• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk drugi w Polsce pod kątem wydatków na transport publiczny

as
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł. Gdańsk dopłaca do komunikacji miejskiej 420 mln zł.

591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie). Tym samym Gdańsk znalazł się na drugim miejscu w Polsce pod względem wydatków z budżetu miasta na komunikację. Wyżej jest jedynie Warszawa.



Korzystasz z komunikacji miejskiej?

Wpływy z biletów kupionych przez pasażerów nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego, dlatego większość miast w całej Polsce dokłada pieniądze z budżetu na nie tylko poprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale także inwestycje z nią związane.

W 2018 r. budżet na transport publiczny wyniósł w Gdańsku 280 mln zł, z kolei w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych. W związku z tym roczne dopłaty do transportu publicznego z budżetu miasta wynoszą w Gdańsku 591,15 zł (w przeliczeniu na każdego mieszkańca). W Warszawie jest to nieco ponad 900 zł, we Wrocławiu i Łodzi 430 zł, z kolei w Olsztynie, Katowicach, Szczecinie, Krakowie i Lublinie - ponad 300 zł.

- Tak wysoka pozycja Gdańska w rankingu odzwierciedla fakt, że w tej kadencji bardzo mocno postawiliśmy na komunikację publiczną - tłumaczy Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Jest ona dla nas bardzo wysokim priorytetem, a co za tym idzie, bardzo zwiększyły się nakłady na komunikację. Gdy w 2018 roku rozpoczynała się kadencja, budżet na ten cel wynosił około 280 mln złotych. Natomiast w przyjętym na ten rok przez Radę Miasta Gdańska projekcie budżetu jest to prawie 420 mln złotych.
Tak duże kwoty uwarunkowane są nie tylko utrzymaniem transportu publicznego, ale także zapewniają możliwość rozbudowywania połączeń i utrzymywania cen biletów w miarę korzystnych cenach. Wzrost nakładów związany jest ze zwiększeniem jakości usług, inwestycjami i nowym taborem. Wymieniona kwota stanowi uzupełnienie wpływów z biletów kupowanych przez pasażerów, które samodzielnie nie pokrywają kosztów utrzymania transportu publicznego.

- Tylko wysokim poziomem jakości transportu zbiorowego jesteśmy w stanie przekonać mieszkańca do podróżowania komunikacją miejską, dlatego Miasto Gdańsk nie oszczędza środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Pamiętać należy także, że to między innymi dobra komunikacja miejska powoduje, że coraz więcej ludzi chce mieszkać w Gdańsku - a liczba mieszkańców Gdańska ciągle rośnie - i co za tym idzie tu pracować oraz płacić podatki, co pozytywnie wpływa na stronę dochodową budżetu - uspokaja.
as

Miejsca

Opinie (299) 7 zablokowanych

  • Komunikacja publiczna w Gdańsku to kpina. Najgorsza ze wszystkich dużych miast. Dłużej się czeka na autobus, niż nim jedzie. Beznadziejna częstotliwość, absurdalnie wytyczone trasy, ciągłe spóźnienia (poza okresem pandemii), nawet przystanki w niedogodnych miejscach, nie pisząc już o wiatach przystankowych czy tablicach pokazujących czas odjazdu. Mam wrażenie, ze decydenci sami z niej nie korzystają, tylko jeżdżą samochodami.

    • 22 3

  • Źle zarządzane ZTM/gait (2)

    I to pokazuje jak źle zarządzany jest ZTM gait
    Drugie najwyższe wydatki w Polsce, wysokie ceny biletów
    I tragiczna komunikacja ...
    Awarie, wypadające kursy, brudny tabor, niedziałające klimatyzację czy ogrzewanie itp

    Hasło reklowe ZTM/gait:
    Wysoka cena wysokie nakłady niska jakość ;-)

    Witajcie w Gdańsku
    Ps co oni z tą kasa robią?
    Np Zlecają na zewnątrz za ogromną kasę zakup taboru...

    • 20 3

    • Albo odwrotnie- wychłodzone latem, przegrzane zimą.

      • 2 0

    • Tak jest zawsze, gdy...

      Zarządza się nie swoim... Transport, czy to zbiorowy czy indywidualny, czy też jakakolwiek inna działalność winna być prywatna - wtedy właściciel dba o swój interes. Samorząd/państwo nie dba, bo to nie jest urzędników osobista własność!

      A co do przegrzania autobusów lub ich wychłodzenia, nieadekwatnie do potrzeb pasażerów, to zauważ, ze to samo jest w w sklepach również (kasjerki w podkoszulkach w zimie się grzeją w 25 stopniach a klient wchodzi z mrozu w kożuchu i się poci jak świnia!) - tak jest dlatego, ze w Polsce mamy socjalizm i państwo i związki zawodowe i cała durna doktryna dba o to by pracownikom było dobrze a nie klientom! Kiedyś było: "Nasz Klient - Nasz Pan", teraz jest Klient = Petent. Socjalistyczna zaraza przewróciła świat do góry nogami!

      • 1 1

  • Gdańsk bogate miasto (5)

    Miasto jest bogate! Gdańsk ostatnio kupił,mercedesy używane z Berlina, od roku nie jeżdżą.Jak widać stać miasto na takie ruchy. Ile rocznie kosztuje utrzymanie takiego autobusu?

    • 25 0

    • Pewnie tyle co polisa oc na osobowke (3)

      czyli 499zl hehe

      • 1 0

      • (2)

        Raczej minimum koło 4500zł,rocznie kosztuje ubezpieczenie jednego autobusu

        • 3 0

        • taa samo OC na autobus kosztuje obecnie 2x więcej

          • 2 0

        • Do tego dolicz oc

          dla kierowcy. Tez wyjdzie ok 600zl rocznie - sam musi placic z wlasnej kieszeni.

          • 1 0

    • Przestań już pisać o tych używanych Mercedesach bo one są nowe z fabryki

      • 0 4

  • A ja bym inną tezę postawił

    Tak wysokie dopłaty to efekt niedopasowania podaży do popytu.
    Dlatego kto może wybiera samochód i komunikacja musi być dotowana bo traci wpływy z biletów.
    Wszyscy wiemy co trapi gdański transport zbiorowy, ale dla porządku napiszę: brak priorytetu na światłach, brak szybkich połączeń, linie turystyczno krajoznawcze, bydłowozy tramwajowe i wiele innych

    • 16 3

  • (6)

    W Warszawie które jest 3 razy większa od trójmiasta i ma metro bilet miesięczny kosztuje 100 zł.Można chyba tak.

    • 20 0

    • (3)

      Bo Warszawa jest wlasnie 3x wieksza

      • 3 1

      • czyli skala zwiększa efektywność systemu komunikacji... (1)

        to dlaczego każde miasto Trójmiasta robi to na własną rękę?

        • 3 0

        • Bo Gdańsk robi to dramatycznie źle i reszta nie chce być ciągnięta na dno gdańskimi pomysłami.

          • 4 0

      • A jak Białystok ma bilet na 100 zł to jakie wytłumaczenie nam strzelisz? Ze powinien być za 50zł?

        • 1 2

    • Dokladnie

      Warszawa ma 2 linie metra, ktore sa cholernie drogie w utrzymaniu
      i maja nizsze ceny biletow!

      • 4 0

    • I tam masz bilet

      na wszystko. Metro, tramwaj, autobus, skm... :) Do tego strefa 1/2 gdzie jedna to scisle centrum a reszta przedmiescia. Parkingi park &ride do ktorych masz dostep posiadajac bilet dlugoterminowy... Oj daleko nam do tego :)

      • 4 0

  • (5)

    To czas zabrac darmowe przejazdy dzieciom i innym uprzywilejowanym

    • 22 7

    • (2)

      Zabrac 500+ i dorzucic do budowy miejskich przedszkoli

      • 2 1

      • Niech zgadnę dzieci w wieku przedszkolny? i trzeba bulić z własnych bo Miasto Gdańsk nie ma kasy?

        • 3 0

      • " Zabrac 500+ " ?

        Z jednej strony, widząc takie wielodzietne rodziny, gdzie na prawdę potrzebne jest wsparcie, to jestem przeciw zabieraniu. Te biedniejsze dzieci są często wyśmiewane i obrażane w szkołach. Ale obserwując te małolaty każde z wlepionym nosem w smartfona, część z nich zachowująca się jakby świat należał do nich to pogoniłabym do roboty.

        • 0 1

    • (1)

      Jeśli dobrze pamiętam z dawniejszego artykułu, to szacunkowy koszt darmowych przejazdów dla dzieci to około 5 milionów, więc przy 420 milionach dopłaty to ma naprawdę niewielkie znaczenie.

      • 2 3

      • I tak nie powinno być takiego różnicowania ludzi!

        • 3 2

  • Trzeba pozwalać na budowę wielu wysokich budynków przy SKM ewentualnie Zaspa Przymorze itp.
    Wtedy nie trzeba wydawać miliardów na dowiezienie spod Kowal do centrum tramwajem i dwoma autobusami...
    (Nowe tory nowe tramwaje towarowe, nowe autobusy, wozokilometry w korkach, nowa zajezdnia)

    • 2 5

  • (1)

    Uruchomcie w końcu linię na obwodnicy...

    • 6 4

    • żeby kierowcy wariaci taranowali autobusy bo "ich blokują"?

      • 1 2

  • ciekawy jestem czy po podwyżce cen prądu ceny biletów pójdą w górę ?

    tramwaje i kolejki na wodę przecież nie jeżdżą

    • 2 1

  • Wydatki to nie = się efektywność (1)

    Polecam odwiedzić Wrocław, Kraków, Warszawę i zobaczyć jak tam wygląda komunikacja miejska.

    • 12 1

    • Gdańsk i efektywność :-) :-)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane