• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 10 mln zł na rewitalizację ulic Głównego Miasta

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku. 10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku.

10 mln zł chcą przeznaczyć gdańscy urzędnicy na rewitalizację ulic Głównego Miasta w 2019 r. Wśród zaplanowanych zadań znajduje się m.in. przebudowa Szerokiej i Ogarnej oraz remont chodników na kilkunastu innych ulicach. Przyjrzeliśmy się tym planom z bliska.



Chodniki i ulice na Głównym Mieście:

Niedawno informowaliśmy o planowanym remoncie Długiego Targu. Początek przebudowy był zaplanowany po wakacjach, ale prace stanęły pod znakiem zapytania po tym, jak nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów. Jego zdaniem byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Modernizacja fragmentu Traktu Królewskiego to niejedyne działania gdańskich urzędników. Na 2019 r. zaplanowano też rewitalizację innych ulic Głównego Miasta. Pierwotnie w tegorocznym budżecie na te działania przewidziano 15 mln zł, ale już wiadomo, że części planów nie uda się zrealizować i 5 mln zł zostało przesunięte na kolejne lata. Sprawdziliśmy, na co zostaną przeznaczone pozostałe środki.

W zadaniu "Rewitalizacja ulic Głównego Miasta w 2019 r." zostały ujęte następujące ulice:

  • ul. Czopowa - remont istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 110 m,
  • ul. Dylinki - remont istniejących chodników o łącznej długości 100 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 100 m,
  • ul. Elżbietańska - remont istniejących chodników o łącznej długości 230 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 140 m,
  • ul. Garncarska (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejących chodników o łącznej długości 90 m,
  • ul. Targ Drzewny (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 40 m,
  • ul. Węglarska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 60 m,
  • ul. Pańska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 80 m,
  • ul. Szeroka - odcinek od Targu Drzewnego do ul. Grobla II - modernizacja istniejących chodników w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Ogarna (odcinek od ul. Garbary do ul. Kotwiczników) - modernizacja chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Przędzalnicza - modernizacja istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni o długości 70 m,
  • wjazd na Targ Węglowy - otoczenie Teatru Wybrzeże.


- Na tę chwilę została zrealizowana przebudowa ul. Złotników, w ramach tej inwestycji wykonano modernizację jezdni i chodników, a także remont kanalizacji deszczowej - informuje Joanna Bieganowska z Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta.
  • Planowane remonty nawierzchni jezdni i chodników na Głównym Mieście.
  • Na tych ulicach przebudowane zostaną chodniki.

Jak informują gdańscy urzędnicy, najbliżej realizacji są inwestycje na ul. Czopowej, Dylinki, Węglarskiej i Pańskiej, dla których poszukiwani są wykonawcy dokumentacji projektowej.

Jak dodają, miasto przystąpi do realizacji powyższych inwestycji po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń oraz pozytywnych opinii Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ogarna przyjazna niewidomym, Szeroka deptakiem



Nieco inaczej sytuacja wygląda z głównymi ulicami w Śródmieściu Gdańska. Na ul. Ogarnej konieczne są dodatkowe prace projektowe uwzględniające pasy rowerowe o szerokości 1,5 m oraz pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny. Komplet zaktualizowanej dokumentacji projektowej ma być gotowy dopiero w listopadzie.

Wciąż ważą się losy przebudowy ul. Szerokiej. Przypomnijmy, że remont tej ulicy był zaplanowany już na początek... 2018 r. Podobnie jak w przypadku Długiego Targu, przeszkodą okazały się decyzje konserwatora, który wniósł do projektu wiele zapytań i zastrzeżeń. Potrzebne były też konsultacje z mieszkańcami. Po 1,5 roku prac urzędnicy zastanawiają się nad przeprojektowaniem ul. Szerokiej w deptak tzw. shared space - przestrzeń współdzieloną. Prace miałyby zostać podzielone na dwa etapy: pierwszy od ul. Bosmańskiej do ul. Grobla I i drugi - od ul. Grobla I do Targu Drzewnego.

Zarówno plany wobec Ogarnej, jak i Szerokiej miałyby zostać zrealizowane w 2020 r.

  • Mandat za wycieraczką i naklejki na szybie przypominające kierowcy, że chodnik nie jest właściwym miejscem do parkowania to smutna codzienność na ul. Ogarnej.
  • Na ul. Szerokiej piesi także przegrywają z kierowcami parkującymi auta na chodnikach. Przebudowa ulicy ma to zmienić.

Zmieni się też ul. Garncarska. Pozyskana dokumentacja projektowa jest na etapie pozyskiwania uzgodnień niezbędnych do uruchomienia realizacji zadania.

Wkrótce ma też zostać ogłoszony przetarg na przebudowę ul. Przędzalniczej i Elżbietańskiej. W obu tych lokalizacjach prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • kropla w morzu potrzeb, często infrastruktura w Gdańsku jest jeszcze z głębokiego socjalizmu (1)

    • 16 5

    • Gdyby nie to co zrobili za czasów głębokiego socjalizmu, nie mielibyśmy nic do burzenia.

      Tunel

      • 1 0

  • A kiedy miliony na remonty osiedlowych ulic??? (3)

    Na każdym osiedlu ulice się sypią. Tempo napraw i ich często prowizoryczne i doraźne sposoby świadczą o zainteresowaniu władz i zdiz problemem. Jeszcze za życia śp.PP.A. mówiono głośno w kampanii:teraz czas na osiedla, ulice i chodniki.... i co? I nic. Ściema. Puste obietnice i frazesy. Zapraszam

    • 13 4

    • Przecież wybory wygrał, więc o co Ci chodzi.

      Gdańskim standardem jest, że władza pamięta o mieszkańcach jakiś rok przed wyborami. Wtedy pojawiają się obiecanki.

      • 0 1

    • Jarek niech da.

      Daj pisowskim trollom to i na inwestycje go stać.
      No chyba, e już kasa na łapówy skończyła się.

      • 1 0

    • Osiedlowe chodniki i ulice to często własność wspólnot i spółdzielni a nie miasta.

      • 2 0

  • do końca roku 4 miesiące

    nawet dokumentacji projektowej nie ma, a po drodze jeszcze przetargi na wykonawstwo

    • 9 2

  • Niech najpierw dobrze zaplanują

    Kolejny remont za kolejne 50 lat, więc niech przemyślą, co chcą zrobić, bo na poprawki nie będzie kasy

    • 9 2

  • Najpierw powinno się zadbać o swoich a potem o obcych

    Ale w Gdańsku na odwrót. Najpierw turyści a ochłapy dla mieszkańców. Takie działania cechują małych, zakompleksionych ludzików. Priorytetem dla miasta powinno być "ucywilizowanie" południa po tym do czego tam doprowadziły uchwalane miejscowe plany.

    • 18 8

  • ul Sukiennicza (4)

    A co z ulicą Sukiennicza tam jest trzeci świat. Przecież tam jest dojście między innymi do Muzeum II Wojny do pomnika Poczty Polskiej ładnie teraz oczyszczonego wstyd przed turystami.I oczywiście parkujące samochody na chodniku /przy śmietniku który też woła o "pomstę do nieba/"a straż miejska podpiera bramkę przy Hiltonie dzień w dzień przecież nikt jej nie ukradnie lepiej przejść się i zobaczyć jak samochody parkują, że z wózkiem nie można się przecisnąć nie mówiąc juz o osobie niepełnosprawnej. jak zadzwoniłam na straż miejską zapytano mnie czy jest przejście 1,5 m przecież miarki nie noszę w kieszeni.

    • 28 0

    • Potwierdzam

      • 0 0

    • Jeśli nie możesz przejść z wózkiem, na pewno nie ma 1,5 m. Śmiało wzywaj straż miejską.

      • 1 0

    • Ulica Sukiennicza i Plac Obrońców Poczty Polskiej wołają o pomstę...

      Ulice, o których wspominam są w tak złym stanie, a przecież to obok Muzeum II WS, że trzeba byłoby coś z tym zrobić i to natychmiast. Problemem też są wjeżdżające samochody w celu znalezienia miejsca do parkowania nie biorący pod uwagę, że ulica ta jest tzw. ślepa ulica. O zawroceniu nie ma mowy, bo na zakończeniu ulicy podczas remontu odcinka obok szkoły na ul. Karpiej nie pomyślano zrobić na końcu koło, dzięki któremu przy zawracaniu nie trzeba byłoby wjeżdżać na krawędzie chodników i tym samym je niszczyć oraz nieźle pilować silnik kilka razy cofajac i podjezdzajac do przodu, żeby w końcu ustawić auto do kierunku jazdy, co przecież powoduje zwiekszona emisję spalin, a wszak wszyscy chcemy być ekologiczni, bynajmniej w "gebach" jak widać... Kolejny raz też apeluje o zrobienie trawnika przed budynkami na ulicy Plac Obrońców Poczty Polskiej 8, 10 i 12. Placyk przeznaczony na zieleń jest pokiereszowany przez wyjeżdżające i parkujące nań samochody-pełno w nim dolow, a miast trawy rośnie tu mieszanka różnych zielsk. I na to wszystko patrzą turyści polscy i zagraniczni maszerujacy do Muzeum II WS.... To tak pod rozwagę wlodarzom miasta...

      • 2 0

    • Eee tam..

      Sukiennicza ma swój klimat. Lubię te ulicę, właśnie taką jaką jest.

      • 0 0

  • Najpierw wywalic samochody, potem remontowac. Inaczej bedzie jak wszedzie. Nowy chodnik zastawiony przez auta i zachlapany olejem

    • 16 3

  • Zrobić ładne deptaki tak jak na Stągiewnej bez samochodów (4)

    • 21 10

    • Gdańsk nie tylko dla turystów (3)

      Mieszkańcy nie są gorszą kategorią ludzi.
      Dlaczego turysta ma większe prawa od mieszkańca?
      Argument: jak się nie podoba to niech się wyprowadzi - jest krzywdzący.

      • 5 5

      • Tak dla gdańszczan ale nie dla aut

        • 4 1

      • (1)

        Wypowiadaj się za siebie. Mieszkam przy Szerokiej i marzę o deptaku zamiast jezdni-parkingu pod oknem.

        • 6 2

        • Do Szerokiej można jeszcze dojechać, można także zatrzymać samochód na sąsiednich ulicach /Groble, Klesza, Świętojańska, Podwale Staromiejskie/. Część ulic GM znajdująca się w okolicach ul. Ogarnej to koszmar. Podjeżdżasz pod dom - nie ma nawet jak zostawić zakupów - brak miejsca - sąsiednie ulice - brak miejsca - musisz wyjechać na Podwale Przedmiejskie - ustawić się w korku i następnie szukać miejsca w innej części miasta, np. ul. Żabi Kruk, a może na Rzeźnickiej znajdziesz miejsce. Następnie potulnie zabierasz zakupy i spacerkiem do domu - deptakiem.

          • 2 0

  • Czopowa,Dylinki i Elżbietańska to historyczne Stare Miasto i Osiek

    Proszę poprawić tytuł

    • 10 0

  • Skutkiem przeprowadzonych remontów powinien być.. (5)

    całkowity zakaz wjazdu (słupki pneumatyczne) na teren Głównego i Starego Miasta pojazdów niemieszkańców (goście hotelowi tylko do ilości własnych miejsc). Wbudowanie śmietników zbiorczych pod ziemię (są wspólnoty, które nie mają własnych podwórek i w zasadzie 5 kontenerów powinno stać na środku ulicy).

    • 27 6

    • Mieszkańcy ulic Głównego Miasta łączcie się (4)

      Jesteśmy traktowani gorzej niż mieszkańcy innych dzielnic.

      • 6 2

      • (3)

        Mieszkańcy innych dzielnic sami stawiają altany sami remontuja chodniki i kosza trawę bo mieszkają w spółdzielniach lub wspólnotach. A wy wykupiliscie budynki po obrysie w dodatku za grosze A teraz wszyscy z budżetu maja wam się zrzucić na śmietnik podziemny i urządzić podworko.

        • 4 5

        • Mało wiesz, w nogach śpisz.

          • 1 1

        • Nie potrzeba specjalnego budżetu...

          Wystarczyłaby kasa z mandatów za nieuprawniony wjazd i parkowanie w obrębie SOD, tylko trzeba to egzekwować.

          (nie każda wspolnota ma dostęp do podwórka by wybudować śmietnik, postawić altanę i samemu to utrzymywać!; przepisy o segregacji śmieci nie zadziałają w przestrzeni Głównego Miasta tym bardziej, że każdy punkt zbiorowego żywienia musi mieć swoje kontenery).

          • 3 0

        • Bzdury. Mieszkańcy płacą za dzierżawę podwórzy, za nowe altany śmietnikowe, za utrzymanie zieleni i co tam sobie wymyślą, żeby żyło im się lepiej (ławki, stoły, urządzenia sportowe). I za remont budynków, w tym fasad też.

          • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane