• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce kupić pięć nowych tramwajów

Michał Stąporek
12 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Pięć nowych tramwajów ma trafić do Gdańska do końca przyszłego roku. Mają zawracać bez pętli i pokonywać najbardziej strome trasy.



Pojazdy mają być w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe. Dzięki temu będą mogły obsługiwać zarówno linie bez klasycznej pętli (jak np. projektowana linia tramwajowa na Morenę), jak i jeździć po liniach zamkniętych z powodu awarii lub remontu (jak obecnie na ul. Marynarki Polskiej).

Nowe tramwaje będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc., czyli będą mogły obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu - trasy na Chełm, Łostowice, Morenę.

Pojazdy będą musiały pomieścić co najmniej 250 osób, w tym przynajmniej 28 na miejscach siedzących. Jak ten wymóg wypada na tle tramwajów dotychczas jeżdżących po Gdańsku? W Pesach Swing, których w Gdańsku jest 35, mieści się 245 pasażerów, w tym 40 na siedzeniach. Z kolei do każdego z trzech Bombardierów Flexity Classic zmieści się raptem 178 pasażerów, za to aż 76 na miejscach siedzących. Pomiędzy tymi modelami można umieścić wyremontowane Dortmundy N8C, które mieszczą po 226 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących.

W każdym tramwaju ma być monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego.

Przetarg ZKM obejmuje tramwaje o długości do 32,5 m. Będą to pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem.

Przetarg jest dwuetapowy. Do pierwszego etapu będą się mogli zgłosić wszyscy zainteresowani producenci tramwajów. Jeśli ta grupa będzie liczna, zostanie z niej wyłoniona piątka producentów, którzy zostaną poproszeni o złożenie ostatecznych ofert.

Ile mogą kosztować nowe tramwaje? Trudno powiedzieć, ponieważ cena zależy od wielu czynników, także takich jak wielkość zamówienia. W przypadku Gdańska nie jest ona imponująca. Gdy w 2007 roku ZKM Gdańsk kupił trzy tramwaje typu Bombardier zapłacił za nie po ok. 7 mln zł. Jednak już dwa lata później kupowaliśmy 35 Swingów z Pesy po ok. 8,7 mln zł.

Twój ulubiony tramwaj to:

Ponieważ w przetargach zamawiający mają różne oczekiwania (nie tylko co do konfiguracji tramwaju, ale i pakietu usług dodatkowych, jak np. czasu trwania gwarancji), podobne tramwaje proponowane w podobnym okresie mogą się wyraźnie różnić ceną. W październiku 2012 roku Szczecin kupił jeden tramwaj od bydgoskiej Pesy za 6,8 mln zł (22 wozy za 150 mln zł). Jednak w styczniu 2013 w Warszawie rozstrzygnięto przetarg, który także wygrała Pesa oferując 380 mln za 45 tramwajów, czyli po 8,4 mln zł za sztukę. Te tramwaje są właśnie dwukierunkowe, czyli takie, jakich potrzebuje Gdańsk.

Biorąc to pod uwagę, można zakładać, że ZKM musi przygotować na pięć wozów sporo ponad 40 mln zł. Tymczasem firma ma do wydania na ten cel ok. 48 mln zł. Tramwaje mają przyjechać do Gdańska do grudnia 2014 r.

Kupno pięciu nowych tramwajów nie zmienia planów ZKM, który cały czas stara się o kupno 16 używanych tramwajów typu N8C z Kassel. Jest na nie w stanie wydać w sumie ok. 4,2 mln zł. Licytacja tych pojazdów odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w lutym.

Obecnie we flocie tramwajowej ZKM jest ponad 100 składów tramwajowych. 75 proc. floty tramwajowej to pojazdy niskopodłogowe i z częścią niskopodłogową.

Film archiwalny

Pod koniec 2011 r. do Gdańska przyjechała ostatnia, 35. Pesa kupiona w ramach przetargu zorganizowanego w 2009 roku.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaje w całym Trójmieście

    Na dobry początek linia tramwajowa z pętli Jelitkowo wzdłuż plaży w kierunku Sopotu.

    Solaris Tramino - tramwaj który uznawany jest już za polski super-produkt wkracza i na rynki zagraniczne!

    • 1 1

  • Obiecanki cacanki

    Najpierw kupić a potem się chwalić. Nie odwrotnie! Dość nam naobiecywano.....

    • 2 2

  • wyburzyć pusty stadion i juz co roku mamy zaoszczędzone 30milionów

    a za te kase spokojnie mozna kupic wiele nowych tramwajów!

    • 4 3

  • Nie kupujcie tych używanych dortmundów.

    W Niemczech pewnie dają radę, bo tam każdy dziadek ma samochód i w tramwajach pustki, u nas jest mega ciasno, ciężko do tramwaju, wejść, wyjść, skasować bilet. Dortumundy = dramat.

    • 5 4

  • Tylko PESA Swing.

    • 3 0

  • Złom z Niemeic nie sprowadzać!!

    • 3 1

  • A może zróbmy to sami? (1)

    Gdzieś po Trójmieście rozrzuceni są specjaliści po zlikwidowanych stoczniach, spece od ciężkich maszyn elektrycznych, od wind kotwicznych, napędów elektrycznych, pneumatyki, hydrauliki, automatyki, spawacze, blacharze, tokarze, frezerzy, szlifierze, montażyści, wyszkoleni dla potrzeb budowy statków, sprawdzonych przez towarzystwa klasyfikacyjne. Myślę, że na terenie stoczni znajdzie się nawet miejsce na taką fabrykę, chociażby były COPIK, siedem hektarów pod dachem z pełną infrastrukturą!?
    Dodatkowo przypominam, że kiedyś w stoczni budowano tramwaje, montowano lokomotywy i ciągniki a było to na początku organizowania życia tej stoczni. Warto o tym pomyśleć, jak zrobiono to w Poznaniu czy w Bydgoszczy. Podobno zmagamy się z bezrobociem?
    Na miejscu jest Politechnika, szereg szkół zawodowych z możliwością szybkiego uzupełniania brakującej kadry zawodowej, czy na powstanie gdańskiej BEFY, lub poznańskiego SOLARISA musimy czekać sto lat?
    W 1945r, po tragicznych dniach wojny, po olbrzymich zniszczeniach, przy braku kadry udało się uruchomić najbardziej skomplikowany przemysł jakim jest budownictwo okrętowe, a w obecnych czasach, w XX! wieku, musimy kupować przechodzone Dortmundy?!

    • 2 1

    • i tak na gadaniu sie skonczy

      to nie ma sensu

      • 0 0

  • fajnie jak będzie solaris tramino bo jest szybszy od pessy i solaris tramino jest wygodny tak jak autobus solaris

    fajnie jak będzie solaris tra-mino bo jest szybszy od Pesy i również 2 stron ny jak Dortmund tylko że solaris tra-mino jest wygodny tak jak autobus solaris

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane