• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Radny Nowego Portu zabiega o zielone torowiska

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pierwsze od lat takie torowisko w Gdańsku
Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności. Radny Nowego Portu Łukasz Hamadyk chciałby, aby zielone torowisko powstało przy okazji rewitalizacji dzielnicy na odcinku Marynarki Polskiej między ul. Wyzwolenia a ul. Wolności.

Łukasz Hamadyk, były radny miasta a obecnie przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy w Nowym Porcie zabiega w magistracie, by na fragmencie torowiska tramwajowego w ciągu Marynarki Polskiej, tłuczeń zastąpić nawierzchnią trawiastą. Urzędnicy nie mówią nie, ale zastrzegają, że to kosztowne rozwiązanie.



Czy w Gdańsku powinny powstawać zielone torowiska?

Radny przekonuje, że zielone torowiska to standard nie tylko w Europie zachodniej (w Niemczech nawet 70 proc. torowisk jest zielonych), ale i w innych miastach w kraju. Przykładów nie brakuje też w Gdańsku: tramwaje jeżdżą po obsianych trawą torach w Jelitkowie i na węźle Kliniczna.

Zielone torowisko ma sporo zalet: tłumi hałasredukuje drgania przejeżdżających tramwajów, wpływa na lepszą retencję w mieście i poprawia estetykę torowiska. Eksperci wskazują też, że trawa zamiast tłucznia oczyszcza spaliny w mieście i redukuje tzw. efekt miejskiej wyspy poprzez wchłanianie wód opadowych i jej miarowe parowanie.

- W imieniu Zarządu Dzielnicy oraz Rady Dzielnicy złożyłem wniosek na ręce pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by fragment torowiska tramwajowego w Nowym Porcie wykonać z powierzchni zielonej - mówi Łukasz Hamadyk. - Takie projekty realizowane są w innych miastach, a w Europie funkcjonują już od niemal 100 lat. My dopiero zaczynamy iść w tym kierunku. Proponowany fragment znajduje się w centralnej części dzielnicy od skrzyżowania torowisk na ul. Marynarki Polskiej z ul. Ks. M. Góreckiego z ul. Wolności i do skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej z ul. Wyzwolenia. W tej okolicy nie ma zbyt wielu terenów zielonych, czego skutki widoczne są podczas większych opadów deszczu, a przy idącemu w szalonym tempie zabetonowywaniu kolejnych terenów w Letnicy, ten problem będzie się tylko nawarstwiał.
Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie Zielone torowisko na pętli w Jelitkowie

Miasto nie mówi nie, ale...


O szanse na realizację postulatów mieszkańców Nowego Portu zapytaliśmy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem torowisk tramwajowych w mieście.

- Gdańska Polityka Zieleni zakłada tego typu rozwiązania - przyznaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Uważamy ich wdrożenie za potrzebne i właściwe. Podkreślić należy, że realizacja jest możliwa w procesie inwestycyjnym i uzależniona od pozyskania środków na ten cel. Wykonanie zielonego toru to nie tylko wymiana tłucznia na trawę, ale zmiana konstrukcji całego toru tramwajowego.
Szansę na przebudowę torowiska na wskazanym przez radnego odcinku zwiększa fakt, że jest on ujęty jako jedno z zadań Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV. Niestety, obecnie program ten nie ma zapewnionego źródła finansowania.

Zielone torowiska można podzielić na dwa rodzaje: z pokryciem trawiastym i pokryciem roślinnością ekstensywną, do której zaliczyć można różne gatunki rozchodników i mchów. Istnieją także dwa sposoby zazieleniania torowisk.

- Pierwszym z nich jest wysiew danej mieszanki roślin. O ile w przypadku trawy ten sposób jeszcze ma racje bytu (choć np. wprowadza okresowe ograniczenia w prędkości osiąganej przez tabor), tak w przypadku rozchodników jest on raczej rzadko spotykany - zamiast tego zdarzają się przypadki klasycznego nasadzania tych roślin. Drugim sposobem jest układanie gotowych mat wegetacyjnych z w pełni rozwiniętą roślinnością. Jest to sposób gwarantujący efekt natychmiastowy i pomijający problem mało efektywnego siewu np. w porach jesiennych. Maty wegetacyjne charakteryzują się prostym i szybkim montażem. Ich dodatkową zaletą jest także możliwość sprawnego usunięcia fragmentu pokrywy roślinnej w sytuacji awaryjnej, kiedy zaistnieje potrzeba dostania się do konstrukcji torowiska - wylicza Kiljan.
Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna. Podobne - ekologiczne - rozwiązanie funkcjonuje też na węźle Kliniczna.

...potrzeba środków finansowych na realizację i późniejsze utrzymanie


Niestety oba rozwiązania nie są tanie ani łatwe w utrzymaniu. Zazielenienie przy użyciu trawy z rolki wymaga minimalnej grubości warstwy wegetacyjnej wynoszącej 8-13 cm oraz stałych zabiegów pielęgnacyjnych (nawodnienia, koszenia czy odchwaszczania).

Koszt wykonania 100-metrowego odcinka torowiska o szerokości 8 m wynosi ponad 520 tys. zł (netto). Maty rozchodnikowe, które są bardziej wytrzymałe na warunki atmosferyczne, nie wymagają koszenia i łatwo demontują się w przypadku awarii są jeszcze droższe. Koszt budowy analogicznego odcinka może wynieść minimum 550 tys. zł (netto).

- Trawiaste torowiska wymagają instalacji automatycznego nawadniania, co wpływa na koszty ich utrzymania - mówi Kiljan. - Maty rozchodnikowe nie wymagają systemu nawodnienia, cechuje je odporność na długie okresy suszy oraz atrakcyjny wygląd przez niemal cały rok.
Zakładając najtańszy wariant, na wykonanie 240-metrowego odcinka torowiska w Nowym Porcie miasto potrzebowałoby ok. 1,2 mln zł.

ZALETY
1. Aspekt estetyczny:
- poprawa walorów estetycznych infrastruktury tramwajowej.
2. Aspekt społeczny:
- redukcja hałasu od 4-8 dba,
- codzienny kontakt z zielenią w drodze do pracy.
3. Dodatkowy obszar biologicznie czynny:
- pozwala na wprowadzenie zieleni w nowych przestrzeniach, gdzie są ograniczone możliwości, wprowadzenia innej formy zieleni.
4. Retencjonowanie wód opadowych:
- opóźnienie spływu wody deszczowej i jej magazynowanie (np. wełna wykorzystywana jako warstwa torowiska zielonego jest w stanie zgromadzić 80 proc. swojej objętości),
- wpisuje się w politykę w zakresie walki ze zmianami klimatycznymi.
5. Redukcja zanieczyszczenia powietrza:
- przechwytywanie pyłów,
- pochłanianie dwutlenku węgla i produkcja tlenu,
- zwiększenie wilgotności powietrza i zmniejszenie temperatury nagrzewania nawierzchni.

WADY
1. Wysoki koszt założenia i utrzymania zielonych torowisk:
- wymaga przebudowy układów torowych, które częściowo były poddane modernizacji.
2. Utrudnione prace związane z przeglądami, naprawą czy działaniami awaryjnymi.
3. Brak doświadczenia:
- małe doświadczenie w stosunku do wprowadzonych rozwiązań w Polsce, brak badań.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Przerost formy nad treścią (2)

    Zielone torowisko ma tyle wspólnego z "zielenością" i naturą co tłuczeń. Upakujmy wełnę pod trawnikiem żeby retencjonowała wodę i wmawiajmy sobie, że to zasługa zielonej trawy. Oczyszczanie spalin? Prędzej trawa "zdechnie" niż cokolwiek oczyści.

    • 20 12

    • (1)

      To jest główny argument w Berlinie. Trawa ściąga cześć zanieczyszczeń wraz z pobieranym tlenem. I nie odbija tak hałasu jak wszystko co twardsze. Pan pisze głupoty a reszta lajkuje

      • 9 0

      • Wszystkie zanieczyszczenia cząsteczkowe (PMx) które "ściągnie", szybko odda podczas pierwszego podkaszania trawy. Zanieczyszczenia, wbrew oczekiwaniom ekologów, nie znikają magicznie.

        • 2 0

  • Mieszkałem kiedyś przy takim w Szwajcarii (1)

    Faktycznie dobrze tłumi drgania i dźwięki. A tramwaj jeździł co 5 minut, ech...

    • 29 3

    • w Murmańsku

      to po torfowisku jeździ, cicho i bez drgań

      • 4 1

  • Kilka dni temu (5)

    Afroamerykanin we francuskim miescie jechal po takiej trawie na torach rowerem jak po stole. A gdy tramwaj nadjechał z tyłu zatrzymał go i powyginał ramiona wycieraczek. U nas też po to trawa panie radny?

    • 8 11

    • Zapomniałeś dodać, że zanim wsiadł na (1)

      rower to zerwał trochę trawy i zajarał z wiadra wypuszczając po kolei 11 kółek dymu, a 12 puścił przez wszystkie.

      • 4 1

      • Ale się zbakałeś

        rano będą dziury w dzbanie doskwierały.

        • 1 2

    • (1)

      Tylko że to nie były tory tylko afrykański step we francuskiej kolonii gdzie nie wiedzą nawet jak tramwaj wygląda. To nie były wycieraczki tylko rogi dzikiego bawołu. Pozdrawiam i szukaj sobie dobrego specjalisty ;)

      • 1 1

      • Dlaczego ma szukać specjalisty skoro prawdę napisał? To raczej z tobą jest coś nie tak

        • 2 2

    • Afro OK. Dlaczego Amerykanin, jak we Francji?
      Komiczny przykład poprawności politycznej na siłę.
      Czy mieszkaniec Konga lub Zimbabwe to też Afroamerykanin?

      • 1 0

  • Hamadyk wrócił do gry (4)

    • 9 0

    • A co miał nie żyć?

      • 0 1

    • I co? (2)

      • 0 0

      • H20 (1)

        • 0 0

        • Oooo

          • 0 0

  • No tak

    Nie ma kasy bo reklama autonomiczna na zoo na wybory pożarła ponad 400000 zł

    Brak myślenia na przyszłość ale niech następna ulewa zablokuje miasto to sztab kryzysowy szybko się zwoła i dalej nic nie wymyślą bo kasy nie ma

    • 16 10

  • za drogie to pana widzimisię panie Hamadyk (2)

    100 metrów trawki za pół melona? i po co to komu? Przejdź się pan po dzielni, parking z prawdziwego zdarzenia zaordynuj pod przychodnią - a nie jakieś klepisko, zajmij się pijusami i śmieciami w bramach - wtedy to rzeczywiście wyjdzie ludziom na dobre

    • 14 13

    • Jedna z wizytówek dzielnicy (1)

      Co jak co ale ten parking przed przychodnią wygląda jakby wojna miesiąc temu się skończyła...

      • 1 0

      • chyba się nie skończyła... od miesiąca kopią tam jakieś okopy :)

        • 1 0

  • 600 tys zł to odjazdowa kwota za 100 m? W Gdańsku jest ponad 50 km torowisk, jasne że zielone torowiska byłyby ładne ale te koszty? Zwłaszcza w czasach gdy rząd pis zabiera kasę miastom, te 1,2 mln mogliby wydać na remonty dróg

    • 10 9

  • jaka zieleń? węgiel, stocznie, tradycyjne wartości!

    • 8 9

  • (1)

    i miliony rocznie na utrzymanie takich trawników, ich koszenie itp. A w razie prac torowych kolejna kasa na odtworzenie.

    • 10 5

    • Będzie łąka kwietna

      czyli chwastowisko. Pszczółki będą nektar zbierać

      • 3 0

  • Panie Hamadyk - trawę w garść i wysiewaj pan!! W zamian betonowe płyty i asfalt z torowisk w gratisie dla pana...

    Aha - dwa razy do roku przychodzisz pan na sianokosy!... Może być z kosa spalinową...

    • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane