• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • 8

    To może wreszcie wymienią tramwaje na linii nr 8. Bo jeżdżą graty rozwalające się co drugi dzień ...

    • 11 8

  • o nieeeeee

    nie będzie stopiątek :(
    szkoda, bo tam mi najlepiej. zimą nie jest za gorąco przez klimatyzację, a latem jest przewiew, bo okna otwarte.
    poza tym nie wiem po co kupować jakiś zabytkowy tramwaj, skoro z tych naszych starszych niedługo też będą zabytki.
    ale tu taka polityka - nasze stare tramwaje na złom, a kupić je od innych.

    • 9 11

  • podwyżka biletów (1)

    no to już jest uzasadnienie podwyżki biletów. kupujemy wam duzo nowego taboru a to kosztuje dlatego podwyższamy cenę biletów

    • 3 9

    • Nie słyszałem nic o podwyżce

      • 4 0

  • Autosan produkuje mimo stanu upadłości najlepsze autobusy. (1)

    Kupując autobusy z Sanoka uratujemy zakład pracy.

    • 13 6

    • ale to producent musi stanąć do przetargu

      tyle, że bez możliwości udzielenia gwarancji może zostać odrzucony

      • 3 1

  • zróbcie lepiej drogi w dzielnicy szpitalnej,

    ulica Sobieskiego, Traugutta i okolice bo wstyd, wiozłam tam Czechów i słyszałam komentarze, żenua, tragedia.

    • 4 11

  • Adamowicz do ruiny doprowadzi to miasto zadluzajac je na maxa (1)

    • 6 21

    • Chłopie nie masz pojęcia o czym gardlujesz ityle

      • 1 0

  • może będzie część hybrydowych !? (4)

    Wszystkie powinny być hybrydowe, elektryczne albo jak w Gdyni na gaz ziemny. Generalnie chwalę inwestycje naszego miasta ale w dziedzinie ekologii to są robione tylko działania pozorne, czyli zakup paru aut urzędniczych na prąd i parę darmowych gniazdek. Powinny być w Gdańsku udogodnienia jak w wielu miastach europejskich. Nawet ponoć w Krakowie posiadacze elektryków i hybryd moge jeździć buspasami, wjeżdżać w strefy ograniczonego ruchu, czy parkować za darmo. Dosyć już tego dizlowskiego syfu z autobusami na czele. W tej dziedzinie jesteśmy jakieś 10 lat za Europą.

    • 6 6

    • Po pierwsze róznica między hybrydą sprzed 5 lat a pojazdami spełniajcymi normę Euro 6 (3)

      jest tak, że to kilkuletnia hybryda jest bardziej szkodliwa. Norma Ero 6 jest dość restrykcyjna jakby nie patrzeć.

      Po drugie, w tym celu mamy tramwaje między innymi.

      Co do gazu ziemnego, ciekawa opcja.

      • 3 0

      • ciekawą opcją są "gazowane" diesle

        przez wprowadzenie LPG bądź CNG do mieszanki poprawia się jej spalanie - silnik ma więcej mocy, praktycznie nie powstają sadze, wydłuża się żywotność elementów komory spalania.

        • 0 2

      • (1)

        skąd masz takie bzdurne dane, że kilkuletnia hybryda jest bardziej szkodliwa. Niestety najbardziej rakotwórcze jak sie okazuje są popioły z dizla.

        • 0 0

        • A hybryda to co jak nie diesel z dodatkowym akumulatorem?

          Przecież autobusy hybrydowe to nie benzyniaki. Hybryda ma na celu tylko ograniczyć spalanie poprzez odzyskiwanie energii. I oczywiście to robi, tyle, że proste w ekologiczności silników dieslowskich w ostatnich latach jest tak duży, że jak porównasz jakiś model z silnikiem pierwotnie w normie Euro 4 z 2002 (czyli autobusy z lata 2003-2008) z dopakowanymi akumulatorami to różnica będzie na korzyść Euro 6. Dla przykładu NOx z 025 na 0,08 g/km, HC+NOx z 03 na 0,13 g/km, PM z 0,009 na 0,005 g/km. A ile redukuje hybryda? Od 30% do 45% zależnie od charakteru trasy i zastosowanych rozwiązań dzisiaj, kilka lat temu tak z 5% mniej. Ponieważ norma Euro 4 i Euro 6 mają te same wymagania co do tlenków węgla tylko w CO i CO2 mamy różnice na korzyść hybrydy.

          • 1 0

  • No to Gdynia zostaje w tyle

    Widać Gdańsk odbija sie od dna ? a w Gdyni jak za unijne pieniądze nie kopią taboru to jego nie będzie Widać Gdynia sie powoli kończy Postawili na trolejbusy a to nie dość ze bardzo drogi środek transportu to tak samo stoi w korkach a nawet bardzo często je stwarza

    • 20 0

  • Zapewne euro normy nie dotyczą zarobków na tym sprzęcie ?

    Ciekawe jaki tekst przygotowują, że miasta nie stać na 100 zł podwyżki ?

    • 6 2

  • i tak korkowcy wolą staćw korkach

    będą gnili w tych blachosmrodach ale się nie przesiąda

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane