• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo. Wszystkie nowe tramwaje będą już wyłącznie dwukierunkowe, tak jak pięć ostatnio zakupionych Pes Jazz Duo.

33 fabrycznie nowe tramwaje i 69 nowych autobusów - to warte prawie 320 mln zł plany zakupowe Gdańska na najbliższe lata. W tym roku miasto wzbogaci się o historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie remont w krakowskim MPK.



Tak ambitnych planów dla komunikacji miejskiej na najbliższą "pięciolatkę" nie ma chyba żadne inne miasto w Polsce. Główne założenia rozwoju transportu zbiorowego zaprezentowano w poniedziałek podczas konferencji-debaty w Europejskim Centrum Solidarności.

Jest szansa, że za sprawą 2,8-kilometrowej Nowej Bulońskiej Północnej, 1,6-kilometrowej Nowej Warszawskiej, 3,2-kilometrowej Nowej Świętokrzyskiej, 2-kilometrowej Nowej Jabłoniowej i 5,1-kilometrowej Nowej Politechnicznej sieć tramwajowa oplecie do 2020 r. południowe dzielnice miasta.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z torowiskiem tramwajowym.

Ile z tych inwestycji dojdzie do skutku? Jeszcze nie wiadomo. Część z nich jest na etapie projektowym lub przedprojektowym, na wszystkie trzeba pozyskać pieniądze z UE.

Jednak by obsłużyć choć część zaplanowanych do budowy tras, trzeba nowego taboru. Dlatego już w tym roku Zakład Komunikacji Miejskiej chce zamówić 33 fabrycznie nowe tramwaje w dwóch transzach: 15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk.

Tak szybkie rozpoczęcie procesu zamówienia to działanie celowe. W przyszłym roku producenci taboru będą mieli przypuszczalnie mniej zamówień ze względu na fakt, że wiele miast dopiero przyjmuje do siebie nowy tabor i nie będzie miało środków na kolejny zakup, a tym samym istnieje szansa na niższe ceny przy zakupie tramwajów.

Planowany układ komunikacyjny dla Południa. Planowany układ komunikacyjny dla Południa.
- Przy zamówieniu tramwajów wprowadzamy dwie nowe zasady - będziemy kupować już wyłącznie tramwaje dwukierunkowe, a część z nich będzie miała długość powyżej 40 metrów [Pesy Swing mają ok. 30 metrów długości - dop. red.] - zapowiada Maciej Lisicki, do niedawna zastępca prezydenta, a obecnie wiceprezes zarządu ZKM ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Jego zdaniem nie ma sensu kupowanie tramwajów jednokierunkowych, skoro już w obecnej flocie niebawem będzie 67 pojazdów dwukierunkowych.

Maciej Lisicki: - Tramwaje dwukierunkowe są lepsze w eksploatacji ze względu na bardziej równomierne zużycie przy jeździe w obu kierunkach, a ponadto pozwalają na oszczędności przy budowie nowych tras - nie trzeba kupować ziemi pod pętle. Łatwiejsza jest też organizacja przesiadek drzwi-w-drzwi między autobusami.

Niewykluczone, że w nowych tramwajach pojawią się też atestowane stojaki na rowery, tak by móc je bezpiecznie przewozić przede wszystkim na trasach dolny-górny taras.

Czytaj też: Przetestowaliśmy autobus z wieszakiem na rowery

Szacunkowy koszt zakupu 33 tramwajów wynosi ok. 250 mln zł, czyli jeden kosztowałby 7,5 mln zł. Dofinansowanie ze środków unijnych mogłoby wynieść 59 proc. potrzebnej kwoty.

Jednocześnie miasto przymierza się już do rezerwacji gruntów na budowę nowej zajezdni "postojowej" (nie planuje się tam warsztatów, lecz co najwyżej prowadzenie doraźnych prac naprawczych) w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Czytaj też: Nowoczesna zajezdnia dla nowoczesnych tramwajów

Zobacz dotychczas przeprowadzone prace modernizacyjne w zajezdni Wrzeszcz.



Ale nawet bez zakupu nowych tramwajów, Gdańsk jest obecnie liderem pod względem taboru tramwajowego niskopodłogowego. Aż 81 proc. tramwajów ma co najmniej część podłogi przystosowanej do wsiadania bez potrzeby pokonywania schodów. Drugie miasto w klasyfikacji - Warszawa - ma ten wskaźnik dopiero na poziomie 46 proc.

- 81 proc. to wynik bez uwzględnienia zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Gdybyśmy wpisali do zestawienia te tramwaje, które do nas dotarły, byłoby to już 87 proc., a po całej dostawie tych tramwajów przekroczymy poziom 90 proc. - zwraca uwagę Lisicki.

Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel. Udział procentowy taboru tramwajowego niskopodłogowego w polskich miastach. Tabela nie uwzględnia dostaw tramwajów z Kassel.

Plany ZKM-u zakładają, że już w przyszłym roku z eksploatacji całkowicie wycofane zostaną tramwaje z wysoką podłogą - tzw. stopiątki. Już od maja tego roku w weekendy nie wyjeżdżają one w ogóle na trasę. Tym samym Gdańsk byłby pierwszym miastem w Polsce, który jest w stanie zapewnić całotygodniową obsługę pasażerską tramwajami co najmniej częściowo niskopodłogowymi.

Czytaj też: Wysłużone tramwaje jadą na złom

Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r. Jeszcze w tym roku Gdańsk wzbogaci się o kolejny historyczny wagon - tzw. Ring z 1930 r.
"Wisienką na torcie" wymiany taboru tramwajowego ma być sprowadzenie pod koniec roku do Gdańska historycznego tramwaju Ring. W latach 80. został on przekazany do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. Ostatecznie powstało Muzeum Inżynierii Miejskiej Krakowa, w którym sprowadzone eksponaty nie doczekały się odpowiedniego odrestaurowania.

- Ze zbiorami z całej Polski praktycznie nic nie robiono przez 25 lat. Na szczęście udało się doprowadzić do odrestaurowania dwóch gdańskich wagonów Ring. Jeden z nich trafi do Gdańska i będzie pomalowany w barwy przedwojenne [podobnie jak Bergmann - dop. red.], zaś drugi pozostanie w Krakowie i przypuszczalnie będzie pomalowany na gdański wzór powojenny [czyli na czerwono, jak historyczna gdańska "enka" - dop. red.] - zapowiada Lisicki.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić zabytkowy tramwaj z Danziger Waggon Fabrik

Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.). Najbliższe lata to także zakup kolejnych autobusów niskopodłogowych (autobusy z wysoką podłogą wycofano całkowicie z ruchu w 2009 r.).
Ale plany Gdańska na najbliższe kilka lat nie ograniczają się wyłącznie do taboru tramwajowego. W 2017 r. ZKM chce zakupić 69 fabrycznie nowych autobusów, które także będą nabywane w dwóch transzach - 23 sztuki w 2016 r. i 46 pojazdów rok później.

Pod względem rozwiązań zaskoczenia nie będzie. Pojazdy będą zgodne z gdańskimi standardami, czyli m.in. wyposażone w klimatyzację oraz spełniające najnowsze normy spalinowe - tym razem będzie to co najmniej norma Euro 6. Niewykluczone, że część autobusów będzie z napędem hybrydowym.

Szacuje się, że nabycie nowych autobusów będzie kosztowało 68 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 59 proc. (w razie gdyby nie udało się pozyskać środków z UE, ZKM planuje zakup wyłącznie ze środków własnych).

W tym roku zostaną zakończone dostawy 16 zmodernizowanych tramwajów z Kassel. Na filmie rozładunek pierwszego z nich.

Miejsca

Opinie (279) 9 zablokowanych

  • Południe Południem, ale... (13)

    Baardzo brakuje trasy tramwajowej w ciągu ul. czarny Dwór - Obr. Wybrzeża. A docelowo wzdłuż Uczniowskiej do Marynarki Polskiej.

    • 91 86

    • jest w planach w ramach Drogi Zielonej.

      • 11 8

    • brakuje a to komu? widac wazeliniarze budynia juz sieją propagande .Zacznijmy od tego (5)

      ze drogi zielonej nie bedzie

      • 12 31

      • gdyby miala to byc przyjazna, miejska aleja (3)

        to niech powstaje. Niestety te glaby, jak widza, ze jest miejsce na budowe jak najszerszej drogi z przejsciami podziemnymi i ekranami to sie tak podniecaja, ze na droge miejska nie ma szans...

        • 25 8

        • przyjazna miejska aleja

          Z mega ruchem przelotowym i sznurem tir-ow non stop ?
          o nie! Stop niszczeniu pasa nadmorskiego !!!

          • 7 15

        • nawet niech to będzie przelotówka (1)

          ale w wykopie (a najlepiej budowanym odkrywkowo tunelu) - ale nie! jedna z koncepcji światłych inżynierów z BRG przewiduje... usypanie wału ziemnego - żeby żaden pieszy nie próbował leźć w poziomie drogi - tylko grzecznie zaginał na kładki. Oczywiście istniejący układ drogowy nie odbierze takiego ruchu, jaki był tam planowany (projekt Via Hanseatica) - ale świrom z BRG to nie przeszkadza. Oni (oraz jedyni namaszczeni projektanci z Uphagena 27) drogę z tramwajem widzą tylko w jednym wariancie: 2x3,75m plus opaski, 11m na torowisko, 2x3,75m plus opaski, chodnik i droga rowerowa tylko z jednej strony (albo niech zmieniają stronę co pół kilometra - żeby plebs się nie czuł za dobrze). Zobaczcie na Havla - chociaż tramwaj idzie z boku - zostawili pas rozdziału między jezdniami. Zupełnie bez sensu.

          • 12 3

          • odnośnie Havla

            O ile dobrze pamiętam, to na Havla zostawili rezerwę pod dobudowę trzeciego pasa w przyszłości

            • 4 0

      • Wam Pisuarom to nic nie pasuje was nie obchodzą inni mieszkańcy tylko wy sami pomniki tego nieudacznika se postawcie na każdym skrzyżowaniu

        • 14 16

    • (4)

      A póki co brakuje linii tramwajowej Zasap - Nowy Port. Gdzie się podziała 4-ka?

      • 26 4

      • nie wiem, gdzie, ale brakuje jej bardzo (3)

        dojazd z Wrzeszcza do Letnicy zajmuje autobusem 28 minut. 25 minut idę pieszo. Samochodem lub rowerem - po 10. Tramwajem miałbym koło 12.

        • 12 2

        • też mi problem (2)

          Najpierw jedziesz dowolnym tramwajem (w szczycie jadą co parę min) w rejon Klinicznej, następnie idziesz pieszo na odpowiedni przystanek np na Grunwaldzkiej lub Hallera (w zależności od tego w jaką część Wrzeszcza chcesz się dostać) i PRZESIADASZ się na inny tramwaj (również jeżdżą bardzo często).

          Przez taką przesiadkę tracisz wprawdzie koło 5 min (czasem może się zdarzyć, że i więcej, za to jak dobrze dopasuje się 8 to może być niemal bez straty i z jednego przystanku) ale i tak łączny czas podróży jest mniejszy niż gdybyś miał czekać np z 15 min na rzadko jeżdżącą, często wożącą tylko powietrze, bezpośrednią linię 4.

          Z kolei jak ktoś che jechać z Nowego Portu czy Letnicy na Zaspę lub w okolice GB to autobus 158 byłby idealny, tylko bardzo rzadko jeździ.

          • 0 2

          • tylko jaka konkurencyjność? (1)

            5 minut pieszo, potem jeszcze ok. 4 minuty czekania - czyli mam już całą "wycieczkę" przedłużoną o 9 minut. Z dwunastu robi się dwadzieścia minut. Jak mi dobrze podejdą światła - tyle samo idę pieszo. To po co mi te tramwaje? Autobusy są już w ogóle poza konkurencją - mam jeszcze 10 minut do najbliższego przystanku.

            • 1 0

            • 4 jeździła nie częściej niż co 20 min więc nawet jak doda się i 10 min na przesiadkę to wychodzi na plus

              Niestety nigdy nie będzie tak, że z każdego miejsca w mieście będzie bezpośrednie połączenie z każdym innym.

              W ogólnym rozrachunku linia 4 nie miała większego sensu, w przeciwieństwie do zwiększenia liczby kursów innych tramwajów po jej likwidacji.

              Pytasz po co C tramwaje? Tobie może i są zbędne skoro całkiem szybko możesz dotrzeć do celu nawet idąc pieszo (ja na Twoim miejscu nie korzystał bym z tramwaju nawet kiedy kursowała jeszcze linia 4) ale cała masa ludzi ma do pokonania większe odległości, na których tramwaj sprawdza się doskonale.

              • 2 1

    • patologia co nie kupuje biletow

      • 3 1

  • Polska w ruinie. (24)

    Bardzo dobra wiadomość, ale przecież Polska jest w ruinie. Gdańsk miasto nowoczesne i dobrze zarządzane.

    • 184 72

    • Od 2008 brzybyło 800 tys. Polaków żyjących w skrajnej biedzie (12)

      Aktualnie wg. tego co podaje GW to już 2,9 mln osób żyje poniżej minimum egzystencji ale patałachy zawsze będą kłamać jak to cudownie - może Tuskowi milionerowi z Brukseli albo Bieńkowskiej - tylko idiota pracuje za 6000 zł.
      Kłapacz to jest taka osoba, która mówi że deszcz pada jak jej ktoś napluje...

      • 48 63

      • Jak się ma tylko podstawówkę skończoną (5)

        to nic dziwnego

        • 45 38

        • ty skonczyłes studia a mózgu i tak niemasz wiec pco sie chwalisz (2)

          • 28 43

          • Znasz mnie osobiście

            że takie teksty do mnie kierujesz?

            • 27 12

          • widać, kto "niema" mózgu. Jedno zdanie i trzy błędy.

            • 30 6

        • Ja mam tylko skończoną tylko podstawówkę i jestem zadowolony ze swojego życia. Prywatnego i zawodowego. Wykształcenie nie ma tu nic do rzeczy tylko nabyte wzorce.

          • 28 3

        • na "zgniłym" zachodzie podstawówka wystarcza żeby godnie żyć...

          a tutaj to już powoli doktoratu trzeba, żeby w McDonaldzie pracować...

          • 12 5

      • ciekawe... (5)

        Ciekawe ilu z nich "zhańbiło" się pracą, a ilu tylko przepija zasiłek...

        • 22 11

        • .......... (4)

          O jakim ty zasiłku piszesz, człowieku?. W Polsce nie ma praktycznie zasiłków dla kogokolwiek, a co najwyżej jałmużna na pół roku dla pozostającego bez pracy, bo jego pewnie miałeś na myśli pisząc swój komentarz. Ja nie korzystałem, ale pracuję w PUP, więc się orientuję. Takie są przepisy i tworzone ustawy by jak najmniej osób potrzebujących otrzymało dane świadczenia finansowe i opiekuńcze

          • 21 17

          • i dobrze, zasilki nie pomagaja nikomu

            • 18 10

          • (2)

            Mam na myśli tych którzy wolą dostać parę groszy za nic, niż pracować. Starczy na kilka winek lub tanich piwek. Jak ktoś chce dyskutować, że jest inaczej to niech w drodze do pracy zajrzy na tyły jakiegoś całodobowego i pozdrowi tam panów, którzy nie mają pracy i narzekają na za niskie zasiłki.

            • 10 3

            • (1)

              No tak, za 1700 brutto nakupują więcej win, masz rację

              • 4 3

              • No właśnie o tym piszę. Po co pracować jak można dostać coś za nic :D i jeszcze narzekać, że mało...

                • 11 4

    • tak leming jest ale ty zyjesz w matriksie jak zaczniesz myslec samodzielnie wazeliniarzu to zobaczysz

      • 13 19

    • 600 miliardów! (2)

      Na tyle PO zadłużyła. Dodatkowo 500 dostał z unii. Polska w ruinie? W tej chwili pięknieje Ala ten dług będziemy spłacać my i nasze dzieci! Brawo!

      • 12 22

      • to normalne, że się pozycza na inwestycje (1)

        można wziąć kredyt i kupić mieszkanie, albo całe życie biadolić jak niewygodnie dziadując kątem u mamusi

        • 5 5

        • to nie jest inwestycja

          te pieniądze nie idą na inwestycje tłuku... żebyś zrozumiał wyobraź sobie że marzy się tobie nowa praca, która da ci więcej pieniędzy a ty zaczynasz od zakupu mieszkania, samochodu i fajnych ciuchów bo w planie masz znalezienie lepszej pracy...
          zastanów się nad tym na przykładzie grecji, hiszpanii, cypru, islandii i na przeciwstawnym biegunie postaw irlandie - zobacz jak oni wydali pieniądze...

          • 4 3

    • (2)

      1 kiedy finsnsujesz budowy i zakupy z kredytow to przez pewien czas faktycznie moze wydawac sie ze jest dobrze. ale kazda krecha ma swoj limit!
      2 dobrze jest miec stale zrodlo przychodu, oszczedzac i racjonalnie wydawac kase. inwestycje finansowac w znacznym stopniu z nadwyzek.

      czy obecnie mamy do czynienia z sytuacja z punktu 1 czy 2 - ocen sam.

      • 12 10

      • punk 1 czy 2 (1)

        mamy do czynienia z inną sytuacją
        3. 60% kwoty zakupu to darowizna z UE, więc tylko 40% to koszt zakupu. Takiej okazji po 2022 roku już nie będzie, warto nawet zadłużyć się na te 40% bo później trzeba będzie zapłacić całe 100%

        • 28 4

        • "darowizna"

          heheheheheheheheheheehehehehehehehe

          • 3 3

    • dobrze zarządzane??? wywalić setki milionów z publicznych pieniędzy wymaga jakichkolwiek zdolności?? co jest z wami ludzie??!!!!

      • 8 17

    • te p.r. owiec

      Gdańsk jest jednym z najbogatszych miejsc w Polsce, jak byś spojrzał dalej niż koniec własnego nosa i własne podwórko to może byś zobaczył że jest dużo biedy, niesprawiedliwości i nierówności społecznej. Ale pewnie, najlepiej wybrać jedno z najbogatszych miast i mówić jak to jest cudownie :)

      • 3 4

    • hashtag ;)

      abstrahując od tematu - to bardzo mi się ostatnio podoba wkraczanie polityki w social media i te ich durne hasełka - jak tutaj podane "polska w ruinie"... A może #punktzwrotny :D???
      Do roboty się bierzcie politykiery zamiast w internetach hasełka rzucać.

      • 3 2

    • głupota nie boli

      artykuł "Tak wygląda polska bieda" na forsal_pl

      • 1 0

  • Nowe czyli stare dortmundy albo Pesy, które się co chwilę psują. (14)

    Nie lepiej kupić np. Bombardiery? W Gdańsku są od kilku lat i jest ich 3 tylko, a ani razu nie widziałem aby się popsuły.
    Kraków je ma i tylko chwali, a Pesy codziennie mają jakąś usterkę tak samo jak Dortmundy.

    • 65 152

    • Ta, wcale... Bombardiery to szmelc,w dodatku mają stopnie w środku. Lepiej wspierać polskie Pesy i Solarisy.

      • 79 14

    • Głos rozsądku (9)

      Tylko nie Pesy, która mają kilka miejsc do siedzenia. Nie dość, że mają niewystarczającą ilość miejsc siedzących, to jeszcze wiatr w nich hula.

      • 21 39

      • (3)

        liczba miejsc siedzących zależy od tego, kto zamawia. Producent produkuje, tak jak życzyło to sobie miasto.

        • 46 5

        • g*wno prawda.

          • 6 42

        • (1)

          Oczywista nieprawda - wystarczy trochę wyobraźni by stwierdzić, że po prostu nie da się zainstalować tyle miejsc siedzących w Pesach ile jest ich w Bombardierach.

          • 14 7

          • Bzdury piszesz

            Primo,porównuj modele porównywalnych typów,czyli jak bierzesz NGT6/NGT8,to porównuj z Twistem,a nie ze Swingiem; a Twist już może mieć (i ma) układ siedzeń 2+2 (masz nawet w śląskich Twistach i to mimo zastosowania w nich polskiego wytrycha na olewanie skrajni podczas budowy przystanków,czyli skosów; jak dasz prostą ścianę,to wszystko jest ładnie i wygodnie). Secundo: w Swingach i Jazzach TEŻ można montować więcej siedzeń (vide:Szczecin); my mamy wersję warszawską,a ona powstała niestety na życzenie zamawiającego,który działa w mieście z niewydolnym metrem.

            • 13 2

      • (4)

        "Za 46 używanych, ponad 25-letnich, tramwajów zapłaciliśmy 1,4 mln euro, czyli dziś ok. 6 mln zł. Dla porównania jedna Pesa kosztowała ok. 8,7 mln zł."

        Z punktu widzenia kosztów to był dobry interes. Podobno Niemcy zerwali umowę i zaprzestali sprzedaż tych starych tramwajów do Gdańska i naśladując sami zaczęli je remontować by służyły jeszcze niemieckim pasażerom.

        Pesa to tramwaje niepraktyczne, niewygodne, w środku ciasne pomimo pojedynczych siedzeń. Ogromne koła zlokalizowane nie w przegubach tylko w częściach gdzie przebywa najwięcej pasażerów sprawiają, że ich obudowa zajmuje sporą przestrzeń wewnątrz tramwaju i jest wąsko, a skośne siedzenia niewygodne.

        • 27 9

        • Co za głupoty...

          • 3 9

        • Co za głupoty... (2)

          Wiesz że dzwoni,tylko nie wiesz w którym kościele. Kontrakt z Dortmundu doszedł do końca (N8C nie mogły jeździć w tunelu,więc musieli sprzedać),cofnięta została umowa z Augsburgiem,bo raz że sami potrzebowali,dwa że zgłosiło się do nich Darmstadt (wzięli dwa wozy); w Darmstadt ostatnio byłem i podobno został z nich już tylko jeden przerobiony na techniczny,ale musi być gdzieś głęboko zakopany w hali na Boellenfalltor,bo żadnego nie widziałem.
          Pesy w środku ciasne... posłuchałbyś jak klną Bombardiery właśnie za przeładowanie siedzeniami; jak w tramwaju jest sto kilkadziesiąt osób,to zawsze będziesz odczuwać ciasnotę...

          • 12 4

          • .............cofnięta została umowa z Augsburgiem ??? (1)

            Takiej umowy nie było ;) Tramwaje z Augsburga były przystosowane do torowiska 1000 mm. A te dwa tramwaje których nie widziałeś .......... skocz do Elbląga. ;)

            • 4 2

            • Dogadywali się z Augsburgiem.

              A tor 1000mm to nie problem,bo mają sporo rezerwowych wózków do N8-ek. Do Elbląga poszły inne i sumaryczna ilość się zgadza,bo pierwotnie Gdańskowi planowali opchnąć 5 sztuk; do Darmstadt poszły 2 (jeden już złomowany,drugi jako techniczny),a do Elbląga w sumie 3.

              • 6 1

    • Ciemnogród woli g*wna zamiast porządnych tramwajów. (1)

      g*wna czyli mam na myśli Pesy i Dortmundy.
      Widać po ocenie Twojej opini, że chcą jeździć szajsem co się co chwilę psuje, a potem piszą "Dzień bez usterki jest dniem straconym"

      • 11 38

      • Dzień bez głupiego komentarza jest dla Ciebie jak widać też stracony...

        • 11 1

    • niech złożą ofertę i wystartują w przetargu, moze wygrają.

      btw. robią modele dwukierunkowe?

      • 13 0

  • Szkoda, że nie będzie ekspresów do kawy :( (8)

    Fajnie by było gdyby chociaż w nowych tramwajach oprócz klimy, co jest standardem, były też ładowarki do telefonów oraz ekspresy do kawy.

    • 50 30

    • Ponoć będzie 18 nowych tramwajów (2)

      Czy producentem będzie firma z Tajlandii?

      • 7 6

      • Za 3 lata czyli w 2018 r. mają być dopiero montowane ekspresy do kawy w tramwajch? (1)

        "15 pojazdów ma się pojawić na torowiskach w 2016 r., a dwa lata później kolejnych 18 sztuk."

        Nie da się wcześniej zamontować w tych 15 sztukach?
        W czym problem ?

        • 3 3

        • Ekspresów nie będzie, ale podwyżki biletów na mur beton.

          Kiedy info? Przyszły tydzień?

          • 2 1

    • ooo widzę,że mamy autobusy restauracyjne

      To dla mnie setę i coś na ząb a dla małej lody.

      • 12 0

    • a jak ktos sie poparzy

      Miasto placi odszkodowanie

      • 3 0

    • To żart czy twoja głupota, bo nie rozumiem

      • 0 0

    • I hak kuzniar będziesz ładować telefon tylko w tramwaju bo szkoda prądu w domu

      • 5 0

    • No i może jacuzzi

      i telewizory :)

      • 0 0

  • Wszystko przez tego Budynia, nowe tramwaje, nowe drogi, stadiony, teatry itp. Masakra normalnie. (14)

    • 163 71

    • leming ale ta wazelina to az na wymioty sie robi!! (2)

      • 29 47

      • kwa kwa

        • 3 2

      • A dzięki komu są inwestycje w Gdańsku? Myślicie ze to samo z nieba spadło?

        • 6 2

    • dodajmy takie cuda jak (1)

      1. odwrocony przystanek przed kaluza w sobieszewie
      2. lechu zbawca Polakow w oknie z widokiem na stocznie gdzie pracowalo 10 000 stoczniowcow
      3. rozjechany asphalt co wyglada jak stopiona magma na dworcu we wrzeszczu (rozumiem tego nie widac z samochodu)
      4. sprobuj umowic sie z lekarzem na najblizszy termin krotszy niz 3 tygodnie :)
      5. bilet tygodniowy metropolitalny
      6. dalej ...

      • 24 41

      • Moj Boze, teraz przejrzalem na oczy!

        Rzeczywiscie, wszystko co zostalo zrobione zle czy dobrze to pikus przy ODWROCONYM PRZYSTANKU!

        Dziekuje :* Jestes zbawca mej duszy. Bede sie za Ciebie modlil do koncas zycia.

        A teraz serio.

        Stary, serio? Odwrocona wiata jest na Twoim miejscu numer 1 przy wyliczaniu bledow Adamowicza?

        Abstrahujac od tego, ze to rozsadne rozwiazanie, ktore mozna spotkac nie tylko na wyspie Sobieszewskiej, naprawde to pitola. Sprawa ktora latwo (nomen omen) odwrocic, nie niszczy miasta, rozwiazuje skutki problemu.

        I potem punkt 6 mnie rozbraja takze. Zatem masz tylko 4 punkty. Pozostale tez naciagane w kwestii oskarzania prezydenta miasta (pkt. 3 moze byc zrzucony na niego, ale co on ma do 2 i 4).

        Ad 2: w remontowej z tego, co slyszalem pracuja i maja sie dobrze. Moze to jednak wina zarzadzania i pracownikow, ze firma upadla, a nie prezydenta.

        • 41 7

    • dodaj do tego rozpadające się zabytki (2)

      • 12 11

      • W którym miejscu się rozpadają? Bo widzę same inwestycje i remonty (1)

        • 4 5

        • to zdejmij różowe okulary

          Dolna brama,Kamienna grodza,Biskupia górka,wielki młyn,Dworek fischera-mało?

          • 3 1

    • masz rację

      Szczególnie te drogi na Olszynce. Dziwię się, że ludzie nie podali do sądu miasta za taki stan rzeczy.

      • 11 6

    • tak tak, z czynszu oplaca

      • 1 0

    • lol ;)

      to nie dzieki budyniowi tylko - MIMO RZĄDÓW BUDYNIA. Nie mydlmy ludziom oczu, że jakikolwiek sukces w polsce to zasługa klasy politycznej. Wszystko to co mamy sami sobie zawdzięczamy! Politycy nie zrobili dla nas absolutnie nic. Każdy z tych patałachów mógłby być zastąpiony kotem, psem lub krową i wyszłoby dokładnie na to samo.

      • 4 4

    • nie ironizuj

      takiego nieudacznika z biskupiego nadania to nigdzie nie znajdziesz.

      • 3 1

    • zgadza się MASAKRA - wydał miliardy nie swoich, a publicznych (oraz pożyczonych) pieniędzy na dziwaczne i megalomańskie inwestycje.

      • 1 0

    • zadłużenie Gdańska

      A Gdańsk jeszcze bardziej będzie zadłużony, a kto za to zapłaci ? mieszkańcy, oczywiście głównie przez podwyżki czynszu za mieszkania , i w inne sposoby które dotkną jeszcze bardziej tych najuboższych.

      • 1 1

  • (1)

    Oby w tym ustawionym przetargu wygrała Pesa, będę zaskoczony :)

    • 15 37

    • Ostatnio do Olsztyna trafiły Solarisy z Poznania. Też fajne tramwaje. Pesa nie jest takim oczywistym wyborem.

      • 2 0

  • Tak a wcześnie nakupowali niepotrzebnie niemieckiego złomu!! (10)

    Teraz się okazuje ze jednak jakimś cudem kasa się znalazła ciekawe, że to akurat po przegranej PO. Jeszce trochę i się okaże ze i park wodny będą budować :)
    Dla przypomnienia kłamstwa PO Budyniolandii, nie ma kasy na nowe tramwaje i nie będzie. Nie ma kasy na nowe autobusy i nie będzie! Teraz jak to zawsze w PO jakimś cudem kasa się znalazła!! Ambitne plany? Warszawa chce kupic 5 razy więcej, więc jednak jest. Konferencji - debaty czyli bankiet tylko dla znajomych królika jak zawsze! Tramwaj jest jak zawsze najbardziej kosztowną linią, położenie torów, pasy zieleni, itp. Ale oto właśnie chodzi by wydać najwięcej kasy i najwięcej przestrzeni zmarnować. A autobusy tu nie mogli się nie skompromitować, bo jak podali jak zawsze ma to być najniższy standard czyli kolejne mietki z Turcji od znajomego Zasady!! Bo na kupowaniu polskich autobusów elektrycznych czy na gaz to niedostali by w łapę!!

    • 41 117

    • Złom z niemiec też się przyda na jeszcze nieodręmontowane trasy gdizie nowych szkoda do czasu remontu.

      • 8 5

    • dortmundy to dla mieszkańców 3 klasy

      Stogi,Przeróbka,Dolne Miasto,Nowy Port.

      • 2 10

    • odstaw psychotropy (2)

      • 6 2

      • a ty leming wazeline :) (1)

        • 3 5

        • na zasilku siedzisz to sobie słownik ortograficzny poczytaj, jakąs ksiazke

          to moze jeszcze jakiegos innego słowa sie nauczysz oprocz jednego - leming

          • 2 0

    • Nie mylmy pojęć. Rządzący Gdańskiem skutecznie poprawiają stan pojazdów komunikacji miejskiej i choć ja bym to zrobił dużo lepiej hehe ale tutaj nie narzekajmy. Czym innym niepopieranie PO jako formacji. Powodów "sto":
      1) Afera taśmowa
      2) Afera hazardowa
      3) Afera wyciągowa
      4) Afera stadionowa
      5) Afera autostradowa
      6) Afera stoczniowa
      7) Afera AmberGold
      8) Afera Elewarru
      9) Afera z informatyzacją MSW
      10) Afera z budową gazoportu w Świnoujściu oraz dostawami gazu z Kataru
      11) Afera z budową elektrowni atomowej (od 5 lat trwa "wybieranie" jej lokalizacji, a kasa dla zarządów specjalnych spółek leci)
      12) Afera z opóźnieniem publikacji przez Rządowe Centrum Legislacji ustawy o rajach podatkowych
      13) Grabież Polakom połowy oszczędności emerytalnych zgromadzonych w OFE (153 mld zł)
      14) Wydłużenie obowiązku pracy (wieku emerytalnego) o 7 lat u kobiet i 2 lata u mężczyzn
      15) Rozrost biurokracji (sto tysięcy nowych etatów)
      16) Drastyczny wzrost zadłużenia kraju (z 530 mld zł do blisko 1 bln zł)
      17) Podniesienie VAT-u na wszystko
      18) Podwyższenie o 1/3 składki rentowej (ZUS) dla przedsiębiorców
      19) Zamrożenie na 8 lat kwoty wolnej od podatku, kwot uzyskania przychodu oraz progów podatkowych
      20) Podniesienie akcyzy na paliwo
      21) Likwidacja ulg podatkowych (budowlana, internetowa)
      22) Zmniejszenie o 1/3 zasiłku pogrzebowego
      23) Wprowadzenie nowego podatku paliwowego - tzw. opłaty zapasowej
      24) Nałożenie na Lasy Państwowe haraczu w postaci podatku od przychodu (a nie dochodu!)
      25) Prace nad wprowadzeniem podatku smartfonowego i tabletowego
      26) Prace nad wprowadzeniem podatku audiowizualnego
      27) Przyjęcie zabójczego dla polskiej gospodarki pakietu klimatycznego
      28) Zgoda na wprowadzenie do Polski GMO
      29) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu dostępu obywateli do informacji publicznej
      30) Przyjęcie ustawy o ograniczeniu wolności zgromadzeń
      31) Przyjęcie ustawy o "bratniej pomocy" (tzw. ustawa 1066)
      32) Spuszczenie w sejmowym klozecie kilku milionów podpisów złożonych pod obywatelskimi inicjatywami referendalno-ustawodawczymi
      33) Utajnienie raportu o nieprawidłowościach w ZUS do jakich doszło w latach 2008 - 2013
      34) Próba nocnej zmiany Konstytucji RP, która umożliwiłaby sprzedaż Lasów Państwowych
      35) Doprowadzenie do tragicznego stanu publicznej służby zdrowia (czekanie po kilka lat na wizytę u lekarza specjalisty)
      36) Podpisanie z Rosją niekorzystnej umowy gazowej (najdroższy gaz w Europie)
      37) Blisko 3-letni paraliż legislacyjny w sprawie wydobywania gazu łupkowego
      38) Drenaż Funduszu Rezerwy Demograficznej
      39) Wyprzedaż majątku narodowego za ponad 65 mld zł (w tym spółek strategicznych takich jak Azoty Tarnów);
      40) Ograniczenie potencjału militarnego
      41) Brak przemyślanej i suwerennej polityki zagranicznej
      42) Wszechobecny nepotyzm i kolesiostwo (tysiące stanowisk opłacanych z publicznej kasy dla platformianych kolesi)

      • 9 10

    • Jak widać PO sie napracowała by nakraś podatków (1)

      • 2 2

      • Co za ignorant albo kłamca ?

        • 0 3

    • Nie gamoniu,to po prostu nowa perspektywa środków unijnych!

      Właśnie zaczynamy perspektywę unijną 2014-20: nowe projekty,nowe dofinansowania... Zaczyna coś świtać w główce?

      • 3 2

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz.

      • 5 1

  • Nowe autobusy - aby tylko ekologiczne jak w innych miastach europejskich. (13)

    Najlepiej na gaz albo elektryczne z polskiej fabryki Pesa.
    Nie truć mieszkańców, dość tego!!!

    • 50 45

    • (2)

      autobusy z Pesy?

      • 20 4

      • To może Solaris!!! (1)

        • 9 2

        • Może Ursus?

          • 1 1

    • PESA nie robi autobusów kolego (2)

      • 16 4

      • (1)

        A Solaris może być koleżanko????

        • 8 4

        • Jak najbardziej może być chociaż..

          Solaris próbuje budować tramwaje to i Pesa mogłaby np wykupić po sąsiedzku Solbusa i też wejść w ten rynek. Ewentualnie połączyć się z Solarisem choć póki co nie jest to konieczne i nie wiadomo czy przyniosłoby oczekiwane korzyści a poza tym najpierw firmy muszą przejąć dzieciaki - w Solarisie do tego bliżej, w PESIE póki co się nie zapowiada.

          • 0 0

    • albo hybrydowe :)

      • 5 1

    • niestety ale juz w tekscie pisze ze bedą to zatruwajace nas diesle !!

      • 6 7

    • Przy normie Euro 6?

      To nie wiem czy zwykły stary sprowadzony z Niemiec 15-letni merol czy Passat nie zatruwa bardziej będąc samochodem osobowym.

      • 14 4

    • bardziej cie truje sąsiad z domku obok (3)

      który nocami pali w piecu śmieci

      • 15 3

      • Codziennie autobusy spalają tony ropy, tymi truciznami oddychmy my mieszkańcy Gdańska (2)

        Jesteśmy truci bez przerwy dzień PO dniu, do tego dochodzą trucizny z portservisu od lat Budyń nic z tym nie robi - efektem jest drugi najwyższy wskaźnik zachorowań na nowotwory w Polsce !!!

        • 6 13

        • założe się, że sam mach kopcącego blachosmroda, a może i ze dwa

          więc przestań tu lamentować

          • 7 5

        • Codziennie po Gdańsku jeździ jakieś 200 autobusów i ok. 250 tys. samochodów osobowych, więc sam sobie odpowiedz co tu najbardziej truje.

          • 5 1

  • Jeżeli Lisicki mówi że coś jest dobre to przeważnie naprawdę jest zupełnie odwrotnie. (5)

    W końcu obecna fuchę ma nie przez wysiłek, awanse i osiągnięcia tylko jako bezpieczną przystań po wysłużeniu u Budynia i platformy więc jego fachowość jest zapewne niepodważalna.
    Wszystko fajnie wygląda tylko po co doprowadzać tramwaje do obwodnicy i utrzymywać te linie za miliardy złotych skoro w Gdańsku znacznie bliżej centrum miasta tyle miejsca jest niewykorzystane.

    Podróż tramwajem z Jabłoniowej na Żabiankę (z jednego końca miasta na drugi) stanie się możliwa ale czy sensowna (16-17 km tramwajem)?

    • 57 32

    • to jest świetny plan (1)

      drogi, szkoły, szpitale - wszystko budujmy nie tam gdzie jest potrzebne, ale tam gdzie jest miejsce ;)

      • 12 5

      • Niewiele wiesz na ten temat, ale gardłować potrafisz

        • 3 3

    • A słyszałeś że ludzie często jeżdżą daną linią na określonym odcinku?

      Nikt raczej nie będzie jechał od Jabłoniowej do Żabianki,co nie znaczy że zapełnienie będzie małe...

      • 5 2

    • Przez politechniczną będzie znacznie bliżej ignorancie jeden

      • 5 3

    • Niewykorzystane miejsca bliżej centrum kosztują takie pieniądze, że ci, którzy kupią tam mieszkanie (czy raczej apartament, bo to brzmi!) z pewnością nie jeżdżą tramwajami.

      • 1 2

  • Hybrydowe, dobry żart. (5)

    Tylko kto to będzie naprawiał. Do tej pory nie potrafią naprawić prostych rzeczy a co dopiero hybrydę. Pan Lisicki jeszcze o wielu rzeczach nie wie.

    • 64 26

    • Hybrydowe się nie psują i nie potrzeba tylu przeglądów i napraw co w dislach (1)

      Hybrydowe Toyoty są najbardziej niezawodnymi samochodami na świecie

      • 5 15

      • A ta hybryda to na co jedzie?

        Autobus benzyniak? Przecież to też będzie diesel.

        • 4 0

    • biaoruski harcerz z RP ( za Dziennikiem Bałtyckim z dawnych lat ) (2)

      zna sie na wszystkim:
      - wie jak spiewać piosenki opozycyjno/patriotyczne od kołyski
      - wie jak budować ca. 1 rok i już miał uprawnienia budowlane (na min 2 dla zwykłego inżyniera)
      - wie jak zarządzać spółdzielnią mieszkaniową, półmilionowym miastem i komunikacją w tymże
      jednym słowem człowiek renesansu !!!!

      • 6 2

      • dobra szydera nie jest zła

        • 3 0

      • Przede wszystkim wie, jak z swoim kolegami z MART-u wydębić na rzecz SM Nowiec wpierw działek na Nowcu a następnie po sprzedaniu większości terenu INPRO, zamienić najgorszą z działek jaką sobie zostawili, na działki Strzelecka 7B i Kartuska 5 i domagając się jeszcze (bardzo skutecznie) w sądzie, ponad 4 mln odszkodowania.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane