• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Ale wicie...

    po tych schodach Jarosław chodził i uciekał przed ZOMO z hali stoczni.. stąd ta decyzja. Niebawem tablica pamiątkowa.

    • 15 8

  • Mamy

    krzywe schody w Gdańsku ,rewelacja, Krzywa wieża w Pizie przegrywa. nalot turystów murowany .Konserwator do Nobla.

    • 19 0

  • Schody na dworcach, peronach, to miejsca, gdzie pasażerowie się spieszą. Powinny być bezpieczne. Tymczasem te zwiastuje nieszczęścia ludzi. Jak tak można było.....?!

    • 23 0

  • A winda? (1)

    Zdarza mi się iść z wózkiem na pociąg i za każdym razem muszę dziecko wnosić na schody. Przydałaby się winda na peron. We Wrzeszczu i Oliwie jest super, a Gdańsk Główny niestety ma braki...

    • 24 1

    • A nie ma?

      Serio nie ma tam windy? żenada!

      • 0 6

  • (2)

    to są jaja. takie rzeczy tylko w polsce. jakieś pseudo zabytki ważniejsze niz ludzie. co na tych schodach takiego się wydarzyło że nie można tego badziewia ruszyć. sory ale dla mnie to, że jest to stare i od lat nieremontowane to nie znaczy że jest to zabytek

    • 20 1

    • Otóż wydarzyło się to, (1)

      • 3 0

      • Że Jarosław na nich przebywał

        • 6 0

  • ****

    Konserwator to *****. Jak mozna kostke polozyc brukowa na peronach w dobie walizek na.kolkach.

    • 18 3

  • Kaszana z tymi włazami!!!!!!!!!!1

    Kurcze a te studzienku dlaczego mają betonowe włazy. Kaszana jak *****. Jak już odnawiać to porządnie a nie na odpie***l!!!

    • 15 1

  • Ja pier...

    Co za chory kraj

    • 14 0

  • Ile jeszcze lat ten **** będzie powodował absurdy w Gdańsku?

    Najpierw dziura przy NOT, potem inne tupety typu nie wolno wybudować czegoś wyższego, ale na Wałowej można, a teraz takie kwiatki...

    • 15 1

  • Bareja normalnie

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane