• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • ostatnio kupione pesy są do niczego (3)

    lepsze były te wcześniejsze, a jak ktoś tu wcześniej powiedział: najlepsze są bombardiery, najwięcej miejsc siedzących mają

    • 9 9

    • Dobra są, więcej ludzi się mieści

      jest też 12miejsc siedzących, dzięki czemu, starsze i chore osoby mogą usiąść

      • 2 2

    • Bombardiery mają ciasne przejścia (1)

      przy takich odległościach między przystankami czasem ciężko wysiąść. Do tego brakuje drzwi przy kabinie motorniczego. Poza tym to jednak udana konstrukcja - na której Pesa mogła zobaczyć, jak wygląda tramwaj w środku (Bombardiery były montowane w hali Pesy w Bydgoszczy)

      • 2 0

      • Były montowane w Krakowie

        Wiem gdzie mnie wysyłali na kurs serwisu Bombardiera , stały sobie razem z montowanymi dla Krakowa,trzy kremowo czerwone dla Gdańska.

        • 2 0

  • Biletomaty są potrzebne

    w pojazdach i na przystankach jak w innych miastach, a u nas to nawet na przystankach początkowych brak biletomatów

    • 21 3

  • tramwaj by się uśmiał

    • 1 2

  • a moze by tak sredni wiek tramwaju podac a nie tylko to co ladnie wyglada ?!

    w tym przypadku obawiam sie ze Gdansk nie bedzie na szczycie rankingu,
    ale od czego jest marketing !!!

    • 3 15

  • Kilkanaście Bombardierów a reszta to ruiny i stary szmelc

    Tak to wygląda w Krakowie, no a w Gdańsku klasa, szyk i elegancja

    • 17 6

  • Podobnie albo i jeszcze gorzej we Wrocławiu czy Poznaniu

    Gdańsk nowymi i nowoczesnymi tramwajami stoi i basta

    • 18 3

  • A na STOGi nadal jeżdżą stare hałasujące tramwaje!!!!! Czas to zmienić. (3)

    • 13 7

    • Tam w ogóle nie powinny jeździć tramwaje (1)

      torowisko jest w tak złym stanie, że nadaje się tylko do rozbiórki, a w ich miejsce powinny kursować autobusy do pętli na Przeróbce, gdzie powinien być węzeł przesiadkowy

      • 5 6

      • dokladnie

        Przynajmniej do czasu remontu torowiska.
        Obawiam sie jednak w tym wypadku szybkiego rozkradzenia torow....

        • 1 3

    • Najpierw trzeba tam wymienić tory

      • 1 0

  • to dobrze, bo jeżdżą straszne graty

    • 2 0

  • Ręce precz od sto piątek!

    • 5 6

  • skończcie z tymi niskopodłogowymi Kasselami/Dortmundami (10)

    Nie macie żadnych podstaw do kwalifikowania tych wagonów do kategorii niskopodłogowych.
    jest to tylko mydlenie oczu dla naiwnych że my tu wicie towarzysze załatwiliśmy za półdarmo niskopodłogowe pojazdy dla gawiedzi.
    tylko należy jeszcze doda że niemiec płakał gdy sprzedawał

    • 9 15

    • wystarczającą podstawą (6)

      jest środkowy, niskopodłogowy człon, wymiana elektryki, napędu, estetyka wnętrza (nowe siedzenia), klimatyzacja i kilka innych kwestii jakie wprowadzono do ww. pojazdów po zakupie. Technicznie to była bardzo głęboka modernizacja, więc zakup nalezy uznać jako udany. Fakt, nie są to nowe wozy. Co nie znaczy, że nie można być ślepym i niedowidzieć zakresu prac w każdym wozie.

      • 6 2

      • (1)

        Ja tam lubię Dortmundy, za to kompletnie nie przepadam za Swingami które są beznadziejnie rozplanowane.
        Jedynie co wkurza, kiedy Adamowicz chwaląc się taborem tramwajowym, wlicza te niemieckie pojazdy jako niskopodłogowe (mają góra 10% powierzchni podłogi) oraz jako ... nowe!!!. To drugie wkurza zdecydowanie najbardziej.

        • 1 2

        • i tu jest sens zarzutu

          czy tramwaj który ma ledwie 10 % powierzchni podłogi nisko położonej jest już tramwajem niskopodłogowym czy może jest to nowy rodzaj pojazdu miejskiego szynowego o przeznaczeniu osobowo-towarowym a te 10% to zajęte zwykle przez złomarzy dowożące swój łup do puktu najlepiej płacącego.

          • 2 4

      • Podstawą zakres prac (1)

        To w takim razie mogliby wyremontować polski złom zamiast niemieckiego. Nawet bez remontu jest dużo wygodniejszy. Pasażerowie stojący mają się czego uchwycić. Jest dużo miejsca, które nie jest marnowane na przestrzeń przed niepotrzebnymi drzwiami.

        • 3 0

        • i tu się zgadzam. Udane modernizacje 105N jeżdżą w Poznaniu i Wrocławiu - z częścią niskopodłogową.
          Tylko weź pod uwagę jedno. Tramwaje z Dortmundu / Kassel są ... uwaga ... dwukierunkowe, czego nie można powiedzieć o 105N.

          • 3 0

      • Dwa metry kwadratowe niskiej podłogi to jednak zdecydowanie za mało, żeby tramwaj taki nazywać szumnie "niskopodłogowym".

        • 3 2

      • Napędy nie były ruszane i nie są , "elektryka" też

        • 3 0

    • Jedna pesa kosztuje 10 mln a dortmund 1 mln (2)

      • 1 1

      • Pesa jest nowa, "Dortmund" ma lat 30-ści.

        • 1 0

      • a remont 2 mln

        przy czym remont polega na wstawieniu atrapy niskiej podłogi
        w sam raz dla złomiarzy

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane