• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Maciej Korolczuk
7 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie. Drewniane łodzie są szybkie, zwrotne i bezpieczne. Mogą być też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Mogłyby się pojawić na Martwej Wiśle już w przyszłym sezonie.

Radni miasta Gdańska sprawdzają, czy możliwe jest przywrócenie przeprawy pieszo-rowerowej między Nowym Portem zobacz na mapie GdańskaTwierdzą Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska. Na Martwej Wiśle mogłyby pojawić się łodzie płaskodenne - tzw. galary. 12-osobowe jednostki na swój pokład byłyby w stanie zabrać także rowery i osoby niepełnosprawne. - Wystarczy dobra wola urzędników, by połączenie mogło funkcjonować już od przyszłego sezonu - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański.



Czy miasto powinno przywrócić pieszo-rowerowe połączenie między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

Charakterystyczne drewniane łodzie na Martwej Wiśle pojawiły się w ubiegłym roku. Na co dzień cumują przy Stoczni Cesarskiej, skąd można wybrać się w 30- i 70-minutowe rejsy po Motławie czy wodach portowych. Teraz pojawiła się szansa na to, że galary pojawią się także między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

- Kursowanie naszej jednostki mogłoby być nawet trzykrotnie tańsze w utrzymaniu niż poprzedni prom samochodowy - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji Galar Gdański. - Ze względu na ewentualne postępowanie przetargowe nie mogę mówić o wszystkich aspektach finansowych, ale z naszej analizy wynika, że tylko samo cumowanie w jednym sezonie to koszt ok. 140 tys. zł. Przygotowaliśmy kilka wariantów, bo np. korzystanie z infrastruktury należącej do Muzeum Gdańska jest tańsze, niż cumowanie przy nabrzeżu, którym zarządza Gdański Ośrodek Sportu.

Zobacz jak wygląda Galar Gdański



Na Martwej Wiśle miałaby się pojawić nowa, 12-osobowa jednostka, wybudowana specjalnie do obsługi pieszych i rowerzystów (jednostka mogłaby być większa, ale wówczas wedle prawa stałaby się statkiem, co zwiększyłoby koszty jej utrzymania). Dzięki wyspecjalizowanej budowie, przy pomocy profesjonalnej rampy, mogłyby korzystać z niej także osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach. Łódź posiadałaby też nadbudówkę, by chronić pasażerów przed opadami deszczu lub silnym słońcem. Koszt budowy takiej jednostki wynosi ok. 90 tys. zł.

Bilet na kurs w jedną stronę miałby kosztować nie więcej niż 5 zł za osobę dorosłą. O tym, że zapotrzebowanie na to połączenie jest spore, władze miasta przekonały się choćby podczas ubiegłorocznej majówki, gdy między Nowym Portem a Wisłoujściem kursował kuter Baltic Star. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.

Wideo archiwalne



Galar miałby pływać od kwietnia do października. Jedynym ograniczeniem w kursowaniu między oboma brzegami byłoby ewentualne załamanie pogody i wiatr przekraczający cztery stopnie w skali Beauforta.

W poniedziałek bliźniaczą jednostkę testowali radni miasta.

- Chcieliśmy przekonać się, czy przywrócenie połączenia między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście jest możliwe przy zastosowaniu tego typu jednostek - przyznaje Kamila Błaszczyk, radna miasta. - Galary są stabilne, szybkie i zwrotne. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie, a w zasadzie przywrócenie przeprawy przez Martwą Wisłę cieszyłoby się dużym zainteresowaniem, ale oczywiście kluczową kwestią są finanse.
W ubiegłym roku Biuro Rozwoju Gdańska rozesłało zapytania do firm, które mogłyby przygotować analizę finansową takiego przedsięwzięcia. Ostatecznie do sporządzenia analizy nie doszło, bo zainteresowana firma w ostatniej chwili odstąpiła od podpisania umowy.

- Aby udźwignąć to finansowo, trzeba by uzyskać zewnętrzne finansowanie - dodaje Cezary Śpiewak-Dowbór, radny miasta. - Oczywiście najłatwiej byłoby rozpisać przetarg i zrobić to za miejskie środki, ale w perspektywie cięć finansów w samorządach trzeba myśleć o innych rozwiązaniach np. przy użyciu ekonomii społecznej. W uzyskaniu środków z zewnątrz mogłyby też pomóc agencje rozwoju gospodarczego, specjalizujące się w pozyskiwaniu inwestorów zewnętrznych.
Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Radni miasta oceniają, że galar mógłby sprawdzić się w roli pieszo-rowerowej przeprawy między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.
Idea przywrócenia połączenia między Nowym Portem a Wisłoujściem podoba się też Karolowi Ważnemu. Radny miasta Gdańska także wziął udział w poniedziałkowych testach na Martwej Wiśle i przyznaje, że wkładem miasta mogłoby być np. zwolnienie z opłat za korzystanie z nabrzeży i przystanków tramwaju wodnego.

- Otwartą kwestią pozostaje udostępnienie miejskiej infrastruktury nieodpłatnie. Tym bardziej, że jest ona gotowa do użytku, ewentualnie można pomyśleć o jej uzupełnieniu o obiekty małej architektury czy wiaty. Aby zwiększyć szansę na uzyskanie unijnych środków można na dachu galarów zastosować ekrany solarne - mówi Ważny.
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych lat tuż obok powstać ma Plac Nadwodny. Niewykluczone, że będzie to też najlepsza okazja do przywrócenia pieszo-rowerowej przeprawy na Martwej Wiśle, choć jak przyznają radni i przedstawiciele fundacji - ambitny plan zakłada, by galary mogły pływać już w przyszłym roku.

Opinie (185) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (1)

    Trochę się powiększy, wydłuży, poszerzy, doda się nadbudowke, mocniejszy silnik, maszt, światła, wymagane przepisami wyposażenie ratunkowe, wzmocni się konstrukcje bo wszystko swoje waży i z nawiązującej do historii drewnianej Łodzi zrobi się prawdziwy regularny prom.. .

    • 81 3

    • Nieważne co, ważne aby przywrócić regularne połączenie, bo brak przeprawy w takim miejscu to nieporozumienie.

      • 3 3

  • Kolejny gwaniaczek z fundacja po dotacje (16)

    Załóż firmę i działaj normalnie

    • 111 25

    • czyli zapisz się do złodziejskiej zmiany Pis (11)

      Dostaniesz synekurkę i darmowe loty samolotem

      • 17 23

      • Czego to Flaszka nie obieca przed wyborami ...

        • 7 4

      • Jesteś uposledzony (7)

        Rudy i jego szajka też latali (tylko za lotyrudego wydano ponad 6 mln) - zapomniałeś pajacu ?

        Wszyscy którzy kandydowali do sejmu i senatu powinni być świadomi, gdzie jest ich nowe miejsce "pracy" - i powinni sobie wynająć mieszkanie w Warszawie a ewentualne dojazdy do domu rodzinnego oragnizować na własny koszt, bo co to podatnika obchodzi...

        • 14 9

        • who is rudy? (3)

          • 5 7

          • To ten Niemiec z Gdanska (2)

            • 9 5

            • ale który Niemiec? (1)

              • 4 2

              • Rudy Niemiec po matce Niemce

                • 2 0

        • Tylko zapomniałeś powiedzieć, że Rudy i jego szajka latali rejsowymi. (2)

          • 9 6

          • Ale 6 mln poszło (1)

            • 6 3

            • W ciągu ilu lat te 6 mln? 8 lat? Zresztą jak

              latali LOTem to dawali mu zarabiać bo przynosił same straty. Dopiero po dotacji 400 mln od PO jakoś działa. A PISowcy dalej bredzą, że miał być zaorany. To zdecydujcie się.

              • 0 2

      • Borusewicz latał z Warszawy do domu psa wyprowadzać (1)

        Nie przeszkadzało to PO wtedy?

        • 9 5

        • nic wam już PiSowcy nie zostało tylko kłamliwy płacz że "oni też brali"

          • 7 11

    • Gej Zeta Wybroczna napisała o tym wczoraj

      • 8 4

    • Z Mevo sobie nie radzą (2)

      • 9 3

      • Dokładnie (1)

        Tylko nie Fundacja+ kasa miejska.
        Klasyka wyciągania publicznych pieniędzy

        • 12 3

        • Tak się wpłaca pieniądze na szesciokolorowych ...

          • 4 3

  • (16)

    W jakim celu autor artykulu przepycha nazwe "Stocznia Cesarska" zamiast Stoczni Gdanskiej? Mnie to napawa niesmakiem...

    • 60 73

    • bo to dwa różne tegesy?

      Tak mniemam

      • 24 6

    • Jak masz niesmak weź tabletkę

      • 24 8

    • To nie niesmak, to...

      absmak. Tak mówi guru i bożyszcze pewnej grupy ludzi. I należy się stosować.

      • 18 3

    • Niemcy tak chcą ...

      • 7 15

    • W jakim celu autor artykulu przepycha nazwe "Stocznia Cesarska" zamiast Stoczni Gdanskiej? (4)

      "Stocznia Cesarska" to nazwa własna osiedla budowanego i zarządzanego przez Stocznia Cesarska Development Sp. z o.o. Znajduje się tam także marina w której obecnie cumują galary. Mniej pasków z TVP Info - więcej rzetelnych informacji.

      • 10 7

      • Kłamiesz nie ma takiej stoczni (3)

        Celowo przedwojenna nazwę nazistowska podaje autorc

        • 5 8

        • Celowo przedwojenna nazwę nazistowska podaje autor (1)

          Przedwojenna nazwa stoczni to Schichau-Werft Danzig. Mniej pasków TVP Info - więcej rzetelnych informacji

          • 6 3

          • W Gejzecie czytałem

            • 1 0

        • Między wojnami Stocznia Cesarska miała nazwę Stocznia Gdańska

          Stocznia Cesarska była przed I wojną światową, po I WŚ pruska stocznia zmieniła właściciela i nazwę na Stocznię Gdańską

          • 6 0

    • kolejny wsiowy głupek nieznający historii Gdańska

      • 12 1

    • A jaki tramwaj z nazwiskiem SSmana jeździł ? (3)

      • 3 5

      • zapytaj Piotrowicza z Pisu prokuratora stanu wojennego

        • 9 8

      • twój papież tez był w ss, ten niemiecki. I co? (1)

        • 5 5

        • To twój papież

          • 2 0

    • Zażyj apetizer... (1)

      • 0 0

      • POpij domestosem

        • 0 0

  • Czy galary przywrócą....? (9)

    Co to za moda żeby na końcu zdania stwierdzającego wstawiać znak zapytania?

    • 26 22

    • Galary nie przywracają.

      Galary zawracają.

      • 3 0

    • (4)

      Co to za moda, żeby w miejsce skracanego cytatu wstawiać cztery kropki bez zawiasów?

      • 8 1

      • sam jesteś zawias, a może i zawijas?

        jestę polakię

        • 0 3

      • Zawiasy to możesz dostać

        za kaleczenie polszczyzny.

        • 5 0

      • To nie był cytat

        • 0 0

      • albo np. "miał pojechać"

        co zawsze znaczy "pojechał"

        • 0 0

    • Bo zdanie zaczynające się od "czy" nie jest stwierdzeniem tylko pytaniem, ciołku (2)

      A na końcu pytania stawia się pytajnik

      • 7 1

      • W tytule artykułu nie ma "czy" - geniuszu. (1)

        Jest zdanie oznajmujące ze znakiem zapytania na końcu.To jeden z ulubionych wytrychów językowych w mediach elektronicznych. Ten znak zapytania niejednokrotnie ratuje autora przed procesem albo kompromitacją. Proszę nie krytykować wpisu, tylko zorientować się, czego on dotyczy.

        • 5 0

        • Bo prawidłowo tytuł artykułu powinien być taki:

          Czy galary przywrócą ruch między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście?

          • 3 0

  • (1)

    Dobra wola czyli opłacane z budżetu miasta czy jakie cuda ?

    • 34 4

    • przed likwidacją promu pieszy płacił 2zł, teraz koszt nie powinien być wyższy jak 5zł przy 3 krotnie tańszym utrzymaniu.... wtf ?
      wiem wiem, koszty, ceny, utrzymanie w Polsce idzie do góry w zastraszającym tempie .....

      • 2 0

  • ludzie.. wstydu oszczędźcie.

    • 36 9

  • Przywrócić stary system, promu. (5)

    Najprostsze rozwiązania. Absurdalne było jego likwidowania. Przecież zawsze lepiej jak są alternatywne połączenia.

    • 69 13

    • Jasne (1)

      A ty masz w domu dwa telewizory obok siebie, zawsze to lepiej jak jest alternatywa!

      • 9 7

      • oczywiscie, ze tak

        Niekoniecznie obok ale juz w sasiedztwie jak najbardziej.
        Logika formalna potrafi prowadzic na manowce.

        • 2 2

    • nie z moich podatków (1)

      • 6 3

      • To wracaj na swoją wiochę.

        • 3 5

    • pamiętajcie o tym że miasto grube miliony dopłacało do promu korzystających było za mało a teraz jest tunel wiec będzie jeszcze mniej

      • 3 0

  • Przecież jest tunel!!! (12)

    • 22 57

    • Pewnie jak zwykle chodzi o ped*larzy (6)

      A jarozbaw wszechmogący wyraźnie powiedział co myśli o ped*larzach i wegetarianach. Myśl "Wielkiego" przywódcy powinna wszystkim przyświecać i być wiecznie żywa!

      • 14 20

      • ped**arze to właściciele Passatów ? (2)

        Czy kto, bo nie wiem?

        • 11 7

        • nie chwal się swoją tępotą (1)

          • 1 4

          • Nie potrafisz wyjaśnić?

            Co jeszcze ma pedały? 20 letnie BMW?

            • 2 2

      • ped**arzy taki galar nie urządza. (1)

        • 2 1

        • Ci z Gejzety Wybrocznej

          • 1 0

      • Kim dżon Kot tak mówi. Białe jest czarne.

        • 3 3

    • (3)

      Ludzie są wygodni. Przecież jest kładka zwodzona.

      • 3 11

      • Gdzie Rzym, gdzie Krym?

        • 6 0

      • ta i najbliższy prom pływa przez wisłę w warszawie:) (1)

        • 9 0

        • Najbliższa czynna winda w bloku obok...

          • 3 0

    • dla pieszych?

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Oho (3)

    Ktoś chce się nachapac z miejskiej kasy. Jeśli to super pomysł to niech działa komercyjnie z własnych środków. Atrakcja na jeden raz i tylko w okresie letnim...

    • 91 26

    • (2)

      Nachapać z miejskiej kasy.... widać że nie masz człowieku pojęcia o czym piszesz. Zabierz się lepiej do roboty.

      • 1 18

      • Ma racje (1)

        Ma racje. Niech sie zajma realizacja statutowa nie komercyjnym zarabianiem. Sa fundacja zalozona w 2018 roku. Ilu juz podopiecznych domow dziecka przeszkolili? W ponad rok 2 osoby? Zarty.....

        • 14 0

        • A ile innych rzeczy zrobili?? Masz jakiekolwiek pojęcie?? Zarty.......

          • 0 9

  • Jestem za.

    Warunek jest jeden - to musi być bezpieczne.

    • 42 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane