• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Tyle zarabiają a opoznienia ida w dziesiątki minut

    • 2 10

    • Kierowca

      Bo za opoznienia nikt nam premi nie upierdzieli a minuta za szybko i po premii.... Lepiej pozniej i z kasa niz szybciej bez.....

      • 0 0

    • opóźnienia są bo Janusze muszą wszędzie pchać się samochodem

      • 2 1

  • Konfidencja Pracy pomogła! (1)

    • 9 1

    • Gait

      To nieroby

      • 0 0

  • Kierowca gait

    Firma płaci w pierwszym miesiącu zaliczkę a w drugim miesiącu wyrównanie takźe 4100 zł podziel przez dwa

    • 0 0

  • Tylko się cieszyć że mamy wystarczającą ilość kierowcow autobusów. Tylko czy pasażerowie wiedzą kto tak naprawdę ich wozi ???? Spora liczba tych kierowcow to są amatorzy z kategorią B . Tacy kierowcy ida do pracy podpisują lojalke na parę lat mają jakieś wewnętrzne przeszkolenia i stają się kierowcami autobusów. Większość z nich jeszcze parę lat temu jadąc z Gdańska do Warszawy robiła po drodze 3 odpoczynku bo trasa męcząca. Teraz wożą ludzi którym się wmawia że to że kierowca jest zawodowym . Tak naprawdę są to ludzie którzy nie mają w większości żadnego pojęcia o jeździe jakimi wozami .

    • 0 2

  • Pensja to żart kosztem rodziny

    Może w zeszłym miesiącu na potrzeby artykułu dali pensję w miarę ale w tym buhaha

    • 0 0

  • (7)

    Dla pasażerów niestety zmieniło się niewiele. Autobusy jeżdżą jak chcą, a niektóre z nich nie powinny opuszczać zajezdni, bo znajdują się w tak złym stanie. Sama komunikacja miejska wciąż traktowana jest zaś po macoszemu przez władze (buspasow nie ma, tramwaje zatrzymują się na światłach czasami co kilkadziesiąt metrów). I wizerunku tego nie zmieni tych kilkadziesiąt nowych autobusów co jakiś czas. Tu potrzeba rewolucji.

    • 112 11

    • 4100?? (1)

      Robiłem w tym bałaganie blisko rok i nigdy nie dostałem więcej niż 3600 nawet ja i 3-4 dni z wolnego się szło to wtedy premiera niższa!!!! Ściema i bałagan nie firma!!

      • 18 0

      • Dziękujemy ci mistrzu byłeś w bałaganie opuściłeś dzięki Bogu ten bałagan i teraz jesteś szczęśliwszy widzisz same pozytywy

        • 0 0

    • Dla mnie wręcz przeciwnie. (2)

      Dla mnie jako pasażera zmieniło się wiele. Zauważyłam mocne pogorszenie się jakości prowadzenia tramwajów w ostatnim czasie. Gwaltowne hamowania, gaz do dechy przy ruszaniu, puszczanie hamulca i powolne cofanie się taboru przy otwartych drzwiach na przystanku... Teraz już się nie dziwię, skoro ludzi zatrudniają z lapanki.

      • 16 2

      • Cofanie się taboru wynika z usterki technicznej... Reszta to wina napietego rozkładu...

        • 1 0

      • dodaj do tego tlok i scisk w godzinach szczytu

        czasami trudno wsiąść do tramwaju....

        • 7 0

    • (1)

      Autobusy zatrzymują się zbyt daleko od chodnika.Osoba starsza,lubi niepełnosprawna ma problem z wejście i wyjściem z pojazdu. Trzeba,albo dosłownie skoczyć z pojazdu na chodnik,albo zejść z wysokiego stopnia na jezdnie i dopiero wtedy wejść na wyżej położony chodnik.

      • 2 6

      • Lepiej trochę dalej stanąć, niż zakosić o drzewo/słup/znak lustrem, które kosztuje kilka kafli. A takich przystanków jest sporo.

        • 2 0

  • (1)

    4100pln na rękę przecież to jest śmiechu warte. Nie ma co się dziwić że nie ma komu jeździć kierowca ciężarówki w Gdańsku nie zarabia mniej niż 22pln/h a ma o wiele mniej stresu i odpowiedzialności

    • 4 0

    • 22x168=3700pln - lepiej. Poza tym proszę kolego kierowco swój pojazd ciężarowy prowadzić w obszarze zabudowanym z dozwoloną prędkością dla twojego pojazdu.

      • 0 0

  • Dlaczego Motorniczy tramwaju zarabia mniej od kierowcy busa ?? (1)

    • 3 1

    • Kierowca busa

      A jaką trasę danej lini trzeba znać jeżdżąc tramwajem?

      • 0 1

  • Cala prawda o GAiT (2)

    Żeby zarabiać powyżej 4 koła trzeba odnosić tak jak kolega z 2_82 urbino jak to się mówi kto ma pokrowiec na kierownice den do kierownika . I już jestv100 do premii cały GAiT każdy na każdego donosi .

    • 27 0

    • 4

      • 0 0

    • Ha ha to się nie zmienia. Pracowałem w tej firmie ponad 10 lat temu i też konfitury były. Czytając komentarze to jakby czas się w tej firmie zatrzymał tylko twarze się zmieniają. Szerokiej drogi pracownikom i pasażerom.

      • 0 0

  • Ja i mój pies średnio mamy po trzy nogi (1)

    Przydałaby się informacja o medianie zarobków, to wtedy byłby pełny i rzeczywisty obraz.

    • 18 0

    • Taka prawda

      3200 średnia roczna na rękę

      Praca z Sobotami Niedzielą Święta Sylwester

      Jest to razem z premią od 600-800 brutto

      Prowizją za bilety jakieś 80 zł oczywiście brutto
      Kilkoma nadgodzinami okł 15
      I dodatkiem za nocne godziny

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane