- 1 Poznajesz go? Groził obcej osobie (128 opinii)
- 2 50 kolizji z dzikimi zwierzętami w tym roku (46 opinii)
- 3 W lipcu remont al. Niepodległości (21 opinii)
- 4 Powstaje przedszkole przy historycznym wale (93 opinie)
- 5 Cztery razy okradł ten sam sklep (40 opinii)
- 6 Święto Wolności. Co się będzie działo? (72 opinie)
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii Europejskiej. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.
Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe
Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
- rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
- wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
- wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
- naprawę spodu przęseł,
- wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
- wymianę wpustów i rur spustowych,
- roboty budowlane w obrębie izolacji.
- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła
Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.
- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska
Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.
Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum Solidarności

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej
Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.
Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?
- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-03-01 11:42
Co w zamian? Chciałbym zobaczyć projekty (30)
zagospodarowania terenu po likwidacji estakady i zwężeniu dróg.
- 182 16
-
2023-03-01 12:24
Jak to co? Przecież to oczywiste
Deweloperka haha
- 34 17
-
2023-03-01 12:32
normalne skrzyżowanie (2)
okolica zagospodarowana z wysoka estetyką
- 31 35
-
2023-03-01 13:49
(1)
Czyli jak
- 12 9
-
2023-03-01 14:07
normalnie, co kawałek estetyczne walidatory.
- 15 2
-
2023-03-01 12:50
Większe skrzyżowanie i więcej asfaltu
- 18 7
-
2023-03-01 14:09
Nic, roszczeniowy samochodziarzu (16)
Nie musisz wszędzie autkiem jeździć leniu xD cywilizowany świat od dawna burzy takie szpetne betonowe instalacje zajmujące miejsce w centrum, jedź do Egiptu jak się nie podoba, tam estakada wchodzi ludziom w okna kamienic, fajnie co libku?
- 18 50
-
2023-03-01 14:31
idź się pocić (7)
Gdzie indziej
- 30 9
-
2023-03-01 15:43
To wy się pocicie w korkach i od nadciśnienia (3)
Bo wszędize wozicie się tymi gruzami xD
- 9 25
-
2023-03-01 18:28
(1)
W samochodzie jest klimatyzacja a pocą się tacy jak ty w tramwajach którzy jadą jak bydło jeden na drugim. To cię boli że ktoś ma lepiej i wygodniej od ciebie ale nie pomyślisz żeby coś zrobić aby mieć lepiej. Tobie jest źle ale ważne żeby ktoś też miał źle typowo polska mentalność
- 12 8
-
2023-03-02 08:30
hahahahahahaha
hau hau hau, do nogi, wsiadaj do gruza GKA
- 0 4
-
2023-03-08 15:19
Oblało się egzamin na prawko?? I się odgrywasz?? Widocznie jesteś tępy!!!!!
- 0 0
-
2023-03-01 17:06
hehe (2)
ale tu nikt sie nie poci, możesz zaprzeczać temu co się w sumie już obecnie dzieje - będzie coraz więcej dróg rowerowych, coraz więcej przejść dla pieszych, używanie auta będzie coraz droższe (tutaj już centralna władza nam dokręca śrubę), prędzej czy później będą musiały być poczynione inwestycję w kierunku transportu zbiorowego ^ ^ czy u władzy
ale tu nikt sie nie poci, możesz zaprzeczać temu co się w sumie już obecnie dzieje - będzie coraz więcej dróg rowerowych, coraz więcej przejść dla pieszych, używanie auta będzie coraz droższe (tutaj już centralna władza nam dokręca śrubę), prędzej czy później będą musiały być poczynione inwestycję w kierunku transportu zbiorowego ^ ^ czy u władzy będzie obecna ekipa, czy ekipa opozycyjna, nikt nie dorobi 10 pasów dodatkowych albo dodatkowych 100 miejsc parkingowych w każdym bloku, bo po prostu się nie da :)
- 8 9
-
2023-03-01 17:41
Szczególnie że obecnie transport zbiorowy sie likwiduje, i zaraz nie będzie w co inwestować. Ciąg dalszy szkodnictwa prezydętki.
- 10 5
-
2023-03-08 15:21
Nie podniecaj się bo ci żyłka pęknie!!
- 0 0
-
2023-03-01 17:05
Niestety Polacy mają taką samą mentalność jak ich rosyjscy bracia
- 7 5
-
2023-03-01 18:31
(1)
Cywilizowany świat? Co dokładniej masz na myśli? Jakieś przykłady?
- 4 4
-
2023-03-02 09:50
Zachodnie miasta, Europejskie stolice
Amsterdam, Rotterdam, Berlin, Londyn długo by wymieniać, nawet w zmotoryzowanych Stanach Zjednoczonych są miasta gdzie przekształca się takie węzły drogowe i autostrady w centrum na przestrzeń przyjazną dla ludzi i robi się to z rozumem, co nie znaczy że w naszym mieście tak zrobią bo tu wiele rzeczy nie wychodzi dobrze.
- 1 2
-
2023-03-01 18:38
(2)
Samochodziarze płacą podatek drogowy więc mogą mieć roszczenia co do dróg i zapewne płacą więcej podatków ogólnie od spoconego bydła ściśniętego w komunikacji miejskiej.
- 7 10
-
2023-03-01 19:30
Ten podatek dotyczy dróg krajowych poza terenami miast
więc tacy frustraci jak Ty mogą sobie za tenże jeździć właśnie poza terenami miast. Po miastach jeździsz już głównie na koszt niezmotoryzowanych, więc chociaż doceń i zachowaj odrobinę kultury
- 6 5
-
2023-03-03 11:27
Samochodziarzu
Na drogi w mieście składają się wszyscy podatnicy zarówno zmotoryzowani jak i nie zmotryzowani, a podatek drogowy idzie na budowę i utrzymie inne klasy dróg krajowe, ekspresowe itp. Więc odpisując na Twój podpis sam ją tam zamknij.
- 0 1
-
2023-03-02 20:04
To centrum
To jest jedno z najbardziej ruchliwych miejsc w Gdańsku i zawsze takie będzie bo krzyżują się dwie duże przelotówki. Rozebranie estakady tylko zwiększy korki
- 1 0
-
2023-03-08 15:17
A ty co?? Roszczeniowy cyklista??!!! To jedź mądralo do japoni,tam są estakady kilku piętrowe,i jakoś nikomu nie wadzą!!!!!-
- 0 0
-
2023-03-01 15:10
proponuję szlabany. (2)
99% to osobówki. Czyli lenie. No to szlabany i po 500 zł za jednorazowy przejazd. Na 1 godzinę. Na dłużej zakaz.
Dostawy do 9 rano elektrykiem, i po 18. Czego się nie da? Dizlarze wynocha z miasta do siebie na wieś.- 6 23
-
2023-03-01 15:44
Już nie płacz
Nawet nie czytam co tam jęczysz zakompleksiony parobku, do kołchozu już
- 10 6
-
2023-03-01 18:23
Leniom jest ciężko przejść przejściem podziemnym i płaczą żeby im budować naziemne.
- 10 1
-
2023-03-01 16:04
Tunel
Od mostu na Motławie aż do zieleniaka
- 8 0
-
2023-03-01 18:52
Otóż to. Ja bym chciał wiedzieć na co wydaliby zaoszczędzone pieniądze. Na drugi rydwan? A może na urodziny jakiejś Danuty?
- 7 1
-
2023-03-02 10:21
FRAG (1)
A Forum im nie przeszkadzało ? Może podjąć dyskusję na temat wyburzenia tego czegoś w samym centrum miasta ?
- 2 0
-
2023-03-02 17:30
Frag jak chce wprowadzać zmiany to niech wystartuje w wyborach
Jak ktoś na nich zagłosuje to wtedy będą mieli szansę podjąć się trudu wprowadzania swoich zaje...stych pomysłów w życie. Zawsze najlepszy kierowca siedzi na tylnym fotelu :-)
- 3 0
-
2023-03-08 15:13
Frag,to szkodliwa organizacja!!Mądrale tylko by burzyli,ale nic mądrego w zamian!!Już widać genialne skutki przejść obok tuneli na podwalu,!! Nie było korków,teraz są!!!! I tyle w temacie!!!!!!!
- 0 0
-
2023-03-01 12:04
Ta drogowa arteria przecięła Gdańsk na dwie połowy po 1945 roku. (21)
Jest to nienaturalne i kompletnie pozbawione sensu. Jak klatka schodowa puszczona przez mieszkanie..
- 113 212
-
2023-03-01 13:50
to co piszesz jest pozbawione sensu
- 33 19
-
2023-03-01 13:52
może dla miejskich dezaktywistów to nie ma sensu
- 9 16
-
2023-03-01 14:04
To pójdźmy tą drogą i zlikwidujmy obecne klatki schodowe w blokach, przecież rozdzielają mieszkania w budynkach (1)
- 23 9
-
2023-03-01 14:06
Zlikwidujmy przerwy miedzy budynkami. Niech cale miasto bedzie jednym wielkim budynkiem, mieszkaniem, pracą, rozrywką w jednym.
- 21 3
-
2023-03-01 14:41
(1)
Dobrze mówisz. Chory pomysl puszczania tranzytu przez centrum zniszczył i oszpecił Śródmieście Gdańska. Swoją drogą czego innego można się było spodziewać po Polakach xD A kierowczyki boldupia, bo przecież chcą szybko dojechać ze swoich wioch do pracy w Gdańsku.
- 16 22
-
2023-03-03 21:06
Kierowszczyki
Wożą twoje mleko, chleb, przesyłki, także swoją dupę, żeby ktoś ten chleb sprzedał tobie w sklepie. Czasem pewnie twoją dupę też wożą jeśli jedziesz autobusem lub taksówką.
- 0 1
-
2023-03-01 15:04
To Krzyżacy podzielili miasto w ten sposób w XIV wieku (4)
Okopowa i Podwale Przedmiejskie wskazują prawdziwe granice centrum miasta. Jeśli ktoś do centrum miasta włącza Żabi Kruk czy Biskupią Górkę to równie dobrze mógłby do centrum włączyć Szadółki.
- 20 14
-
2023-03-01 15:20
Może cofnij się jeszcze dalej i dowódź, że prawdziwe granice miasta wyznaczyli piastowie w X wieku. Dlaczego nie? (3)
- 5 12
-
2023-03-01 17:12
(2)
1) Od wybudowania muru (czyli trwałej zapory, której część przetrwała do dzisiaj) przez Krzyżaków do dzisiaj Żabi Kruk był połączony ze Śródmieściem przez 300 lat, a oddzielony przez 350, czyli historycznie dłużej tam była bariera niż jej nie było
2) Ta droga jest w tym miejscu po to, żeby samochody nie jeździły przez Długą. Chcesz1) Od wybudowania muru (czyli trwałej zapory, której część przetrwała do dzisiaj) przez Krzyżaków do dzisiaj Żabi Kruk był połączony ze Śródmieściem przez 300 lat, a oddzielony przez 350, czyli historycznie dłużej tam była bariera niż jej nie było
2) Ta droga jest w tym miejscu po to, żeby samochody nie jeździły przez Długą. Chcesz autostradę na Długim Targu?
3) Jeśli nie Długa to ostatnią możliwą opcja jest poprowadzenie drogi szybkiego ruchu przez bastiony, co by oznaczało zasypanie opływu Motławy. Chcesz niszczyć zieleń w ten sposób?
4) Ewentualne "uspokojenie" Okopowej i Podwali Przedmiejskich oznacza jedno - deweloperkę. Znów chcesz niszczyć zieleń żeby mała grupka deweloperów nachapała się na korkowaniu miasta i apartamentach na minuty? Przecież w takim miejscu gdańszczanie nie zamieszkają, bo za drogo, za głośno a brak samochodu utrudnia życie, a ja już mam dość zajmowania kolejnych ulic przez turystów.- 8 8
-
2023-03-01 19:22
nie przez bastiony (1)
A przez Olszynke i Chelm i/lub Orunie za Oplywem. Nie manipuluj, bo zniszczenie Oplywu to bylaby zbrodnia. Do ktorej przymierzaja sie czlonkowie betonowej republiki...
Istnialy takie plany pod nazwa "mala obwodnica poludniowa.
Olszynka skomunikowana jest tragicznie, wielka w tym "zasluge" zaniechanie malej obwodnicy i brak tuneli pod torami na Oruni...- 10 3
-
2023-03-02 08:53
Taką samą zbrodnią było w XVII wieku zasypanie fosy na Podwalu Przedmiejskim i częściowa rozbiórka murów
To co ty proponujesz znów będzie "nienaturalnym dzieleniem Olszynki autostradą" i burzeniem istniejących domów tylko po to, żeby deweloperzy wjechali na Podwale Przedmiejskie i zabudowali ostatni trawnik. Bo właśnie to się stało np. na Długich Ogrodach. Redaktor Koprowski ostatnio lamentował że na Długich Ogrodach nie ma ogrodów. A dlaczego nie ma?
To co ty proponujesz znów będzie "nienaturalnym dzieleniem Olszynki autostradą" i burzeniem istniejących domów tylko po to, żeby deweloperzy wjechali na Podwale Przedmiejskie i zabudowali ostatni trawnik. Bo właśnie to się stało np. na Długich Ogrodach. Redaktor Koprowski ostatnio lamentował że na Długich Ogrodach nie ma ogrodów. A dlaczego nie ma? Bo deweloperzy wycięli zieleń i zabudowali wszystko apartamentowcami. Droga tam była od wieków, bo była to główna oś komunikacyjna Gdańska aż do usunięcia samochodów z Długiego Targu. Jeśli "uspokoimy" Podwale Przedmiejskie to efekt będzie taki sam - powstaną kolejne apartamenty dla turystów a stali mieszkańcy Gdańska zostaną wypchnięci jeszcze dalej. I dalej będziemy lamentować że mało zieleni.
- 0 0
-
2023-03-01 17:06
(2)
Niestety komunistów już nie ma, ale ich mentalność pozostała
- 10 2
-
2023-03-01 19:32
Jak nie ma (1)
nie widzę statystycznie istotnej różnicy między polityką gospodarczą rodem z PRL i PiS
- 2 7
-
2023-03-01 22:56
PiS nie rządzi w Gdańsku
- 5 0
-
2023-03-01 19:16
walcz z przyczynami a nie ze skutkami (4)
Przyczyna jest potrzeba komunikacji. Ona wymaga zaspokojenia. Mozesz tupac jak dziecko i pluc, ale jesli chcesz cichych miejskich uliczek, to nie w polmilionowym miescie, gdzie ludzie musza zalatwiac sprawy i na chleb zarobic. Oraz aby zaplacic podatki, bo z nich zyje miasto!!!
Ok, to wyobrazenia jest roszerzenie "strefy muzealnej" oPrzyczyna jest potrzeba komunikacji. Ona wymaga zaspokojenia. Mozesz tupac jak dziecko i pluc, ale jesli chcesz cichych miejskich uliczek, to nie w polmilionowym miescie, gdzie ludzie musza zalatwiac sprawy i na chleb zarobic. Oraz aby zaplacic podatki, bo z nich zyje miasto!!!
Ok, to wyobrazenia jest roszerzenie "strefy muzealnej" o obszar objety dawnymi murami miejskimi, ale musi byc zapewniona alternatywa. Chyba ze Glowne Miasto oglosi secesje i eksterytorialnosc.
Zbuduj wiec prosze bypass'y w postaci "malej obwodnicy poludniowej" przez Chelm i Olszynke oraz tunel pod Motlawa.
Wtedy comuterzy podziekuja i sami zrezygnuja z Podwala. A twoj sponsor, czyli patoturystyka bedzie mogla wchlonac kolejne polacie "centrum", zalewajc je "strefa smierci". Bo wlasnie w tym miejscu miasto umarlo...
Wtedy mozna rozwazac wyburzenia...
Podnoszenie kosztow remontu jest kpina z mieszkancow. Policz ile oni zarabiaja dzieki istnieniu tej konstrukcji.- 9 3
-
2023-03-01 19:35
No patrz, a w centrum jakby większej Sevilli, Kopenhagi czy Amsterdamu widocznie nie muszą na chleb zarabiać (3)
Od samego początku projektu tunelu pod Martwą Wisłą było zapowiadane, że właśnie zapewnienie tej alternatywy doprowadzi do przebudowy Podwala i likwidacji estakad. Tunel jest od kilku lat. Ciągle mało?
- 8 7
-
2023-03-01 22:06
Inwestycje związane z ciągiem DZ nie zostały dokończone. (2)
Wyjazd z tunelu kończy się niewydolnym połączeniem Zaspy z Przymorzem poprzez ul. Czarny Dwór której stan jest gorzej niż tragiczny!
- 3 1
-
2023-03-01 22:13
(1)
SKM.
- 0 3
-
2023-03-02 01:31
SKM na Czarnym Dworze? Od strony Stogów i Sobieszewa? Czy ty wiesz gdzie tory przebiegają?
- 1 0
-
2023-03-01 19:43
Piszesz stek bzdur ale z "nawiedzonym" nie będę polemizował!
- 3 0
-
2023-03-03 20:58
Rozumiem krytykę
A jaki jest plan B? Jednopoziomowe skrzyżowanie i korki od 5 rano do 23? Rozumiem, że miasto ma być dla ludzi, ale ktoś zapomina, że samochody też służą ludziom.
- 2 0
-
2023-03-01 12:15
Akurat z tym zgoda-estakady musza byc zburzone: Serce Gdanska to nie jest miejsce na wezel drogowy. (13)
Cale planowanie juz od lat powinno byc zogniskowane na planowaniu ominiecia Glownego Miasta przez ruch tranzytowy.
O czym tu w ogole gadac? Tiry na obwodnice ,a wjazd osobowka na teren srodmiescia scisle limitowany i drogi dla osob nie mieszkajacych/pracujacych tam.- 111 218
-
2023-03-01 12:38
i frytki do tego
- 31 8
-
2023-03-01 13:05
To po co zbudowano tam Forum? Kto to zaprojektował aby wszyscy z całego Pomorza jechali tam na zakupy? (6)
Zburz teraz estakady i niech wszystkie autobusy staną w korkach :-) Metrem pojedziesz?
Tramwaje i tak codziennie zepsute stoją więc powodzenia. A jak będziesz chciał świeżą bułeczkę to zapomnij bo nikt tam nie dowiezie:-)- 42 16
-
2023-03-01 13:12
(4)
Kurdę, jak te lokale na starówce zdobywają bułeczki, skoro mają ruch bez stania w sznurku 30 Januszy w prawie pustych osobówkach?
- 13 24
-
2023-03-01 14:56
(3)
W Gdańsku nie ma starówki, ani Starówki.
- 11 13
-
2023-03-01 15:18
to sprawdź sobie definicję starówki (nie Starówki) w SJP i wróć przeprosić.
- 7 11
-
2023-03-01 15:21
Jest starówka. sprawdź w Słowniku Języka Polskiego. Nie ma Starówki. (1)
- 7 4
-
2023-03-01 19:36
Za dużo od pieniaczy wymagasz.
Jakiś tam słownik? Phi.
- 5 1
-
2023-03-01 22:13
Pociągiem.
- 1 0
-
2023-03-01 13:43
obudź się, tiry już od dobrych kilku lat nie jeżdżą przez centrum, tranzytowego ruchu też nie ma za wiele. Cały ruch jest lokalny i niestety Wały Jagiellońskie to jedyna trasa łącząca Orunię czy Dolne Miasto z Wrzeszczem, Zaspą i Przymorzem.
- 23 4
-
2023-03-01 16:34
Czyli mieszkaniec Matarni czy Osowy ma płacić podatki renowację zabytków w centrum (1)
ale nie ma prawa do niego wjechać?
- 6 6
-
2023-03-01 17:02
Nikt mu prawa nie odmawia
Notabene, koszty rozwoju infrastruktury wspomnianych dzielnic są dużo wyższe niż ich strumienie podatkowe. Deficyt pokrywa dolny taras
- 4 6
-
2023-03-01 19:30
klasyka "prostego" myslenia...
Walnac zakaz, zabronic...
Ominiecie strefy objetej dawnymi walami miejskimi zostalo dawno zaplanowane (mala poludniowa, tunel pod Motlawa, Malomiejska). Nie jest realizowane z oczywistych powodow, karnawal sie skonczyl a kasy brak.
Jednak zarloczne lobby turystyczne idzie na skroty i napuszcza "aktywistow". Bo chce miec potiomkinowska wioske a miasto mu nie potrzebne!- 5 1
-
2023-03-01 19:40
Tak ochoczo protestowała jak budowali forum?
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.