• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: Nowa Słowackiego coraz bliżej

Michał Tusk
18 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Korki na ul. Słowackiego - koszmar trójmiejskich kierowców. Korki na ul. Słowackiego - koszmar trójmiejskich kierowców.

Gdańsk wraca do pomysłu przekwalifikowania ul. Słowackiego na drogę krajową. - Dzięki temu pojawi się szansa na uzyskanie środków unijnych na dobudowanie drugiej jezdni tej ulicy - mówią urzędnicy.



Na przebudowę ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska trójmiejscy kierowcy czekają od lat. Dotychczas przebudowano odcinek od obwodnicy do skrzyżowania z ul. Potokową na Niedźwiedniku. Pozostały fragment - od Potokowej do al. Grunwaldzkiej - to prawdziwe piekło dla kierujących.

Miasto od lat szuka możliwości sfinansowania przebudowy ostatniego etapu drogi. Według wstępnych szacunków "Nowa Słowackiego" ma kosztować nawet 800 mln zł. Trasę wytyczono inaczej niż obecny przebieg Słowackiego.

Przy nasypie kolejowym "Nowa Słowackiego" ma oddzielić się od obecnej i skierować w kierunku ul. Partyzantów. Potem będzie biegła wzdłuż tej ostatniej, aż do nowego skrzyżowania z przedłużeniem ul. Chrzanowskiego. Potem nowa droga "wróci" do obecnego przebiegiem, przetnie al. Grunwaldzką bezkolizyjną estakadą i dzięki wiaduktowi nad torami kolejowymi zbliży się do ul. Hynka i dotrze do istniejącej al. Rzeczypospolitej.

Wszystko musi być gotowe do 2012 roku - podczas Euro to właśnie Słowackiego będzie głównym dojazdem z lotniska i obwodnicy do stadionu Baltic Arena.

Pierwszym pomysłem na sfinansowanie budowy było przekwalifikowanie ul. Słowackiego na drogę krajową (dziś ma status drogi wojewódzkiej). Dzięki temu miasto mogłoby sięgnąć po środki unijne z rządowego programu Infrastruktura i Środowisko. Niestety, na zmianę statusu w zeszłym roku zgody nie wydało Ministerstwo Infrastruktury.

Potem pojawił się kolejny pomysł - wymóg drogi krajowej można ominąć, jeśli dana trasa stanowi dojazd do portu morskiego. Gdańsk skorzystał już z tego przy walce o środki na planowaną Trasę Sucharskiego, która znalazła się na gwarantującej finansowanie liście indykatywnej, a nie jest "krajówką". Przed wakacjami połączono więc oba projekty w taki sposób, że Słowackiego stała się częścią Trasy Sucharskiego. Zwycięstwo było jednak połowiczne. Co prawda połączony projekt pozostał na liście indykatywnej, ale nie zwiększono jego dofinansowania. Tym samym problem pozostał.

- Dlatego wróciliśmy do pomysłu przemianowania Słowackiego na "krajówkę" - mówi nam jeden z gdańskich urzędników odpowiedzialnych za zdobywanie funduszy unijnych. - Mamy nieoficjalne informacje z Warszawy, że tym razem jest na to duża szansa. Wówczas najprawdopodobniej dostaniemy unijne środki - 75 proc. wartości inwestycji - na przebudowę Słowackiego. Wkład własny miasta został zapisany w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

Nawet jeśli ten plan się powiedzie, na utęskniony widok koparek i robotników na Słowackiego trochę poczekamy. - Budowę podzieliliśmy na dwie części - mówi Marcin Szpak, zastępca prezydenta miasta. - Prace na odcinku od Rzeczypospolitej do Obywatelskiej, wraz z estakadami nad Grunwaldzką, zaczną się najprawdopodobniej pod koniec przyszłego roku. Reszta prac ruszyłaby rok późnej.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (155) 6 zablokowanych

  • czy juz powołano spółkę do przekwalifikowania (9)

    ... do zgarnięcia kasy????

    • 1 2

    • tak!

      BUDYŃ & KOLESIE sp. z żadną odpowiedzialnością

      • 0 0

    • W sobotę widziałem na ul. Słowackiego na jej górnym odcinku tirówkę (4)

      Stała we wjeździe do lasu. Niestety nie skorzystałem bo jechałem z rodziną, a jak przejeżdzałem tam w niedzielę to już nikogo nie było

      • 0 0

      • Stopowiczka? (3)

        Może chciała stopa złapać?? Też tam często łapię stopa na Złotą, bo w nocy mało busów jeździ...

        • 0 0

        • Ale chyba nie łapiesz stopa w mini i z gołym brzuszkiem? (2)

          • 0 0

          • łąpiesz - z większą skutecznością hehe

            • 0 0

          • kto wie moze wlasnie on tak robi dlatego tez tak czesto jezdzi;)

            ale tego nie wie nikt oprocz jego samego;]

            • 0 0

    • szukają kasy pomogę znaleść (2)

      Europejskie centrum solidarności,,,, czy aby na pewno jest teraz niezbędne w gdańsku,,,, jak czytałem o wielkości wydatków to troche mnie zatkało, (200) baniek no no to będzie atrakcja ,, piszemy tu tylko o słowackiego,,, osiedlówka świętokrzyska!!!!!!!!! pół miasta nie długo zamieszka między armi krajowej a swięt,,, dalej odnowina spacerowa,,,, pytanie czemu jeden pas,,,,,, a dalej bym sie pokusił o wiadukt nad obwodową i dalej dwupasmówką do chwaszczyna,,,,,
      i powinniśmy oddać cześć ludziom za spowodowanie korków dzięki rądą,,,,,,

      • 0 0

      • Wszystko ok

        Ale co to jest na Boga "rądą"?
        Mam nadzieję że nie chodziło Ci o "rondom".

        • 0 0

      • powiem ci czemu na zawsze droga osowa chwaszczyno bedzie jednopasowa bo idioci mieszkajacy na dzielnicy osowa nie zgodzili sie aby przebiedała tamtedy droga dwupasowa (tzw trasa leborska) ktora byla od zawsze planowana w tym miejscu. Jej poczatek bedzie w Gdyni i to mnie bardzo cieszy jako mieszkanca Gdyni.
        A idioci z osowej niech sobie stoja w korku. Podziwiam jak mozna w takim miejscu mieszkca i stac codziennie w korkach po godzine.

        • 1 0

  • najwyższy czas (5)

    słowackiego to horror w biały dzień....wielkie koleiny po tirach, ciągły korek, skrzyżowania i przejścia dla pieszych co kilkadziesiąt metrów i....droga która prowadzi do portu lotniczego od grunwaldzkiej , głównej ulicy trójmiasta....Gratuluje i życze powodzenia!

    • 1 0

    • Powinni od razu zbudować więcej pasów ruchu (3)

      przecież za pare lat to będzie to samo

      • 0 0

      • prawda, ale (1)

        któż wtedy myślał, że Gdańsk tak pięknie sie rozwinie. Kowalski bedize miał dwa samochody, 3 psy, żone i dwie kochanki. bedzie latał do egiptu, chorwacji, turcji na wakacje...do anglii, irlandii, norwegii do pracy.....któż to wtedy wiedział?

        • 0 0

        • skoro nie można zrobić więcej pasów

          to zróbmy dwa razy węższe samochody-wtey będziemy 2x do przodu :) Korki były by dla nas pojęciem znanym tylko z encyklopedii

          • 0 0

      • dodatkowe pasy ruchu nie stanowią rozwiązania. Koniczne jest usprawnienie ruchu w mijscach newralgicznych, na węzłach i kluczowych skrzyzowaniach. CO z tego, ze zrobi sie po 4 pasy jak na skrzyżowaniu wszyscy tradycjnie utkna.

        • 0 0

    • horror...

      to jest na oruni, a nie na slowaka, na slowaka mozesz zjechac na morene i jakos dojedziesz, Gdansk Poludnie to jeden wielki korek, slowak to przy tym pikus!

      • 0 0

  • pod koniec przyszłego roku... (4)

    gdyby prywatne inwestycje tak by realizowano to by nic nie powastawało

    • 1 0

    • (3)

      prywatne inwestycje, nawet gdzy kosztują ok 650mln, realizowane są z myślą o osiągnięciu zakładanego zysku Najczęściej w krótkim czasie. Ul. Słowaciego nie będzie generowała żadnych dochodów finansowaych,a jedynie korzyści ekonomiczne. Budowa ulic w centrum miasta jest obarczona wieloma determinantami, z którymi prywatny inwestor nigdy sie nie spotka, np. problemy społeczne, których w tym przypadku nie brakuje.

      • 0 0

      • chcesz mi powiedzieć Watsonie

        że prywatni inwestorzy nie napotykają problemów społecznych. Hm ciekawe, możesz to rozwinąć?

        • 0 0

      • tak, oczywiscie

        jasne, to ze cos nie generuje konkretnego dochodu oznacza, ze nie mozna zrobic tego szybko i dobrze? dosc ciekawa teoria. jakos sie to na zachod od odry i na wschod od bugu (tak, tak) udaje.
        bo tam wiadomo ze korek = strata. dlatego buduje sie drogi i rozwija transport publiczny (ktorego w trojmiescie ciezko raczej doswiadczyc).
        z zalozeniem ze co publiczne to musi byc siermiezne, popeliniarskie i trwac dlugo bedziemy dalej sie bujac w tym smutnym trojmiescie.

        • 0 0

      • To jest właśnie przykład urzędniczej logiki: myślenie jednotorowe

        Budowa drogi kosztuje --- czyli nie budujemy. Wszystkie pozostałe korzyści z budowy są nieistotne, bo nie przekładają się BEZPOŚREDNIO na efekty finansowe. A skoro czegoś nie widać, to nie ma sprawy...

        Gdyby zatrudnić urzędnika do postawienia supermarketu, to z pewnością zrezygnowałby z budowy parkingu, klimatyzacji budynku i wielu innych UDOGODNIEŃ dla klientów, bo nie byłby w stanie ogarnąć umysłem tak złożonych zależności jak zysk sklepu / liczba klientów / istniejące udogodnienia - podobnie jak nie jest w stanie zrozumieć jak wiele szkód dla miasta i mieszkańców wyrządza zwlekanie z budową PODSTAWOWYCH dróg, albo zezwalanie na przeciąganie ponad wszelką miarę prostych remontów.

        Ale w sumie nic dziwnego: w państwowych inwestycjach nie istnieje pojęcie gospodarności czy odpowiedzialności za błędne decyzje. Podatnik i tak zapłaci za wszystko...

        • 1 0

  • (2)

    oby oby...

    • 0 0

    • Niech jeszcze zdrożeją bilety i Renoma pobije kogoś .Wtedy nawet 4 pasmówka nie sytknie.

      Miasto samo sobie winna niech dalej traktują ZKM jak dojną krowe.

      • 0 0

    • proponuje zrobić samochody na nogach

      jak takie duże pająki-wtedy nie było by czegoś takiego jak korki

      • 0 0

  • pięknie!

    Robić drogi, póki jest kasa i chęci. Faktycznie, góra Słowaka zrobiona cudnie, od ronda koszmar, nie ma praktycznie dnia, w którym nie jechało by się tym odcinkiem przynajmniej 15min. Działać!

    • 0 0

  • Pożyjemy, zobaczymy...

    Pożyjemy, zobaczymy...

    • 0 0

  • (3)

    no i gdzie nasi wszyscy pomorsy politycy, z lewa i z prawa , powinni lobbowac w warszawie w ministerstwie , które w zeszłym roku zgody nie wydało.
    a swoja droga ciekawe dlaczego, wszak to unijne srodki by były a nie budżetowe.
    Jak daja to trzeba brać i wreszcie rozwiazac ten problem ze Słowackiego.

    • 0 0

    • dokładnie

      a ile sie slyszy w wiadomosciach ze jestesmy na szarym koncu w kwestii wykorzystywania funduszy unijnych? nie kumam, potrzebuja pieniedzy a nie biora. glupie to ministerstwo

      • 0 0

    • Pewnie na łapuwę czekają !!!!!!!!!!

      • 0 0

    • na pewno PiS

      zablokował, żeby PO nie miało zbyt dużo sukcesów

      • 0 0

  • buchacha

    wiecej zachodu niz to warte ale poco se ulatwiac jak mozna utrudniac :-)

    • 0 0

  • pewnie w 2011 zgodza się na uznanie Słowackiego za droge krajową pod warumkiem wybudowania jej do połowy 2012 (2)

    Pasjonujace zmagania urzedników z urzednikami.
    Niczym w telenoweli sensacja za sensacją.
    Unijne dotacje na budowe dróg leżą sobie na kontach i się marnują, ale urzędnicy maja związane ręce.
    Ciekawe co sie takiego zmieniło w przepisach dzieki czemu jest szansa na uznanie Słowackiego za droge krajową. Jeśli nic to albo urzednicy z Gdanska pozorują pracę zgłaszając wniosek, który nie ma szans na zatwierdzenie, albo urzednicy z centrali powinni beknąć za zmarnowanie czasu i środków unijnych.

    • 0 0

    • DO-KŁA-DNIE (1)

      • 0 0

      • pasjonująca walka urzędników z urzędnikami - nic dodać nic ująć

        • 0 0

  • Ekipa adamowicza to pijane dzieci we mgle (6)

    Zmieniaja koncepcje co pare m-cy, a efektow jak nie bylo tak nie ma. Tyle bylo gledzenia ze sucharskeigo i slowackiego to sztandarowe inwestycje na EUR2012. Ale widza ze to ich przerasta i juz popuszczaja w gatki. Juz sucharskiego bedzie tylko czesciowo gotowe do 2012 a slowackiego tylko do hallera. To jest kompletna zenada. Ale GDAŃSZCZANIE SĄ MĄDRZY, ZWYKLI LUDZIE WIEDZĄ, ITD pijar super i media lokalne pod butem więc Adamowicz będzie tu rząsdzieł jeszcze baaaardzo dłuuuuuugo

    • 0 0

    • wystarczą obietnice (2)

      i ludzie to kupują. Ogólnie ten czas pod PO, to jest sfera marzeń, bajań i planów. Pokaż mi jaka jest korzyść z przyjaznych ustaw Palikota ?? Przesiedzieli , przepili, uchwalili a w życie nic nie weszło i nie wejdzie.

      Ale jest dobrze, bo mamy przystojnego premiera ;)

      • 0 0

      • (1)

        i tak jest lepiej niz za PiSu. wtedy nawet premier nie byl przystojny.

        • 0 0

        • a teraz jest?

          ???

          • 0 0

    • (2)

      Adamowicz dobrze rządzi, przynajmniej widać jakiś postęp w Gdańsku, jakbyśmy mieli kogoś z pisu za prezydenta, to by pieniądze z Uni budowały 'dom opatrzności bożej' zamiast poprawiać nasze drogi

      • 0 0

      • ktoś się chyba nie obudził jeszcze ze snu

        kpisz z tematu?

        • 0 0

      • co ty mącisz

        nikt nie wybudował i nie dał tyle ziemi pod koscioły i krzyze co adłamowicz - on wkrótce muchomora zastapi

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane