• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańscy radni zgodzili się na pomnik Inki i dali 0,5 mln zł na tunel pod Pachołkiem

Katarzyna Moritz
27 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 21:02 (27 sierpnia 2015)
Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki. Radni Gdańska zgodzili się na pomnik Inki.

Pierwsza powakacyjna sesja Rady Miasta do spokojnych nie należała. W porządku obrad były uchwały wzbudzające kontrowersje, czyli zgoda na pomnik Inki, który ma być odsłonięty już w niedzielę, przekazanie części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków miejskiemu konserwatorowi oraz kwestia budowy Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem.



W czwartek gdańscy radni spotkali się pierwszy raz po wakacyjnej przerwie, jednak długo nie mogli rozpocząć obrad m.in. z powodu problemów z nagłośnieniem. Do tego duże zamieszanie spowodowała wizyta posła Piotra Baucia, który zażądał udzielenia mu głosu.

Poseł domaga się informacji o miejskim portalu

- Wnoszę o włączenie do porządku obrad dyskusji na temat zmian w funkcjonowaniu portalu www.gdansk.pl. Ten wniosek składam w związku z wątpliwościami mieszkańców - podkreślał Bauć. - Mam pytania, które najczęściej się pojawiały. Chcę na ten temat informacji i rozmowy. Te pytania związane są z niejasnościami, na jakich zasadach ten portal będzie funkcjonował i czy nie łamie ustawy.
Czytaj też: Strona Gdansk.pl trafi z urzędu do spółki. Po co?

- Nie może sobie pan tak przyjść i żądać włączenia wniosku do porządku obrad. Tym tematem ma zająć się komisja turystyki i promocji. Proszę się kontaktować z jej przewodniczącym. Odpowiemy panu na pański wniosek na piśmie - odpowiedział mu Bogdan Oleszek, przewodniczący RM.
Jak już wcześniej informowaliśmy, strona internetowa Urzędu Miejskiego Gdansk.pl przechodzi metamorfozę pod kierownictwem byłego dziennikarza Gazety Wyborczej Trójmiasto, Romana Daszczyńskiego. Zatrudnia ona profesjonalnych dziennikarzy i chce stać się zwykłym serwisem informacyjnym. Pojawiają się jednak opinie, że portal działa na granicy prawa, a miasto nie może wydawać własnej prasy.

Pomnik Inki na Oruni

Gdańscy radni zajęli się też uchwałą w sprawie wyrażenia zgody na ustawienie pomnika Inki. Jego odsłonięcie zaplanowano w niedzielę 30 sierpnia przy ul. Gościnnej na Oruni. Projekt pomnika, który wykonał rzeźbiarz Andrzej Renes, nie spodobał się urzędnikom i radnym. Podkreślali, że jest przykładem "złego smaku". Członkowie komitetu budowy pomnika ripostowali pytając, od kiedy urzędnicy są takimi estetami i znawcami sztuki.

Czytaj też: Kontrowersje wokół pomnika "Inki" na Oruni

Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę. Radni zgodzili się na ustawienie pomnika Danuty Siedzikówny "Inki" na Oruni, ale komitet budowy pomnika musi jeszcze załatwić pozwolenie na budowę.
Radni zgodzili się na tymczasowe ustawienie pomnika i rekomendują przeprowadzenie konkursu, który wyłoni jego ostateczny kształt. Zapis jest ten dlatego, żeby komitet budowy pomnika uzyskał pozwolenie na budowę, którego obecnie nie ma. Do uchwały dołączono nowy, poprawiony projekt pomnika.

- Martwi mnie, że wokół tego przedsięwzięcia pojawiły się głosy, że miasto utrudnia ustawienie pomnika, a to nieprawda - mówi radna Magdalena Olek z PO.
Radny Marek Bumblis poinformował, że Komisja Kultury przygotowała już projekt uchwały pomnikowej, by podobnego zamieszania w przyszłości uniknąć. Będzie przedstawiany przez prezydenta w październiku.

- Proszę, byśmy w przyszłości nie doprowadzali do sytuacji, że pomnik jest już odlany, teren przygotowany, a pozostaje tylko - bagatela - zgoda Rady Miasta. To nie ta kolejność - podkreślał Adam Nieroda, radny PO.
Radni ostatecznie przyjęli uchwałę. Komitet zebrał na budowę pomnika ok. 40 tys. zł, a miasto dorzuciło ok. 100 tys. zł na zagospodarowanie skweru wokół pomnika.

Konserwatorzy wymieniają się uprawnieniami

Doszło też do zapowiadanego od dawna przekazania części kompetencji wojewódzkiego konserwatora zabytków - konserwatorowi miejskiemu.

Projekt porozumienia przewiduje przekazanie miastu pełnych kompetencji dotyczących zabytków w granicach administracyjnych Gdańska, z wyłączeniem Głównego Miasta oraz zespołu pocysterskiego w Oliwie, a także zakresu rzeczowego obejmującego prowadzenie spraw związanych z zabytkami ruchomymi i pracami archeologicznymi.

Czytaj też: Gdańsk przejmie zabytki od pomorskiego konserwatora?

Jak przekonują urzędnicy, odzwierciedla to ogólnopolski trend i umożliwia samorządowi prowadzenie spójnej polityki w kształtowaniu przestrzeni miejskiej w odniesieniu do terenów zabytkowych. Co istotne z punktu widzenia ochrony zabytków, w dalszym ciągu to wojewódzki konserwator zabytków będzie opiniował miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

- Chciałbym przestrzec przed skutkami tego porozumienia. Miejski konserwator jest przecież zależny od prezydenta miasta, więc częściej może dochodzić do takich sytuacji, jak zburzenie spichlerza Woli Łeb, Dworca Południowego czy wyrażenie zgody na budowę za wysokiego hotelu Purro. Ochrona zabytków powinna być w kompetencji wojewódzkiego konserwatora. Uchwała zostanie zaskarżona do wojewody - zapowiedział Piotr Czauderna, wiceprzewodniczący RM z ramienia PiS.
Polityka przestrzenna

Podczas sesji radni podjęli też uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia najważniejszego dokumentu, który będzie kreował politykę przestrzenną naszego miasta na najbliższe lata: "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Gdańska". Przystąpienie poprzedziła kilkumiesięczna kampania informacyjna.

Radni zgodzili się też na przystąpienie do porozumienia z Pruszczem Gdańskim i gminami Suchy Dąb i Cedry Wielkie, do utworzenia międzynarodowych tras rowerowych w ramach programu Euro Velo.

Czytaj też: 160 mln zł na międzynarodowe szlaki rowerowe na Pomorzu

Radni dali 500 tys. zł na dokumentację tunelu pod Pachołkiem

Najdłuższą dyskusję oraz protesty gości na galerii w sali Rady Miasta, wywołała uchwała w sprawie przystąpienia wspólnie z Sopotem do przygotowania kolejnego etapu realizacji Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem. Uchwała w tej sprawie przeszła tylko jednym głosem, 14 radnych było za, 13 przeciw, dwoje wstrzymało się od głosu.

Aktualizacja, godz. 21: Na ten temat opublikowaliśmy już osobny artykuł

Opinie (269) 4 zablokowane

  • (5)

    tunel - super pomysł ale kto za to zapłaci

    • 5 7

    • Unia w 85% (4)

      • 4 2

      • (2)

        a unia komu weźmie?

        • 1 1

        • nam Janusze

          • 0 0

        • chyba już wzieła skoro chce dać

          • 1 0

      • Donald załatwi...

        ale co z Gdańskiem Południowym???

        • 0 0

  • Inka i tunel na tak (19)

    Naprawdę dobrze ,że stanie pomnik INKI - ta postać ma ważne miejsce w naszej historii i powinna zostać upamiętniona , przecież ta młoda dziewczyna została zamordowana w tak okrutny sposób a walczyła przecież za niepodległą Polskę.
    Wielkie brawa dla radnych, są jednak wśród nich zdrowo myślący, korki są przekleństwem dla miasta i kierowców, niech pseudo aktywiści nie gadają bzdur,że DROGA ZIELONA ściągnie większą ilość samochodów do miasta.
    Jak ktoś ma gdzieś jechać to i tak pojedzie bez względu czy droga będzie węższa czy szersza (gdy przewiduje korki będzie szukał objazdu)- ale dzięki dużej przepustowości drogi Zielonej nie będą się tam tworzyły korki, jak również na innych ulicach ponieważ kierowca nie będzie szukał objazdu i zwększał tam ruchu.

    • 13 19

    • po co..?

      a na cholerę nam ten pomnik i za taką kasę..?
      walnięci pisowcy peowcyyy i inne gady tego typu...

      • 4 2

    • (9)

      Oczywiście, ze Droga Zielona ściągnie większa ilość samochodów... ludzie kierują się ku drogom o większej przepustowości. Po remoncie Marynarki Polskiej, przez Nowy Port jeździ znacznie więcej samochodów, bo lepiej się jeździ do Brzeźna ta ulica niż Hallera, a to że ruch z 4 pasmowej drogi przechodzi na pewnym odcinku w praktycznie osiedlową Wyzwolenia nikogo nie interesuje.

      • 5 2

      • Zgadza się ale.....

        To prawda sam tak robię, aby dostać się z dzielnicy Chełm na plażę w Brzeźnie, kiedyś jeździłem Hallera ale teraz po oddaniu nowej drogi jadę przez Letnicę ale dzięki temu (o mój samochód) ruch na Hallera się zmniejsza a Hallera ma mniejszą przepustowość niż Marynarki Polskiej i to że mój samochód tam nie jedzie jest korzystne dla płynności ruchu na tym odcinku.

        • 1 1

      • (7)

        Jest jeszcze Uczniowska (2x2) łącząca Marynarki Polskiej z Brzeźnem.

        • 0 1

        • jest, ale.. (6)

          Gdańska też nie jest zbyt przepustowa... Nie chodzi mi o to, ze Marynarki Polskiej jest zła, ale o to że powinno byc więcej dróg o podobnej przepustowości, a nie jedna która będzie zapychała się na każdym zjeździe.

          • 0 0

          • (5)

            Stąd potrzebna jest DZ, potrzebna jest Nowa Kościuszki 2x2 i pewnie potrzebne jest dokończenie przebudowy Obr. Wybrzeża na 2x2

            Wtedy ruch się będzie rozkładał.

            • 2 3

            • (4)

              hmm to po co obwodnice skoro takie autostrady w mieście....

              • 2 1

              • (3)

                miejska 2x2 autostradą?

                Nie rozumiesz o czym piszesz, czy celowo wprowadzasz innych w błąd?

                • 1 1

              • (2)

                jak na warunki dzielnic przez które będzie szła to będzie autostrada... ;)
                chodzi mi o to, ze ludzie jadący np z Wawy S6 będą rezygnowali z dłuższej jazdy obwodnicą a częściej wybiorą przejazd przez miasto tunelem i Droga Zieloną

                • 2 0

              • (1)

                Jak się wypowiada, to trzeba się znać. Z Warszawy trudno jest jechać S6.
                W przyszłym roku ludzie jadący z Warszawy zgodnie z Twoim twierdzeniem będą wybierać tunel i Słowackiego. Korkując JPII. zakorkowaną już Czarnego Dworu i inne ulice w tych dzielnicach.

                • 0 0

              • eh... oczywiście S7 miało być ;)
                Uważam, ze ludzie będą częściej wybierali tunel niż Podwale

                • 0 0

    • (7)

      Skąd ściągnie te samochody?

      Czyżby każdy z okazji budowy DZ kupili sobie dodatkowy samochód i nagle jeździć będzie na raz dwoma?

      Ilość samochodów nie wzrośnie, lecz ruch się inaczej rozłoży i odciąży np. Śródmieście.

      • 1 2

      • (6)

        zapcha wszystkie mniejsze zjazdy z tej "autostrady", bo nie są one przygotowane na takie zwiększenie obciążenia...

        • 2 2

        • (5)

          Przymorze / Zaspa staną w korkach już w przyszłym roku.
          Szczególnie, iż np Kołobrzeska często stoi w kierunku Grunwaldzkiej już dziś.

          • 2 1

          • (4)

            Stoi nie dlatego, że jest za wąska, tylko skrzyżowanie z Grunwaldzką nie wyrabia.

            • 1 0

            • (3)

              Stoi tylko dlatego, iż nie ma realnej alternatywy dla Grunwaldzkiej. Bo niedokończona jest jedna i druga rama ....

              I do tego jadący do z Przymorza/Zaspy do Osowy korkują ją tak jak i lokalną Bażyńskiego.

              • 1 1

              • (2)

                Ciekawe jaką trasą będzie jechała Warszawka do Sopotu

                • 2 0

              • oczywiscie ze DZ

                Gorzej, ze na Hel tez.
                DZ to bedzie dobry skrot ale kosztem halasu i spalin na osiedlach Nadmorza

                • 2 0

              • tunel/ Czarnego Dworu/ JPII/ Rzeczypospolitej/ Chłopską/ Gospody /Drogą Zieloną.

                Korki napływają...

                • 0 0

  • parodia... (4)

    jaki tunel..? zanim uzbierają na ten tunel juz dawno każdy bedzie mial swój spodek latający i na cholerę nam ten tunel wtedy..?
    na cos innego niech przeznaczają kasę...naszą!

    • 9 8

    • Emigruj do kraju bez tuneli. Może Szwajcarii?

      • 2 1

    • nie nasza bo unijna w 85%. Poczytaj trochę zanim zaczynasz się wypowiadać (2)

      • 2 1

      • a w unii to wydrukowali czy ukradli że mają?

        • 2 0

      • Z unii to dają kredyty a nie kasę naiwniaku

        • 0 0

  • (7)

    Bardzo dobre decyzje.

    W szczególności nie można dać się nabrać tym, co traktują Oliwę i Osowe jako dzielnice gorszej kategorii.

    I na marginesie liczę, iż przeciwnicy tunelu po Oliwie i Osowie zawsze poruszają się komunikacja miejską lub rowerem. Inaczej byliby jedynie hipokrytami

    • 12 21

    • Poruszam się rowerem, komunikacją miejską i samochodem (5)

      Samochodem najrzadziej. I jestem przekonany, że tunel niewiele pomoże lub pomoże punktowo, bo pojawi się nowe wąskie gardło. Przykładem niech będzie Słowackiego.

      • 4 5

      • (4)

        Jeżeli jesteś przeciwnikiem tunelu to nie jedź samochodem przez Oliwę w kierunku Osowy czy Sopotu.
        Generujesz korek i innym zatruwasz zycie
        Wybierz zawsze tramwaj/autobus/skm/rower.

        • 4 2

        • Ja nie mam z tym problemu. Latem jadę rowerem, a gdy pogoda gorsza, autobusem. (3)

          Ale sens budowy tunelu nie ma polegać na tym, że wszystkich namówimy do zostawienia samochodu w domu. Bo po co wtedy tunel?

          • 2 1

          • (2)

            Chodzi o realny wybór, bo dziś mieszkańcy Osowy go nie mają.

            Nie zbuduje się spranej komunikacji miejskiej Oliwa/Osowa bez tunelu.

            • 3 3

            • (1)

              Jest PKM przez Wrzeszcz.

              • 3 1

              • PKM w obecnym kształcie nie jest alternatywą dla Osowy. Ani cenowo ani czasowo.

                • 0 0

    • Jakim trzeba być idiotą by odczytać to jako sprzeciw wobec tunelu?

      Wystarczy być lemingiem i widzi się to nie jako sprzeciw wobec drogi nadmorskiej w wariancie autostrada plus tramwaj tylko sprzeciw wobec tunelu. Takie ciule w ramach zielonej drogi widzą tylko tunel. Tylko tunel. Nie mają żadnego poczucia estetyki przestrzeni. Najlepiej żeby Gdańsk był jak Łódź Fabryczna. Tacy są niektórzy radni PO i jak widać niektórzy z PiS.

      • 2 0

  • Promocja indywidualnego transportu samochodowego (5)

    Czy ktoś mi pokaże jakiś dokument strategiczny, który zakłada promocje indywidualnego transportu samochodowego w Gdańsku? Czymże jest właśnie propozycja budowy drogi zielonej? Ma to finansować UE, która też nie chce finansować betonu a nowoczesne rozwiązania komunikacji zbiorowej. Jest w Gdańsku jakaś strategia, która zakłada rozwój dróg pod indywidualny transport zamiast pod komunikacje zbiorową? Proszę o wskazanie konkretnych dokumentów a nie banały. Chyba urzędnicy, którzy za niemałe pieniądze podejmują decyzje znają takie dokumenty ?
    Jeśli nie ma to zaraz UE poprosi o zwrot środków dofinansowania albo w ogóle nie przyzna dotacji.

    • 14 9

    • I dobrze (1)

      Wolę jechać samochodem a nie tłuc się zatłoczonym tramwajem albo autobusem i wąchać smród potu pasażerów

      • 3 9

      • pot smierdzi spod pach na sali syf aż strach

        tak jadą tramwajem ludzie o złotych zębach...
        oczywiście na plażę w Jelitkowie lub Stogach parawany stawiać :D
        danziger popieram cie w pełnej rozciągłości, dla mnie na razie GDA nie zaproponowało sensownego dojazdu komunikacją miejską, uwielbiam swój samochód więc będę z niego korzystać, a czubom od przystanków w pszenicy mówię radośnie nie pozdrawiając ich środkowym palcem przez przednią szybę mojego SUVa którego nie mogę zostawić na parkingu park and ride :D

        • 3 4

    • Dokładnie (2)

      Te działania Gdańska są oderwane od dokumentów strategicznych, które powstawały ze specjalistami. Są takim "chceniem" Św. Przepustowości a nie są zgodne ze strategiami? Kto to klepie? Urzędnicy czytajcie dokumenty bo zaraz Was ktoś oprotestuje, że działacie nielegalnie.

      • 4 2

      • (1)

        Z jakimi specjalistami?

        • 1 0

        • no z expertami tvn24 ;)

          • 1 1

  • Braaaaaaaaaaaaaaaawwwwwwooooooooo !

    • 8 8

  • Paranoja

    Jednego tunelu nie oddali a już zabierają się za drugi.

    • 9 9

  • Jako mieszkaniec Kartuz (3)

    bardzo dziękuję włodarzom miasta za możliwości szybkiego dostania się do pracy w Oliwie. Nie spodziewałem się, że po wyprowadzce z Gdańska otrzymam taki prezent.

    • 17 6

    • nie prowokuj :)

      • 6 0

    • Ja jako były mieszkaniec Gdańska muszę szybko dojechać z Kamienia do Nowego Portu

      Bo tu pracuję.

      • 0 0

    • słabe. z Gdańska nikt sie nie wyproawdza do Kartuz :)

      • 0 0

  • Co z Nową Kościuszki ?? (2)

    Pytam się...

    • 7 2

    • Bez Drogi Zielonej jej budowa jedynie zakorkuje Wrzeszcz/Zaspę/Słowackiego.

      • 3 1

    • i Nową Gdańską

      • 1 1

  • Ciekawe jak wyglądały obrady w sprawie pomnika

    szyn kolejowych, futetalu na skrzypce, dwóch walizek, dzieci z identyfikatorami i laski. 900 tys znalazło się no i eksponowane miejsce.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane