• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej autobusów nie wyjeżdża w Gdańsku na trasy

Maciej Korolczuk
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 09:56 (8 czerwca 2018)
DPP - to skrót od "Dzień pieszego pasażera". Ostatnio ze względu na trudną sytuację w GAiT jest ich niestety coraz więcej. DPP - to skrót od "Dzień pieszego pasażera". Ostatnio ze względu na trudną sytuację w GAiT jest ich niestety coraz więcej.

Coraz mniej kierowców i sprawnych autobusów, a coraz więcej dziur w rozkładach jazdy i frustracji wśród pasażerów. Tak wyglądają ostatnie tygodnie w Gdańsku. Mimo narastających problemów, które uderzają w pasażerów, prezes GAiT Maciej Lisicki nie znalazł czasu, by z nami porozmawiać.



Czy odczułe(a)ś, że w ostatnim czasie komunikacja w Gdańsku działa gorzej?

Od początku roku, każdego miesiąca do działu kadr spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje spływają kolejne wypowiedzenia składane przez kierowców. Tylko w kwietniu ZTM nałożył na GAiT kary umowne w wysokości 85 tys. zł za nierealizowanie umowy przewozowej. Spółka nie wyjeździła w marcu 5,7 tys. wozokilometrów zapisanych w umowie, bo nie miała do tego ludzi i sprawnych autobusów.

Oficjalnych danych za kwiecień i maj jeszcze nie ma. Nieoficjalnie wiadomo, że niewykonanych kursów było jeszcze więcej.

- W kwietniu i maju nastąpiły bardzo liczne wydarzenia np. awarie, zatory drogowe, awaryjne komunikacje zastępcze, ale też brak kierowców czy zatarasowania dróg przez pojazdy obce. Każdy pojedynczy przypadek jest wnikliwie rozkładany na części pierwsze, aby móc obiektywnie ocenić, czy wina leżała lub nie leżała po stronie operatora - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM.
Kłopoty przewoźnika bezpośrednio uderzają w pasażerów, którzy od kilku tygodni muszą radzić sobie ze znikającymi z rozkładów autobusami. To tylko zgłoszenia w Raporcie z Trójmiasta z trzech ostatnich dni:

  • Wybrane poniedziałkowe zgłoszenia czytelników w czasie porannego szczytu komunikacyjnego.
  • Podobnie było we wtorek.
  • I w środę.

Owijali się w koce życia i ogrzewali zniczami



O coraz gorszym stanie osobowym i technicznym taboru opowiada nam pan Arkadiusz (imię zmienione), były kierowca GAiT, który niedawno zwolnił się ze spółki i zatrudnił się u konkurencji.

- Zimą dostawałem autobus bez sprawnego ABS-u i co gorsza: ogrzewania. Na pętli po jednym kółku było tak zimno, że grabiały ręce, z ust leciała para. By się ogrzać, okrywałem się kocem życia z apteczki pierwszej pomocy. Na prośbę o wymianę wozu na sprawny, przyjechał kolejny, taki sam. Trzy kółka potrafiłem robić czterema różnymi wozami.
Inny z kierowców - wciąż pracujący w spółce - dodaje, że sposobem na ogrzanie się zimą było zapalanie zniczy. Latem z kolei w wielu wozach nie działa klimatyzacja. Kierowcy, by przewietrzyć auta i zbić nieco temperaturę między pierwszym a drugim przystankiem na odległych pętlach, jeżdżą z otwartymi drzwiami (co jest niezgodne z przepisami).

Kierowcy pracują po 300 godzin? GAiT zaprzecza



- Bywają dni, że z bazy nie wyjeżdża 20-30 autobusów. Dla pasażerów oznacza to bezcelowe oczekiwanie na przystankach. Obecnie kierowcy - jeśli chcą - mogą pracować nawet 30 dni w miesiącu bez dnia wolnego. Chodzą plotki, że wkrótce ma się to zmienić i będzie można przychodzić do pracy tylko przez dwa wolne dni. Wszystko po to, aby miasto zrozumiało, jak wielki jest to problem. Efekt będzie taki, że liczba niewykonanych kursów jeszcze wzrośnie, bo każdego dnia w czasie wolnym do pracy przychodzi nawet kilkudziesięciu kierowców.
Pan Arkadiusz dodaje, że dzień przed dniem wolnym otrzymywał nawet kilka telefonów, by przyjść do pracy. Raz uległ. Pracował 12 dni z rzędu. Więcej nie dał rady.

- Nie muszę dodawać, że to ryzykowanie zdrowiem, a nawet życiem nie tylko swoim, ale przede wszystkim pasażerów, których się wozi. Znam kierowców, którzy potrafią przepracować nawet 300 godzin w miesiącu - opowiada były już kierowca GAiT-u.
Aktualizacja, 8 czerwca, godz. 9:56:

Alicja Mongird, rzecznik GAiT:

- Nieprawdziwa jest informacja, że kierowcy zatrudnieni w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje pracują "nawet 300 godzin w miesiącu". Jest to sytuacja, która nigdy nie zdarzyła się w naszej spółce. Potwierdzamy, że kierowcy pracują w godzinach nadliczbowych, ale tylko wtedy, gdy wyrażą na to chęć, jednocześnie jest to zgodne z przepisami "Ustawy o czasie pracy kierowców".


Kierowcy przyznają, że w samej firmie, głównie na dyspozytorniach, gdzie spotykają się w przerwach, mogą zjeść posiłek i odpocząć, nie rozmawia się o niczym innym, niż o trudnej sytuacji w spółce.

- Z tego się składa ta praca: z narzekania, z frustracji, z próby ratowania tego co zostało. W kierowcach jest siła, w grupie są mocni i się wspierają, pomagają młodszym, bo wiedzą, że jadą na tym samym, rozlatującym się wózku - dodaje nasz rozmówca.
  • Grzyb na framugach okien w kabinie kierowców to - jak mówią pracownicy GAiT - smutna codzienność.
  • Wyeksploatowane guziki na pulpicie kierowcy.
  • Nieczyszczone otwory wentylacyjne.
  • Świecące się kontrolki informujące o usterce dziwią, ale tylko początkujących kierowców. Potem wszyscy do takiego widoku się przyzwyczajają.

Internet się śmieje



O tym, w jak trudnym położeniu jest miejski przewoźnik, na co dzień przekonują się nie tylko jego pracownicy, ale głównie pasażerowie. Od kilku tygodni nasi czytelnicy informują w Raporcie o nierealizowanych kursach, awariach i opóźnieniach komunikacji. Skala utrudnień jest na tyle duża, że o sytuacji w GAiT huczy, a w zasadzie śmieje się internet.

Na Facebooku powstają kolejne fanpejdże, które w prześmiewczym, ale i gorzkim tonie opisują codzienne perypetie gdańskich pasażerów. Zdjęcia, informacje czy komentarze można zobaczyć m.in. na profilu "Czy w Gdańsku zepsuł się tramwaj?" albo "101 Napraw i prowizorek GAiT Gdańsk". Codzienną dawkę informacji zapewniają też użytkownicy strony Wykop.pl, którzy pod hashtagiem #codzienneszkalowaniegdanskiegozbiorkomu przeklejają informacje z Raportu z Trójmiasta.

Zdarzają się też krótkie anegdoty.

"Tramwaj nr 8 w kierunku Jelitkowa na przystanku Kliniczna zaczął się palić, ludzie wysiedli, ale Pani motornicza powiedziała "może przestanie", tak więc jedziemy dalej."

Darmowe szkolenia dla kierowców



Władze miasta poproszone przez nas o komentarz do obecnej sytuacji w miejskiej spółce, odpowiadają, że z niewystarczającą liczbą kierowców mierzy się nie tylko GAiT, ale wszystkie spółki transportowe w kraju.

- Pod tym względem GAIT nie jest wyjątkiem - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, któremu bezpośrednio podlega prezes Maciej Lisicki i kierowana przez niego spółka. - Wspólnie z kierownictwem spółki staramy się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji. W krótkiej perspektywie, w celu sprawnej realizacji zadań - zarząd GAIT podpisał umowę z podwykonawcą, który przez kilka najbliższych miesięcy będzie obsługiwał trzy linie autobusowe w mieście. Ale nie tylko na doraźnych działaniach się skupiamy. Intensyfikowane są kursy i szkolenia dla nowych kierowców. Nowi pracownicy, którzy zadeklarują przepracowanie minimum 4 lat, będą zwolnieni z opłaty za kurs uprawniający do prowadzenia pojazdów. Co ważne wspólnie z reprezentacją pracowników wypracowujemy rozwiązania mające na celu podniesienie standardu pracy kierowców. Systematycznie podnosimy też jakość taboru. Niedawno podpisaliśmy umowy na dostarczenie 46 nowych (o standardzie emisyjnym euro 6) i 14 używanych autobusów (o standardzie euro 5). Pozwoli nam to w krótkim czasie wyeliminować ostatnie autobusy o standardzie euro 1 i wszystkie o standardzie euro 2".

Prezydent wysyła do Indii



Na prezentacji autobusów obecny był też prezydent Paweł Adamowicz, który sam nawiązał do tego, co się dzieje w GAiT i na rynku przewozów.

- Niedawno otworzyliśmy we Lwowie biuro zatrudnienia obcokrajowców w Gdańsku. Sugeruję, by spenetrować jeszcze rynek ukraiński w celu importu kierowców do Gdańska. To wielkie wyzwanie, namawiam więc do bardzo spektakularnych i niebanalnych rozwiązań. Jak trzeba, to proszę jechać do Indii. Mówię całkiem serio, bo jak nie ma własnych chętnych, musimy ich pozyskiwać z dalszych rynków pracy.
Podczas spotkania związanego z podpisaniem umowy na dostawę nowych autobusów, prezydent Paweł Adamowicz (w środku) zachęcał prezesa GAiT Maciej Lisickiego (z prawej) do rekrutowania pracowników na Ukrainie i w Indiach. Podczas spotkania związanego z podpisaniem umowy na dostawę nowych autobusów, prezydent Paweł Adamowicz (w środku) zachęcał prezesa GAiT Maciej Lisickiego (z prawej) do rekrutowania pracowników na Ukrainie i w Indiach.
Co o słowach prezydenta mówią sami kierowcy?

- Chyba należałoby się zastanowić czy pan prezydent się dobrze czuje? Proponuje, by ściągać kierowców z Ukrainy i Indii, bo jego zdaniem Polacy nie chcą takiej pracy. Polacy znaleźliby się do takiej pracy, tylko należy im dobrze płacić i dobrze ich traktować - mówi nam jeden z kierowców.
We wtorek na stronie Zarządu Transportu Miejskiego pojawiło się też lakoniczne oświadczenie, w którym ZTM informuje o utrudnieniach w realizacji niektórych kursów autobusowych z przyczyn niezależnych od ZTM i przeprasza za związane z tym utrudnienia.

- Wspólnie z naszymi operatorami: spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz BP Tour podjęliśmy działania mające na celu zmniejszenie uciążliwości związanych z niewykonaniami kursów autobusowych. Liczymy na to, że działając wspólnie uda nam się wypracować rozwiązania korzystne dla pasażerów - czytamy na stronie.
Na nasze pytania prezes Lisicki nie chciał odpowiedzieć, odmówił też propozycji spotkania.
09:19 7 CZERWCA 18 (aktualizacjaakt. 09:33)

Autobus 199. Jaśkowej Doliny o 9.08 nie przyjechał (4 opinie)

Autobus linii 199 z Suchanina do oliwa PKP g 9:32 nie przyjechał wyłączony z kursu
Autobus linii 199 z Suchanina do oliwa PKP g 9:32 nie przyjechał wyłączony z kursu

Miejsca

Opinie (865) ponad 20 zablokowanych

  • Nie mówiąc już o mobbingu w pracy... (1)

    Mnie np. nienawidzą dyspozytorzy za to, że podmieniam uszkodzone autobusy na następne - paranoja... Ostatnio nie miałem klimy i jak chciałem podmienić wóz to było wielkie ale "bo większość wozów nie ma klimy, to sobie poradzisz". Co raz większa patologia tu jest. Ludzie nie przyjmujcie się do tego syfu!.

    • 19 1

    • Nie dlatego

      Nie dlatego,ze podmieniasz wozy,tylko dlatego,ze wszystkich podpierdalasz gdzie się da c*otunio.

      • 0 0

  • czy rzekomu rozmówca pan Arkadiusz w ogóle istnieje? (4)

    Równie dobrze może nie istnieć...

    • 14 26

    • A może p.Arkadiusz wydmuchał?

      A może pan Arkadiusz wydmuchał male co nieco w pomarańczowym kolorze i teraz udaje biedaka? Kiedyś w "Fakcie"wypowiadał się jeden z kierowców i swojej twarzy nie ukrywał, ani imienia.

      • 0 0

    • A czemu miał by nie istnieć?

      skoro Lisicki istnieje i farmazony opowiada.Przecież każdy glupi wie ze te problemy istnieja...A czy to Pan Arkadiusz czy inny Kowalczyk to opowiada to bez znaczenia.

      • 1 1

    • Tak. Istnieje.

      Imię zostało zmienione aby nie miał problemów bo w każdej firmie jest klika i kierownictwo się zna.

      • 1 0

    • A co za różnica?

      • 4 3

  • a ci którzy (1)

    wyjeżdżają to odjeżdżają z przystanku cieszynskiego o dwie minuty wcześniej. a dyrekcja ztm niczego złego w tym nie widzi

    • 2 9

    • A może

      A może to zegareczek z pierwszej komunii się spóźnia? Z tego co widzę to prowadzący pojazdy w GAiT jeźdzą w/g czasu GPS

      • 0 0

  • (1)

    Niestety ale kierowcy jezdza bardzo kiepsko powtarzam nie ma standardu. Jestem kierowc od wielu lat czasami jadac w autobusie mam ochote zwyczajnie polamac nogi tym kierowcom!

    • 2 15

    • Zpraszam

      Spróbuj szczęścia debilu

      • 0 0

  • Płonące tramwaje (1)

    Przeprowadziłam się z innego większego miasta do Gdańska. To było moje marzenie mieszkać tutaj. Korzystam z komunikacji miejskiej. W poprzednim miejscu zamieszkania nigdy nie jechałam np palącym się tramwajem przez całe 30 lat może jedna dwie awarie, przesiadki. Tutaj w Gdańsku podczas pierwszego pół roku dojazdów do pracy z przymorza do centrum kilka razy śmierdzący zadymiony palący się tramwaj. Zmiany tras, przesadzanie pasażerów, awarie. Dziwne, uciążliwe i na prawdę w innych miastach tego nie ma, jasne czasem może się coś zdarzyć, popsuć ale w Gdańsku chyba notorycznie popsute jeżdżą...

    • 6 0

    • To

      To najlepiej wracaj do swojego rodzinnego większego miasta gdzie"woda czysta i trawa zielona"

      • 0 0

  • Prezydent Adamowicz na racje (3)

    Jest coraz większy problem z kierowcami- wielu chetnie „jeździ „ na trasach do Norwegii , tj . 100 km dojechać do promu, na promie zjesc i odpocząć i 100 km po Norwegii - to taka praca !
    Trudno tez im sie dziwić, rynek pracy wyglada tak, zd każdy bije sie o dobrego kierowcę, a spedytorzy maja ciężarówki ktore stoją bo nie maja kierowców.
    Branża spedycyjna od dawna posiłkuje sie kierowcami z Azerbejdżanu, Pakistanu i Indii.
    Taka kolej rzeczy gdy pensje i koszty rosną szybciej

    • 2 39

    • nie indianie

      jestes albo glupi albo bydlakiem z poi klubu budynia kierowcy byli i sa ciagle jest ich tyle samo moze nawet troche wiecej sprobuj sie zatrudnic w jakiejs dobrej firmie gdzie dobrze placa i szanuja pracownika zycze powodzenia nie potrzebuja kierowcow a takich firm jest w gdansku sporo nie bede im robil reklamysam myslalem o zmianie pracyi niestety brak szansy na zatrudnienie bez poparcia kogos waznego w tych firmach

      • 0 0

    • Pezydent Adamowicz nie ma racji b knoci osatnio wszystko- szambo, lisa dał do GAiT, mieszkań się nie doliczy itd

      • 1 1

    • Bajki opowiadasz

      Który prom dopływa do Norwegii?

      • 8 0

  • Tusk Prezydentem - Szacun dla Pana Tuska 27:1 BRAWO !!!! (3)

    • 24 79

    • ble ble

      wlasnie to tusk i jego kumple sa temu winni pazerna cholota tylko im te swinskie oczka biegaja na boki co by tu jeszcze spiepszyc

      • 0 0

    • niech spitala- tusk jak przyjedzie to go sam żywcem na pal wbiję za to co zrobił Polsce (1)

      • 12 8

      • Ile mogę to pomogę :-)

        • 6 2

  • ciekawostka bilety byly za 1,40 i komunikacja funkcjonowala zanim budyn na dobre sie rozsiadl w Gdansku.

    • 0 0

  • To cotu wypisuja to widac ze tojest wyrazna ustawka hejterów na prezydenta i nic wiecej.Chcecie biletów za 6 zł zamiast za 3 zł? (2)

    zaden burak tu nic nie pisze poza hejtami niema żadnej normalnej wypowiedzi.Ani wyliczeń co i dlaczego!!
    I jeszcze jedno możecie nawet 10000 postów hejterskich napisac ale mieszkancy was nie popieraja bo nie bedą placic dla waszego kaprysu po 6 zł na bilet .A wy im bedziecie pokazywac jakimi chamami jestescie gdy mieszkanców obsługujecie. Wozicie mieszkańców jak worek ziemniaków zamykacie drzwi przed nosem ,oraz inne wasze chamstwo było wielokrotnie przytaczane.Widać ze te teksty są opisane tez przez troli politycznych

    • 0 29

    • ciekawostka bilety byly za 1,40 i komunikacja funkcjonowala

      zanim budyn na dobre sie rozsiadl w Gdansku.

      • 0 0

    • a ty kiedykolwiek stales godzine na przystanku i autobusy jeden kurs po drugim nie przyhezdzaly ??
      A szczegolnie kiedy spadne snieg popada deszcz zimno - wtedy masakra
      A kto wymyslil likwidacje petli i autobusy w zatoczkach na przystsnkach ?
      Tez hejterzy ?
      A linie autobusowe pólnoc poludnie , wschod zachod . Stogi Orunia Wrzescx Morena Matatnia Rebiechowo lotnisko ?
      Jeden problem na drodze i kurs wypada..
      tak tak trudne warunki sa w Gdansku
      A w kazdym miescie osobny przewoznik osobne struktury dyrektorzy to tez hejt ??
      A potem mamy super komunikacje po trojmiescie ..
      Jedynie Gorskiego udalo im sie nie wpuscic do Gd .A jako jedyny jezdzil punktualnie Kartuska w czasie najwiekszych korkow
      sle mial zakaz dublowanua tras zkm i go wycieli ..

      • 6 1

  • Sarkofag Adamowicza (37)

    Szambo Sie wylalo.
    Woda sie rozlala
    Autobusy nie jezdza.
    Co sie da jeszcze spie... Panie prezydencie?

    • 653 54

    • Adamowicz już odleciał... (7)

      Jeżeli te wypowiedzi o imporcie pracowników są prawdziwe, to ten człowiek już odleciał do innej rzeczywistości.

      Wypowiedzi na poziomie biznesmena -buca. Poukładać się z innymi bogatymi, a własnych pracowników traktować jak szmaty i nawet się z tym nie ukrywać...

      Kierowcom i słusznie chodzi głownie o pieniądze, jakby zarabiali normalnie to by nie było problemu. Tu może jest drugie dno i ktoś znajomy ma chrapkę na te przewozy...

      • 63 2

      • Zastępstwo za Lisickiego z Indii? Czemu nie, gorzej nie będzie. (2)

        • 13 1

        • Indie zarąbisty kraj, w języku polskim do dziś są słowa z sanskrytu i współczesnego hindi (1)

          • 3 2

          • Niby jakie?

            • 0 0

      • (1)

        Jeżeli masowo odchodzą do konkurencji, to chyba coś jest nie tak. Adamowicz chce z Indii brać bo im da ile? 10 dolarów na miesiąc? Czy on jest poważny? Otwarcie mówi , że chce płacić głodowe stawki za pracę? Janusz biznesu...

        • 44 2

        • Chodźcie dalej z tymi szmaciarzami w obronie demokracji to w samych gaciach zostaniecie.

          • 8 3

      • to logika całej styropianiowo-zaropiałej Solidarności

        • 5 2

      • Jeżeli ta wypowiedz Prezydenta, to prawda, to nie wiem, jak to oceniać na tle trąbienia o sukcesach i niezwykle dobrej sytuacji finansowej Gdańska...na portal 4mln...czy w magistracie jest jakiś spec od wizerunku, PR, ktokolwiek?

        • 18 3

    • Nominowani to się trzymają stołków (1)

      ”Ch...j, d*pa i kamieni kupa” jak to niektórzy mawiali a w zaciszach swoich fotelików dodają "po nas choćby potop"....

      • 30 3

      • Dziękujemy Panu budyniowi. Wybory za moment . Ostatnie wypłaty z budżetu dla Pana więcej już nie dostaniesz oszuście

        • 1 0

    • (1)

      Na złość trollom nie dość, że zagłosuję na budynia to za każdy post polityczny załatwiam mu nowego wyborcę wśród znajomych. :)

      • 2 4

      • Załatwiaj , załatwiaj się

        Takimi durnymi wpisami jedynie zniechęcasz jego ewentualnych wyborców !

        • 5 0

    • s łyszy pan

      panie prezydencie Duda

      • 1 0

    • (18)

      i wtedy się obudziłeś zlany kacperku

      • 23 122

      • masz problem z Kacperkiem? (5)

        to nie śpij platfusie oderwany od koryta.

        • 49 15

        • No trochę tak, bo teraz jest przyssany do tego samego koryta. (4)

          Dojna zmiana w akcji.

          • 7 5

          • kto załatwił robotę kacperkowi w enerdze? (3)

            • 12 8

            • kiedyś kogo się nie spotka to w ge money pracował a teraz w enerdze co rusz ktoś pracuje

              • 4 0

            • kto załatwił robotę Lisickiemu w GAIT-cie mi powiedz? (1)

              i co, już leżysz i płaczesz, tata?

              • 21 0

              • Wygrales!!!

                Brawo

                • 3 0

      • boicie się lewaki Kacpra oj boicie i słusznie :) (3)

        • 29 13

        • Kacperek ani żaden PiSuar i tak Gdańska nie weźmie (2)

          Po prostu trzymam kciuki żeby Budyń zajął w pierwszej turze trzecie miejsce,nawet za innym kandydatem PO (dobry byłby młody Wałęsa,on przynajmniej ma zapał do roboty). A w drugiej turze każdy nie-PiSuar Kacperka rozniesie.

          Wygrana Budynia jest groźna jeszcze z jednego powodu: stawiam dolary przeciwko orzechom,że PiS ma wariant awaryjny na wypadek przegranej w uczciwych wyborach (w Gdańsku pewnej przegranej) w postaci procesu dla Budynia, zdjęcia go ze stołka (to akurat będzie proste) i wprowadzenia komisarza. Trzeba szybko skłonić Budynia do nieubiegania się o kolejną kadencję,tylko jak to zrobić gdy on śmiertelnie boi się dwóch rzeczy: od ćwierć wieku zarabia jako polityk lokalny,od 20 lat jest prezydentem,więc nie wiadomo czy zdoła się odnaleźć na cywilnym rynku pracy. No i potencjalna odsiadka,a nawet jak dostanie w zawiasach, to też się sprawy skomplikują...

          • 16 12

          • A nie było tam reptilian?

            • 1 1

          • Budyń pewnie ma już plan na 'po karierze'

            W końcu Jarosław prawie wprowadził prawo działające wstecz, które miało między innymi Adamowicza sprzątnąć ze stołka.

            • 0 7

      • szefie szefie jak odpisywac kiedy szefa krytykuja??? (2)

        Kochani, na fejsiku instrukcje. Gdy przeczytasz zke o Pawelku "dosr...." Kacperkowi

        • 32 6

        • O, to prawie, jak rozkaz z powtarzaniem o szambie. (1)

          • 2 4

          • Nie zapomniałeś czasem jeszcze czegoś o towarzyszu Piotrowiczu?

            • 1 2

      • wypad trollu !!!!

        • 3 0

      • Pawelku (3)

        Zegnaj moj czekoladowy wafelku...

        • 73 10

        • Może drony bojowe pomogą w tranasporcie miejskim? (2)

          mieliśmy być potęgą w ich produkcji tak mówił bankster morawiecki 2 lata temu obecny premier z pis-du

          • 10 15

          • (1)

            A jak to ma się do braku autobusów w Gdańsku?

            • 19 3

            • jak pis wygra w gdańsku to autobusy będą latały, takie chodzą plotki na mieście

              • 7 13

    • Gdańsk Chełm

      dziury w jezdni na ul Sikorskiego

      • 2 2

    • Adamowicz proponuje Gdańskowi więcej banderowskich niewolników z Ukrainy

      Polakowi-niewolnikowi zostaje furtka ucieczki na Zachód.

      Oto nasz kapitalizm

      • 15 1

    • A I tak glupki na niego chca glosowac

      • 26 4

    • Ale deweloperka kwitnie!

      • 19 1

    • Brakuje jeszcze żeby ciężarną zakonnice na ścieżce rowerowej potrącił

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane