• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • (2)

    szczur patrz i sie ucz muzealniku

    • 31 5

    • leming w Gdyni są autobusy elektryczne i na gaz CNG wiec kogo chcesz głupi pouczac! (1)

      • 3 22

      • pokaż mi choć jeden autobus elektryczny w Gdyni to kupię ci mieszkanie.

        nie mylić z trolejbusem.

        • 17 1

  • W Gdańsku znowu nowe tramwaje i autobusy a w Gdyni tną połączenia kosztem pasażerów

    A jak już kupili w Gdyni nowe autobusy to się okazało się że nie mieszczą się pod wiaduktem ;p

    • 42 2

  • Ankieta, bo nie dano (2)

    Jaką linią tramwajową w Gdańsku lubisz jeździć najbardziej?

    a) Proszę nie wsiadać
    b) Przejazd techniczny
    c) Przewóz pracowników

    • 23 23

    • Zjazd do bazy ZKM ;)

      • 6 2

    • Idiota

      • 1 1

  • (1)

    Świetny artykuł . Nic tylko się cieszyć z postępu, choćby zmiany na Piecki Migowo;).

    • 21 4

    • Jasne,

      remont ulicy Piecewskie po 30 latach, ale OK to pozytyw i trzeba się cieszyć, zgadzam się.
      Tylko z innej beczki, jakiś tuman przez osiedlową ulicę przepuścił 6 linii autobusowych. 1500 osób co 3 minuty ma 80 decybeli w mieszkaniach. Pół biedy w zimę, ale latem to koszmar. Tylko dlatego, żeby kilku leniów miało 100 m bliżej do przystanku. Niszczy się zdrowie setek ludzi koszem wygody kilku innych. Dodatkowo ta pięknie wyremntowana ulica zostanie przez wspomniane autobusy zmasakrowana w ciągu 2-3 lat, więc doprawdy nie wiem czy należy się cieszyć czy raczej zapłakać nad urzędniczą głupotą sponsorowaną obficie z naszych kieszeni?

      • 2 3

  • Kolejna kiełbasa przedwyborcza? !!! (5)

    Oby nie byly tyo znow niemieckie tramwaje, bo za jakiś czas Niemcy znów będą czuc sie tu w Gdańsku zbyt dobrze !!!
    A ekipa Budynia juz sili sie na przedwyborcze kawałki !!!!
    Widziałam gdzies napis Wolny Gdańsk !! czy to czegoś nie przypomina ?

    • 14 29

    • (3)

      No i co z tego? Gdańsk za Niemca był chociaż czysty.

      • 3 7

      • (2)

        pamiętasz tamten Gdańsk ? Wolę nasz Polski, mój dziadek Śp. ( rocznik 1898 r ), opowiadał jak to się dobrze żyło Polakom w" tworku" po wersalskim wraz z Niemcami.

        • 3 4

        • Dziadek miał pecha, bo urodził się Polakiem. Kolejni obywatele to byli już Niemcy, więc było spoko.

          • 2 4

        • To dosyć ciekawe,bo dziadunio chyba zapomniał jak fajnie było po 1945,gdy kresowi "rodacy"

          mordowali,grabili i prześladowali polskich gdańszczan za przyzwoleniem ludowej władzy.Niemiecki terror czasów WMG i wojennych naprawdę nie był najstraszniejszym epizodem w dziejach rdzennych mieszkańców tego miasta.

          • 3 3

    • ja widziałem napis

      Jurek jezd gupi

      • 5 0

  • (1)

    Niech zaczną brać w końcu pod uwagę sugestie motorniczych przy zakupach tego bydgoskiego złomu!!!

    • 17 11

    • Bo to związkowcy som i wiedzom najlepiej

      • 3 0

  • a Szczurek siedzi i płacze... (1)

    • 36 0

    • Nic dziwnego. Przecież jego ukochane lotnisko dalej nieczynne ;)

      • 25 0

  • sr*nie w banie (2)

    Tak na prawdę wszystko będzie kosztować jakieś 200 mln, reszta pójdzie do budynia i jego podwładnych

    • 10 19

    • Debil jesteś i tyle

      • 0 1

    • Ostatnia kadencja to trzeba się spieszyć z przetargami

      • 1 1

  • Szczurek płakał jak czytał

    • 28 1

  • ??? (1)

    Brawo ,Gdansk w ostatnich latach bardzo dobrze sie rozwija.Komunikacja zdecydowanie jedna z najlepszych w Polsce.

    • 37 7

    • Tabor zmodernizowany, ale...

      kursy zbyt rzadkie. I niestety, kosztem kursów na południowe dzielnice, tną kursy w centrum, choć zawsze w ukryciu.
      Najlepsza w Polsce? Tak długo jak komunikacja w Trójmieście nie zostanie ujednolicona, podróże inaczej niż swoim samochodem będą tutaj mordęgą. Chyba że ktoś się porusza wyłącznie w promieniu 2 km od własnego mieszkania.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane