GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy

W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców.
W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców. fot. Karol Woźniak/PSSTM

- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.



Czy kierowcy GAiT powinni więcej zarabiać?

Zobacz wyniki (2195)
Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi w piątek 29 czerwca zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin. Na początku roku ten sam pracownik dostawał za godzinę 13,50 zł.

- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.

Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"



Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.

- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Motorniczowie jako kierowcy autobusów?



Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.

Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108118?

- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu

Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku



Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.

Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera

Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca



Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.

Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Propaganda. Gruntu nie ma to trzeba dac podwyzki.

    • 140 18

    • (3)

      "Kierowcy co miesiąc otrzymują także dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy (...)- wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT.
      To akurat im się należy jak psu buda. Zakłada to kodeks pracy a cwaniak wylicza im jakby to było coś ekstra. Żenujące...

      • 115 4

      • Zamiana premi na stawkę godzinową. brawo (1)

        Jak zrobić żeby dać podwyżkę tak żeby nic nie dać. Niezła propaganda w mediach, a rzeczywistość jak smutna była tak nadal jest. Lisicki do zwolnienia bo kręci kijem w szambie i przewala g*wno z miejsca na miejsce i myśli że reformuje firmę.

        • 26 1

        • ekonomia Bronka

          Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.

          Acha :)
          Czyli życ na kredyt :) ?

          • 10 0

      • POsiewicz

        Prezes z zawodu?
        A ile przepłynie pod wodą?

        • 6 3

    • niech przedstawią liczby ilu pracownikom (1)

      w miesiącu tną premię za bzdety

      • 39 1

      • A ile płacą za łoże na Stadionie PO już wiemy?

        Czy to dalej tajemnica handlową?

        • 14 1

    • Kłamstwo (1)

      Fikcja ucieli premie 400zl i wsadzili do stawki godzinowej

      • 36 1

      • pomijając propagandę o podwyżkach, to i tak lepiej mieć wyzszą stawkę godzinową niż pramie którą za byle g*wno mogą Ci zabrać

        • 6 0

    • Wybory się zblizają, wszystko jasne. (2)

      • 14 1

      • Tusk dał kiedyś nauczycielom. (1)

        I kolejny wierny elektorat, oby do czasu. Historia lubi się powtarzać...

        • 0 1

        • A tyle pasażerom z tych podwyżek, że 1 lipca po południu nie wyjechało 12 autobusów

          za późno, mein Fuehrer! (powiedzieli w Luftwaffe po wywaleniu Goeringa tydzień przed końcem wojny)

          • 1 0

    • (2)

      Autobusy z 2009 roku mają przebieg pomiędzy 700 000 a 900 000 km, a ich przeciętny koszt to 40 000 Euro. Za 14 autobusów powinno się zapłacić 2,4 mln PLN a nie 4,4. Dla kogo te dodatkowe 2 mln będą i za co?

      • 26 1

      • Adamowicz wam po wyborach kupi nowy złom z Niemiec (1)

        • 6 1

        • A ty na Podlasiu komarem jeździsz trollu

          • 1 12

    • Trzeba było się uczyć to byście nie musieli pracować jako kierowcy.

      • 2 19

  • A najważniejsze? (5)

    Kiedy zwolnienie szanownego pana prezesa?

    • 342 18

    • (1)

      Oby jak najszybciej...

      • 49 2

      • 500+ działa, można kupić wiele głosów

        • 3 2

    • Jak będzie nowy prezydent

      • 32 0

    • On jest bardzi inteligentny, gdyż znalezienie podwykonawcy jest równoznaczne

      z niższymi wynagrodzeniami dla kierowców, ale wtedy to nie leży na jego barkach.

      • 21 2

    • jak waszą pracę zastąpią automaty

      chociaż, nawet wtedy będzie potrzeby. To was motłochu wywalą

      • 2 10

  • (2)

    Lisicki, dobrze znamy twoje zagrywki - sprzedać, rozgrabić i nachapać się :)

    • 238 19

    • kawał dziada z niego !!!

      • 24 4

    • Ciekawe ile jeszcze ten człowiek rozwali w tym mieście?

      • 3 0

  • adamowicz sam pracuj za tyle!!! (18)

    • 224 30

    • (13)

      Ponad 4 tys zł na rękę i jeszcze Ci mało? Po kilku tygodniowym kursie?! Za jeżdżenie autobusem?!

      • 17 56

      • Uważaj bo też wyjedziesz na taczce jak Lisicki (4)

        Gdzie tyle zarabiają? Chciałabym zobaczyc tą kwotę na koncie męża który pracuje jako kierowca w GAiT.

        • 37 3

        • (2)

          Więc ktoś kłamie, albo twój mąż, albo prezes.

          • 8 15

          • (1)

            Nie ma 4tys netto to klamstwo

            • 26 1

            • Jest 3,500 netto :)

              • 0 1

        • Stary ma kochankę

          sieroto

          • 1 13

      • 4tys netto takich pensji nie ma kierowca w gait

        • 28 1

      • Brutto czlowieku brutto i to z wszystkimi dodatkami wiec do lapy na czysto pracownik z dlugoletnim stazem nawet 3tysi moze nie wyciagnac

        • 31 1

      • Na stronie Gati jest informacja o 4800 brutto, jak z tego ma wyjść 4000 netto??

        • 23 2

      • jak to obliczyłeś gigancie matematyki i ekonomi (2)

        mając 18 zł brutto na 1h to mnożąc to przez ustawowe 168 h to masz 3 tysie z groszami brutto odjąć podatki od od wynagrodzenia , ok. 25-30 % to sobie oblicz ile ci zostanie !! z max 2500 zł

        • 27 3

        • A nadgodziny i praca w nocy i w niedziele? (1)

          • 3 5

          • Najlepiej 360 h w miesiącu.

            Co to obóz pracy przymusowej czy spółka komunalna?

            • 13 2

      • Brutto i to po paru latach

        • 8 1

      • chciałam pisać więcej...

        o zmianowości , odpowiedzialności, ciągłym skupieniu na 100%, ale moje 13zł "na rękę" powinno wystarczyć...jeździł ktoś 8-9h po mieście za 13 zł?taksiarz wiezie po 4os a my po 70-100.

        • 10 0

    • Jak jedynym wymogiem w tej pracy jest 2 miesięczny kurs na prawo jazdy

      To jakich kokosów się spodziewasz?

      • 9 29

    • On głupi nie jest ;)

      • 2 0

    • to nie woźcie ludzi jak kartofle, nie zamykajcie drzwi przed nosem (1)

      nie zatrzaskujcie pasażerów w drzwiach i głupio się nie tłumaczcie, że to automat, jak automat źle działa to wystarczy włączyć mózg. Zauważajcie brudasów i pijaków i wyrzucajcie ich z tramwaju czy autobusu. Od tego macie kamery.

      • 2 13

      • Nie zgadzam się. Autobusy są bardzo zużyte i bardzo awaryjne.
        Poza tym, jako pasażer masz prawo (z tego co rozumiem, to i niejednokrotnie chęć) podejść do kierowcy i zwrócić mu uwagę, co Tobie konkretnie nie pasuje. Kierowca ma obowiązek w jakiś - mniej lub bardziej umiejętny - sposób zareagować.
        Prawda jest taka, że za te zarobki, kierowca jest żywo zainteresowany wyłącznie tym, aby 100% skupieniu uwagi przez 8-10 godzin pracy, nie utracić przypadkiem premii poprzez ominięcie jakiegoś przystanku lub np. nie przełączenie tablicy kierunkowej.
        Natomiast, gdyby zarabiał "właściwie", to by zapewne za każdym razem czerwony dywan rozwijał, nawet przed byle żulem.
        Słabo wynagradzany pracownik, to sfrustrowany pracownik.

        • 1 0

  • (5)

    niech się pochwalą ile kosztuje ta słynna loża dla vipów

    • 227 11

    • A może w ramach oszczędności przenieśmy gdzieś jakąś zajezdnie? (1)

      Albo przemalujmy na inny kolor tramwaje? Albo zmieńmy logo? Nie! Wynajmijmy nową lożę! Hehehehehehe! Kończ waść wstydu oszczędź. Tu też się nie sprawdziłeś!

      • 25 3

      • A co Pan zrobił takiego, że jest Panu wstyd i mają zakończyć Pana męki?

        • 4 4

    • Pewnie tyle co Energii

      • 6 1

    • Banda nieuków po zawodówce, chce zarabiać taką kase ? Ja się pytam za co ? Napewno nie za mój miesięczny. (1)

      • 2 17

      • Jaka kase? Ile wg ciebie to obecnie duza kasa? 1000euro na reke to powinna byc normalna wyplata

        • 2 0

  • tj (7)

    ja tez chce podwyzki

    to wychodzi na to, ze wystarczy zaprotestowac?

    nie ma to jak kapitalizm po polsku

    • 46 92

    • wow, brawo, genialne odkrycie (4)

      u nas uczyli tego na wosie w drugiej klasie szkoły średniej, prawa pracownicze, swobody obywatelskie itp.

      jakbyś wystawił kiedyś nos z gumna, w którym się wychowałeś to byś może zobaczył protesty pracownicze we Francji czy Niemczech

      • 16 7

      • (3)

        I po co idiocie tłumaczysz skoro i tak nic nie załapie?

        • 14 5

        • ja bym was obu matoły wywalił (2)

          nie chciało się uczyć to teraz żryjcie g...o

          • 4 18

          • Możesz sobie wywalić gnój za stodołą.

            • 6 2

          • Do swojej matki tak się odzywaj.

            • 9 2

    • dokłanie! niech się cieszom że majom gdzie pracować wogle

      kiedyś to było! za garść przecnicy pracowali i byo dobrze!1!! a teraz roszczeniowe te młode!1!

      • 1 0

    • nie tak latwo - zaprotestowac

      protestują słuzby mundurowe, ale protestują tak juz od 2009 roku ( a mamy jak wiadomo 2018) i tak sobie poprostestuja jeszcze długo do czasu az zrozbi sie jakas wojna albo potrzeba to wtedy dadza im wszystko aby tylko nie "spierd...ali" ze sluzby. Dzisiaj maja pukawki, mundury i gdyby ich uzyli, to zadne wojsko by na pomoc rządowi nie przyszlo, bo wszyscy w mundurach jednakowo mają przerąbane i wszyscy "protestują".

      tataj aby cos ugrac jak widac nie wystarczy "poprotestowac", ale jak mawiał Marek Kondrat z Dniu Świra : " ... Czemu nie jestem chamem? Ktoś by się ze mną liczył, gdybym rzucił cegłą! ..." ..
      I tu wlasnie tkwi patent na sukces. Jesli "protestujesz" grzecznie to protestuj dalej, ale jesli w ruch ida cegły to te chamy na górzez zaczynają mądrzec .... inaczej ich nie przekonasz do swoich racji. Smieją sie i drwią z takich ładnie protestujacych.

      Tylko że, Wy pokolenie lat 90 i te XXI wieczne jestescie za ciency w uszach by "nieładnie" protestowac. Nie umiecie nawet dobrze złapac tą cegłowkę i dobrze nia rąbn.c w odpowiedni obiekt. A do tego jestescie za leniwi i za wygodni. Wam wystarczy ta "ciepla woda" w kranie.

      • 1 0

  • dobrze.moze pozbeda sie kierowcow z innych wschodznich krajow, (2)

    • 42 18

    • A co za różnica z jakiego kraju kierowca? Ma być godziwie wynagradzany i mieć odpowiednie warunki pracy i tyle.

      • 18 6

    • nie pozbędą się

      lepsza kasa to i więcej przyjedzie

      • 0 2

  • Przeszedl samego siebie (5)

    "nie wiem w jaki sposób w innych firmach kierowcy zarabiają większe pieniądze"

    • 187 9

    • Nie trzeba wiele wiedzieć, żeby "zarządzać" majątkiem publicznym. Liczą się dobre plecy i pod kogo jest się podczepionym

      • 58 2

    • jak śpiewali kiedyś młodzi poeci z grupy wokalnej Molesta Ewenement

      "Nie wiesz o co chodzi? To weź się ... dowiedz"

      • 46 1

    • w normalnym kraju... (1)

      ale u nas awansuje!

      • 7 1

      • Polska jest najnormalniejszymi państwem w UE.

        • 6 13

    • Widocznie się nie nadaje , skoro nie wie.

      • 9 1

  • Wszystko ściema, pewnie muszą po 12 godzin pracować i nie mają przerwy. (1)

    Lisicki nikomu nie pozwoli zarobić.

    • 174 8

    • I piwko na zajezdni walnąć jak ten motorniczy w Lodzi ?

      • 3 5

  • Loża zjada pieniądze na podwyżki (2)

    • 150 2

    • Za co podwyżki ? Wykazujecie się ponad przeciętnie ? Czy może dalej komuna " Czy się stoi, czy się leży..." (1)

      • 4 15

      • Nie no za to pan Lisicki to się wykazał

        czego się nie dotknie to się ku.pę zamienia. Ale ta władzuchna chyba tak już ma.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.