• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk domyka drogowy pierścień. Ale sporo jeszcze jest do zrobienia

Maciej Naskręt
15 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 20:11 (15 grudnia 2012)
Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku. Kierowcy po godz. 16 w sobotę będą mogli przejechać się po nowej estakadzie nad al. Grunwaldzką w Gdańsku.

W sobotę popołudniu kierowcy pojadą wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego i estakadą nad al. Grunwaldzką. To kolejny fragment wewnętrznej obwodnicy Gdańska, która pozwoli na szybsze poruszanie się po mieście. Jednak na jej scalenie poczekamy nie krócej niż do 2020 r.



Aktualizacja godz. 20:11 Wreszcie kierowcy mogą cieszyć się z nowej estakady nad al. Grunwaldzką. Na obiekt wjechał pług, który odśnieżył i posypał solą - chlorkiem wapnia - jezdnię. Estakada jest już udostępniona dla ruchu. Jedźcie ostrożnie.

Aktualizacja godz. 18:08 Otwarcie estakady nad al. Grunwaldzką nieco opóźnia się. Wszystko z powodu opadów śniegu. Organizatorzy dzisiejszego otwarcia obiektu we Wrzeszczu czekają na pług, który odśnieży jezdnie właśnie na estakadzie.

* * *

W sobotę kierowcy będą mogli pojechać bez przeszkód ok. 3,3-kilometrową Trasą Słowackiego na odcinku od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska wraz z estakadą nad al. Grunwaldzką. Tego samego dnia zostanie otwarta ok. 2,1-kilometrowa Droga Zielona na granicy Brzeźna i Wrzeszcza, która ułatwi dotarcie do m.in. stadionu w Letnicy, a po 2014 r. do tunelu pod Martwą Wisłą. Inwestorem tych przedsięwzięć jest miejska spółka GIK.

Przypomnijmy: fragment Trasy Słowackiego we Wrzeszczu budowany był pierwotnie przez konsorcjum firm Hydrobudowa (lider), PBG, Aprivia i OHL. Jednak bankructwo lidera spowodowało, że wiosną prace stanęły, a późnym latem generalnym wykonawcą została firma OHL, która doprowadziła do otwarcia 3,3-kilometrowej drogi, ale z przynajmniej miesięcznym opóźnieniem. Inwestycja we Wrzeszczu kosztowała 158 mln.

Sprawniej toczyła się budowa odcinka Drogi Zielonej między al. Hallera zobacz na mapie Gdańskaul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Prace za kwotę ok. 135 mln zł prowadził potentat budowlany - firma Budimex. Pracom nie przeszkadzały nawet odbywające się nieopodal, na stadionie w Letnicy, mecze mistrzostw Europy. Choć trzeba tu wspomnieć, że hiszpańskie media obiegło zdjęcie placu budowy tuż przy stadionie.

Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu, który ma do roku 2020, także dzięki obwodnicy Trójmiasta i Południowej Obwodnicy Gdańska, otaczać centralne dzielnice miasta. Jego pierwszy element - dwujezdniowa ul. Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem zobacz na mapie Gdańska - powstawał w latach 1998-2003. Tamta inwestycja polegała na poszerzeniu drogi do dwóch jezdni. Rok później, za pieniądze z budżetu centralnego, ruszyła budowa mostu wantowego na Trasie Sucharskiego. Obiekt otwarto w 2001 r.

Kolejnym ważnym, już powstającym odcinkiem drogowego pierścienia, jest tunel pod Martwą Wisłą z dojazdami między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa trwa od od zeszłego roku i ma on zostać oddany w październiku 2014 r. Koszt: 885 mln zł. Inwestycję prowadzi firma OHL, a zleca miejska spółka GIK.

Ramę stanowią ponadto dwa odcinki Trasy Sucharskiego - na Przeróbce między Węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańskamostem wantowym zobacz na mapie Gdańska i Rudnikach na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy został oddany do ruchu pod koniec listopada. Wykonawcą była firma Skanska, która za budowę 2,7-kilometrowej drogi w 18 miesięcy zainkasowała ok. 185 mln zł.

Natomiast drugi odcinek wciąż jest realizowany. Wykonuje go firma Budimex, która za pracę otrzyma ok. 164 mln zł. Droga ma być oddana na przełomie tego i przyszłego roku.

Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Jej budowa pochłonęła w sumie 1,5 mld zł z budżetu państwa, inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu - ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Miasto zakłada, że inwestycja drogowa może być zrealizowana do 2020 r. i dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Czy budowa gdańskiego ringu usprawni ruch w mieście?

Na mapach planistycznych miasta pojawia się ponadto ul. Nowa Gdańska, dzięki której kierowcy mogliby ominąć al. Hallera i dotrzeć szybciej do Drogi Zielonej przy stadionie. Nowa ulica miałaby przeciąć wrzeszczańskie ogródki działkowe. Nie ma jednak konkretnych założeń co do realizacji tej drogi. Miałyby przy niej powstać m.in. obiekty handlowe i biurowe.

Po co w ogóle Gdańsk buduje drogową obręcz wokół Śródmieścia? Dzięki niej planiści mogliby scalić podzieloną w okresie PRL przestrzeń dawnego centrum - Dolne i Główne Miasto. Chodzi o to, by zachęcić kierowców przede wszystkim do omijania zatłoczonego i zakorkowanego centrum - m.in. Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, Okopowej zobacz na mapie Gdańska, czy Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska.

Gdańsk ma też w planach budowę małego ringu, wyłącznie wokół Śródmieścia. Mają go tworzyć od wschodu: ul. Nowa Wałowa wiodąca od Żółtego Wiaduktu zobacz na mapie Gdańska, przez tereny stoczniowe, do Mostu Siennickiego zobacz na mapie Gdańska - oraz ul. Nowa Sandomierska, która umożliwi jedną nitką przejazd dalej od Mostu Siennickiego w kierunku Oruni przez Olszynkę. Od zachodu natomiast Śródmieście ma otaczać ul. Nowa 3 Maja, która w dużej mierze ma przebieg w świetle obecnie istniejącej ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Na te zadania miasto ma w dużej mierze zarezerwowany teren. Wszystko to jednak melodia przyszłości.

Wydarzenia

Odkorkowanie Trasy Słowackiego (10 opinii)

(10 opinii)

Miejsca

Opinie (411) ponad 10 zablokowanych

  • żenada (24)

    ten ring w mieście buduje się w sumie..... 40 lat wliczając początek budowy a planując jego koniec, kosztuje tyle co połowa autostrad niemieckich a jakością przypomina drogi Bangladeszu... dalej głosujcie za Budyniem....

    • 187 286

    • A skąd ta pewność że ktoś inny będzie budował lepiej wyżej i taniej? Jest droga,fajna droga i mi jako kierowcy to pasuje.

      • 74 17

    • ciekawe dane (2)

      a ile kosztowała budowa połowy niemieckich autostrad ?

      • 55 4

      • nic, tylko one jako jedna z warstw maja trupy budowniczych...

        • 16 2

      • Drogi budujemy w trochę innych czasach...

        ...Niemcy budowali swoje nie zwracając uwagi na takie aspekty jak ekologia, wpływ na otoczenie itp. Miała być szybka droga... a pewnych rzeczy za pieniądze nie kupisz.

        • 21 2

    • lepiej chodźmy na-skręta

      • 35 6

    • wg Ciebie on rządzi 40lat? (4)

      czy może zrobił to czego inni przez 40 lat nie zrobili?

      • 72 5

      • on g... zrobił, tyle co każdy gdyby był na jego stanowisku za pieniądze z UE (3)

        • 14 46

        • Ale budyń wyciągnął pieniądze z UE (2)

          w przeciwieństwie do Szczurka, który dużo gada i za nie dużo gadają, a ważnych inwestycji drogowych jakoś nie widać.

          • 30 7

          • A kto młody demokrato przydziela środki unijne? Marszałek województwa. (1)

            A do jakiej partii należy Struck? Do PO. Dlaczego Struk nie przydzielił kasy Gdyni? Bo towarzysze partyjni z PO nigdy tam nie wygrają wyborów.

            • 1 4

            • Jak to nie?

              Parlamentarne regularnie.

              Idzie raczej o to, że Szczurek nie potrafi jak należy wniosku złożyć. Najlepszym przykładem jest OPAT, którego wizja jest zrobiona dokładnie tak by kasy nie dostać.

              • 0 2

    • raz piszesz, że budują 40 lat, a potem winisz Budynia. jak już masz jakieś pretensje to przed napisaniem komentarza postaraj się chociaż zastanowić do kogo i za co

      poza tym nie ukrywajmy, budowa dróg w Polsce ruszyła po wstąpieniu do UE. więc całkiem niedawno. a to i tak chwilę trwa

      • 59 6

    • ?! (3)

      ty możesz głosować na jaworskiego, nikt ci nie broni...

      • 62 1

      • jaworski wyciągnął stocznię z problemów

        albo kasę ze stoczni
        jedno z tych dwóch ale nie pamiętam które bo stocznia umarła

        • 20 1

      • ryży walnął cie na kilkaset miliardów okradł z emerytur i dobrze? zostaw (1)

        w spokoju Jaworskiego ryza propagando on pracował dla prywatnej stoczni, którą Ukraińcy kupili od Buzka. Co ma tu do rzeczy? Zaraz jak znam życie z Rydzykiem wyskoczysz?

        • 1 6

        • Prawdy chcecie o stoczni?

          Tu macie trochę ;ja to widziałem:
          Jarosław Kaczyński wyciągnął karteczkę z kieszeni i mianował nowego prezesa stoczni. Został nim aktywny działacz PiS Andrzej Jaworski z zawodu ... etnolog, który zna się na budowie statków i na zarządzaniu dużą firmą jak świnia na gwiazdach ale jak za dawnych bolszewicki czasów bywało jest sprawdzonym BMW a to wystarczy.
          Tak, tak, to właśnie ten sam Jaworski były prezesunio stoczni, organizuje teraz te zadymy i strajki, podobno w imieniu stoczniowców.
          Ten wybitny specjalista i menadżer (oczywiści etnolog Jaworski) zaczął swoje urzędowanie od przyznania sobie pensji w wys. 35 kafli miesięcznie co było o 10 więcej niż miał jego poprzednik.
          Ale przy upadającej stoczni i Solidarnej IV RP to etnolog prezesem stoczni i dziwne, znaczy wysokie a nieuzasadnione zarobki to mały pikuś.
          Potem, pamiętam to, wybitne decyzje Jaworskiego konsultowane z wybitnym prezesem PiSuaru leciały ciurkiem.
          Dyrektorem generalnym stoczni został kolejny wybitny PiSowiec, niejaki Andrzej B.(Buczkowski), który zajął dyrektorski stołek przesiadając się na niego prosto z ławy oskarżonych za przestępstwa gospodarcze.
          Kolejny numer miłosnych uniesień prezesa do swoich, to zrobienie szefa stoczniowej Solidarności niejakiego Romka Gałęzewskiego wiceprezesem Rady Nadzorczej za niezłą kasiorę.
          To obecnie ten "wybitny" związkowiec Gałęzewski, były wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej i ten wybitny były prezes stoczni, etnolog Jaworski, wspierani oficjalnie przez Śniadka i Kurskiego a nieoficjalnie przez kaczego klona organizują te zadymy, strajki i rozróby.
          Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości na temat kto tym kieruje, w jakim celu i czy w ogóle chodzi o stocznie?
          A gdy dodamy do tego hołd byłego naczelnego Solidarnościowca niejakiego Śniadka oddawany regularnie braciom mniejszym, to już wiemy czemu za PiSu stocznia nie strajkowała MIMO FATALNEJ KONDYCJI.
          Nie strajkowała, nie produkowała to czym zajmował się prezes Jaworski?
          Oczywiście pozwami i procesami.
          Wszyscy inteligentni ludzie wiedzą, że aktywny działacz Pisuaru to zawsze paranoik i psychopata w jednym, to zawsze krętacz, matacz i choleryk, to łajza gniewająca się na wszystkich dookoła i kłamca. Inaczej nie byłby aktywnym działaczem, zauważonym przez prezesa Jarosława albo w ogóle nie byłoby go w tej pięciotysięcznej partyjce Paranoików i Schizofreników.
          Więc Jaworski wytaczał procesy gazetom i opozycji za każdą krytykę jego poczynań a nawet za stwierdzenie, że stocznia pada. Wszystkie przegrał.
          Innym ulubionym zajęciem Jaworskiego było propagandowe wciskanie kitu moherowym słuchaczom wybitnej rozgłośni.
          Często na antenie radyjka pluł na opozycję nazywając ich szkalującymi go kłamcami i zapewniał, że ma super plany cudownych przedsięwzięć i że stocznia ma się dobrze a nawet jeszcze lepiej.
          Oczywiście dziś ta łajza mówi zupełnie coś odwrotnego ale to dla Pisuarów chleb powszedni.

          • 5 2

    • Hejter jakich wielu

      • 17 1

    • Proszę abyś sam nam drogi wybudował

      Proszę załóż firmę drogową i zatrudnij pracowników i złóż najtańszą ofertę i wybuduj drogę taką jaką Niemcy mają :).

      No proszę pokaż nam jak się buduje tanio i dobrze.

      • 51 3

    • Żenada to jest to , że kretyni twojego pokroju

      mogą pleść co im ślina na język przyniesie

      • 31 5

    • Pani czytelniczka lub Pan czytelnik "mossi",
      zapomniał/a chyba o ważnej sprawie.
      Zdjęcie z prezydentem Pawłem, jest datowane przez rekację na rok 1998,a więc ZALEDWIE! 9lat po zmianach
      ustrojowych. Dlatego ja się cieszę!,że powstało wiele dróg,nierzadko z finansowaniem unijnym
      (na marginesie,jestem przeciwnikiem waluty euro,
      a przynajmniej przez najbliższe 5lat),
      bo gdyby tego finansowania nie było,można by było TYLKO! pomarzyć o: Nowej Słowackiego, trasie
      WZ-Karczemki,POGu(obowodnica południowa),
      wraz z remontem trasy mjra Sucharskiego,
      czy tunelem.
      No,ale niektórzy muszą ponarzekać dla zasady.
      Hmm,co to będzie,jak finansowanie w nowej perspetywie
      budżetowej UE mocno się skurczy..,a że się skurczy
      to JASNE!
      Nie po to się biją politycznie w Brukselce...

      • 19 5

    • (3)

      Jako Gdańszczanin jestem bardzo zadowolony z oddania w końcu drogi, ale jest druga strona medalu, o której nie piszecie. Ulica Słowackiego stoi od srebrzyska z powodu wielkiego otwarcia naszej nowoczesnej drogi, kto słyszał w cywilizowanym kraju aby paraliżować pół miasta z powodu otwarcia 3,3 kilometrowej drogi. Podróż na wskazanym fragmencie drogi zajmuje do galerii bałtyckiej zajmuje grubo ponad godzinę czasu, nie wliczając w to oczywiście czasu na czekanie na spóźnione autobusy, który wynosi około pół godziny, a mamy okres przed świąteczny i ludzie jeżdżą robić zakupy.
      Może warto jest napisać i o tym ile ludzie czasu tracą bo władza nasza wspaniała musi się pokazać wyborcą.

      • 7 21

      • wszystko dziś stało (1)

        okres przedświąteczny = gorączka w sklepach = korki na drogach

        • 6 0

        • będzie z Vat-u i akcyzy na twój zasiłek dla bezrobotnych ......

          • 2 1

      • Korek spowodowany był nie otwarciem, a świętami oraz moim zdaniem kiepskiej organizacji i oznaczeniu pasów ruchu przed samym skrzyżowaniem Grunwaldzka/Słowackiego. Nie wiem jak można było wpaść na szalony pomysł, aby przez 500m drogi był tylko jeden pas do skrętu w lewo.

        • 3 2

    • W PEŁNI ZGADZAM SIE Z mossim

      nie lubię budyniu i w geścia protestu nazwijmy ten ring RINGIEM ADAMOWICZA!!!

      • 0 3

  • Gdańszczanin (3)

    dziekujemy panie Budyniu i unio europejska.

    • 163 49

    • Chyba Ci odwaliło z tym podziękowaniem

      Zdjęcie Budynia z siekierą jest symboliczne.Jeżeli założymy że żywe drzewo które podcina wyżej wymieniony ze swoją urzędniczą ekipą to my,gdańszczanie,tak samo skończymy.Wiedzą o tym dobrze wszyscy najemcy lokali komunalnych i nieruchomości,pasażerowie komunikacji miejskiej itd.Głupota i egoizm władzy wyrwie chęć do życia w "naszym mieście!!!"

      • 19 24

    • chyba NACL czyli chlorkiem sodu (1)

      • 1 1

      • do qwe: Nie znam się! To się wypowiem!

        Sole to cała grupa zwiazków chemicznych akurat do sypania na drogi często stosowany jest CaCl2 gdyż działa w niższych temperaturach. Pzdr

        • 2 0

  • A co ze spacerową? (13)

    Przed wyborami zapewne coś się ruszy, pewnie adamowicz z budyniem uroczyście drzewo wyrąbią. No i na 5lat spokój!!!

    • 98 49

    • adamowicz z budyniem? (1)

      ....coś mi tu nie pasuje hmmmmm

      • 41 0

      • no to może z kisielem? :)

        • 4 1

    • adamowicz z budyniem... tak to zazwyczaj jest gdy człowiek udaje że coś rozumie

      • 44 1

    • Specerowa (2)

      Nic, musisz wyburzyć Oliwę

      • 27 3

      • NIE (1)

        aby Spacerową zbudować należy wydrążyć tunel pod Pachołkiem i pociągnąć ją dalej w Drogę Zieloną i to dopiero będzie gdański RING. Przez Słowackiego to jest tylko pół ring.

        • 11 8

        • Tylko tyle?

          Co za problem wydrążyć tunelik

          • 2 1

    • ten adamowicz z budyniem brzmi jak usa i stany zjednoczone

      • 24 0

    • A co ma być?

      Będzie jak jest. Przeminął Geant, przeminął Real, a największy problem Spacerowej, czyli węzeł przy markecie trwa i ma się dobrze.

      • 13 5

    • spacerowa (1)

      Zapytaj sie mieszkancow Osowej i Zielonych, ktorzy zablokowali wycinke drzew i protestowali przeciwko budowie 2 jezdniowej drogi.

      • 32 2

      • z Osowy

        Mieszkam w Osowej i jestem za, i naprawdę dziwię się tym mieszkańcom mojej dzielnicy że bezmyślnie podpisują jakieś protesty kilku mieszkańców którym nigdy nic się nie podoba . A to zbyt duży ruch w pobliżu gdzie miała powstać Trasa Lęborska, najazd szczurów gdy pobudują Renk , a najbardziej kuriozalne były protesty w związku z budowa Wodnika , na wertepach ludzie łamali w samochodach resory a kilku nawiedzonych protestowało , bo będą tiry jadące do Renku i pojawią się tirówki . Wstyd mi za takich sąsiadów , ale wiadomo z jakiej są opcji politycznej ,nietrudno zgadnąć.

        • 20 1

    • Przynajmniej jakby...

      Przynajmniej jakby poszerzono Spacerowa o jeden pas w górę. Zobaczylibyscie jak wiele by dało.

      • 4 10

    • spacerowa nie powinna być poszerzana przed skończeniem PKM (1)

      samo poszerzanie dróg rozładowuje korki w jednym miejscu, przesuwając i zwiększając je gdzie indziej. Bez akcentu na rozwój komunikacji szynowej i systemu bike and ride miasto się zadusi (już i tak ledwo zipie w godzinach porannego szczytu)

      • 4 2

      • Spacerowa jest przypadkiem beznadziejnym, bo jej remont oznaczałby wyburzenie Oliwy.

        Kierowcy z Osowy muszą dostać inną drogę. Inną trasą. Nową.

        Popieram PKM jak najbardziej. Który powstanie między VI, a IX wojną światową. Ale jesli powstanie tylko to, ludzie nie będą mieli wyboru. Wybór jest prawem. Kto chce PKM jechać, ten niech jedzie. Kto nie chce, ten niech autem. Wolności. Za mało za Ciebie zginęło?

        • 1 1

  • jakas kpina 'sporo jst jeszcze do zrobienia' nowe drogi nadaja sie praktycznie odrazu do remontu.

    • 33 77

  • No właśnie - kilometr drogi od Rzeczypospolitej do Hallera (15)

    Dlaczego ci drogowi geniusze każą nam czekać na ten kawałek aż 8 lat? Lubią patrzeć na zakorkowaną Zaspę, czy jak?

    • 129 31

    • jak unia może dawać pieniądze za niszczenie siedlisk mieszkalnych na Zaspie? (2)

      Toż to unia celowo chce nas wytruć realizując w ten sposób to zadanie.

      • 5 25

      • "Unia" ma zaspę w d... liczy się porządek w dokumentach i dotrzymane terminy (1)

        • 15 3

        • o jakich terminach mówisz?

          Termin to będzie jeśli mieszkańcy Zaspy zaskarżą ten bałagan w Strasburgu

          • 1 1

    • Tam nie ma korków przecież.

      Poza tym są tam przecież drogi osiedlowe, które spełniają swoją rolę. No i wreszcie ten odcinek drogi nigdy nie będzie jakimś odcinkiem tranzytowym.

      • 14 4

    • (5)

      to geniuszu sam załatw dokumentację, zdobądź finansowanie i pokaż że da się to zrobić szybciej

      • 16 10

      • no chyba jak występowali do UE po kasę to umowy przedwstępne i promesy musiały być chyba załatwione?

        Chyba, że kolesie w tak istotnej dokumentacji"nie zauważyli" braków?

        • 2 2

      • kolego D., twoja wypowiedź jest na poziomie przedszkola, albo urzędnika zdiz (jak kto woli) (2)

        Ja mam swoją pracę, którą wiem jak wykonywać, a gdańsy planiści i spece od inwestycji robią drogę w kawałkach, i z kilkuletnimi odstępami, czyli bez sensu. Nie mówię, że oni nie znają się na swojej pracy, tylko że zarządzanie miastem jako organizmem i jego komunikacją (porównajmy ją do krwioobiegu) kuleje.

        Ale ty pewnie i tak wiesz lepiej: jak naprawić samochód, jak usunąć guza z mózgu i jak planuje się strumienie ruchu, więc co ci będę tłumaczył...

        • 4 9

        • więc nie mając pieniędzy budował byś dopiero po uzbieraniu na wszystkie drogi? (1)

          Tak to sobie obmyśliłeś?

          • 6 2

          • skoro unia daje to chyba nie po to, aby pogorzszyć

            życie ludziom w SYPIALNIACH, a tu tak zrobiono

            • 0 0

      • co ty p...? już na EURO2012 miał być dojazd do stadionu z lotniska! i co?

        to wina Budynizmu czyli niekompetencji

        • 2 0

    • Ten kilometr to nowy PR UM w Gdańsku (1)

      A głupi redaktorek-wazeliniarz łyka, co mu podadzą.
      Tem kilometr od Rzepu do Hallera nie domyka żadnego ringu. Do jego domknięcia będzie potrzebny kolejny etap tzw. Nowej Słowackiego aż do Drogi Zielonej - tj. odcinka Zielonej od Haleera do MP.

      • 5 10

      • przecież to jest budowane...

        Nazywa się to nawet IV etapem budowy słowackiego. Z rondem i tunelem.

        • 1 0

    • (2)

      ten kilometr pozbawi wiele rodzin ich domów. dlaczego nikt poza mieszkańcami o tym nawet nie wie? żałosne... a miasto jak zwykle nic nie robi i mieszkańcy nawet nie wiedzą kiedy i dokąd będą przeniesieni:/

      • 3 4

      • może własnie dlatego nie jest to póki co budownae

        Można zobaczyć, jak będzie się kształtował ruch, i czy oby na pewno będzie ta trasa potrzebna, skoro wiąże się z wysiedleniami.

        • 2 0

      • Zniknie m.in. część pierwszego powojennego (z 1947 r.) gdańskiego osiedla, tzw. domków fińskich, przy ul Kopalnianej (między Hallera a Chrobrego).

        • 0 0

  • rkng (10)

    Znalezione w Słowniku Języka Polskiego:
    ring I «kwadratowe podwyższenie, na którym odbywają się walki bokserskie» 
    ring II «krótkoterminowe porozumienie zawierane przez przedsiębiorców głównie w celu ustalenia wspólnej polityki cen»

    O którym z tych znaczeń jest mowa w artykule?

    • 159 20

    • autorowi wydaje się, że jest tak blisko europy (3)

      wspomina więc o ringu , mając na myśli ogromny kilkudziesięciu kilometrowy pierścień niemieckiej stolicy potocznie i zwyczajowo nazywany jako Berliner Ring.
      Rożnicą jednak jest fakt , że ring ten został wybudowany 1939 roku i dokończony w latach siedemdziesiątych XX wieku, a Pan Naskręt po prostu buja w obłokach.

      • 31 6

      • na moje oko mogli by z tego zrobić tor F1

        • 14 3

      • Ring po angielsku oznacza mnie więcej słowo pierścień. Po niemiecku pewnie także. A wiadomo że osoby zajmujące się internetowym "dziennikarstwem" raczej są laikami we wszelkich dziedzinach życia. Dlatego używają słów, których nie rozumieją. Nie wiedzą też, co to jest kontekst. A potem czytamy takie kwiatki jak

        "Oba nowe, dwujezdniowe odcinki są częścią drogowego ringu,(...)"

        "Od zachodu i południa gdański ring tworzą: Obwodnica Trójmiasta a także oddana do ruchu w czerwcu Południowa Obwodnica Gdańska"

        "By jednak mówić o ringu w Gdańsku, niezbędna jest jeszcze realizacja jednego - raptem kilometrowego - odcinka dwujezdniowej drogi we Wrzeszczu"

        W tym artykule są one jeszcze napisane wytłuszczonym tekstem, chyba po to aby pokazać jakim to nowoczesnym językiem operuje "redaktor" Naskręt.

        • 29 6

      • Berliner Ring

        ma dokładnie 201 km,a nie "kilkadziesiąt". Reszta informacji na temat czasu budowy jest prawidłowa.

        • 5 0

    • O którym z tych znaczeń jest mowa w artykule?

      O tym co otworzą " W sobotę popołudniu" Ortografia to straszna rzecz, nie?

      • 5 13

    • rondo, obwodnica

      • 1 5

    • ring

      Podejrzewam ze do tego pierwszego znaczenia, ze względu na to ze obwodnica Gdańska przypomina kwadrat, a w środku znajduje się nasze miasto w którym po ostatnich podwyżkach wszystkiego walczy się o przeżycie. :)

      • 24 3

    • Rind zarowno po niemiecku jak po angielsku to pierscien/kolo...

      • 2 4

    • ...

      Amsterdam Ring, Berliner Ring, ...Danzig Ring :P

      • 1 1

    • Ten pierwszy zecydowanie.

      Zwłaszcza w korkach niektórych kierowców ponosi aż do rękoczynów. :)

      • 0 0

  • "ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańskado al. Hallera" (10)

    Jakimi głupcami są realizatorzy tego projektu skoro przez jeden nieudolny km. wprowadzili ten ciężki ruch samochodowy pod okna sypialni na Zaspie?

    • 64 35

    • no i tak się szasta nieodpowiedzialnie unijną kasą

      a za zadłużenie będą spłacać nasze wnuki

      • 2 11

    • jaki ciężki ruch ? (7)

      o jakim ciężkim ruchu piszesz ? skąd i dokąd ma jeździć ten ciężki ruch ?

      • 14 3

      • a co mają tam latać poduszkowce (4)

        i rowery pomiędzy Lotniskiem a Portem??????

        • 3 9

        • A jaki ciężki sprzęt jeździ między lotniskiem a portem geniuszu??? (2)

          • 10 4

          • (1)

            o natężenie chodzi...

            • 3 5

            • o natezenie jakich pojazdów - konkrety chlopcze konkrety

              jakie pojazdy ? jaka ladownośc ? w jakich godzinach ? (korelaqcja pomikędzy samolotami / statkami / cieżkim tarsportem) ?

              konkrety chlopcze, konkrety !!!!!!

              • 3 4

        • o jakim porcie piszesz ?

          Gdański Port znajduje się po drugiej stronie Motławy.
          Po co wyjeżdżający w kierunku południowym mieliby cofać się i pakować do miasta skoro mają Trasę Sucharskiego i Obwodnicę Południową.

          • 3 0

      • z portu (1)

        • 0 4

        • jaki port ?

          z którego portu i dokąd miałyby te pojazdy jeździć ?
          Port Północny znajduje się po drugiej stronie Motławy. Wolny Obszar Celny jest wielkości 10% Portu Północnego, ale przyjmijmy że o ten "port" Ci chodziło.
          W takim wypadku po co ciężkie pojazdy miałyby ładować się w miasto po to by dojechać do Obwodnicy skoro mają pod nosem Trasę Sucharskiego połączoną z Obwodnicą Południową. A z tej można jechać zarówno w kierunku A1 i Obwodnicy jak i od razu S7.

          • 4 0

    • ciężki ruch....

      Mówiąc krótko, zakłócają Ci igraszki w łóżku? Nie trzeba było tak od razu? :)

      • 0 0

  • To dobrze, że powstają te drogi (24)

    Tyle tylko, że one w żaden sposób nie odkorkują Śródmieścia. Śródmieście nie jest zakorkowane poprzez ruch tranzytowy, tylko jest zatykane przez osoby pracujące czy mieszkające w pobliżu tej dzielnicy. Jeśli miasto chce likwidować korki, to powinno raczej obniżać ceny biletów komunikacji miejskiej. Na dzień dzisiejszy przejechanie 2-6 km samochodem bardziej się opłaca niż przejechanie tego odcinka środkami komunikacji miejskiej. A ceny biletów są tak skonstruowane, że opłaca się jechać autobusem / tramwajem na dłuższej trasie, ale to z kolei nie opłaca się czasowo.

    • 96 21

    • weź pod uwagę jeszcze rower (10)

      im więcej osób się na niego zdecyduje, wszystkim będzie lepiej

      • 13 15

      • Ale nie każdy lubi śmierdzieć... (6)

        No tak - rowerem do pracy a potem śmierdziel taki siedzi przez cały dzień.

        • 6 5

        • jeśli używasz mydła i dezodorantu, a ponadto wody kolońskiej, to nie ma szans (5)

          byś śmierdział po spokojnej przejażdżce.

          Jeśli rower kojarzy Ci się ze śmierdzeniem potem to zapewne jesteś uroczym grubaskiem, którego aktywność fizyczna ogranicza się do podcierania tyłka.

          Na zachodzie ludzie jakoś jeżdżą rowerem do pracy i nie są to robotnicy, lecz typowe japiszony.

          • 8 8

          • Ty gadasz o tyłku? A to dowcip, d*powłazie. (2)

            Obraziłem Cię właśnie? Zastanów się: Ocenianie książki po okładce jest z definicji niemądre. Zachód nie jest doskonały. Poza tym, to termin bardzo szeroki. To także Stany, gdzie brak auta jest zjawiskiem porównywalnym z brakiem wody. Ja oceniam książkę po treści. Jeśli jest w istocie tak jak mówisz, to jest to dowód iż Zachód jako wzór doskonałości jest przereklamowany. Kto twierdzi inaczej, ten jest d*powłazem. Może ludzie w kraju, którego nazwy nie chcesz nam zdradzić są szczęśliwi poprzez umartwianie się. Świętym prawem wszelkich ludów jest odróżniać się od innych. Gardząc miłością Polaka do aut, stajesz się szowinistą. Najgorszego rodzaju, bo skierowanym przeciwko własnej paczce. Chce być najgrubszym facetem w dziejach. Moje ciało, nie twoja sprawa. Niewolnictwo dawno temu zdelegalizowano.

            • 3 4

            • i ty Matematyku piszesz o obrażaniu innych (1)

              jako o przejawie braku argumentów? Jesteś nieświadomym przedstawicielem dekadenckiej grupy uzależnionych od samochodu lub jazdy nim po mieście, nawet nie zdając sobie sprawy ze śmieszności i niespójności swoich wywodów.

              • 2 3

              • Unikanie masochizmu nie jest uzależnieniem

                czy gorszy jestem od dorosłych uzależnionych od zabawek, co myślą że zbawiają ludzkość tym sposobem? Wykaż tą rzekomą niespójność analizując tekst. Twoje gadki bez konkretów są oszczerstwem.

                • 1 1

          • Dobre wychowanie

            Dobre wychowanie polega nie na tym, ze nie wylejesz zupy na stół, ale na tym, że nie zauważysz, że zrobił to sąsiad obok. Może po prostu pracujesz wśród ludzi dobrze wychowanych którzy krępuja się powiedzieć ci bezczelnie, że śmierdzisz.

            • 4 2

          • Kto się spoci - smierdzi

            Kto się spoci - śmierdzi. A jak używa wody kolońskiej i dezodorantu to śmierdzi potem, wodą kolońską i dezodorantem. Tylko prysznic po wysiłku - ale dla rowerzystów to niezrozumiałe.

            • 4 2

      • Nie tym, którzy nie chcą się umartwiać. (2)

        Kiedy zlikwidujesz wady roweru jak choćby brak klimy? Ja szanuję wolność słowa, ale pokornie proszę: dość zanudzania na śmierć. Wielokrotnie udowodniono, że rower kipi od wad.

        • 4 2

        • samochód zaś jest tworem idealnym (1)

          chociaż latający dywan ma nad nim pewną przewagę. Wystarczy, matematyciuniu, byś zrozumiał, że jak wszyscy będą z niego korzystać stosując twoje ułomne rozumowanie, wszyscy będą wykłócać o przestrzeń, która nie jest z gumy.
          Przedwczoraj jak przyjechałem rowerem do firmy w pełnym komforcie cieplnym, to kolega dał wyraz temu, że mi zazdrości, bo jechał zimnym samochodem. Rozumiem, że twój Matematyku samochód nigdy się nie zepsuł i nigdy nie musiałeś go odśnieżać, choć być może taka praca przy twoim ideale to czysta przyjemność.

          • 3 3

          • Atak osobisty, to przyznanie racji.

            Samochód nie jest doskonały, ale najdoskonalszy. Nie ma ani jednej wady roweru. Odśnieżać go muszę? Boże, co za trauma. Przynajmniej nie ryzykuję życia na zestawie metalowych maczug, które nie potrafią same utrzymać prawidłowej postawy. Nie wspominając o dręczeniu każdego kto nie zdecydował się na to wariactwo. Twój kolega jest równie zmyślony jak Święty Mikołaj. Czysta psychologia. Czegoś takiego nie można zazdrościć, chyba że to skrajny przypadek masochisty.

            • 1 1

    • (6)

      no nie wiem czy tak bardziej się opłaca samochodem. załóżmy że masz samochód który w warunkach miejskich spala 10l benzyny. to daje 0,1l na kilometr. aby przejechać 6 km zużyjesz więc 0,6l benzyny, co daje koszt około 3,20. bilet na tramwaj na daną linię kosztuje 3zł. a policz jeszcze inne koszty eksploatacyjne samochodu, płyn do spryskiwaczy, klocki hamulcowe, ubezpieczenie itp. okaze się że jednak komunikacja miejsca wychodzi taniej

      myslę więc ze ceny nie są problemem. za okresowy bilet imienny w ZTM zapłacisz 88zł i możesz jeździć tramwajami i autobusami ile tylko chcesz. powiedz mi ile zmotoryzowanych osób jeżdzących do pracy i z powrotem zamknie się w ciągu miesiąca w tej kwocie?

      natomiast problemem jest sama jakość usług - czeste spóźnienia, tłok, raz za zimno, raz za ciepło, daleko do przystanku, daleko od przystanku itp.

      • 17 3

      • (3)

        koszty eksploatacyjne to można wrzucić w koszta zwłaszcza że wygoda kosztuje, podobnie jak komunikacja miejska, musisz stać i czekać, jechać z menelami, albo co gorsze usiąść na miejsce gdzie taka osoba siedziała, a samochodem wsiadasz i jedziesz, natomiast te płyny i klocki to aż tak często się nie zużywają więc nie przesadzaj, a jak samochód masz to i tak go opłacasz.

        • 6 10

        • (2)

          no i co z tego że możesz wrzucić w koszta? ludzie tak się zachowują jakby to co wrzucą w koszta ich już nic nie kosztowało. co ciekawsze gadałem kiedyś z pewnym kolesiem który ma swoją firmę i jemu się wydawało że jak coś wrzuci w koszta to już nic za to nie zapłaci...

          jednostkowo te inne wydatki niby nie są duże, ale jak policzyć ogółem to już trochę jest. policz np ile rocznie kosztują cię oleje, płyny, ubezpiecznie, potem podziel to przez 12 mies i dodaj miesięczny koszt paliwa.

          wygoda niby kosztuje, ale jeżeli ktoś się decyduje na tą wygode to potem niech nie mardzuci ze korki i że cięzko zaparkować.

          owszem, jak się ma samochód to i tak się za niego płaci, ale chodzi o sam fakt posiadania samochodu. przecieć na zachodzie jest mniej samochodów, bo tam nie ma takiego parcia. dla ludzi w trochę bardziej cywilizownaych krajach jechanie metrem nie jest żadnym wstydem. to w polsce i podejrzewam że w innych mniej zaawansownaych krajach jest taka presja że kazdy kogo stać musi mieć samochód bo inaczej to wstyd. jak tak dalej pójdzie to całkowicie staniemy w korkach

          • 12 4

          • (1)

            Darek a ty masz samochód?

            • 6 3

            • nie

              • 1 3

      • Liczy się dla Ciebie coś więcej, oprócz kosztów? Które są sztuczne, bo nie wynikają z małej podaży, lecz państwowego terroru.

        Nie zakładaj zorganizowanej grupy przestępczej. Bo państwo nie lubi konkurencji. Tylko jemu "płać za ochronę". Niskie ceny komunikacji miejskiej wynikają z tego, że jest ona paserem.

        W komunikacji miejskiej jesteś pikselem bez jakiejkolwiek władzy na to co istotne. W aucie decydujesz o trasie, przystankach, z kim i za ile. Oraz do jakiego stopnia ma być klima. Wygodniej przewozić zakupy. Wolę zdezelowany samochód niż autobus ręcznie robiony w fabryce na co dzień produkującej limuzyny.

        • 2 2

      • koszty realne

        spalanie 10l LPG/100km - 30gr/km
        ubezpieczenie auta miejskiego - 400 zł/rok (czy jeżdżę czy nie)
        olej 80zł/rok (z wymiana u Mietka) i tak co roku "trzeba" wymienić, a spokojnie wystarczy na 50km/dzień
        klocki do 100zł (wymiana w ramach hobby) (na 60tys. km bez problemu)

        policz teraz.

        ja po mieście poruszam się rowerem, a jak jest kiepska pogoda to autem, chcę to zajadę do sklepu, nie chce to nie i nie muszę czekać, kombinować, zastanawiać się czy wsiądę.

        • 1 2

    • Sugerujesz, że powstanie tunelu

      nie pomoże Śródmieściu?

      • 5 1

    • Hmm...myślę że miasto powinno lokować nowe osiedla jeszcze dalej za Obwodnicą. (2)

      To z pewnością obniży koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej i pozwoli zmniejszyć ceny biletów. A w centrum niech dalej trwają ogródki działkowe.

      • 8 3

      • no a jak chcą zbudować coś nowego w starych dzielnicach to mieszkańcy oburzeni że chcą mieć park pod domem a nowe osiedla powinni budować na południu...

        • 6 5

      • smutna prawda

        • 6 2

    • a.

      Niea.

      • 0 0

    • racja, taryfa wspiera długą jazdę bez przesiadki

      a że trasy sa pokrętne, samochodem na takie trasie szybciej i wygodniej

      a krótkie trasy przesiadkowe są taryfowo tępione.
      więc ludzie na każdą drogę, nawet najkrótszą, jadą samochodem.

      ja jeżdżę rowerem, ale wierzę, że u nas to niemęskie. prawdziwy macho musi mieć brzuch, hemoroidy, duży czarny samochód i telefon 30x40cm, a to nie pasi do jazdy rowerem

      • 2 0

  • nareszcie (12)

    troche czekalismy na ta Słowackiego ale udalo sie uff!
    super! teraz jest juz lepiej a bedzie mam nadzieje extra..jeszcze tylko swiatla przy Niedzwiedniku ustawic i bedzie gitarra..bez tego wyjazd w kierunku obwodnicy bedzie zakorkowany (co widac juz teraz)

    oby tak dalej!

    • 98 17

    • ............ (10)

      Ufffffffffff idioto?;). Ile Ci zapłacili za napisanie tego propagandowego ufffff. 14-ście lat minęło od ścięcia pierwszego drzewa pod budowę nowej ul. Słowackiego, a końca budowy nadal nie widać. O kosztach-w tym o łapówkach i wynagrodzeniach dla kolesiów i jakości nawierzchni, materiałów budowlanych lepiej nie wspominać.

      • 6 20

      • (9)

        konkrety , konkrety ,
        proszę o nazwiska , daty , daty przekazania łapówek , informację o jakości drogi (tylko konkrety bo jestem inżynierem)

        konkrety wyborco Jaworskiego konkrety !!!!!

        ps twój guru to przypadkiem nie jest ostatnim "prezesem" - coś mu w intersesach nie wyszło ???? (bo kurs dolara był nie taki ?)

        • 9 4

        • (8)

          Zdejmij te fałszujące prawdziwy obraz rzeczywistości różowe okulary a zobaczysz konkrety. Nie trzeba być zwolennikiem kogokolwiek by rozumieć co się dookoła dzieje, ale Ty nie potrafisz samodzielnie myśleć, więc szukasz kogoś kto Ci ją streści. Ciekawe kogo masz na myśli, pisząc o prezesie, bo ja nie mam pojęcia.Tyle tych prezesów jest na świecie. A tak na marginesie, byłeś dziś może na spędzie zorganizowanym przez urzędasów, czyli na otwarciu trasy i na burzeniu idiotycznej atresoli;););)

          • 3 7

          • (7)

            o ostatnim prezesie Stoczni Gdańskiej - nijakim Jaworskim ..... nie znał chłop podatwowych praw ekonomii .... (bo kurs dolara mu nie pasował...... )

            a tak z innej beczki

            budują - zle , nie budują - zle ,
            twoja rzeczywistosc to radio maryja o 13 . 15 -audycja "Aktualnosci dnia" - gdzie jesteśmy narodem wymierającym (dlaczego Jaro nie ma dzieci????), gdzie upadamy , jesteśmy bankrutami itp

            może ty kolego bez szkoły i umiejętności ......tak masz ale nie ja - syn polskiego robotnika - syn robotnika co za komuny nie pił tylko się uczył .....

            • 8 2

            • (6)

              Prezesów stoczni gdańskiej było wielu jak i gdyńskiej, szczecińskiej, portu gdańskiego itp itd. LOT też był dochodowy, a nawet sobie kupił ostatnio samolocik bardzo drogi, no i raptem prosi o pomoc towarzysza premiera. "Ratuj mnie bo mam manko na wiele milionów";);). Przypomnę, iż prezesem LOT-u był koleś z PO. Raz jeszcze proszę Panie inż. o rozstanie się ze swoimi różowymi okularkami. Na początku dostanie Pan szoku, lecz to minie. Pozdrawiam

              • 0 6

              • (1)

                proszę pana piotra o rozstanie się ze swoimi czarnymi okularami .....

                to się nazywa depresja i można ją leczyć

                proszę nie słuchac radyja m. - bo to wpływa na zdrowie ......

                ps LOT nie kupił nowego samolotu ale ma go w leasingu - at to wiela różnica - i na tym polega różnica poimiędzy znającymi się na ekonomii a nie zającymi się .....

                tak jak ostatni szef stoczni - wielki specjalista ekonom w radyju m .

                • 8 2

              • Jaworski był doradcą a nie ostatnim prezesem - w spółkach kapitałowych

                nie ma szefa tak by the way a zarząd . Proszę nie czytać GWna... bo to wpływa na zdrowie. Piotr piszę merytorycznie, a ty nie powiedziałeś nic nowego co nie przeczytałbym w wiodących mediach albo na forach, więcej niezależności w myśleniu życzę w nowym roku.

                • 0 0

              • (2)

                ps

                a konkrety o złej jakości wykonania słowackiego panie piotrze i spółka ???

                czekam nieceirpliwie na inżynierski dane .....

                • 5 2

              • (1)

                A ma Pan oczy Panie inż, czy nie. Inżynierskie dane, z tego co się z orientuję, otrzymuje się z obliczeń, a nie opowiada się o tym przez internet. Do stwierdzenia, czy nawierzchnia jest złej jakości są potrzebne wyliczenia, a jak się ich nie ma to pozostaje tylko czekać tak jak w przypadku kilku odcinków obwodnicy południowej Gdańska i innych odcinkach trasy Sucharskiego, gdzie takie konkrety wychodzą na światło dzienne bez obliczeń i wystarczą oględziny zewnętrzne by dostrzeć wady konstrukcyjne, projektowe czy materiałowe. Drogi Panie inż. nie noszę okularów a z tego co wiem to takie czarne o których Pan wspomina nosi Jaruzelski. Oj inż. leasing trzeba spłacać, a jak go się nie spłaca to kto inny musi to zrobić. Chodzi o podjętą decyzję i to błędną. Czy ma Pan kompleks i obsesję, bo nie wspomniałem ani słowem o radju Maryja, a Pan notorycznie o nim pisze i coś mi próbuje insynuować. Niedawno taki szaleniec dokonał profanacji Obrazu Maryji na Jasnej Górze. To jest dopiero choroba i to karalna. Moją jedyną chorobą jest łysienie. Może zna Pan dobre lekarstwo na tę przypadłość, gdyż doprowadza mnie ona w stan, zwany potocznie cholerą;);).

                • 0 3

              • Czyli nie ma Pan żadnych dowodów prócz ogólnikowego

                "będzie jak zawsze".

                Nawet jeśli będą potrzebne poprawki, to ta droga była potrzebna i jest zbudowana. Łatwiej jest ewentualnie ją wyremontować w przypadku problemów niż zbudować od nowa.

                Inna sprawa, że zepsuto w niej wiele - choćby nadmiernie wiele i nielogicznie umieszczone ekrany akustyczne, "autostradowość" (bardzo mało skrzyżowań, konieczność objechania połowy miasta, aby gdzieś skręcić), przejścia podziemne.

                Będzie się szybko jechać 2km, aby dłużej stać w korku czy to na Hynka, czy to na de La Salle'a.

                Mimo wszystko cieszę się, że zbudowano.

                • 0 0

              • W radzie nadzorczej LOT siedział prof bydle Bartoszewski

                potem chciał synusia wkręcić

                • 0 1

    • i tak będzie stało w korku

      kwestia czasu. Raczej prędzej niż później.

      • 0 0

  • (4)

    Czy Droga Zielona nie jest przypadkiem dojazdem do Ergo Areny, a nie, tak jak wspomniano w artykule, do PGE Areny?

    • 35 5

    • (1)

      obecnie budowana dochodzi tylko do Ergo Areny, zaś projektowana leci od Ergo Areny aż do Tunelu pod Wisłą.

      • 13 1

      • "leci" od Grunwaldzkiej/Al.Niepodleglosci

        a nie od Ergo Areny. Wlasnie koncza budowe odcinka od skrzyzowania Grunwaldzka/Niepodleglosci-Czyzewskiego

        • 6 0

    • Budowa drogi zielonej blisko morza jak i tunelu pod Martwą Wisła to idiotyzm nad idiotyzmem

      • 1 8

    • nazwy

      Gdyby nazwy nie były podobne to nikt by się nie mylił.Bardzo często ,w rozmowach spotykam się z tego typu pomyłkami. Czy nie można zmienić nazwy na "PGE Stadion".Nazwa jednoznaczna.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane