• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Wiele było ostatnio oburzenia z pokolenia chowu bezstresowego ze emeryci o lasce zajmują im miejsca siedzące (14)

    to proponuje wprowadzić bilety normalne na miejsca siedzące i ulgowe na stojące.Skoro jestes my juz skazani na bezmózgowców co niemaja do nikogo szacunku a kultura jest im obca.To bilety załatwia sprawe!!Normalny na siedzace ulgowy na stojące:)Jesli sie zdecydujesz usiąsc to a wczesniej stałes to musisz skasowac dodatkowy bilet:) mozna tez pomalowac połowe miejsc wa wagonie na inny kolor by było wiadomo ze jest on tylko dla inwalidów,kobiet w ciazy i emerytów .Ale kto by tego pilnował??? Najlepsze sa bilety chcesz siedziec to plac.a dla emerytów naturalnie ulga na siedzace miejsca!

    • 30 50

    • (2)

      emerytow, rencistow, studentow, dzieci, bezdombych, flejtuchow, brudasow, zapomniales o kilku...

      najlepsze to sa te stare babunie co potrafia stac 1h przy warzywniaku plotkujac, a nie wystoi 1 przystanku...
      z reszta na miejsce trzeba zasluzyc, nie nie wymagac, bo tak...

      typowe lewicowe myslenie napisane pewnie przez mochera z PiSu...

      • 17 20

      • myślę, że nawet Korwin-Mikke ustępuje miejsca starszym. (1)

        To nie jest element ekonomii tylko dobrego wychowania.

        • 22 3

        • no wlasnie to powiedz to tym babciom, ktore od kazdego wymagaja by sie im miejsce ustapilo,
          i to jak chamsko i zlosliwie, jak ich nie zauwazysz czy nie ustapisz, bo akurat nie mozesz...

          • 0 0

    • Dopóki nie podłączyli mi internetu niewiedziałem jak wielu idiotów jest w tym kraju.Ale wy nimi nie jestescie tylko burakami pół mózgowcami których trzeba żałować i dziekuje za te minusiki własnie oto chodziło byscie pokazali ilu was jest ale i tak sie zawiodłem ze tam mało .wiec moze niejest tak wielu tych gówniarzy .Nigdy nie wymagałem by mi dziekowano za ustapienie miejsca bo to robie z automatu tak samo jak otwieram dzwi komus tak samo i niemam czasu sie zastaanwiac ze własnie zrobiłem uprzejmość jakiemus burakowi .

      • 2 0

    • Zwasze ustepuje starszym osobą (6)

      Tylko jak patrze na te babunie które jeżdząc za darmo patrzą na Ciebie jak na intruza bo najlepiej powinieneś skasować bilet i biec za tramwajem. Tramwaje tyko dla emertytów. Niejednokrotnie kiedy ustapie babci lub dziadkowi to nawet małego dziękuje nie usłysze, bo wsiadają powinienem stać a nie zajmować miejsca, które należą się tylko emerytom. Młody człowiek, tez może być schorowany bardziej niż babcia. Niech tylko Rydzyk krzyknie protest to 10 km pieszo każdy będzie zpierdzielał i bez narzekania. Poprostu to jest napinka starszych ludzi, ze młodzież teraz taka i owaka. Są ludzie dobrze wychowani iżle tak jak i starsi ludzie normalni i zgryzliwi!

      • 23 12

      • Ja w twoim wieku to nawet nie siadałem jak były wolne miejsca, bo i tak musiałbym za chwilę ustępować starszym. A jeździłem codziennie od 14-go roku życia. I tak było dopóki nie przeszedłem na emeryturę po 46 latach pracy. A dzisiaj niektórzy patrzą na mnie wilkiem jak od czasu do czasu muszę skorzystać z transportu publicznego. Mógłbym kupić auto, ale po cholerę mi w tym wieku stać w korkach i udawać że, jestem kimś lepszym. A i tak co niektórzy pyszczą aby starszym ludziom zabierać prawa jazdy, bo niby za wolno jeżdżą. Nawet nie wyobrażacie sobie w jakich warunkach ludzie dojeżdżali do szkół i do pracy, jak sardynki w puszkach. A ilu straciło w tym czasie życie, wisząc na stopniach i nie zauważyli drzewa przy torowisku. Albo samochód przejeżdżając ściągał takie winogronka i co?- szpital. Takie to były czasy. Jeździcie sobie w cieplutkich tramwajach i narzekacie. Wtedy to tylko motorniczy i konduktor dostawali kożuchy z niedźwiedzia a pasażerowie trzęśli się jak by byli w lodówce. Tak było, ale dziś to już mało kto to pamięta.

        • 7 0

      • a co to jest "starszym osobą"??? (2)

        Po jakiemu to?

        • 9 3

        • Jak już poprawiasz to

          KTO to jest a nie CO to jest!!!!!!

          • 1 1

        • Jak już to "czym/kim są"

          • 4 0

      • (1)

        Ludzie dobrze wychowani pisząc o osobach duchownych umieszczają przed imieniem i nazwiskiem "o." lub "ks.", tak jak tutaj powinno być o. Rydzyk.

        • 2 11

        • Raczej h. Rydzyk

          od heretyk, albo b. Rydzyk, od biznesmen. Bo duchowny to z niego żaden.

          • 11 1

    • Na chodniku też wydzielisz ścieżkę dla kobiet w ciąży?...

      • 9 2

    • a jak zabraknie miejsc siedzących mózgowcu :)

      • 4 2

    • Ja ci zafunduję bilet,na Kamczatkę ,w jedną stronę,

      będzie o jednego głąba mniej,w tym pięknym kraju.

      • 5 9

  • Bomby (3)

    Te Niemieckie tramwaje, to najgorsze tramwajew na świecie. Ja już wole jeździć tymi starymi 105Na, przynajmniej miejsca jest więcej i nie trzeba sie gapić na ludzi siedzących naprzeciwko :/

    • 6 3

    • a ja nie wsiąde do 105-tki bo jestem niepełnosprawny i dormunt jest przynajmniej niski

      a ja nie wsiądę do 105-tki bo jestem niepełnosprawny i Dortmund jest przynajmniej niski

      • 0 0

    • bo to nawiedzony trol jest

      • 1 1

    • a wlasnie

      chcialem powiedziec ze to jest fajna sprawa taki tramwaj z siedzeniami naprzeciwko, mozna np zagadac dziewczyne :)
      moze ty sie boisz ludzi??

      • 2 1

  • fajnie jak będzie solaris tramino bo jest szybszy od pessy i solaris tramino jest wygodny tak jak autobus solaris

    fajnie jak będzie solaris tra-mino bo jest szybszy od Pesy i również 2 stron ny jak Dortmund tylko że solaris tra-mino jest wygodny tak jak autobus solaris

    • 2 0

  • A może zróbmy to sami? (1)

    Gdzieś po Trójmieście rozrzuceni są specjaliści po zlikwidowanych stoczniach, spece od ciężkich maszyn elektrycznych, od wind kotwicznych, napędów elektrycznych, pneumatyki, hydrauliki, automatyki, spawacze, blacharze, tokarze, frezerzy, szlifierze, montażyści, wyszkoleni dla potrzeb budowy statków, sprawdzonych przez towarzystwa klasyfikacyjne. Myślę, że na terenie stoczni znajdzie się nawet miejsce na taką fabrykę, chociażby były COPIK, siedem hektarów pod dachem z pełną infrastrukturą!?
    Dodatkowo przypominam, że kiedyś w stoczni budowano tramwaje, montowano lokomotywy i ciągniki a było to na początku organizowania życia tej stoczni. Warto o tym pomyśleć, jak zrobiono to w Poznaniu czy w Bydgoszczy. Podobno zmagamy się z bezrobociem?
    Na miejscu jest Politechnika, szereg szkół zawodowych z możliwością szybkiego uzupełniania brakującej kadry zawodowej, czy na powstanie gdańskiej BEFY, lub poznańskiego SOLARISA musimy czekać sto lat?
    W 1945r, po tragicznych dniach wojny, po olbrzymich zniszczeniach, przy braku kadry udało się uruchomić najbardziej skomplikowany przemysł jakim jest budownictwo okrętowe, a w obecnych czasach, w XX! wieku, musimy kupować przechodzone Dortmundy?!

    • 2 1

    • i tak na gadaniu sie skonczy

      to nie ma sensu

      • 0 0

  • heh (2)

    Po pierwsze : na Stogi? - po co?? żeby straciły szyby, albo ktoś znowu do nich strzelał...? wybacz mój drogi, nie z Naszych pieniędzy!

    Po drugie : może zachowam się nie typowo po polsku, ale ciesze się że będzie cokolwiek nowego. Nie pytam za ile, skąd, jak, dlaczego i kto komu zapłaci.... WAŻNE ŻE COŚ SIĘ ZMIENIA i nie będę musiał patrzeć na kanciaste Konstale i tego typu wynalazki....

    Po trzecie : nie wiem dlaczego narzekacie, mnie się po Gdańsku dobrze jeździ, i nie patrze na to czy tramwaj nazywa się po niemiecki, włosku czy chińsku - no może oprócz tego ostatniego :) ważne że cokolwiek robią i jest jakaś zmiana....

    Jak patrze na Gdańskie autobusy i tramawaje, to jestem dumny że mamy taka flotę - patrząc np na Śląsk, Szczecin i inne tego typu archetypy :))

    • 14 11

    • piotras2216, marne masz pojęcie o Stogach. Bardzo marne.
      Prosimy, nie przyjeżdżaj na naszą plażę, bubków na niej nam nie potrzeba.

      • 0 0

    • Zamień się z żoną fotelami, na jakich siadacie przed telewizorem. Też COŚ się zmieni.

      • 2 2

  • (1)

    Może jakieś nowe tramwaje na Stogi , chyba czas najwyższy

    • 8 1

    • Władze miasta, ZDiZ i ZTM/ZKM mają Stogi w d... w czterech literach

      • 1 0

  • Złom z Niemeic nie sprowadzać!!

    • 3 1

  • Tylko PESA Swing.

    • 3 0

  • Ale fajnie mieszkam w tej dziurze Kassel (3)

    I mam nawet dojścia to KVG-NVV także jak by co to mogę tam do nich podjechać i jeszcze co do ceny trochę z nimi ponegocjować.
    Pozdrawiam ZKM i Trójmiasto.

    Ps: zdjęcie N8C jest wykonane w Kassel na Fridrich Ebert Straße

    • 6 5

    • Do Dugi

      A z kim chcesz podyskutowac na temat ceny??? To nie jest wlasnosc tej firmy.Tramwaje te są wzięte przez firme KVG-NVV w leasing amerykanski.Wlasnicielem tych 16 Nuewagów jest firma ze Szwecji.Niemcy kombunuja szybko kase ,żeby je wykupic i troszke na nich zarobic przy sprzedaży.I gdzie ten słynny niemiecki ornung???? Mają tam niezły burdel w tym archeo!!!

      • 1 0

    • nie Fridrich a Friedrich kolego

      • 3 0

    • Podjechac tak,ale ponegocjowac to po jakiemu ?

      • 1 0

  • zlodzieje (9)

    jak znam zycie i polskie realia to ktos za lapowki kupi niemiecki zlom,zamiast kupic polskie pesy ;p
    moze troszke drozej by wyszlo ale taniej w ekspluatacji
    tyle ze w takim wypadku lapoweki nie dostana ...

    • 44 95

    • (3)

      Troszkę drożej? chyba 10x drożej. Zobacz ja te twoje cudowne pesy wyglądają po 2 latach, potem wejdź w kanał i zobacz ja wygląda podwozie.
      A pomyśl jak będą wyglądać w wieku "helmutów"... nawet wspomnienia po nich nie będzie.

      • 28 6

      • Nie masz pojecia jak wyglada podwozie pesy!!!

        • 1 0

      • "helmutów"? (1)

        Tramwaje N8C to nie "helmuty".....
        Najpierw sprawdź o czym piszesz, zanim skomentujesz....

        • 6 8

        • helmuty, helmuty tak się u nas w firmie na nie mów, na nie czyli N8C(MF-1).

          Nie znasz żargonu to się nie nakręcaj.

          • 11 2

    • Te 16 niemieckich złomków będzie w cenie jednej pesy.

      Więc się opłacać może.

      • 2 1

    • Niemeickie trmwaje sa za drogie w eksploaacji

      Mają już taki przebieg, że stale się psują. Awaria goni awarię, jest gorzej niż w 105..

      • 3 8

    • nie oceniaj (1)

      innych po sobie

      • 7 1

      • on nie ocenia innych po sobie, tylko po twojej rodzinie ;)

        • 2 2

    • oj tam niecale 5 baniek, za 16 tramwajow, podczas gdy 1 z pesy to prawie 9mln... ewidentnie warto by wziac te 16 tramwai. To po 300tysiecy za jeden pojazd.

      • 30 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane