zadań - bo mają tłumić wszelkie protesty i ochraniać rządzących? Sam jestem kierowcą i pomimo pokonywania corocznie dystansu 25tys km średnio raz na 8 miesięcy mam badaną trzeźwość, trochę mało. A prędkość mam badaną raz na 2 lata. Co robi zatem cała obsada?

              • 0 0

              • Zmienia to , że takie hybrydy kolejowa-lokalna komunikacja- komunikacja miejska w naszych polskich warunkach na pewnie się niesprawdzają. Już kilka połączonych spółek komunikacyjnych w polsce poupadało , bo zaniskie stawki dawały na obsługe komunikacjimiejskiej . Tu tylko ma sens hybryda kolej a rozworzenie/przywożenie autobusami właśnie na pociąg

                • 0 0

  • a ja za kierownicą lubię być wyluzowany

    wtedy jakoś milej płynie czas w podróży

    • 11 15

  • Jak zmienia (5)

    zasady przetargów i podniosą pensję kierowców, to nie będą potrzebne żadne testy.

    • 37 8

    • powiedział co wiedział (4)

      • 1 9

      • pewnie (1)

        Ty wiesz lepiej i więcej w tej kwestii.

        • 3 0

        • Przeciez ta ariva czy jak kej tam ona jazdzi w okolicach gdanska

          tak samo ... jezeli pracownik ma pensje i warunki to po pracy zajmie się rodzina. Inaczej będzie dorabiał

          • 2 0

      • (1)

        no pewnie baranie co robią takie dziad transy w Gdyni jak np Irex czy BP tour?Firemki z drugiego końca Polski wszędzie znane z tego że dobijają tabor do stanu agonalnego i takim wożą ludzi bo naprawy czy konserwacje są przecież za drogie i na takiej stawce jaką oferują takim ZKMom nie da się autobusu eksploatować należycie i dbać o jego sprawność.Wygrywa to to przetargi bo da najniższą możliwą cenę poniżej progu opłacalności dla lepszych firm przetarg wymaga nowych autobusów więc takie sobie załatwią ale co dalej?Autobus nowy pojeździ pół roku i trzeba już przy nim co nieco dłubać zwłaszcza że to są woły robocze jeżdżące często po 7 dni w tygodniu i po 10-15 godzin na dobę a przetarg na 10 lat na paru liniach w Gdyni i te autobusy serwisowane od wielkiego święta mają przejeździć w takich warunkach 10 lat ciekawa koncepcja.I to bardzo.Skoro się wyżyłowało koszty do absurdu to na czym można zaoszczędzić?Na płacach kierowców więc płacą dziad transy po 17-18 na godzinę nie ma chętnych więc przyjmują kompletnych nowicjuszy którzy ledwo zdadzą egzamin mają jechać w miasto lub ratują się odpadkami które dostały dyscyplinarki w innych firmach za alkohol za agresję na drodze itd dla nich bez różnicy chodzi o to by ktokolwiek był i jeździł jak koń w kieracie po 200h w miesiącu by cokolwiek zarobić.Te śmieszne zakupy narkotestów to taki listek figowy mający przykryć kompletny brak pojęcia i niekompetencję urzędasów

        • 7 1

        • A kogo obchodzi za ile świadczą usługi. Samarytanie, to niech nawet dopłacają. Problemem jest brak wyegzekwowania warunków umowy.

          • 0 0

  • Lista ... (3)

    Podano co testy sa w stanie wykryc..pomyslowosc ludzka nie zna granic a jak znajdzie sie ktos kto uzyje np.dopalaczy....ktore moga byc "oporne" na wykrycie...Prawdopodobnie kierowcy siegaja po niedozwolone substancje ze wzgledu na przepracowanie...chroniczne zmeczenie....stres ....przykro ze tak jest .. moze warto rozszerzyc im pakiet medyczny o opieke psychologow ktorzy w profilaktycznych rozmowach moga szybciej zauwazyc niepokojace sygnaly?...zyczymy jak najmniej pozytywnych testow.

    • 23 2

    • Jak z ruskimi kierowcami co spirytus do kaloszy lali byle w wydychanym nie miec

      • 1 0

    • (1)

      A nie prościej dawać im zarobić tyle, żeby nie musieli szukać dodatkowych źródeł dochodu?!?! Wieczne szukanie rozwiązań od d.....strony. Jak byłaby ta praca uczciwie opłacana byłaby kolejka chętnych do pracy, byłoby w kim wybierać. Pracowaliby ludzie szanujący tę pracę.

      • 3 1

      • Sama płaca nie rozwiąże problemu używek. Duża część społeczeństwa jest nieodpowiedzialna i tyle. A ci co wsiadają po alkoholu to niby też z przepracowania piją? Z powodu niskiej wypłaty? Tłumaczenie za wszelką cenę nieodpowiedzialnego zachowania też jest nieodpowiedzialne.

        • 0 0

  • Dziurawe prawo (3)

    Pracodawcy mają związane ręce

    • 8 6

    • Tako rzecze czaskoski wraz ze swita (2)

      Taki excuse, zeby nic nie robic.

      • 3 5

      • (1)

        Jeśli on odpowiada za naćpanych kierowców to Adrian odpowiada za pijanych kierowców

        • 5 4

        • Czaskoski za nic nie odpowiada

          poza moze swoim ladnym wygladem.
          Tylko ten, kto nic nie robi nie popelnia bledow.
          PO wziela sobie to mocno do serca. Hehe

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.