• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepsze tramwaje sa szwajcarskie , austriackie i usa !!! Malo wiecie o tramwajach i dlatego szmelc jezdzi (2)

    Ta wasza pesa i znajomosc technologi swiata jest zerowa .

    • 6 5

    • Bredzisz, najlepsze są tramwaje Izraelskie, wchodzisz z gotówką a wysiadasz...

      z długiem.

      • 4 1

    • a w USA produkują tramwaje?

      ja wiem, ze zamawiają w Europie - włochy, niemcy, nawet czesi dla nich produkują

      • 0 0

  • Jak nazwiemy nowe nabytki? (3)

    jakie jeszcze mamy w Gdańsku zasłużone niemieckie nazwiska?

    • 8 3

    • lech walesa

      albo jozef bak

      • 1 1

    • Kasselringi? (1)

      • 0 1

      • Junkers

        • 1 1

  • najgorsze dortmundy (3)

    ludzie stloczeni przy wejsciach, wysokie, siedzenia waskie - po prostu do niczego

    • 11 6

    • ale tańsze i w tym rzecz

      • 1 1

    • (1)

      Ludzie stłoczeni??
      TO WYTŁUMACZ "tym ludziom" żeby nie zastawiali swoimi tyłkami przejścia i przesuwali się w miarę napełnianai pojazdu, i dodam jeszcze by byli uprzejmi i nie poburkiwali gdy prosisz ich o posunięcie się...
      TO NIE WINA TRAMWAJÓW tylko braku :rozumu" u pasażerów.... Zresztą podobnie jest w SKM...
      Wszyscy stoja w przejściu, nie ważne czy jedzie 1 przystanek czy 15, i tak zajmuje miejśce " na wylocie"....

      • 9 1

      • braku rozumu u pasażerów.... toć to całe sedno tego co się w Gdańsku dzieje... No można jeszcze dodać brak tego samego w ZTM.

        • 2 1

  • (1)

    Może jakieś nowe tramwaje na Stogi , chyba czas najwyższy

    • 8 1

    • Władze miasta, ZDiZ i ZTM/ZKM mają Stogi w d... w czterech literach

      • 1 0

  • ZGODA

    Jeden warunek. Muszą mieć podgrzewane siedziska.
    I stewarda na pokładzie

    • 8 0

  • Po co monitoring, jak i tak gdy trzeba coś sprawdzić to okazuje się że film został skasowany

    tak jak w przypadku kontrowersji związanych z kontrolerami

    • 12 2

  • heh (2)

    Po pierwsze : na Stogi? - po co?? żeby straciły szyby, albo ktoś znowu do nich strzelał...? wybacz mój drogi, nie z Naszych pieniędzy!

    Po drugie : może zachowam się nie typowo po polsku, ale ciesze się że będzie cokolwiek nowego. Nie pytam za ile, skąd, jak, dlaczego i kto komu zapłaci.... WAŻNE ŻE COŚ SIĘ ZMIENIA i nie będę musiał patrzeć na kanciaste Konstale i tego typu wynalazki....

    Po trzecie : nie wiem dlaczego narzekacie, mnie się po Gdańsku dobrze jeździ, i nie patrze na to czy tramwaj nazywa się po niemiecki, włosku czy chińsku - no może oprócz tego ostatniego :) ważne że cokolwiek robią i jest jakaś zmiana....

    Jak patrze na Gdańskie autobusy i tramawaje, to jestem dumny że mamy taka flotę - patrząc np na Śląsk, Szczecin i inne tego typu archetypy :))

    • 14 11

    • Zamień się z żoną fotelami, na jakich siadacie przed telewizorem. Też COŚ się zmieni.

      • 2 2

    • piotras2216, marne masz pojęcie o Stogach. Bardzo marne.
      Prosimy, nie przyjeżdżaj na naszą plażę, bubków na niej nam nie potrzeba.

      • 0 0

  • siedzenia

    muszą być siedzenia z tworzywa sztucznego łatwe do wyczyszczenia, ja nie siadam bo są brudne i siadają kloszardzi obszczani

    • 10 0

  • siedzenia z tworzywa koniecznie

    bo nie siadamy na miękkie pooblewane i obsikane

    • 10 0

  • Podobno aktualnie najlepsze tramwaje sa w Portugalii, Hiszpanii i Australii ! (2)

    Nie mam pojecia jakie to marki i gdzie byly wyprodukowane ale milosnicy tramwajowi twierdza ze tam sa najpiekniejsze , najnowoczesniejsze i aktualnie najlepsze wiec moze tym sie kierowac. Australia jest daleko ale Portugalia czy Hiszpania dosyc blisko . Chyba do naszych celow gorskich :) lepsze by byly te Australijskie . Przytaczam tylko opinie milosnikow tego tematu z jakichs forow tramwajowych ale faktycznie na fotkach te Portugalskie i Hiszpanskie to cacka na szynach.

    • 1 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • jezdzilem w Barcelonie i...pesy lepsze

      naprawdę nie ma się czego wstydzić,

      oprócz taryf. w Barcelonie na tym samym bilecie
      jadę metrem, tramwajem, autobusem... a tu?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane