• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: 10 mln zł na rewitalizację ulic Głównego Miasta

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku. 10 mln zł w tegorocznym budżecie miasta ma zostać przeznaczone na rewaloryzację ulic Głównego Miasta w Gdańsku.

10 mln zł chcą przeznaczyć gdańscy urzędnicy na rewitalizację ulic Głównego Miasta w 2019 r. Wśród zaplanowanych zadań znajduje się m.in. przebudowa Szerokiej i Ogarnej oraz remont chodników na kilkunastu innych ulicach. Przyjrzeliśmy się tym planom z bliska.



Chodniki i ulice na Głównym Mieście:

Niedawno informowaliśmy o planowanym remoncie Długiego Targu. Początek przebudowy był zaplanowany po wakacjach, ale prace stanęły pod znakiem zapytania po tym, jak nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów. Jego zdaniem byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Modernizacja fragmentu Traktu Królewskiego to niejedyne działania gdańskich urzędników. Na 2019 r. zaplanowano też rewitalizację innych ulic Głównego Miasta. Pierwotnie w tegorocznym budżecie na te działania przewidziano 15 mln zł, ale już wiadomo, że części planów nie uda się zrealizować i 5 mln zł zostało przesunięte na kolejne lata. Sprawdziliśmy, na co zostaną przeznaczone pozostałe środki.

W zadaniu "Rewitalizacja ulic Głównego Miasta w 2019 r." zostały ujęte następujące ulice:

  • ul. Czopowa - remont istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 110 m,
  • ul. Dylinki - remont istniejących chodników o łącznej długości 100 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 100 m,
  • ul. Elżbietańska - remont istniejących chodników o łącznej długości 230 m w połączeniu z remontem nawierzchni jezdni - 140 m,
  • ul. Garncarska (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejących chodników o łącznej długości 90 m,
  • ul. Targ Drzewny (z wyłączeniem odcinków zmodernizowanych) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 40 m,
  • ul. Węglarska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 60 m,
  • ul. Pańska (chodnik po stronie południowej) - remont istniejącego chodnika o łącznej długości 80 m,
  • ul. Szeroka - odcinek od Targu Drzewnego do ul. Grobla II - modernizacja istniejących chodników w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Ogarna (odcinek od ul. Garbary do ul. Kotwiczników) - modernizacja chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni,
  • ul. Przędzalnicza - modernizacja istniejących chodników o łącznej długości 140 m w połączeniu z modernizacją nawierzchni jezdni o długości 70 m,
  • wjazd na Targ Węglowy - otoczenie Teatru Wybrzeże.


- Na tę chwilę została zrealizowana przebudowa ul. Złotników, w ramach tej inwestycji wykonano modernizację jezdni i chodników, a także remont kanalizacji deszczowej - informuje Joanna Bieganowska z Biura Prezydenta ds. Komunikacji i Marki Miasta.
  • Planowane remonty nawierzchni jezdni i chodników na Głównym Mieście.
  • Na tych ulicach przebudowane zostaną chodniki.

Jak informują gdańscy urzędnicy, najbliżej realizacji są inwestycje na ul. Czopowej, Dylinki, Węglarskiej i Pańskiej, dla których poszukiwani są wykonawcy dokumentacji projektowej.

Jak dodają, miasto przystąpi do realizacji powyższych inwestycji po uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń oraz pozytywnych opinii Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Ogarna przyjazna niewidomym, Szeroka deptakiem



Nieco inaczej sytuacja wygląda z głównymi ulicami w Śródmieściu Gdańska. Na ul. Ogarnej konieczne są dodatkowe prace projektowe uwzględniające pasy rowerowe o szerokości 1,5 m oraz pasy ostrzegawcze i prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, usytuowane w jezdni oraz monitoring wizyjny. Komplet zaktualizowanej dokumentacji projektowej ma być gotowy dopiero w listopadzie.

Wciąż ważą się losy przebudowy ul. Szerokiej. Przypomnijmy, że remont tej ulicy był zaplanowany już na początek... 2018 r. Podobnie jak w przypadku Długiego Targu, przeszkodą okazały się decyzje konserwatora, który wniósł do projektu wiele zapytań i zastrzeżeń. Potrzebne były też konsultacje z mieszkańcami. Po 1,5 roku prac urzędnicy zastanawiają się nad przeprojektowaniem ul. Szerokiej w deptak tzw. shared space - przestrzeń współdzieloną. Prace miałyby zostać podzielone na dwa etapy: pierwszy od ul. Bosmańskiej do ul. Grobla I i drugi - od ul. Grobla I do Targu Drzewnego.

Zarówno plany wobec Ogarnej, jak i Szerokiej miałyby zostać zrealizowane w 2020 r.

  • Mandat za wycieraczką i naklejki na szybie przypominające kierowcy, że chodnik nie jest właściwym miejscem do parkowania to smutna codzienność na ul. Ogarnej.
  • Na ul. Szerokiej piesi także przegrywają z kierowcami parkującymi auta na chodnikach. Przebudowa ulicy ma to zmienić.

Zmieni się też ul. Garncarska. Pozyskana dokumentacja projektowa jest na etapie pozyskiwania uzgodnień niezbędnych do uruchomienia realizacji zadania.

Wkrótce ma też zostać ogłoszony przetarg na przebudowę ul. Przędzalniczej i Elżbietańskiej. W obu tych lokalizacjach prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • Lepiej poszerzyć dojazdówki do Gdańska bo wszędzie korki. Od Kartuz i do po jednym pasie jak za Ćwieczka. PO budowała drogi na tu i teraz, bez perspektywy.

    • 3 3

  • szpilki

    W szpilkach to sie normalnie chodzic nie da po tych chodnikach..

    • 0 4

  • Wspaniale że ulica Szeroka stanie się deptakiem. Mam tylko nadzieję że nie zapomną o ścieżce rowerowej.

    • 1 6

  • ulice po remontach !!!

    Są ulice w gdańsku które zamiast remontu doczekały się dewastacji. Na ul Braci śniadeeckich parę lat temu zerwano istniejący tam asfalt odsłaniając kostkę brukową ,która nie była dostosowana do obecnych obciążeń a do wozów konnych i nie remontowana od wojny i tak pozostawiono.Obecnie Są tam doły o głębokości około 30 cm miejscami jest wypłukiwana kostka,nie można swobodnie wysiąść z nisko zawieszonych samochodów osobowych bo krawężniki są zbyt wysokie,nie dostosowano wjazdów na posesje często zaczepia się podwoziem. Na domiar tego na zbyt wąskiej ulicy zrob iono parking po jdnej stronie przez co nie mogą wjechać na posesję większe samochody niż osobowwe -straż pożarna czy dostawcy materiałów budowlanych i mebli nie wspominając o podnośnikach do remontów lub wycinki drzew.

    • 2 0

  • Na ulice 10 milionów a na influence g*wno tak poprostu lekka ręką pół banki haha trzeba przyznać że jest proporcja

    • 7 1

  • o rany co za teksty

    zaplanowano remont za 15 mln.... ale okazuje się że konserwator zabytków....

    ...okazuje się że 5 mln przesunięto na następne lata....
    co wy piszecie? co za propaganda?
    nie czytam do końca! bo widać że ściema na maxa
    do tego mamy koniec sierpnia 2019 a tu wielkim lit że miliony....
    jaki elektorat takie teksty- wszystko łykną

    to pan Grzelak pisał?

    żadnych remontów nasze miasto nie ma i nie będzie miało- niestety

    • 6 1

  • Potrzeb remontów chodników w centrum Gdańska jest zdecydowanie więcej

    • 7 0

  • główne to o kant d..........y można potłuc

    • 2 2

  • Piękny Gdańsk (1)

    Gdańsk pięknieje na naszych oczach :) Niestety na forum znajdą się i tacy, którym trudno dogodzić.

    • 2 8

    • :)

      Pięknieje w kilku procentach przypadków, reszta to syf. Dlatego ciężko dogodzić forumowiczu..
      W kwestii dróg, chodników i ogólnie tego krwiobiegu miejskiego #gańsktakipiekny już nie jest... Powiedziałbym, że to żart z mieszkańców, którzy płacą tu podatki i mają elementarne prawo do poruszania się po nim w cywilizowany sposób. Nie wspomnę już o turystach, którzy nie daj Boże zboczą z głównych traktów, choć i na nich często trzeba zaciskać zęby, by ich nie stracić ładując się w niezliczone dziury..
      Jeżdżę codziennie do pracy przez to nieszczęsne miasto od 10 lat i przez ten czas Gdańsk dorobił się z grubsza odcinkowych (!) remontów Grunwaldzkiej, pomijając pozostałe przypadki..
      Jest oczywiście tunel i ... I nie wiem co jeszcze, sorry.
      Całe szczęście nie dokładam do wspólnej kasy tego miasta i nie muszę zagryzać zębów gdy słyszę o kolejnych radosnych pomysłach wydawania ich na kolejne muzeum, kolejne durne eventy, kolejne bicie piany w polityce krajowej..

      To naprawdę dziwne miasto, gdzie dużo się krzyczy, manifestuje, sadzi się na prowodyra zmian (nie wiem jakich) i ciągle gada o swoim pięknie, podczas gdy mieszkańcy nieśmiało komunikują o podstawowych, licznych problemach głośno nie krzycząc jakby godząc się na życie w syfie, ale z misją..
      Brawo!
      Pozdrawiam z zadbanego i cichego (także propagandowo) Pruszcza :)
      PS. Tu także od 2002r burmistrzem jest ten sam człowiek, niekoniecznie z PiS a rada jak w mordę strzelił z PO. I deweloperzy budują tam, gdzie powinni. Można?

      • 0 1

  • wystarczy sie przyjrzec

    Ulica Ogarna i Szeroka powinny byc wylozone brukiem i zamienione w deptak. To obciach, zeby czesc Glownego Miasta byla pokryta brukiem a reszta popeerelowskim asfaltem. Gdzie tu urbanistyczna spojnosc i logika? Wystarczy sie przyjrzec, ile zyskaly na wylozeniu brukiem ulice Piwna czy Sw. Ducha. Pelne zycia i turystow! A Ogarna pomimo pieknie odnowionych kamienic wciaz zieje pustka i robi co najwyzej za srodmiejski parking : ( Poza tym wszedzie na Zachodzie historyczne centra miast wylacza sie z ruchu kolowego. Jest to ekologiczne i estetyczne. Po co utrzymywac w Gdansku relikty brudnej spalinowej epoki?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane