• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk chce uporządkować reklamy, a miejska spółka szuka chętnych na bilbordy

Krzysztof Koprowski
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Teren przeznaczony pod zajezdnię, na którym mają być ustawione nośniki reklamowe. Teren przeznaczony pod zajezdnię, na którym mają być ustawione nośniki reklamowe.

Jeszcze w lutym na sesję Rady Miasta Gdańska powinien wreszcie trafić projekt uchwały krajobrazowej. Jednocześnie gminna spółka przewozowa szuka chętnych na montaż reklam na działce pod przyszłą zajezdnię przy ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Działanie to jest zgodne z polityką poprawy estetyki miejskiej przestrzeni.



Czy miejskie spółki powinny dzierżawić teren pod reklamy?

Należąca do miasta spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje planuje w najbliższych latach rozpocząć budowę nowej zajezdni dla swoich pojazdów w rejonie ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. Większość niezbędnych gruntów należy do gminy, choć w ubiegłym roku dokupiono jeszcze pięć hektarów za kwotę 17,9 mln zł.

Zanim na teren wjadą pierwsze maszyny budowlane, GAiT chce wykorzystać potencjał lokalizacji przy ruchliwej ul. Warszawskiej i al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) do montażu reklam. Obecnie miejska spółka oczekuje na oferty dzierżawy terenu od firm zainteresowanych taką współpracą.

- Rodzaj, liczba i wielkość nośników oraz terminy ich umieszczenia będą zależały od oferentów i propozycji, jakie zostaną nam przedstawione - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Nośniki muszą spełniać wszystkie wymogi dotyczące umiejscowienia i estetyki zgodnie z obowiązującym prawem.
Planowana lokalizacja zajezdni na tle docelowego układu transportowego. Planowana lokalizacja zajezdni na tle docelowego układu transportowego.

Miejskie spółki mogą zarabiać na reklamach



Okazuje się, że działania spółki są jak najbardziej zgodne z polityką miasta w tym zakresie. Bo choć włodarze od lat deklarują chęć ograniczenia liczby reklam, to takie postępowanie w pełni akceptują.

- Tak, istnieje możliwość, aby spółki [należące do miasta - dop. red.] wynajmowały na terenach, jakie do nich należą, miejsca na nośniki reklamowe - oczywiście z dostosowaniem się do obowiązujących przepisów - potwierdza Alicja Bittner z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
W tym przypadku, oprócz prawa budowlanego, najważniejsze są zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ten w tym miejscu dopuszcza nośniki reklamowe, "stanowiące tradycyjne wyposażenie ulic". Został on jednak uchwalony w 2003 r., czyli na wiele lat przed szeroką dyskusją publiczną na temat nadmiaru reklam w przestrzeniach polskich miast.

Czytaj też: Nielegalna miejska reklama w centrum Wrzeszcza

Obecnie miasto wydaje zgodę na wieszanie reklam nawet na płotach w obrębie torowisk tramwajowych. Rozwiązanie to będzie niedopuszczane po wejściu w życie postanowień uchwały krajobrazowej. Obecnie miasto wydaje zgodę na wieszanie reklam nawet na płotach w obrębie torowisk tramwajowych. Rozwiązanie to będzie niedopuszczane po wejściu w życie postanowień uchwały krajobrazowej.

Uchwała krajobrazowa w lutym



Obecnie dokumentem, który ma służyć regulacji reklam, jest tzw. ustawa krajobrazowa. Została ona podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego w maju 2015 r. Mimo upływu prawie trzech lat i licznych zapowiedzi, wciąż nie udało się wykorzystać jej zapisów i skierować na sesję Rady Miasta Gdańska stosownego dokumentu.

- Planujemy skierowanie uchwały krajobrazowej na najbliższą sesję Rady Miasta Gdańska, zaplanowaną na 22 lutego - zapowiada Bittner.
Czy tym razem wreszcie uda się dotrzymać terminu? Wkrótce zapewne będzie można to zweryfikować. Nieoficjalne mówi się, że podczas głosowania radnych PO będzie obowiązywała dyscyplina klubowa za przyjęciem uchwały.

Na pierwsze efekty uchwały przyjdzie poczekać



Przypomnijmy, że przyjęcie uchwały nie oznacza, że reklamy natychmiast znikną z gdańskich ulic. Na uporządkowanie swoich posesji właściciele będą mieli określone w uchwale terminy - dla legalnych nośników reklamy (powstałych w oparciu o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót) będą to 24 miesiące, zaś dla pozostałych nośników (w tym nielegalnych) - 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

Miejsca

Opinie (67) 1 zablokowana

  • Najgorsze (2)

    są te naczepy TIR z reklamami porozstawiane po polach...
    A co tam, mówi właściciel, niech szpeci, najważniejsze to dorobić

    • 41 0

    • zazdrość to grzech. Zmień pracę ,weź kredyt i kup pole ..........

      • 1 0

    • prywatne pole. może na nim postawić co mu się podoba. nawet pomnik kota.

      • 4 2

  • sołtys Paweł Adamowicz wie najlepiej z kolegami z PO (5)

    Wszyscy wiedzą jak wygląda ten mężczyzna. Ktoś o takim wyglądzie nie przywiązuje wagi do estetyki własnej a co dopiero miejskiej. Wiele jego działań to zwykłe pomysły prowincjusza.
    Głosujcie na bezpartyjnych!

    • 26 25

    • sołtys (1)

      Jest tylko JEDEN.
      Ten jumak z Sopotu.

      • 1 1

      • w Sopocie mieszka paru innych przekręciarzy

        pardon : członków byłego Kongresu Liberalno-Demokratycznego

        • 0 0

    • A co z sołtysem z Pcimia? (1)

      Taki bajek w krótkich spodenkach wam pisuaru nie przeszkadza?

      • 7 7

      • A ta wspaniała ciepła kobiecina

        wójtowa z Brzeszczy to osoba specjalnej troski ,ze o niej zapominasz ?

        • 6 1

    • pisz merytorycznie

      albo milcz.....

      • 7 10

  • Dominanta - słowo klucz (5)

    czyli kawał betonowo-szklanego kloca który skupia uwagę i odwraca patrzących od reklam.
    To sposób naszych "architektów miejskich" na krajobraz

    • 50 2

    • (4)

      Matematycy mają swoją "liczbę pi", fizycy "stałą Plancka", biolodzy "cykl Krebsa" a szewcy "kopyto". Laików mogą śmieszyć te wyrażenia ale one działają. Tak samo jak obśmiewane przez Ciebie "dominanty".

      • 1 2

      • Zawsze myślałem, że dominanta to taka Pani (1)

        w skórzanej masce z pejczem i butach pod kolana.

        • 3 2

        • ta pani to domina

          a w Gdańsku dominata to mieszkanko przy każdej inwestycji od dewelopera

          • 1 0

      • jestem laikiem (1)

        i najbardziej śmieszą mnie 45 metrowe apartamenty, czarno szklane sześciany zwane nowoczesnymi biurowcami, głupawe nazwy osiedli, budowanie ogromnego centrum handlowego w starej niskiej tkance miasta, zamiana sklepów i punktów usługowych na ciągi banków i dziwienie się że handel wymiera, i nazywanie brzydactw dominantą aby uciszyć sumienie. Nie one nie działają.

        • 1 2

        • Z racji wieku i gustu wolę 30 piętrowe budynki z windami i pięknymi widokami za oknem niż czteropiętrowe kamienice bez windy i widokiem na okno sąsiada na przeciwko. To na mnie działa. Pozdrawiam.

          • 0 2

  • To jest cały obraz debilizmu władz tego miasta!

    - wielka kampania o sznaowaniu przestrzeni pubicznej, ustawa krajobrazowa eliminująca reklamy.. a tu spółka MIEJSKA sic! ogłasza przetarg na stawianie reklam tam gdzie ich jeszcze nie było.. brawo!!!

    Swoją drogą niezły kryzys musi być, że się ratują reklamami!!!

    Budyń spłyń już, błagam!

    • 0 0

  • Ciekawe kto znał plan zagospodarowania na lata 2015/30 i zakupił lat temu x powyższe 5ha a teraz okazyjnie odsprzedał za y. Tak się robi biznes a nie akcje, obligacje czy odkładanie w banku.

    • 3 0

  • Od co najmniej 2 lat trąbicie że juz niedługo znikną szmaty z budynków bo wchodzi uchwała . Nic w tej sprawie nie zrobiono a architektura Miasta Gdańska powinna podać się do dymisji w całości. Weźmy na ten przykład okolice pętli na Siedlcach. Codziennie tamtędy przejeżdżam i o ile Buga Sport pieknie zmienił szmaty na kasetony to po drugiej stronie Opony i jakiś punkcik budowlany maja wywieszone takie ilości szmat - wygląda to koszmarnie. Gdzie są urzędnicy, gdzie straż miejska> Walcie kary po 10.000 20.000 zł. Aż uporządkujecie okolice.

    • 1 1

  • Czy ktoś jeszcze zwraca uwagę na te reklamy? (8)

    • 102 8

    • Autobusy Tramwaje & deweloping. Lisicki & miasto sp z o o

      • 1 1

    • W życiu nie skorzystałem z jakiejkolwiek oferty "z płotu".

      • 6 2

    • W Polsce syf był jest i będzie i żadna ustawa krajobrazowa tego nie zmieni. Znając kombinatorstwo i cwaniactwo rodaków mało się niestety zmieni w polskim krajobrazie

      • 3 2

    • napiszcie kto zarabia na bilboardach

      • 6 1

    • Ja nie, bo jestem rozumny. (1)

      A reklamy są dla idiotów. Jak czegoś potrzebuję, to sam jestem w stanie znaleźć towar na moje potrzeby.

      • 23 2

      • Takich towarów zresztą się nie reklamuje....

        • 2 1

    • Ja, bo jestem esteta i w...wiaja mnie one

      • 7 1

    • Tak, ja

      Jak widzę duże i brzydkie bilboardy to staram się zapamiętać nazwy firm z nich i kiedy potrzebuję czegoś z ich oferty, wybieram konkurencję.

      • 40 7

  • Na ulicy Potokowej (1)

    Na ulicy Potokowej Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego bezpośrednio zabrania lokalizacji reklam wielkoformatowych. GZDiZ od lat udostępnia tam pas drogowy dla przynajmniej pięciu gigantycznych billboardów.

    • 4 0

    • Dobre !!!

      • 0 0

  • Niemcy wlasnie wprowadzają 28 godzinny tydzień pracy podał wczoraj TVN ale lemingi w Polsce chcą pracowac 7 dni wtygodniu! (2)

    • 4 3

    • to jedż do niemiec a tu niepajacuj z tvn-em

      • 2 1

    • Może niech wprowadzą jeden dzień pracy w tygodniu.

      28 godz.tygodniowo to pa ile dziennie?

      • 1 1

  • gdański syf.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane