Fakty i opinie

stat

Galeria Metropolia na półmetku stanu surowego

W ramach projektu Galerii Metropolia, oprócz przestrzeni handlowej, realizowane są: budynek hotelowy, zbiornik retencyjny oraz rezerwa pod Drogę Czerwoną w kubaturze obiektu.


Zaawansowanie stanu surowego na ok. 50-55 proc. oraz wynajem powierzchni na poziomie ponad 60 proc. - tak wygląda obecny postęp prac nad budową i komercjalizacją Galerii Metropolia. Zajrzeliśmy na plac budowy, aby zobaczyć, jak prezentuje się przestrzeń, z której pierwsi klienci skorzystają w I kw. 2016 r.



Galeria Metropolia powstaje w ścisłym centrum Wrzeszcza, przy dworcu kolejowym zobacz na mapie Gdańska, już od roku. To obiekt wyjątkowy pod kilkoma względami.

Przede wszystkim jako jedyny, w swoich podziemiach kryje zbiornik retencyjny lub - jak wolą o nim mówić budowlańcy - "awaryjny". W trakcie normalnej eksploatacji, tj. gdy nie ma ulewnych deszczy, będzie stał on pusty i dopiero gdy dojdzie do obfitych deszczy zostanie zapełniony wodą ze Strzyży. Zbiornik o pojemności ok. 16 tys. m sześc. będzie w stanie gromadzić wodę przez ok. 30 minut ulewy.

- Cały układ wodny w trakcie prac został zmodernizowany i będzie posiadał dwa różne sposoby odprowadzania wody. Pierwszy to odprowadzanie wody do starego koryta Strzyży, a drugi do tzw. kanału ulgi, zrealizowanego przez miasto w ramach przebudowy ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska - dodaje Jan Szczygielski, pełnomocnik inwestora Galerii Metropolia.

Za konserwację zbiornika odpowiedzialne będzie miasto. Oczyszczanie będzie się odbywało poprzez specjalne urządzenia, będące na stanie miejskich melioracji, które będą "zasysać" błoto naniesione przez Strzyżę. Jak zapewnia inwestor galerii, prace te nie są skomplikowane i nie wymagają asysty np. nurków lub osób ubranych w maski tlenowe (przestrzeń komory zbiornika posiada otwory wentylacyjne, doprowadzające powietrze).

Ciekawostką jest fakt, że betonowa ściana zbiornika bezpośrednio graniczy z przejściem podziemnym, stanowiącym przedłużenie przejścia pod torami kolejowymi z budynku dworca (idąc z dworca, ścianę ze zbiornikiem będziemy mieć po lewej stronie). Ściana ta nie będzie różniła się w żaden sposób od innych. Na zapleczu technicznym na tej kondygnacji znajdują się też potężne rury, służące do transportu wody do starego koryta Strzyży oraz kanału ulgi.

Czytaj też: Mostek doda urody, zbiornik - bezpieczeństwa

W kondygnacji podziemnej, oprócz zbiornika przewidziano także lokale usługowe. Z podpisanych dotychczas umów (od początku roku znaleziono najemców na ok. 60 proc. całej powierzchni; łącznie przewidziano ok. 150 lokali i stoisk handlowych) wiadomo już, że będą m.in. sklep z elektroniką, salony telefonii komórkowej, punkty z usługami serwisowymi typu krawiec, dorabianie kluczy itp. oraz sklep z odzieżą Tom and Paul's, (lokal będzie dwupoziomowy i połączony z wyższą kondygnacją).

Nad zbiornikiem, na kondygnacji "zero Kilińskiego", znajduje się kolejna nietypowa przestrzeń dla galerii handlowej. To szeroka na cztery pasy ruchu rezerwa Drogi Czerwonej. W momencie oddania galerii do użytku posłuży ona jako parking dla kierowców. Również rezerwa terenowa Drogi Czerwonej w stronę ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska będzie pełniła funkcję parkingu naziemnego. Od strony ul. Nad Stawem przewidziano tutaj też wjazd do ramp dla rozładunku towaru, który będzie odbywał się wewnątrz galerii.

Ostatecznie, po rozmowach z autobusowym przewoźnikiem regionalnym oraz Zarządem Transportu Miejskiego, podjęto decyzje, że do rezerwy Drogi Czerwonej nie będzie kierowana żadna komunikacja miejska i podmiejska. Wynika to głównie z trudności prowadzenia dalszej trasy - autobusy po dojeździe z Trasy Słowackiego nie miałyby dokąd jechać i musiałyby zawracać.

Oprócz Drogi Czerwonej, na tym poziomie znajdą się m.in. lokale gastronomiczne z ogródkami zewnętrznymi, sklep odzieżowy Piazza di Moda, apteka Bliska oraz perfumeria. Dotarcie na kondygnację "zero Kilińskiego" możliwe będzie z poziomu chodnika od strony ul. Wajdeloty (tu przewidziano także niewielką fontannę przy wejściu), Kilińskiego oraz wspomnianych parkingów w rezerwie Drogi Czerwonej.

Kolejny poziom, zwany jako "zero SKM", to przede wszystkim delikatesy Alma o powierzchni ok. 2 tys. m kw., drogeria Rossmann oraz tzw. food court, czyli skupisko lokali gastronomicznych. Jedzenie serwować będą tutaj m.in. Smak na Tak, Grand Kebab oraz dwie globalne marki szybkich posiłków, których nazw inwestor galerii nie ujawnia. Trwają także rozmowy z siecią, specjalizującą się w kanapkach. Na tym poziomie działać będzie też sklep odzieżowy Kiabi (lokal będzie dwupoziomowy i połączony z kondygnacją +1).

Na kondygnację 0 SKM, zgodnie z jej nazewnictwem, wchodzić będzie można niemal bezpośrednio z pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej w kierunku Gdyni. Po stronie galerii będzie bowiem istniała dodatkowa krawędź peronowa.

- Pociągi SKM w stronę Gdyni na peronie we Wrzeszczu będą otwierały drzwi jednocześnie z obu stron - na dotychczasowy peron SKM oraz po stronie galerii. Drzwi zamykane będą natomiast w pierwszej kolejności od strony galerii, a potem dotychczasowego peronu kolejowego. W żaden sposób nie przełoży się to na dłuższy postój na przystanku czy zmiany rozkładów jazdy - dodaje Szczygielski.

Najwyższa kondygnacja dedykowana handlowi i usługom to +1, gdzie dominować będzie kompleks kinowy Helios. Pierwotnie liczyć miał pięć sal, ale ostatecznie zostanie powiększony jeszcze o kolejne dwie sale. Strefa wejścia do kina ma być wyjątkowa w skali Trójmiasta, ale szczegółowe rozwiązania wciąż trzymane są w tajemnicy. Na tym poziomie funkcjonować będzie też siłownia międzynarodowego operatora oraz strefa zabaw dla dzieci o powierzchni aż 1 tys. m kw. Na +1 będą też działały usługi medyczne.

Kondygnacja +1 będzie osiągalna z poziomu peronu SKM za pośrednictwem kładki (ze schodami ruchomymi do góry) nad torem w kierunku Gdyni. Będzie to jeż jedyna kondygnacja w pełni dostępna przez całą dobę. Niewykluczone, że dotarcie do niej, po zamknięciu na noc niższych pięter, będzie możliwe także od strony ul. Kilińskiego.

- I to właśnie możliwość dotarcia bezpośrednio na każdą kondygnację z zewnątrz obiektu wyróżnia naszą galerię na tle innych obiektów tego typu w Polsce - zwraca uwagę Michał Rułka z działu komercjalizacji Galerii Metropolia.

Oczywiście wewnątrz obiektu zostanie także zapewniona komunikacja między piętrami. Odbywać się będzie ona windami, schodami ruchomymi i tradycyjnymi oraz ruchomymi pochylniami.



Czy będziesz robił(a) zakupy w Galerii Metropolia?

tak, nie mogę się już doczekać otwarcia 14%
tak, ale jeżeli oferta handlowa będzie faktycznie ciekawa 29%
nie, obiekt ten jest zbędny, w pobliżu istnieje już Galeria Bałtycka 37%
nie, będę omijał(a) ten obiekt szerokim łukiem 20%
zakończona Łącznie głosów: 1258
Dwie najwyższe kondygnacje to już przestrzeń wyłącznie parkingowa. Dojazd do niej odbywać się będzie "ślimakiem" umiejscowionym od strony ul. Nad Stawem. Najwyższe piętro parkingowe, z której roztacza się wspaniała panorama na Wrzeszcz ma być osłonięta elementami ażurowymi, które nie przesłonią tego widoku. Łącznie w obiekcie przewidziano ok. 1,1 tys. miejsc parkingowych.

Dojazd do galerii przewidziano ul. Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska poszerzoną o trzeci pas dla lewo- i prawoskrętów, nowymi połączeniami drogowymi z ul. Kościuszki oraz bezkolizyjnie pod Trasą Słowackiego z ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska (tunel pod Trasą Sł. zostanie wykonany metodą przepychu (przecisku) lub w systemie otwartym z tymczasową organizacją ruchu na trasie), a także poprzez bezpośrednie połączenie ul. Kilińskiego z Placem Wybickiego zobacz na mapie Gdańska przez tereny dawnego browaru.

Czytaj też: Nowe ulice przy dworcu we Wrzeszczu

Tuż przy galerii realizowany jest także jednocześnie trzygwiazdkowy hotel, które zostanie włączony w sieć Focus Hotel (w Gdańsku istnieje już jeden hotel w tej sieci przy ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska). Przewidziano w nim 126 pokoi oraz aż 700 m kw. sal konferencyjnych.

Cała inwestycja powstaje niejako w kilku etapach. W niektórych częściach inwestycja jest już na poziomie dachu, podczas gdy na innych roboty skupiają się dopiero na poziomie podziemi. Cały teren budowy został jednak odpowiednio przygotowany dla stanu docelowego i nie dojdzie do sytuacji, gdy któraś część będzie niższa lub wyższa względem sąsiedniej, a to wymusi np. dodatkowe stopnie we wnętrzu obiektu. Zawieszenie wiechy nad całym obiektem w stanie surowym planuje się na wiosnę przyszłego roku.

Docelowy wygląd elewacji jest już widoczny od strony torów kolejowych. Będzie to klinkier układany w różne wzory i poprzecinany listwami, w którym kryje się oświetlenie LED, zdolne emitować różne kolory. Dodatkowo na wysokości ostatniej kondygnacji parkingowej pojawią się dwa ekrany LCD, zdolne wyświetlać materiały promocyjne.

Warto pamiętać, że oprócz Galerii Metropolia, zagospodarowanie terenu dawnego browaru, obejmuje również teren po drugiej stronie ul. Kilińskiego. Obecnie realizowany jest kolejny zupełnie nowy budynek oraz rewitalizowane są stare obiekty. W odróżnieniu od galerii, po tej stronie dawnego browaru przewidziano przede wszystkim mieszkania, apartamenty oraz lofty.

Czytaj też: Historia browaru we Wrzeszczu

Widok z żurawia budowlanego na placu budowy Galerii Metropolia w sierpniu ub. r. Wówczas trwały prace przede wszystkim nad zbiornikiem retencyjnym. Budowa właściwego obiektu oraz hotelu rozpoczęła się kilka miesięcy później.

Opinie (230) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.