• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców. W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców.

- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.



Czy kierowcy GAiT powinni więcej zarabiać?

Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi w piątek 29 czerwca zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin. Na początku roku ten sam pracownik dostawał za godzinę 13,50 zł.

- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.

Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"



Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.

- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych. Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.

Motorniczowie jako kierowcy autobusów?



Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.

Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108118?

- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu

Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku



Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.

Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera

Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Nowe autobusy sprowadzone z Niemiec zastąpią m.in. tego Mercedesa z 1997 r., który trafił do Gdańska także z Niemiec - z Akwizgran (Aachen).

Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca



Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.

Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • Socjale, dodatki a podstawa leży.

    No to teraz wiadomo co i jak. Nic się nie zmieni bo jak przyjdzie do pracy nowy młody kierowca który nie ma dzieci i nie chce kredytu to nie dostanie tych dodatków. Więc nie dziwne że woli iść gdzieś gdzie te pieniądze dostanie w gotówce. Olejcie te socjale i dajcie hajs w podstawie to się coś ruszy.

    • 63 1

  • Jak mnie irytuje to słowo "brutto",ładnie brzmi tylko w wypowiedzi. (1)

    Pensję też wydaję brutto ? Samotna matka tez nie może dostać zasiłku na niepełnosprawne dziecko ,bo przekracza zarobki np o 2 pln brutto !! Żyje też brutto ??

    • 59 3

    • A skąd prezes ma wiedzieć ile płacisz podatków? Jak rozliczasz się z żoną to dostaniesz więcej netto, a jak nie to mniej netto. Więc jakim cudem mają Ci w artykule podać kwoty netto?

      • 4 11

  • dopóki w GAiT będzie "rządził" lisicki - to w tej spółce dobrze nie będzie

    • 55 5

  • Jak pracuje tam kilka lat to 4600 brutto nie widzialem na oczy (3)

    Pierdu pierdu.
    I 18 zl dla kogos kto zrobi 10 nadgodzin. A czyli przymus pracy ponadliczbowej.
    Naszczescie sie zwalniam i nikomu nie polecam.
    Jazda tymi gratami to strach, a dla mlodego kierowcy to realne zagrozenie zycia swojego i innych

    • 78 3

    • (2)

      Mhm...najmłodsza flota w Europie, ale „graty”...

      • 3 2

      • najmłodsza w europie?? chyba nie wyjechałes nigdy dalej niz łapino

        • 7 1

      • no, te 20-letnie merce to jednak średnią zaniżają

        a ponadto g pasażer ma z wieku floty, skoro jej nie ma na trasie, a stoi porzucona po pętlach (bo II zmiany nie ma)

        • 0 0

  • (7)

    Totalna bzdura! Połowę tego zabierają za to że jesteśmy przepracowani i nie chcemy już chodzić z tzw. wolnego. Pracując w GAiT musisz się wyrzec rodziny i swojego wolnego czasu w domu. Nie masz prawa mieć swojego prywatnego życia. Chcesz podwyzki to mówią Tobie że jestem marnym ogniwem w tej firmie i mam spadać ale idąc po urlop okazuje się że jestem nie zastapiony i nie dostanę go. Social? Jaki Social skoro nawet dziecko paczki na świeta nie dostanie bo nie jest zapisane do ubezpieczenia. Premia półroczna? Same potrącenia za to i za tamto. Byle skarga bez konfrontacji czyli zwykłe pomówienie skutkuje utratą tej premii. Wielokrotne karanie za to samo.... ludzie! Klimat w tej firmie jest do d.... skoro tak płacą i jest super to czemu dalej ludzie się zwalniają? i nie jest to rotacja czy odejście emeryta. Cały bp tour jest obsadzony pracownikami z gait-u. Nawet 20 zł mnie już nie przekona aby tu zostać!!!

    • 75 5

    • (2)

      moze cie nie lubia? moj sasiad od lat jezdzi autobusami i jakos nie widze aby narzekal, trsyska wrecz optymizmem i dobrym humorem, jak by bylo tak zle to juz dawno by tam nie pracowal

      • 1 28

      • Przyjdź to może Ciebie polubią.

        • 13 0

      • pewnie jeździł w PKS, a teraz w BPT

        • 1 0

    • człowieku!

      Odejdź...poco masz się tak męczyć? lepiej niech ten moloch odejdzie w zapomnienie..przyjdzie nowe i na pewno lepsze!

      • 6 2

    • to dlaczego roszczeniowy buraku jeszce nie wyjechałes spylaj i to jeszce dzisiaj! (1)

      • 2 17

      • Ty też lepiej spitalaj będzie jednego przyglupa mniej;)

        • 5 0

    • Cycek zwolnij się, nie bądź c*otą

      • 1 0

  • (1)

    moze w koncu bedzie wiecej kerowcow i punktualne kursy, kazdy rodzaj pracy jest potrzebny, nie pozwolmy aby ukraincy zawladneli naszym krajem i wezmy sie do pracy

    • 12 26

    • ty pierwszy

      patrioto za dyche

      • 5 4

  • Jak widac im wieksza banda roszczeniowa tym wieksze podwyzki i niech tylko spróbują podniesc ceny biletów choc o 1 grosz! (2)

    • 11 35

    • W autobusie powinien byc po 5 ulgowy i 10 normalny to byście się nauczyli

      • 13 0

    • Kierowcy roszczeniowcy? Haha ha to dowcip dnia!!! Pasażer ten kulturalny i przemiły za to

      • 10 0

  • Kpina z takimi stawkami ! Niech dadzą 100 zł za godzinę i wtedy sprawdzą, czy są chętni!

    • 12 5

  • Kpina!

    18zł na godzinę brutto to jakiś absurd! Dajcie ludziom normalnie żyć a nie takoe stawki że śmiech na sali!

    • 39 6

  • (2)

    przedstawione tu zmiany wydają mi się kłamstwem
    jeżeli te 18 zł jest naliczane na godzinę to stanowi stawkę podstawową a tej nie można uzależniać od jakichś nadgodzin, nie wiem o co tu chodzi...
    może ktoś to wyjaśni
    w ogóle skoro przedsiębiorstwo (jego płace) najwyraźniej działa na zasadzie "prowizyjnej/premiowej" to może pensje kierowników i dyrektorów też tak wypłacać? 13,5 zł stawki podstawowej a reszta uzależniona od czegoś tam...
    najciekawsze wydają mi się komentarze mówiące o odpowiedzialności za autobusy i braku jakiegoś ubezpieczenia? ktoś to może opisać?

    • 35 2

    • (1)

      Możesz płacić z prywatnej kasy ubezpieczenie OC co miesiać wymaganie jest takie aby być zapisanym do związków zawodowych które też pobierają składke członkowską i zabierają Ci z pensji ok 50 zł netto. A więc gdy dojdzie do kolozji albo wypadku z Twojej winy raz na trzy - cztery lata możesz skorzystać ze swojego ubezpieczenia. Jezeli doprowadzisz do kolejnej kolozji pracodawca zabiera Ci trzy pensje zgodnie z kodeksem pracy. Nie ma zmiłuj. Nikt nie pomyślał o tych co do związku zawodowego nie chcą należeć z różnych przyczyn.

      • 10 0

      • zapomniałeś kolego że związki nie dadzą ci pełnej sumy na pokrycie szkody tylko według swojego klucza i nikt nie ma poj o co chodzi a jak za 2 czy 4 ,8 lat zgłosisz kolizje w związkach to ci ani złotówki nie dadzą bo kolizyjny jesteś A prezes podsuwa ci fakturę do podpisu na 18000 bo jak nie pod. to premie ci zabiera

        • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane