- 1 Potrąciła motocyklistę i uciekła (169 opinii)
- 2 Brakuje wielu kandydatów na radnych (64 opinie)
- 3 CBA: Gdynia straciła miliony na węźle Karwiny (421 opinii)
- 4 Niż Genueński. Trójmiasto niezagrożone (92 opinie)
- 5 Która prezydent udostępniła swój kalendarz? (107 opinii)
- 6 "Trzeba zbudować nowy Dar Młodzieży" (287 opinii)
Galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?
Radni miasta Gdańska sprawdzają, czy możliwe jest przywrócenie przeprawy pieszo-rowerowej między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście . Na Martwej Wiśle mogłyby pojawić się łodzie płaskodenne - tzw. galary. 12-osobowe jednostki na swój pokład byłyby w stanie zabrać także rowery i osoby niepełnosprawne. - Wystarczy dobra wola urzędników, by połączenie mogło funkcjonować już od przyszłego sezonu - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański.
- Kursowanie naszej jednostki mogłoby być nawet trzykrotnie tańsze w utrzymaniu niż poprzedni prom samochodowy - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański. - Ze względu na ewentualne postępowanie przetargowe nie mogę mówić o wszystkich aspektach finansowych, ale z naszej analizy wynika, że tylko samo cumowanie w jednym sezonie to koszt ok. 140 tys. zł. Przygotowaliśmy kilka wariantów, bo np. korzystanie z infrastruktury należącej do Muzeum Gdańska jest tańsze, niż cumowanie przy nabrzeżu, którym zarządza Gdański Ośrodek Sportu.
Zobacz jak wygląda Galar Gdański
Na Martwej Wiśle miałaby się pojawić nowa, 12-osobowa jednostka, wybudowana specjalnie do obsługi pieszych i rowerzystów (jednostka mogłaby być większa, ale wówczas wedle prawa stałaby się statkiem, co zwiększyłoby koszty jej utrzymania). Dzięki wyspecjalizowanej budowie, przy pomocy profesjonalnej rampy, mogłyby korzystać z niej także osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach. Łódź posiadałaby też nadbudówkę, by chronić pasażerów przed opadami deszczu lub silnym słońcem. Koszt budowy takiej jednostki wynosi ok. 90 tys. zł.
Bilet na kurs w jedną stronę miałby kosztować nie więcej niż 5 zł za osobę dorosłą. O tym, że zapotrzebowanie na to połączenie jest spore, władze miasta przekonały się choćby podczas ubiegłorocznej majówki, gdy między Nowym Portem a Wisłoujściem kursował kuter Baltic Star. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.
Wideo archiwalne
Galar miałby pływać od kwietnia do października. Jedynym ograniczeniem w kursowaniu między oboma brzegami byłoby ewentualne załamanie pogody i wiatr przekraczający cztery stopnie w skali Beauforta.
W poniedziałek bliźniaczą jednostkę testowali radni miasta.
- Chcieliśmy przekonać się, czy przywrócenie połączenia między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście jest możliwe przy zastosowaniu tego typu jednostek - przyznaje Kamila Błaszczyk, radna miasta. - Galary są stabilne, szybkie i zwrotne. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie, a w zasadzie przywrócenie przeprawy przez Martwą Wisłę cieszyłoby się dużym zainteresowaniem, ale oczywiście kluczową kwestią są finanse.
W ubiegłym roku Biuro Rozwoju Gdańska rozesłało zapytania do firm, które mogłyby przygotować analizę finansową takiego przedsięwzięcia. Ostatecznie do sporządzenia analizy nie doszło, bo zainteresowana firma w ostatniej chwili odstąpiła od podpisania umowy.
- Aby udźwignąć to finansowo, trzeba by uzyskać zewnętrzne finansowanie - dodaje Cezary Śpiewak-Dowbór, radny miasta. - Oczywiście najłatwiej byłoby rozpisać przetarg i zrobić to za miejskie środki, ale w perspektywie cięć finansów w samorządach trzeba myśleć o innych rozwiązaniach np. przy użyciu ekonomii społecznej. W uzyskaniu środków z zewnątrz mogłyby też pomóc agencje rozwoju gospodarczego, specjalizujące się w pozyskiwaniu inwestorów zewnętrznych.
Idea przywrócenia połączenia między Nowym Portem a Wisłoujściem podoba się też Karolowi Ważnemu. Radny miasta Gdańska także wziął udział w poniedziałkowych testach na Martwej Wiśle i przyznaje, że wkładem miasta mogłoby być np. zwolnienie z opłat za korzystanie z nabrzeży i przystanków tramwaju wodnego.
- Otwartą kwestią pozostaje udostępnienie miejskiej infrastruktury nieodpłatnie. Tym bardziej, że jest ona gotowa do użytku, ewentualnie można pomyśleć o jej uzupełnieniu o obiekty małej architektury czy wiaty. Aby zwiększyć szansę na uzyskanie unijnych środków można na dachu galarów zastosować ekrany solarne - mówi Ważny.
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych lat tuż obok powstać ma Plac Nadwodny. Niewykluczone, że będzie to też najlepsza okazja do przywrócenia pieszo-rowerowej przeprawy na Martwej Wiśle, choć jak przyznają radni i przedstawiciele fundacji - ambitny plan zakłada, by galary mogły pływać już w przyszłym roku.
Opinie (185) ponad 20 zablokowanych
-
2019-08-07 08:34
Opinia wyróżniona
żadne tam kutry czy galary (20)
tylko mały prom osobowy (+rowery) na ok. 20-30 osób. Łatwy do wejścia i zejścia. Tak jak to jest w wielu miastach (Kopenhaga, Hamburg, .... Sztokholm). Czy naprawdę półmilionowego miasta Gdańska nie stać aby przywróćić komunikację pieszo-rowerową na Twierdzę Wisłuojście, Bazę Promową i Westerplatte. Do tego mały busik (może być elektryczny) wożący
tylko mały prom osobowy (+rowery) na ok. 20-30 osób. Łatwy do wejścia i zejścia. Tak jak to jest w wielu miastach (Kopenhaga, Hamburg, .... Sztokholm). Czy naprawdę półmilionowego miasta Gdańska nie stać aby przywróćić komunikację pieszo-rowerową na Twierdzę Wisłuojście, Bazę Promową i Westerplatte. Do tego mały busik (może być elektryczny) wożący od promu do tych miejsc. Nie wszyscy mogą dojśc (starsi, dzieci, niepełnosprawni) To ożywi te obiekty - a szczególnie Twierdzę. Jeżeli nie stać i miasto nic nie zrobi w tej kwestii (promu) to ma rację rząd, który mówi o zapmnianym Westerplatte.
- 196 32
-
2019-08-07 13:30
odkąd pis rządzi to złotówki nie dołożyli i stękają, tylko kłamać potrafią
- 5 5
-
2019-08-07 11:36
Masz zielone światło. Zainwestuj i zrealizuj.
- 4 2
-
2019-08-07 11:03
Sensowna propozycja, ale kasy coraz bardziej brakuje na wszystko oprócz rydwanów i POlecanych (2)
- 9 6
-
2019-08-07 11:48
(1)
Za to nie brakuje kasy na prywatne loty Kuchcińskiego, jego rodziny i zgrai giermków.
- 8 7
-
2019-08-07 13:53
Tak jak nie brakowało kasyna prywatne laty Tuska i jego rdziny.
Nie mówiąc o lotach Borusewicza, żeby wyprowadzić pieska.
- 6 9
-
2019-08-07 10:20
Tego miasta nie stać. (1)
Musi ładować 3mln. w prywatny portal propagandowy.
- 10 10
-
2019-08-07 11:39
A mogli by za to wynajmować Gulfstreama.
No, prawie, milion by musieli dołożyć.
- 4 1
-
2019-08-07 09:08
budżet Gdańska w 2020 może być mniejszy o ponad 100 mln zł (2)
dzięki polityce rządu więc miasta może nie stać
- 17 11
-
2019-08-07 09:38
(1)
...i nie będzie drugiego rydwanu i konia na Motławie?
- 13 10
-
2019-08-07 11:44
Nastąpiła inkorporacja Westerplatte do Kaczylandu. Już teraz nic nie stoi na przeszkodzie wybudowaniu 2 srebrnych wież jako Muzeum Westerplatte. W W-wie się nie udało.
- 11 7
-
2019-08-07 09:02
mentalność polskiego wyborcy
ma być wypas, ale o kosztach nie dysktujmy
- 9 4
-
2019-08-07 08:40
Oczywiście,że stać
dziesiątki milionów wywalane na atrakcje dla roweraków. Rydwan to przy tym nieistotna zabawka
- 10 22
-
2019-08-07 08:37
Słuszny kierunek (7)
Może dobra zmiana sypnie groszem po aneksji Westerplatte.
- 17 7
-
2019-08-07 16:02
Wszystko co potaficie to daj, daj daj.
Jeszcze mało dostajecie? Wstyd! A potem krzyk, że wolne miasto Gdańsk. Jak wolne to łapy precz od pańtwowych pieniędzy.
- 3 2
-
2019-08-07 13:30
na odrzutowce dla Kuchcińskiego sypną
- 5 4
-
2019-08-07 08:43
Chyba na pomniki. (4)
Przecież cała ta akcja jest tylko po to, żeby zmienić obchody 80 rocznicy wybuchu wojny w apel smoleński...
- 23 18
-
2019-08-07 09:37
trollllllllllllllllllllllllllllll (3)
- 8 8
-
2019-08-07 11:38
I nikt nie wyrwał harcerzowi mikrofonu (2)
Żeby hołdować Kaczorowi, prawda?
- 7 5
-
2019-08-07 13:28
(1)
Galar nie ma szans przy kolizji ze statkiem.
Pozatym nie ma zadaszenia przed deszczem, ulewami.
Silny wiatr stwarza zafalowanie wyższe niż burta.
Tego rodzaju pojazd można bezpiecznie dla otoczenia użyć jedynie prywatnie, na prywatnym jeziorze.
Dziś małe promy to solidne aluminiowe, przemyślane i estetyczne konstrukcje i powinny być napędzane hybrydowo, a ich przystanki dostosowane dokładnie do nich.- 14 1
-
2019-08-07 14:19
Jak jest zła pogoda to i turystów nie ma
A jak jest dobra to sobie galar radzi
- 1 6
-
2019-08-07 07:24
Opinia wyróżniona
Oho (3)
Ktoś chce się nachapac z miejskiej kasy. Jeśli to super pomysł to niech działa komercyjnie z własnych środków. Atrakcja na jeden raz i tylko w okresie letnim...
- 91 26
-
2019-08-07 10:46
(2)
Nachapać z miejskiej kasy.... widać że nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz. Zabierz się lepiej do roboty.
- 1 18
-
2019-08-07 11:41
Ma racje (1)
Ma racje. Niech sie zajma realizacja statutowa nie komercyjnym zarabianiem. Sa fundacja zalozona w 2018 roku. Ilu juz podopiecznych domow dziecka przeszkolili? W ponad rok 2 osoby? Zarty.....
- 14 0
-
2019-08-07 14:48
A ile innych rzeczy zrobili?? Masz jakiekolwiek pojęcie?? Zarty.......
- 0 9
Wszystkie opinie
-
2019-08-07 07:05
(1)
Trochę się powiększy, wydłuży, poszerzy, doda się nadbudowke, mocniejszy silnik, maszt, światła, wymagane przepisami wyposażenie ratunkowe, wzmocni się konstrukcje bo wszystko swoje waży i z nawiązującej do historii drewnianej Łodzi zrobi się prawdziwy regularny prom.. .
- 81 3
-
2019-08-07 17:08
Nieważne co, ważne aby przywrócić regularne połączenie, bo brak przeprawy w takim miejscu to nieporozumienie.
- 3 3
-
2019-08-07 07:15
Kolejny gwaniaczek z fundacja po dotacje (16)
Załóż firmę i działaj normalnie
- 111 25
-
2019-08-07 07:59
czyli zapisz się do złodziejskiej zmiany Pis (11)
Dostaniesz synekurkę i darmowe loty samolotem
- 17 23
-
2019-08-07 09:10
Czego to Flaszka nie obieca przed wyborami ...
- 7 4
-
2019-08-07 09:20
Jesteś uposledzony (7)
Rudy i jego szajka też latali (tylko za lotyrudego wydano ponad 6 mln) - zapomniałeś pajacu ?
Wszyscy którzy kandydowali do sejmu i senatu powinni być świadomi, gdzie jest ich nowe miejsce "pracy" - i powinni sobie wynająć mieszkanie w Warszawie a ewentualne dojazdy do domu rodzinnego oragnizować na własny koszt, bo co to podatnika obchodzi...- 14 9
-
2019-08-07 09:33
who is rudy? (3)
- 5 7
-
2019-08-07 10:25
To ten Niemiec z Gdanska (2)
- 9 5
-
2019-08-07 10:26
ale który Niemiec? (1)
- 4 2
-
2019-08-07 22:38
Rudy Niemiec po matce Niemce
- 2 0
-
2019-08-07 09:36
Tylko zapomniałeś powiedzieć, że Rudy i jego szajka latali rejsowymi. (2)
- 9 6
-
2019-08-07 10:08
Ale 6 mln poszło (1)
- 6 3
-
2019-08-07 18:19
W ciągu ilu lat te 6 mln? 8 lat? Zresztą jak
latali LOTem to dawali mu zarabiać bo przynosił same straty. Dopiero po dotacji 400 mln od PO jakoś działa. A PISowcy dalej bredzą, że miał być zaorany. To zdecydujcie się.
- 0 2
-
2019-08-07 10:24
Borusewicz latał z Warszawy do domu psa wyprowadzać (1)
Nie przeszkadzało to PO wtedy?
- 9 5
-
2019-08-07 10:57
nic wam już PiSowcy nie zostało tylko kłamliwy płacz że "oni też brali"
- 7 11
-
2019-08-07 09:11
Gej Zeta Wybroczna napisała o tym wczoraj
- 8 4
-
2019-08-07 10:00
Z Mevo sobie nie radzą (2)
- 9 3
-
2019-08-07 10:10
Dokładnie (1)
Tylko nie Fundacja+ kasa miejska.
Klasyka wyciągania publicznych pieniędzy- 12 3
-
2019-08-07 10:26
Tak się wpłaca pieniądze na szesciokolorowych ...
- 4 3
-
2019-08-07 07:18
(16)
W jakim celu autor artykulu przepycha nazwe "Stocznia Cesarska" zamiast Stoczni Gdanskiej? Mnie to napawa niesmakiem...
- 60 73
-
2019-08-07 07:19
bo to dwa różne tegesy?
Tak mniemam
- 24 6
-
2019-08-07 07:35
Jak masz niesmak weź tabletkę
- 24 8
-
2019-08-07 07:46
To nie niesmak, to...
absmak. Tak mówi guru i bożyszcze pewnej grupy ludzi. I należy się stosować.
- 18 3
-
2019-08-07 09:10
Niemcy tak chcą ...
- 7 15
-
2019-08-07 10:05
W jakim celu autor artykulu przepycha nazwe "Stocznia Cesarska" zamiast Stoczni Gdanskiej? (4)
"Stocznia Cesarska" to nazwa własna osiedla budowanego i zarządzanego przez Stocznia Cesarska Development Sp. z o.o. Znajduje się tam także marina w której obecnie cumują galary. Mniej pasków z TVP Info - więcej rzetelnych informacji.
- 10 7
-
2019-08-07 10:28
Kłamiesz nie ma takiej stoczni (3)
Celowo przedwojenna nazwę nazistowska podaje autorc
- 5 8
-
2019-08-07 10:49
Celowo przedwojenna nazwę nazistowska podaje autor (1)
Przedwojenna nazwa stoczni to Schichau-Werft Danzig. Mniej pasków TVP Info - więcej rzetelnych informacji
- 6 3
-
2019-08-07 22:40
W Gejzecie czytałem
- 1 0
-
2019-08-07 15:54
Między wojnami Stocznia Cesarska miała nazwę Stocznia Gdańska
Stocznia Cesarska była przed I wojną światową, po I WŚ pruska stocznia zmieniła właściciela i nazwę na Stocznię Gdańską
- 6 0
-
2019-08-07 10:11
kolejny wsiowy głupek nieznający historii Gdańska
- 12 1
-
2019-08-07 10:26
A jaki tramwaj z nazwiskiem SSmana jeździł ? (3)
- 3 5
-
2019-08-07 10:31
zapytaj Piotrowicza z Pisu prokuratora stanu wojennego
- 9 8
-
2019-08-07 10:39
twój papież tez był w ss, ten niemiecki. I co? (1)
- 5 5
-
2019-08-07 22:40
To twój papież
- 2 0
-
2019-08-07 14:49
Zażyj apetizer... (1)
- 0 0
-
2019-08-07 22:41
POpij domestosem
- 0 0
-
2019-08-07 07:18
Czy galary przywrócą....? (9)
Co to za moda żeby na końcu zdania stwierdzającego wstawiać znak zapytania?
- 26 22
-
2019-08-07 07:48
Galary nie przywracają.
Galary zawracają.
- 3 0
-
2019-08-07 08:32
(4)
Co to za moda, żeby w miejsce skracanego cytatu wstawiać cztery kropki bez zawiasów?
- 8 1
-
2019-08-07 10:41
sam jesteś zawias, a może i zawijas?
jestę polakię
- 0 3
-
2019-08-07 15:11
Zawiasy to możesz dostać
za kaleczenie polszczyzny.
- 5 0
-
2019-08-07 20:59
To nie był cytat
- 0 0
-
2019-08-07 21:22
albo np. "miał pojechać"
co zawsze znaczy "pojechał"
- 0 0
-
2019-08-07 10:13
Bo zdanie zaczynające się od "czy" nie jest stwierdzeniem tylko pytaniem, ciołku (2)
A na końcu pytania stawia się pytajnik
- 7 1
-
2019-08-07 15:16
W tytule artykułu nie ma "czy" - geniuszu. (1)
Jest zdanie oznajmujące ze znakiem zapytania na końcu.To jeden z ulubionych wytrychów językowych w mediach elektronicznych. Ten znak zapytania niejednokrotnie ratuje autora przed procesem albo kompromitacją. Proszę nie krytykować wpisu, tylko zorientować się, czego on dotyczy.
- 5 0
-
2019-08-07 21:03
Bo prawidłowo tytuł artykułu powinien być taki:
Czy galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?
- 3 0
-
2019-08-07 07:19
(1)
Dobra wola czyli opłacane z budżetu miasta czy jakie cuda ?
- 34 4
-
2019-08-07 09:50
przed likwidacją promu pieszy płacił 2zł, teraz koszt nie powinien być wyższy jak 5zł przy 3 krotnie tańszym utrzymaniu.... wtf ?
wiem wiem, koszty, ceny, utrzymanie w Polsce idzie do góry w zastraszającym tempie .....- 2 0
-
2019-08-07 07:22
ludzie.. wstydu oszczędźcie.
- 36 9
-
2019-08-07 07:23
Przywrócić stary system, promu. (5)
Najprostsze rozwiązania. Absurdalne było jego likwidowania. Przecież zawsze lepiej jak są alternatywne połączenia.
- 69 13
-
2019-08-07 08:09
Jasne (1)
A ty masz w domu dwa telewizory obok siebie, zawsze to lepiej jak jest alternatywa!
- 9 7
-
2019-08-07 08:25
oczywiscie, ze tak
Niekoniecznie obok ale juz w sasiedztwie jak najbardziej.
Logika formalna potrafi prowadzic na manowce.- 2 2
-
2019-08-07 09:07
nie z moich podatków (1)
- 6 3
-
2019-08-07 09:15
To wracaj na swoją wiochę.
- 3 5
-
2019-08-07 14:26
pamiętajcie o tym że miasto grube miliony dopłacało do promu korzystających było za mało a teraz jest tunel wiec będzie jeszcze mniej
- 3 0
-
2019-08-07 07:23
Przecież jest tunel!!! (12)
- 22 57
-
2019-08-07 07:38
Pewnie jak zwykle chodzi o ped*larzy (6)
A jarozbaw wszechmogący wyraźnie powiedział co myśli o ped*larzach i wegetarianach. Myśl "Wielkiego" przywódcy powinna wszystkim przyświecać i być wiecznie żywa!
- 14 20
-
2019-08-07 08:25
ped**arze to właściciele Passatów ? (2)
Czy kto, bo nie wiem?
- 11 7
-
2019-08-07 10:14
nie chwal się swoją tępotą (1)
- 1 4
-
2019-08-07 10:19
Nie potrafisz wyjaśnić?
Co jeszcze ma pedały? 20 letnie BMW?
- 2 2
-
2019-08-07 10:30
ped**arzy taki galar nie urządza. (1)
- 2 1
-
2019-08-07 22:41
Ci z Gejzety Wybrocznej
- 1 0
-
2019-08-07 10:42
Kim dżon Kot tak mówi. Białe jest czarne.
- 3 3
-
2019-08-07 08:37
(3)
Ludzie są wygodni. Przecież jest kładka zwodzona.
- 3 11
-
2019-08-07 09:37
Gdzie Rzym, gdzie Krym?
- 6 0
-
2019-08-07 10:43
ta i najbliższy prom pływa przez wisłę w warszawie:) (1)
- 9 0
-
2019-08-07 11:40
Najbliższa czynna winda w bloku obok...
- 3 0
-
2019-08-07 09:18
dla pieszych?
- 3 0
-
2019-08-07 07:24
Opinia wyróżniona
Oho (3)
Ktoś chce się nachapac z miejskiej kasy. Jeśli to super pomysł to niech działa komercyjnie z własnych środków. Atrakcja na jeden raz i tylko w okresie letnim...
- 91 26
-
2019-08-07 10:46
(2)
Nachapać z miejskiej kasy.... widać że nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz. Zabierz się lepiej do roboty.
- 1 18
-
2019-08-07 11:41
Ma racje (1)
Ma racje. Niech sie zajma realizacja statutowa nie komercyjnym zarabianiem. Sa fundacja zalozona w 2018 roku. Ilu juz podopiecznych domow dziecka przeszkolili? W ponad rok 2 osoby? Zarty.....
- 14 0
-
2019-08-07 14:48
A ile innych rzeczy zrobili?? Masz jakiekolwiek pojęcie?? Zarty.......
- 0 9
-
2019-08-07 07:25
Jestem za.
Warunek jest jeden - to musi być bezpieczne.
- 42 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.