• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: czy planowanie przestrzenne wymaga zmian?

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sylweta centrum miasta na wjeździe od strony ul. Jana z Kolna. Po lewej, za pomnikiem Poległych Stoczniowców 1970, wieżowce Bastion Wałowa. Sylweta centrum miasta na wjeździe od strony ul. Jana z Kolna. Po lewej, za pomnikiem Poległych Stoczniowców 1970, wieżowce Bastion Wałowa.

Czy w Gdańsku istnieje planowanie przestrzenne? To tytuł dyskusji, która odbyła się z udziałem władz i ekspertów. Wszyscy byli zgodni, że odpowiednie dokumenty powstały. Niekoniecznie jednak przystają do współczesnej wizji nowoczesnego i przemyślanego miasta.



Czy w Gdańsku istnieje planowanie przestrzenne?

Dyskusja zorganizowana przez gdański oddział Klubu Jagiellońskiego odbyła się w kompleksie biurowym Olivia Business Centre, który może być "namacalnym" przykładem liberalnego podejścia planistycznego w Gdańsku.

Liberalne plany dla deweloperów



Plan zagospodarowania pozwolił tutaj zobacz na mapie Gdańska bowiem na realizację zabudowy niemal bez ograniczeń w zakresie wysokości, jak i jej formy architektonicznej.

- Mamy plany zagospodarowania, które pokrywają dużą przestrzeń miasta, ale z tych dokumentów kompletnie nic nie wynika. Przykładowo na terenie zobacz na mapie Gdańska, gdzie stoi dzisiaj Bastion Wałowa, mógł powstać równie dobrze czteropiętrowy blok stojący w poprzek ulicy, taki budynek, w którym się teraz znajdujemy [Olivia Tower - dop. red.] czy kopia Empire State Building - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj też: Nowy etap Bastionu Wałowa. A co ze ścianą szwalni?

Mamy coraz lepsze dokumenty planistyczne?



Zdaniem włodarzy w ostatnim okresie nastąpiła jednak poprawa w podejściu do planowania przestrzennego, a główne zastrzeżenia dotyczą planów starych, z początku wieku, gdy głównym celem było przyciągnięcie inwestorów, tworzących miejsca pracy.

- Planowanie przestrzenne w Gdańsku zmierza w dobrym kierunku. Jest coraz większa partycypacja, dokumenty powstają w wyniku konsultacji społecznych, w których bierze udział kilkaset czy nawet kilka tysięcy osób. Należy jednak pamiętać, że ostateczny wynik to zawsze jest kompromis, kiedy trzeba wziąć pod uwagę różne głosy - zwraca uwagę zastępca prezydenta, Piotr Borawski, który nie krył zaskoczenia zaproszeniem na debatę dotyczącą planowania przestrzennego, ponieważ ten zakres obowiązków został obecnie przypisany innemu zastępcy - Piotrowi Grzelakowi (Borawski odpowiada za przedsiębiorczość i ochronę klimatu).


Planowanie przestrzenne wymaga kompromisu



Najlepszym przykładem takiego dokumentu może być przyjęte w ubiegłym roku nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, które z jednej strony zawiera wiele elementów nowego podejścia do planowania przestrzennego, ale z drugiej strony nadal podtrzymuje rezerwy pod kontrowersyjne układy drogowe - Drogę Zieloną czy Czerwoną.

- Należy pamiętać, że każda zmiana obecnego zagospodarowania powoduje konflikt. Chcemy miasta intensywnego, ale nie tutaj, nie pod domem, lecz nieco dalej - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Na trudność rozstrzygnięcia uwagę w kontekście studium zwraca uwagę również Anna Golędzinowska, radna Koalicji Obywatelskiej i przewodnicząca Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska.

- Na pewno w nowym dokumencie znalazło się wiele elementów oczekiwanych przez mieszkańców, np. obniżenie klas technicznych ulic czy idea miasta zwartego. Podjęto też kilka trudnych decyzji społecznych, jak rezygnacja z zabudowy na zalewowych i żyznych terenach Olszynki, choć mieszkańcy zabiegali o taką możliwość - mówi Golędzinowska.
Czytaj też: Studium rozwoju oraz kładka docenione w ministerstwie

Dyskusja odbyła się na ostatnim piętrze budynku Olivia Tower. Dyskusja odbyła się na ostatnim piętrze budynku Olivia Tower.

Mniej aut dzięki większej liczbie miejsc parkingowych



W toku dyskusji poruszono też pewną niekonsekwencję w zakresie transportu - ograniczenie ruchu samochodów w Śródmieściu poprzez budowę jeszcze większej liczby miejsc parkingowych.

- Od lat mówi się o polityce ograniczenia wjazdu autem do centrum. Jednocześnie powstaje ponad 1,1 tys. miejsc w Forum Gdańsk, a dodatkowo planujemy jeszcze parkingi na ponad 1,2 tys. miejsc. Wprawdzie usuniemy ok. 600 miejsc naziemnych, ale i tak bilans jest dodatni - wylicza Spieglanin.
Czytaj też: Czy podziemne parkingi zagrożą zabytkom? oraz Kolejny parking-szkieletor w Gdańsku?

Rozwój transportu miejskiego, ale bez kolei linowych



Włodarze miasta zapewniają, że będą starali się zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej. Priorytetem na najbliższą kadencję ma być zwiększanie środków budżetowych na ten cel.

- Będziemy szukali pieniędzy w budżecie miasta lub - czego ja osobiście chciałbym uniknąć w odniesieniu do osób korzystających regularnie z komunikacji - w kieszeniach pasażerów - zapowiada Borawski, zwracając przy tym uwagę, że w dyskusjach publicznych na ogół wysuwa się różne postulaty zmian, ale bez uwzględnienia sposobu ich finansowania.
Czytaj też: Rozmowa z Piotrem Borawskim o komunikacji miejskiej w Gdańsku

W ramach pytań z sali pytano m.in. o budowę w Gdańsku sieci kolei linowych - odpowiedź: nie ma takich planów - czy trasy rowerowej wzdłuż torów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - pozostawiono rezerwę pod taką inwestycję.

Możliwa forma zabudowy terenu przy ul. Kołobrzeskiej na podstawie projektu planu z grudnia 2018 r. Możliwa forma zabudowy terenu przy ul. Kołobrzeskiej na podstawie projektu planu z grudnia 2018 r.

Do jakiego stopnia można zagęścić zabudowę?



Przywołano też temat budowy osiedla na terenie marketu budowlanego przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Czy polityka rozwoju miasta ma jakieś ograniczenia? Czy jest to poziom śledzi w beczce lub wagonów do Oświęcimia? Na terenie marketu powstać ma 15 budynków, pięć wieżowców, reszta nieco niższa. Do tego dochodzi apartamentowiec wśród domów jednorodzinnych. Czy takie zagęszczenie jest dla dobra mieszkańców? Czy w ogóle zmieszczą się auta na takim obszarze, czy ludzie są stanie żyć w takim zatłoczeniu? - nie kryła oburzenia planami miasta Maria Łapińska, sekretarz Zarządu Dzielnicy Przymorze Małe.
- Jeżeli powstaną tak wielkie inwestycje, to będziemy mieli na ul. Kołobrzeskiej obszar klęski transportowej - wtórował inny mieszkaniec.
Zdaniem Biura Rozwoju Gdańska uwzględniono część uwag mieszkańców, a ponadto obszar jest doskonale obsługiwany transportem zbiorowym. W najbliższym czasie będzie też przygotowany nowy plan zagospodarowania dla tego rejonu miasta.

Polskie prawo pozwala jednak na realizację zabudowy także bez niego, w oparciu o warunki zabudowy, więc nie można odmówić realizacji nowej zabudowy w nawiązaniu do wysokości bloków z czasów PRL.

Czytaj też: Nowe osiedle na Przymorzu. Gotowy jest projekt planu zagospodarowania

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (273) ponad 20 zablokowanych

  • (23)

    1. Sprzedać wszystko co się da
    2. Zbudować Muzea, zatrudnić pociotków
    3. Tłumaczyć że się nie da i nie ma pieniędzy

    • 159 23

    • nie da się nie ma za co. jak całe to PO

      • 30 8

    • jak zwykle troll z pisu (5)

      rzuca argumentami które z logiką nie mają nic wspólnego, ale jest pare chwytnych haseł sprzedać wszystko co się da i zatrudnić pociotków , jeszcze napisz że antypolonizm i może otrzymasz pisiont groszy

      • 5 43

      • Żeby było jak było

        • 17 2

      • wiesz co że troll to ok, ale że z pisu ?

        teraz to sie obrazilem :D

        • 17 1

      • Niemiecki za pieniądze CDU

        Partia Frühling nowa akcja Tuska za pieniądze niemieckiej fundacji , coś jeszcze nie zrozumiałeś?

        • 16 4

      • wytłumacz logicznie sprzedaż GPEC (1)

        bo ja się zastanawiam i nijak nie pojmuję tego interesu naszego byłego najemnika bo nie gospodarza.

        • 27 2

        • Słupy tak mają

          • 2 0

    • dopisać 2' pkt (3)

      Zbudowane Muzea przejąć, zatrudnić PiSich pociotków ... i suto opłacanych "króliczków glapińskiego", partaczy bez kierunkowego wykształcenia. .... wszystkim oburzonym - tłumaczyć, że "a za Po było tak samo" :))))

      • 7 23

      • Dwa Pawiany redagują forum?

        No weź sobie IP zmień

        • 9 2

      • Dwie Wieże za kredyt miliard osiemset z państwowego (1)

        banku to jest plan!

        • 2 1

        • Amebko

          Jakie wieze i jaki państwowy bank ?

          • 2 1

    • niech pani dyrektor zaprojektuje sobie czteropasmówkę pod swoim domem

      i wtedy niech zacznie oceniać innych mieszkańców niszczonych przez złe planowanie

      • 21 0

    • Jest tragicznie (2)

      • 15 1

      • Kolejne pralnie budujcie (1)

        Nie ma gdzie prac !
        VATu pilnują

        • 6 1

        • Po jakiemu to?

          • 1 1

    • 20 lat niszczenia Gdańska

      • 22 4

    • Na pewno wszyscy przyjechali na spotkanie SKM-ką

      • 30 0

    • jakiś konkretnie plan zastępczy? (1)

      co z niesprzedanym terenem, firmami?

      • 3 0

      • Pytajcie Dulkiewicz. Ale ona nie chce słuchać pytań, bo musiałaby na nie odpowiadac.

        • 20 2

    • 4.Jak nie ma kasy zbierać do puszek. Lemingi utrzymają niedochodowe miejskie instytucje.

      • 21 2

    • Korekta: Czy planowanie przetrzenne musi się pojawić? (1)

      • 3 1

      • Ono się pojawia na czarno i biało w poniedziałek rano na biurku w wersji 2D i znika w szufladzie przed lunch'em.

        • 1 1

    • Pierwsza fotka pokazuje też obecny nieład i przypadkowość zabudowy oraz elementów infrastruktury, ktore przecież składają się na obraz miejski..

      • 1 1

  • Olivia Business Centre (11)

    Dzisiejszy artykuł o problemach komunikacyjnych tego miejsca jest dowodem, że takie planowanie w Gdańsku nie istnieje.
    Pytanie, czy się coś zmieni na skutek zmian personalnych?
    Pan Wiesław z Tczewa jest już w innej firmie.

    • 132 15

    • (2)

      ale to jest w bardzo dobrym miejscu, problemem całego miasta jest komunikacja publiczna i brak chodników

      • 18 11

      • Pozatym drobiazgi jak brak konceptów, proporcji, estetyki, ładu, itd itp

        • 5 1

      • problemem całego miasta jest niedocenianie potrzeby poprawy warunków ruchu pieszych

        i rowerzystów chcących docierać do stacji SKM. Mało który kierowca będzie chciał się przesiąść do tramwaju lub autobusu stojącego w korkach: myślenie tylko o autobusach lub tramwajach jako alternatywach samochodu nie daje szansy zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców.
        Komunikacja zbiorowa nie zapewnia serwisu drzwi-drzwi: trzeba zadbać o zasilanie jej linii przez poprawę dojść do jej przystanków, modernizację taboru i zwiększenie częstotliwości SKM i PKM.

        • 0 0

    • tak taka Olivia bardzo zua (4)

      jakbysmy to budowali w innym miejscu to tam tez byly by korki, jakby bylo poza miastem tam też bylyby korki.

      To jest swietne miejsce na taka budowe tylko miasto powinno rozwinac infrastrukture w tym miejscu. Taniej wyjdzie niz na obrzeżach miasta

      • 14 13

      • czyli potwierdzasz - nie było planowania

        • 21 1

      • Brawo Pan Prezes !

        Brawo OBC !
        PiS góra!

        • 4 1

      • Oprócz paru drobnostek.

        Takich jak zdecydowanie za duża intensywność zabudowy, brak miejsc postojowych, nie przemyślane przestrzenie publiczne i bardzo słaby dostęp do transportu publicznego. Grunt, że Pan Grabski zrobił interes życia.

        • 8 1

      • Jakie korki? Nie wiecie, co to korki. No, może gdzieś tam na południu. Ale okolice OBC? Bez przesady.

        • 1 0

    • Jaki był plan OBC ? (1)

      20 000 ludzi pracuje w tym miasteczku . Wiadomo było że się zakorkuje dwupasmowa .
      Ale Kasa misiu , kasa .

      • 16 4

      • hulajnogą ze stacji Gdańsk Przymorze Uniwersytet lub ze stacji Gdańsk Oliwa

        można dotrzeć do OBC bez problemu ( o ile powstanie sensowny, gładki ciąg pieszo-rowerowy) lub droga dla rowerów z prawdziwego zdarzenia.

        • 0 0

    • Ale pan Wiesław z Tczewa może wrócić jako dziedzictwo Adamowicza...

      Żeby było jak było.

      • 6 1

  • Lejta beton będzie dobrze . (1)

    • 65 10

    • Tylko tak uda się stworzyć miasto małych odległości i zmniejszyć uzależnienie niektórych od samochodu. Oby Gdańsk szedł tą drogą bo tak się właśnie robi w nowoczesnych europejskich miastach

      • 3 2

  • Do tej pory nie (10)

    Bo rządził Budyń, więc budowano gdzie popadnie żeby kasa się zgadzala

    • 129 24

    • (3)

      jako słup znakomicie się sprawdzał

      • 26 3

      • I nawet nieźle wymyślili jego prowadzący z tym zniknięciem (2)

        Chyba ci sami ci Kulczyka

        • 20 3

        • (1)

          o widzę, że jeden kuma tą bajkę

          • 17 1

          • Jeden?

            70%

            • 12 1

    • i bardzo dobrze (1)

      na mieszkańca polski przypad około 50% powierzchni mieszkaniowej w porównaniu z przeciętnym niemcem i norwegiem.
      Ponadto jakość naszych mieszkań pozostawia wiele do życzenia. Często są to rudery robotnicze z XIX wieku.

      • 7 11

      • chyba w Norwegii nie byłeś, drewniane domki postawione Bóg wie kiedy :) albo w Anglii, czerwone baraki z końca XIX wieku, w Polsce większość budynków jest tuż przedwojennych lub powojennych

        • 11 0

    • Zgadzała?

      Chyba prała

      • 4 0

    • (1)

      Jesteś kret..nem z dużym prawdopodobieństwem wyborca dojnej zmiany.

      • 4 14

      • W lustrz go często widzisz czerwony lapsie

        • 10 4

    • Kasa

      i upusty w cenach dla rodziny

      • 0 0

  • Np. na Migowie w rejonie potok Siedleckiego zwiększono prawie 2-krotnie gęstość zabudowy (15)

    Co ciekawe popierał to pan Koprowski w swoim atakującym artykule o osiedlu Klimaty, gdzie zarzucił mieszkańcom, że nie chcą osiedla obok - otóż mieszkańcy chcą osiedla ale na takich warunkach jak w poprzednim planie i takich jak ma nasze osiedle, czyli gęstość zabudowy 30% a nie 60% co zaproponowało miasto.

    • 81 15

    • 10/10

      • 12 3

    • (1)

      Ja uważam, że osiedle Klimaty nie powinno w ogóle powstać. Mieszkałem tam wcześniej i protestowałem przeciwko jego budowie. To jest dopiero skandal!!!!

      • 5 7

      • Skandal, budują w mieście budynki! No kto to widział! U mnie na wsi nie budują!

        • 9 11

    • Dobrze, że zagęszczają zabudowę w centrum miasta. Po prostu trzeba jasno powiedzieć, że (1)

      dla samochodów będzie miejsca już tylko mniej. Geste miasto to znacznie bardziej opłacalna komunikacja miejska. Trzeba w nią po prostu zainwestować poważne środki.

      • 13 10

      • to nie jest centrum miasta to jest teren OMTB przy potoku jakieś 6-7km od centrum

        • 8 2

    • (5)

      Mieszkańcy Klimatów to przede wszystkim torpedowali budowę przejazdu, a nawet kładki pieszej z Jasienia do Myśliwskiej. Obawiali się, że ludzie i rowerzyści będą im hałasowali. Szkoda, że sami chodzą z psami pod nasze domy i nie sprzątają po swoich pupilkach, po czym wracają do swojej fortecy otoczonej wysokim płotem, która na dodatek zagrodziła przejście wzdłuż potoku.

      • 17 2

      • (4)

        50m dalej jest przeście!

        a miasto chciało pod przykryciem zbudować ulicę dla samochodów

        • 2 10

        • (3)

          O, mieszkańcy Klimatów się odezwali :) 50 metrów dalej mogliście postawić swoje bloki hahaha. Każecie innym nadkładać drogi, bo się obawiacie pieszych pod swoim płotem. I tylko o to chodziło w tym waszym śmiesznym proteście.

          • 11 3

          • (2)

            jak nadkładać , byłeś tam ? teraz przejście jest na wprost, krócej się nie da

            • 3 1

            • (1)

              Żeby przejść z końca Kraśnięta do Myśliwskiego Wzgórza wg optymalnej wersji Klimaciarzy trzeba pokonać ponad 800 metrów. Wg wersji miasta ok. 100 m, ale wg Klimaciarzy to skandal, bo oni chcą jeszcze wykopać wokół osiedla fosę i wpuścić tam aligatory.

              • 10 2

              • Mieszkam na końcu Myśliwskiego Wzgórza i też mnie denerwuje to chodzenie dookoła na Jasień. Dziwne, że ludzie nie chcą, żeby dzieci miały łatwiejsze dojście do szkoły, gdzie z Myśliwskiego Wzg w prostej linii jest jakieś 200-300 m, a teraz dookoła wychodzi ponad kilometr.

                • 1 1

    • Klimaciarze zza drutu kolczastego (3)

      Miało być 60 proc. w zamian za oddanie terenu, który jest dzisiaj lasem, a wcześniej miał być przeznaczony pod jeszcze jedno osiedle. Wasz protest dotyczył jednak tylko jednej sprawy - nie chcieliście połączenia Jasienia z Moreną pod płotem. Wszędzie mogło powstać tylko nie przy waszym osiedlu. Jesteście typowymi nimbami, a nie żadnymi obrońcami ekologii.

      • 12 5

      • to chyba jednak nie zapoznałeś się z dokumentami tylko pie**lisz głupoty (1)

        • 3 4

        • To Klimaciarze gadają głupoty. Oni chcą żyć jak w puszczy kampinoskiej. Sami otoczyli się płotami, ich osiedle zlikwidowało naturalne dojście do poligonu, a teraz drą wszędzie ryja o rzekomym betonowaniu miasta.

          • 12 2

      • aż wyszukałem w necie to osiedle - jednym słowem tragedia :)

        ale głośni są, to fakt ;]

        • 0 1

  • Gdańsk powinien być miastem przyszłości moi drodzy i kochani (2)

    Dużo budynków wysokich aż do chmur, młode miasto nowoczesne i także z drapaczami i będzie pięknie i będzie klawo.

    • 34 95

    • Zrezygnowano z zabudowy terenów Olszynki. To duży błąd.

      • 7 4

    • Potrzebujesz chyba koles jakis adres do ortodonty.

      • 3 2

  • Planowane leży (3)

    Więcej zieleni, mniej betonu. Dziękuję, dobranoc.

    • 107 23

    • Jeśli planować mają urzędnicy to już lepiej jak zostanie całkowicie wolny rynek

      • 2 7

    • Centrum miasta, a w tle komunistyczne wieżowce te od pana Gierka i te od Pana Czarneckiego

      Gdyby pomalowali te stare pstrokate wieżowce na kolory podobne do nowych biało-szare- to by było chociaż spójnie.

      • 6 3

    • Prawda. w Gdańsku za dużo się buduje. wystarczy już. po co tu tyle ludzi. komu to potrzebne. tłok w komunikacji. korki na ulicach. nie ma gdzie parkować. żadamy parków, lasów, ścieżek rowerowych, chodników, skwerów a nie kolejnych budynków. Remontować lub przebudowywać tak ale nie zabudowywać nowych terenów.

      • 5 7

  • Polecam więcej betonu, jakieś duże osiedla.. przydałoby się też kilka centr handlowych. (1)

    Najlepiej wyciąć lasy oliwskie i zrobić na ich terenie aquaparki i hotele.

    A tak serio.. to.
    Wcale nie wygląda to dobrze, niedługo nie będzie już terenów zielonych a i smog przyleci do Trójmiasta i nasze Jezioro Bałtyckie też nie da rady.

    • 108 18

    • Należy budować jak najwięcej (oczywiście z głową), miasto musi się rozwijać.

      • 4 7

  • (9)

    I bardzo dobrze, że rezerwa na drogę czerwoną jest utrzymywana.

    Najlepiej po 50 latach wyrzucić w piach, bo jest narracja, że drogi są niepotrzebne.

    • 39 28

    • Nie "bo jest narracja" tylko dlatego, że drogi są niepotrzebne. (8)

      Wróć, jak zrozumiesz.

      • 8 14

      • (3)

        Zabiłeś siłą argumentów, nie wstanę z kolan.

        Łatwiejsza komunikacja -> więcej załatwionych spraw -> świat idzie do przodu.

        • 11 9

        • (2)

          Paradoks: więcej dróg to nie łatwiejsza komunikacja. W Gdańsku przez dekadę nabudowano tych dróg conieco, a efekt taki, że... średni czas podróżowania wzrósł, w Sopocie spadł. To samo wczesniej przerabiała Gdynia. Świat idąc do przodu się zorientował, że nie tędy droga, i ogranicza rozlewanie się miast na sąsiednie gminy. Środki Ci się nie spodobają: zwężanie pasów i dróg (wszędzie), strefy z wjazdem tylko dla mieszkańców (w szczególności Włochy), strefy płatnego parkowania (wszędzie, większe i radykalnie droższe niż u nas), strefy płatnego wjazdu (Londyn, kraje skandynawskie) miejsca parkingowe tylko dla mieszkańców (Niemcy, Włoch, Francja itd), pierwszeństwo pieszego w okolicach przejścia (znów, jesteśmy wyjątkiem), przerzucanie środków z budowy dróg na komunikację miejską (cała stara UE), infrastruktura rowerowa (Benelux, kraje skandynawskie w szczególności), wycinanie miejsc parkingowych itd. - a przede wszystkim nie patyczkująca się policja lokalna (straż miejska). Na chodnikach nie można już parkować... nawet na Ukrainie.

          • 9 5

          • w Sopocie spadło

            bo wszyscy omijają tę dziurę wstydu xD najbardziej na północ wysuniętą dzielnicę warszawy

            • 8 2

          • Prawda. Wirtualne piwko ode mnie!

            • 0 1

      • (3)

        Drogi niepotrzebne :D wow to sie popisales! To bedziemy lewitowac moze?

        • 10 3

        • (1)

          Będziemy korzystać z nóg, skm i tramwajów

          • 4 2

          • Musieliby nam płacić...

            ... za tracę ie czasu w zbiorkomie. A za to płacą - i to kiepsko - jedynie kierowcom i motorniczym. Reszta nie chce jechać z Kartuskiej do Jelitkowa półtorej godziny w dortmundzie, który trzęsie się tak, że można dostać choroby wibracyjne.

            • 4 2

        • Nie zrozumiałeś. Nowe drogi nie potrzebne.

          • 1 0

  • (1)

    Najważniejsze żeby w planowaniu przestrzennym zastosować zasady zrównoważonego rozwoju.
    Zrównoważony rozwój polega na tym, że wszyscy równo ważą.

    • 37 5

    • chaos, chaos, chaos

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane