• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT zapłacił 184 tys. zł za wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk

Maciej Korolczuk
22 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czyszczą bursztynową elewację stadionu w Letnicy
Za trzyletni najem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk spółka GAiT zapłaciła 184,5 tys. zł. Za trzyletni najem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk spółka GAiT zapłaciła 184,5 tys. zł.

184,5 tys. zł miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłaciła za trzyletni wynajem loży na Stadionie Energa Gdańsk. Władze miejskiego przewoźnika dopiero po trzecim wyroku sądu zdecydowały się na upublicznienie tych kosztów. Co ciekawe, w ujawnionej umowie z operatorem obiektu jest zapis, że informacje w niej zawarte mogą być udostępniane osobom trzecim.



Czy loże VIP na stadionie powinny być wynajmowane za publiczne środki?

Upublicznienie danych to efekt trzech wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i determinacji stowarzyszenia Watchdog Polska, zajmującego się prześwietlaniem finansów spółek Skarbu Państwa i administracji samorządowej i dbaniem o transparentność w ich wydawaniu.

Sieć Obywatelska tematem zajęła się po tym, jak w 2017 r. opublikowaliśmy artykuł o utajnionych przez miejskie spółki - w tym GAiT - kwotach za wynajem lóż na stadionie w Letnicy. Sprawa trafiła do WSA, ale potrzeba było aż trzech wyroków, by władze spółki zdecydowały się na upublicznienie umowy. Wcześniej władze GAiT konsekwentnie odmawiały udzielenia informacji, powołując się na tajemnicę handlową przedsiębiorstwa.

Na Stadionie Energa Gdańsk są cztery wielkości lóż VIP: 10-osobowe, 20-, 24- oraz 40-osobowa. Na Stadionie Energa Gdańsk są cztery wielkości lóż VIP: 10-osobowe, 20-, 24- oraz 40-osobowa.
Warto dodać, że nie tylko GAiT (jako spółka handlowa ze 100 proc. udziałem gminy) wynajmuje lożę na stadionie w Letnicy. Podobną powierzchnią dysponuje też także należąca w 100 proc. do miasta Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, Zakład UtylizacyjnyArena Gdańsk.

Wyrok sądu dotyczy jednak tylko spółki GAiT. Gdy poprzednim razem pytaliśmy o koszty, jakie ponoszą pozostałe miejskie spółki, także zasłonięto się tajemnicą handlową.

184,5 tys. zł płatne w trzech ratach



Udostępniona umowa, której kopią także dysponujemy, została zawarta w połowie lipca 2015 r. między Tomaszem Kowalskim, ówczesnym prezesem Areny Gdańsk Operator (spółki zarządzającej stadionem) a zarządem spółki GAiT reprezentowanym przez dwoje wiceprezesów: Danutę GierdziejewskąMacieja Lisickiego (dzisiejszego prezesa GAiT). To zaskoczenie, bo nawet przed sądem prezentowane były umowy z anonimizowanymi danymi.

Obecnie dziewięć lóż wynajmują spółki handlowe z udziałem gminy miasta Gdańska. Wśród nich jest m.in. Arena Gdańsk, GAiT, GIWK czy Zakład Utylizacyjny w Szadółkach. Obecnie dziewięć lóż wynajmują spółki handlowe z udziałem gminy miasta Gdańska. Wśród nich jest m.in. Arena Gdańsk, GAiT, GIWK czy Zakład Utylizacyjny w Szadółkach.
Przedmiotem umowy jest 10-osobowa loża VIP nr 29 o powierzchni niespełna 30 m kw., wraz z balkonem i zewnętrznymi miejscami siedzącymi, a także trzema miejscami postojowymi (w razie potrzeby można odpłatnie wynająć dodatkowe miejsca na parkingu, wówczas taka usługa kosztuje 1,2 tys. zł za jedno miejsce w skali roku).

Loża wynajmowana przez GAiT jest najmniejszą z dostępnych lóż na stadionie. Mecze w Letnicy można też oglądać w lożach 20-osobowych (60 m kw.), 24-osobowych (75 m kw.) oraz największej loży - mogącej pomieścić 40 osób (135 m kw.).

  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.
  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.
  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.
  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.
  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.
  • Umowa GAiT z Areną Gdańsk Operator na wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk.

W ramach umowy zamawiający (czyli spółka GAiT) ma prawo do swobodnego korzystania z loży 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. W czasie meczów Lechii w Lidze Europy i Pucharze Polski goście loży mogą bez ograniczeń korzystać z cateringu i serwisu kelnerskiego, mogą brać udział także w tzw. Wigilii Stadionowej (imprezy organizowanej raz w roku na stadionie dla wszystkich gości Prestige Clubu).

Ale to nie wszystko. Operator daje też najemcy loży prawo do kupna biletów na inne imprezy organizowane na stadionie (np. koncerty gwiazd czy mecze reprezentacji Polski) po preferencyjnych cenach, o ile możliwość taka nie zostanie wyłączona przez organizatora, czyli np. agencję koncertową czy związek piłkarski.

Korzyści wynikających z najmu loży jest jednak więcej. Najemca ma też prawo do 30 proc. rabatu na wynajęcie PGE Atom Club lub Sali Pucharowej w celu organizacji dowolnej imprezy. Ma też preferencyjne warunki na zakup dostępnej powierzchni reklamowej na stadionie czy zorganizowanie indywidualnego zwiedzania stadionu dla 10 osób (raz do roku).

Każdy z najemców - w tym także spółka GAiT - ma też możliwość dowolnej aranżacji loży VIP do swoich potrzeb. Ponadto pracownicy firmy wynajmującej lożę mogą otrzymać rabaty na zwiedzanie stadionu, najem powierzchni reklamowej i komercyjnej czy organizację na stadionie meczu "o charakterze amatorskim". Można też liczyć na pomoc w dekoracji kwiatowej danej loży.

Trzyletnia umowa najmu loży VIP kosztowała GAiT 150 tys. zł (184,5 tys. razem z podatkiem VAT). Spółka zapłaciła za tę usługę w trzech równych ratach po 50 tys. zł rocznie (61,5 tys. zł brutto).

Dla porównania w analogicznym okresie loże VIP na podobnych obiektach w kraju, m.in. we Wrocławiu czy Warszawie, wahały się od 80 tys. zł rocznie (we Wrocławiu) do 149 tys. zł (na Stadionie Narodowym).

Po trzech wyrokach WSA władze spółki GAiT postanowiły wykonać wyrok i ujawnić koszty wynajmu loży. Po trzech wyrokach WSA władze spółki GAiT postanowiły wykonać wyrok i ujawnić koszty wynajmu loży.

Dane do udostępnienia czy nie?



Naszą uwagę zwrócił paragraf 10 umowy między Areną Gdańsk Operatorem a GAiT. Czytamy w nim, że "strony postanawiają, iż informacje dotyczące treści niniejszej umowy mogą być udostępniane innym osobom na zasadach określonych w Ustawie prawo zamówień publicznych oraz w Ustawie o dostępie do informacji publicznej. Każda ze stron umowy zobowiązuje się do poinformowania drugiej strony o każdym skierowanym do niej pytaniu od osób trzecich dotyczącym treści niniejszej umowy".

Dlaczego więc, skoro umowa to przewiduje, odmówiono nam udzielenia odpowiedzi na pytania i do udostępnienia danych konieczne były aż trzy wyroki sądu?

- Drugi punkt przywołanego paragrafu 10 stanowi, iż "Każda ze stron umowy zobowiązuje się do poinformowania drugiej strony o każdym skierowanym do niej pytaniu od osób trzecich dotyczących treści niniejszej umowy" - zauważa Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT. - Informację taką przekazaliśmy do Arena Gdańsk Operator Sp. z o.o. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że Arena Gdańsk Operator nie wyraża zgody na udostępnienie treści umowy. Wskazano, iż informacja o treści umowy, a w szczególności cena najmu, stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i zgodnie z Ustawą o dostępie do informacji publicznej (u.d.i.p.) jest to podstawą do wydania decyzji odmowy udostępnienia informacji publicznej, gdyż stanowiłoby to naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 2 zd. 1 u.d.i.p. "Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy". Wobec tego postąpiliśmy zgodnie ze stanowiskiem strony umowy, uwzględniając w naszej decyzji także wyrok WSA sygn. akt II SA/Gd 623/17 poprzez odpowiednie jej uzasadnienie.
Wojciech Kawczyński, radca prawny z Kancelarii Kawczyński-Kieszkowski, Adwokaci i Radcowie Prawni, mówi, że prawo dostępu do informacji publicznej - owszem, podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, ale o ile pierwsze z tych włączeń dostępu do informacji publicznej zostało doprecyzowane w ten sposób, że ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, o tyle w zakresie odmowy dostępu do informacji publicznej z powołaniem się na tajemnicę przedsiębiorstwa należy sięgnąć także do innych przepisów.

- Spółka komunalna przed udzieleniem odmowy na wniosek o udostępnienie informacji publicznej powinna przeprowadzić rzetelne i szczegółowe badanie, czy informacja, o ujawnienie której prosi przedstawiciel prasy, rzeczywiście stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, a nie tylko ograniczyć się do powołania się na zapisy o poufności wynikające z umowy łączącej ją z kontrahentem. Dopiero po potwierdzeniu tej informacji w wyniku takiego badania dopuszczalna byłaby taka odmowa, której zasadność jednak podlegałaby kontroli sądowej - podkreśla Kawczyński.
Udostępniona umowa była zawarta w 2015 r. na trzy lata i wygasła kilka miesięcy temu. Według naszych informacji miejskie spółki - w tym GAiT - podpisały niedawno z operatorem stadionu nowe umowy najmu lóż VIP.

Miejsca

Opinie (471) ponad 20 zablokowanych

  • 4000 tys. za miesiac (3)

    Za reklamę spółki, a co za tym idzie miasta w ogólnopolskiej TV typu Canal+, gdyby nie stadion, ta kwota 184 k to by było za jedno wejście na antene. Ogarnijcie się.

    • 6 37

    • A po kiego grzyba gdańskie autobusy mają się reklamować w ogólnopolskiej TV?

      W dodatku o jakiej reklamie mówisz? Lożą stadionową???

      • 17 0

    • Co to za kwota 4000 tys???

      • 5 2

    • trociny masz w głowie

      • 6 0

  • No i co dalej??? (1)

    Czy Pani prezydent odniesie się jakoś do tej sprawy,czy sprzeda nam jakieś wytłumaczenie?Pewnie nie, bo po co ?

    • 35 1

    • a po co?

      Po co p. prezydent ma się odnosić? Co ona ma tłumaczyć? Przecież wszystko jest w porządku. Jak będziesz się czepiać to znaczy, że jesteś "hejterem" i nikt nie będzie z Tobą więcej gadał.

      • 10 2

  • (1)

    jakoś mnie to nie dziwi, ten klub istnieje na przekrętach.

    • 27 4

    • ?

      Jaki klub?

      • 0 0

  • wszyscy na Lechię

    Będzie rentowniej.

    • 6 17

  • PISiory komentują (1)

    Loża krolewska dla Macieja Płażyńskiego i wtedy beda zadowoleni, pracownicy spolek miejskich won do domu.

    • 1 35

    • Tobie można nawet w twarz napluć.

      A będziesz mówił że pada. Zero honoru i poczucia własnej wartości.

      • 11 0

  • Ale afera (1)

    To są takie kwoty w skali 3 lat, ze pewnie urzad miasta wiecej wydaje na kartki do ksero.

    • 8 27

    • jak pojadę na gapę to tylko 3 zł

      to tez jest afera. Bo miasto na nic kasy niema bo takich dojących setki

      • 3 0

  • (1)

    Ilu mechanikom można byłoby zapłacić za naprawę autobusów i tramwajów z tych pieniędzy . I ile autobusów wróciłoby na drogi? A tak spółka wspiera drugą spółkę za te pieniądze. Straszne. Loże może sobie Pan prezes jak tak bardzo się interesuje meczykami niech opłaci ze swojej tak wysokiej pensji.

    • 34 2

    • 50 tys. na rok

      to pewnie 1 etat mechanika w GAiT.
      TO chyba nie zbyt dużo. Tylko ciekawi uzasadnienie takiego wydatku dla spółki miejskiej.
      Z drugiej strony, stadion trzeba jakoś utrzymać... no więc miasto się poczuwa..

      • 2 4

  • Kiedy k...prokurator!!!

    • 22 1

  • (2)

    Co tak bijecie pianę. Cena nieduża. Wiadomo, lepiej żeby łoże były wynajete przez prywatne spółki ale w naszej rzeczywistości to szybko nie nastąpi więc wchodzą spółki państwowe/samorządowe. Cena jest racjonalna wiec polecam trochę dystansu do tego.

    • 9 36

    • Trochę dystansu to wypadało mieć, jak się podejmowało decyzję o budowie stadionu na 40 000 miejsc.

      • 4 0

    • Lepiej mieć dystans do tego co piszesz...

      • 1 0

  • Trojmiasto.pl (2)

    A ile kosztuje reklama u Was na miesiąc? Loża na jednym z największych stadionów w Polsce to wielkie logo firmy przy każdym meczu Ekstraklasy i reprezentacji. To bardzo dobrze wydane pieniadze na reklame.

    • 6 27

    • Błagam cię, człowieku!!! Przejrzyj na oczy!

      Po co reklama gdańskich autobusów na meczach repry czy Ekstraklasy? Kogo z obecnych na stadionie to interesuje? Tym bardziej że po meczach są uruchamiane tylko dodatkowe pociągi SKM, a komunikacja miejska kursuje według stałych rozkładów weekendowych. Wtedy to sobie robią reklamę, gdy ludzie nie mogą się wcisnąć do tramwajów jadących raz na 20 minut. Hipokryci!

      • 13 0

    • Ja wiem, że trollujesz, ale...

      Masz świadomość, że wynajęcie loży nie jest równoznaczne z pokazaniem jakiegokolwiek logo w jakiejkolwiek relacji telewizyjnej ze stadionu? ;)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane