- 1 Był senator skazany na więzienie (167 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (479 opinii)
- 3 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (105 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (201 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (131 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (294 opinie)
GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy
- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.
- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.
Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"
Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.
- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Motorniczowie jako kierowcy autobusów?
Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.
Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108 i 118?
- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu
Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku
Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej . Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.
Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera
Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.
Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian
Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca
Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.
Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.
Opinie (332) ponad 10 zablokowanych
-
2018-07-04 16:32
Czy pracodawca z góry może zakładać nadgodziny i chwalić się zwiększonym przez to wynagrodzeniem?
Kpina. Podstawa to powinna być 5000brutto plus dodatki. W koncu wiadomo że pewna w otrzymaniu jest tylko podstawa bo z resztą to bywa różnie, a jazdy wie jakie na domowe wydatki i powinno każdemu spokojnie na wystarczyć z podstawy właśnie.
- 4 0
-
2018-07-04 21:32
(1)
Panie Lisicki. Moj maz pracuje w tej firmie ladnych pare lat ale nie przypominam sobie zeby zarobil choc raz 4000 zl. Jesli pan mowi prawde ze kierowcy tyle zarabiaja to znaczy ze moj maz mnie oszukuje. Tylko nie wiem jak to robi poniewaz do Jego konta na ktore wplywa wyplata tylko ja mam dostep? Czy ta brakujaca reszta pieniedzy jest jakos Mu wypłacana pod stołem?
- 9 0
-
2018-07-19 21:31
Dobre hehe ale i prawdziwe;)
- 0 0
-
2018-07-10 21:10
tak więcej darmozjadów w biurach i będzie ok powinien ktoś z prokuratury się przyjżeć sprawie o przekrętach i lisickiego za poprzedniego prezesa jakoś hulało i było dobrze
- 0 0
-
2018-07-10 21:12
lisicki do prokuratora na dywanik
- 2 0
-
2018-07-10 21:15
kto elicie zabroni plebs do roboty za miskę pyrów
- 0 0
-
2018-07-10 21:19
niech darmozjady z biura zarabiają po 2700zł na rękę to zobaczymy co powiedzą a nie tylko nagrody i premie między sobą dzielą a roboli mają za nic
- 2 0
-
2018-07-10 21:26
trzeba w d.***.ę kierownikom wejść to zarobisz tylko bez mydła
- 2 0
-
2018-07-29 19:22
nie długo będziemy na piechotę chodzili bo powiedzą nam że tak lepiej dla zdrowia , głosujcie na
PO to tak będzie , przecież prezes GAiT to były wiceprezydent ds mieszkaniowych skąd wyleciał po aferach , miał za zadanie wykończyć GAiT i się wywiązał- 0 0
-
2018-07-29 19:24
precz z Lisickim
znowu stare trupy sprowadzają z Niemiec / ciekawe ile dostali za to w łapę/
- 0 0
-
2018-07-29 19:51
Jasne mąż pracował jak kierowca autobusu jak w jednym miesiącu brał wszystkie możliwe nadgodziny to zarobił 3 tys (może miał wtedy z 5 dni wolnych w miesiącu ) tyle że w kolejnym miesiącu pensje dostał 2200 bo kierowcom nie można pracować więcej niż ileś tam godzin więc ja nie wiem skąd te 4800 brutto chyba w miesiącu nadgodzinami jak kierownik się do niczego nie doczepi i jak pieniądze na święta dadzą
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.