Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Zobacz wyniki (3219)
Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • )

    Takie jaja to tylko u nas.Rozumiem zabytki są ważne ale żeby tych schodków nie móc zeszlifować,jak teraz ktoś złamie tam noge to konserwator za to zapłaci?Jak przyjdzie przymrozek będzie można tam odstawić spektakularnego orła.I przy okazji stracić trzonowce.

    • 606 35

  • Czy Pan wie kto,

    kiedyś po tych stopniach stąpał?

    Może Ci sami co byli w tym samym czasie w hali obok

    • 363 13

  • ten kraj jest chory. naprawdę.

    • 360 19

  • urzędas to stan umysłu

    co za bełkot i stek bzdur
    "Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad."

    proponuję jeszcze przywrócić parowozy, zlikwidować sieć trakcyjną etc.
    ciekawe jak ktoś na tych krzywych schodach zrobi sobie krzywdę, co na to konserwa??

    we Wrocławiu się dało.. niestety my mamy pecha do betonu umysłowego zarówno w urzędach wojewódzkich jak i samorządowych #NieDaSię

    • 429 12

  • hahahahahahahahah!!!!!

    Hahahahahahahhahahahahahahahhahahahahahahha :D :D :D :D :D

    • 223 6

  • To już totalna głupota...brak słów

    • 230 5

  • Nawet ładnie to wygląda - trochę jak krzywy domek w Sopocie.

    Kiedyś to będzie atrakcja turystyczna - kartofle z PiSuaru pewnie są posikani........

    • 142 36

  • zabytki zabytkami...

    ale to troche przesada

    • 206 4

  • Podziękujmy partyjnemu konserwatorowi!

    Pani Agnieszka skutecznie blokuje rozwój miasta, nie mając często bladego pojęcia, jakie są jej obowiązki. Rolą konserwatora, jest ochrona tego co cenne, a nie blokada wszystkiego co nowe.

    • 108 6

  • Nienormany konserwator

    Czy prawo budowlane zezwala na pozostawienie takich schodow?
    Perony to nie miejace zeby konserwator maczal tam swoje palce. One powinnu byc funkcjonalne i bezpieczne. Czy prawo budowlane nie obowiazuje tego chorego czlowieka? Gdzie byl pan jasnie wielmozny konserwator kiedy wydawal zgode na budowe Bastionu Walowa..... sie pytam ja??? I schody ruchome....on tak na serio?

    • 294 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.